کد خبر 592120
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶

طرح سفرهای ارزان جوانان که از سوی وزارت ورزش و جوانان مطرح شده، در مرحله مطالعه است و به نظر می‌رسد تفاوت چندانی با طرح برگزاری اردوهای گردشگری هویتی مصوبه سال 87 نداشته باشد.

به گزارش مشرق، هفته گذشته خبری از محسن طلایی‌ماهانی، مدیرکل طرح‌های ملی جوانان منتشر شد که در آن توسعه گردشگری ارزان‌قیمت از اولویت‌های کمیسیون تخصصی اوقات فراغت معرفی شده بود. همچنین اعلام شده بود با توجه به این‌که در کشور ما سفر به‌عنوان یک فعالیت طولانی و پرهزینه شناخته می‌شود، اگر بتوانیم کاری کنیم که جوانان به‌صورت گروهی در شهر، استان و بعدها در کشور با هزینه‌های کم گردش کرده و محیط پیرامون خود را بهتر بشناسند، قطعاً گامی بزرگی در جهت غنی‌سازی اوقات فراغت برداشته‌ایم.

 به‌منظور کسب اطلاعات جزیی‌تر از این نوع سفرها به سراغ محسن طلایی‌ماهانی، مدیرکل طرح‌های ملی جوانان رفتیم. او در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهرخانه با اشاره به وظایف کمیسیون اوقات فراغت تصریح کرد: در کمیسیون عمدتاً بحث‌های فراغت را دنبال می‌کنیم و برای برنامه‌ریزی، هم‌فکری و جمع‌بندی آمارها با اعضا و مسئولان اجرایی حوزه فراغت تبادل نظر می‌کنیم که از این نظرات، برنامه‌ها و سیاست‌های کلی خارج می‌شود.
 
نپرداختن درست به اوقات فراغت دختران، ریشه بسیاری از مشکلات است

او درباره فعالیت‌های این کمیسیون برای زنان و دختران جوان اظهار کرد: یکی از برنامه‌ها پیش‌بینی و توصیه جهت‌گیری متفاوت در مورد اوقات فراغت دختران به‌ویژه دختران جوان در کل کشور بود. به این نتیجه رسیدیم که ریشه بسیاری از مشکلات ما در زمینه آسیب‌های اجتماعی در نپرداختن درست به اوقات فراغت دختران جوان است و دستگاه‌ها و ادارات به‌ویژه آن‌هایی که در زمینه اوقات فراغت فعالیت می‌کنند مانند شهرداری، باید سمت‌وسوی اقدامات خود را به سمت فعالیت در زمینه بحث‌های فراغتی ببرند.
 
سند اوقات فراغت مصوب سال 84 به‌روز شد

طلایی‌ماهانی در مورد برنامه‌های حال و آینده این کمیسیون اظهار کرد: در حال حاضر دو برنامه در کمیسیون وجود دارد؛ براساس یکی از آن‌ها سند اوقات فراغت مصوب سال 84 را به‌روز کردیم؛ به‌طوری‌که برنامه ششم توسعه در آن پیش‌بینی و مشخص شد که در پنج سال آینده چه برنامه‌ای داریم. علاوه بر آن، برنامه یک ساله‌ای هم برای سال جاری پیش‌بینی کرده‌ایم که پس از نهایی‌شدن در ستاد ملی جوانان مصوب می‌کنیم تا در تمام دستگاه‌ها و ادارات ابلاغ شود.
 
راه‌اندازی پورتال و ایجاد کمپ زیرساخت‌های لازم برای سفرهای ارزان

مدیرکل طرح‌های ملی جوانان با اشاره به طرح گردشگری ارزان‌قیمت برای جوانان ادامه داد: می‌خواهیم زمینه گردشگری ارزان‌قیمت را در کشور فراهم کنیم؛ البته توسط خود جوانان کارهایی انجام شده است. سعی می‌کنیم این سفرها را به‌صورت هماهنگ و در قالب برنامه‌ای برگزار کنیم که جوانان بتوانند بدون نیاز به هزینه‌های بالا و دردسر، با یک کوله‌پشتی به سفر بروند. سفرها از داخل شهر خودشان شروع می‌شود و در مرحله بعد به گشت در استان می‌رسد. از گردشگری‌های هویتی شامل آثار باستانی تا طبیعت‌گردی، انواع این سفرها هستند. شروع فعالیت این سفرها نیاز به پورتال، الگوهای جدید برای مسافرت ارزان، ایجاد کمپ‌های مختلف توسط دستگاه‌های ذی‌ربط برای سکونت و پایگاه‌های مطمئن و قوی در روستاها دارد.
 
خانواده‌ها هم امکان بهره‌مندی از سفرهای ارزان‌قیمت را دارند

او با بیان این‌که خانواده‌ها هم می‌توانند از گردشگری ارزان‌قیمت استفاده کنند، گفت: تورهای مختلف خانوادگی در سراسر کشور وجود دارد که ضعیف یا قوی‌بودن‌شان بحث دیگری است. بحث گردش و تفریح جزوی از فرهنگ ماست و طبیعتاً خانواده‌ها هم می‌توانند از این تورها استفاده کنند، اما سوگیری ما جوانان است و آن‌چه می‌خواهیم روی آن فرهنگسازی کنیم این است که جوانان بتوانند راحت سفرهای خوبی را تجربه کنند و از لذایذ، امکانات، معنویات، شادی‌ها و گشت‌های زیبایش بهره‌مند شوند.
 
طرح در مرحله مطالعه

طلایی‌ماهانی درباره زمان اجرای این طرح و تفاوت آن با طرح برگزاری اردوهای گردشگری هویتی مصوبه شورای عالی جوانان در سال 87 اظهار کرد: در مرحله مقدماتی و مطالعه و بررسی هستیم. در ادامه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری و سایر دستگاه‌های مربوطه در آن دخیل خواهند شد. طرح برگزاری اردوهای گردشگری هویتی در جای خود باقی می‌ماند، اما این نوع سفرها موضوع جدیدی هستند که در کنار برنامه‌هایی که تا به حال بوده مانند گردشگری هویتی، طبیعت‌گردی و اردوهای جهادی، انجام خواهد شد و امیدواریم بتوانیم به امسال برسانیم.

منبع: مهرخانه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس