کد خبر 592842
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴

در سال سوم هجرت و در شب نیمه ماه رمضان که بهترین ماه‌های خداست خانه امیرالمؤمنین و فاطمه علیهماالسلام میزبان قدوم مولود مبارکی شد که شادی را با خود به خانه وحی آورد. در این شب فرخنده، سبط اکبر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم، حضرت امام حسن علیه السلام چشم به جهان گشود و شهر مدینه را غرق نور کرد.

به گزارش مشرق، امام حسن (ع)، در سال سوم هجرت به دنیا آمد، و مشهور آن است كه این مولود فرخنده در شب نیمه ماه رمضان بهترین ماه‌هاى خدا متولد شده و البته در این باره در كتاب‌هاى شیعه و سنت اقوال دیگرى هم نقل شده كه خلاف مشهور است.

داستان ولادت و مراسم نامگذارى
 
داستان ولادت به گونه‏‌اى كه در روایات شیخ صدوق (ره) در امالى و علل و عیون اخبار الرضا (ع) و روایات دیگر محدثین شیعه و اهل سنت آمده و از امام سجاد (ع) روایت‏ شده این گونه است كه فرمود:

چون فاطمه (س) فرزندش حسن (ع) را به دنیا آورد، به پدرش على (ع) عرض كرد: نامى براى او بگذار، على (ع) فرمود: من چنان نیستم كه در مورد نامگذارى او به رسول خدا پیشى گرفته و سبقت جویم. در این وقت رسول خدا (ص) بیامد و آن كودك را در پارچه زردى پیچیده، به نزد آن حضرت بردند، حضرت فرمود: مگر من به شما نگفته بودم كه او را در پارچه زرد نپیچید؟ سپس آن پارچه را به كنارى افكند و پارچه سفیدى گرفته و كودك را در آن پیچید، آنگاه رو به على (ع) كرده فرمود: آیا او را نامگذارى كرده‏‌اى؟

عرض كرد: من در نامگذارى وى به شما پیشى نمی‌گرفتم.
 
رسول خدا (ص) فرمود: من هم در نامگذارى وى بر خدا سبقت نمی‌جویم.

در این وقت‏ خداى تبارك و تعالى به جبرئیل وحى فرمود كه براى محمد پسرى متولد شده، به نزد وى برو و سلامش برسان و تبریك و تهنیت گوى و به وى بگو: به راستى كه على نزد تو به منزله هارون است از موسى، پس او را به نام پسر هارون نام بنه.

جبرئیل از آسمان فرود آمد و از سوى خداى تعالى به وى تهنیت گفت و سپس اظهار داشت: خداى تبارك و تعالى تو را مامور كرده كه او را به نام پسر هارون نام بگذارى. رسول خدا (ص) پرسید: نام پسر هارون چیست؟ عرض كرد: «شبر»، فرمود: زبان من عربى است؟ عرض كرد: نامش را «حسن‏» بگذار، و رسول خدا (ص) او را حسن نامید.

و در برابر این روایت، روایات دیگرى هم در كتاب‌هاى علماى شیعه و اهل سنت آمده كه چون حسن (ع) به دنیا آمد، على (ع) او را «حرب‏» نامید، و چون رسول خدا (ص) اطلاع یافت‏ به على (ع) دستور داد آن نام را به‏ «حسن‏» تغییر دهد.

و یا اینكه على (ع) نام این نوزاد را «حمزه‏» گذارد و چون حسین (ع) به دنیا آمد نام او را «جعفر» گذارد، و پس از آن رسول خدا (ص) على (ع) را طلبیده و به او فرمود: به من دستور داده شده كه نام این فرزند خود را تغییر دهم، سپس به على (ع) دستور داد كه نام آن دو را «حسن‏» و «حسین‏» بگذارد و على (ع) نیز به دستور آن حضرت عمل كرد.

ولى همان گونه كه صاحب كشف الغمه گفته است، این مطلب بعید به نظر می‌رسد و خلاف مشهور و ضعیف است و مشهور همان است كه در روایت‏ بالا ذكر شد و باقر شریف در كتاب حیاة الحسن (ع) این گونه روایات را از موضوعات و جعلیات دانسته و دلیل‌هایى بر این مطلب ذكر كرده كه بهتر است‏براى اطلاع بیشتر به همان كتاب مراجعه نمایید.

و در روایات بسیارى از طریق اهل سنت آمده كه این دو نام شریف‏ «حسن‏» و «حسین‏» در جاهلیت‏ سابقه نداشته و از نام‌هاى بهشتى است و متن یكى از آن روایات كه طبرى در كتاب ذخائر العقبى روایت كرده، این گونه است كه عمران بن سلیمان گفته:

«الحسن و الحسین اسمان من اسماء اهل الجنة، ما سمیت‏بهما فى الجاهلیة‏»

(حسن (ع) و حسین (ع) دو نام از نام‌هاى اهل بهشت است كه در زمان جاهلیت‏ سابقه نداشته است.)

پی‌نوشت‌ها:

1. مستدرك حاكم، ج 3، ص 169، اسد الغابه، ج 2، ص 9، اكمال الرجال خطیب تبریزى، ص 627، حیاة الامام الحسن، ج 1، ص 59.

2. بحار الانوار، ج 43، ص 238، و به همین مضمون روایات بسیارى در كتب اهل سنت نقل شده كه بیشتر آنها در ملحقات احقاق الحق، ج 10، ص 492 به بعد ذكر شده است.

3. بحار الانوار، ج 43، ص 251، حیاة الحسن باقر شریف، ج 1، ص 63، ملحقات احقاق الحق، ج 10، صص 501-492.

4. بحار الانوار، ج 43، ص 255، ملحقات احقاق الحق، ج 10، ص 498.

5. حیاة الامام الحسن بن على، ج 1، ص 63.

6. ملحقات احقاق الحق، ج 10، ص 488 و حیاة الامام الحسن بن على، ج 1، ص 63.و در مناقب ابن شهرآشوب از عمران بن سلیمان و عمرو بن ثابت نقل كرده كه گفته‏اند: «ان الحسن و الحسین اسمان من اسامى اهل الجنة و لم یكونا فى الدنیا»
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس