استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: آمریکا به هیچ کدام از اصول انسانی نه معتقد است و نه به آن عمل می‌کند.

به گزارش مشرق، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی شامگاه شنبه 29 خردادماه در جلسه درس اخلاق با اشاره به نگاه خداوند به فقرا اظهار کرد: در قرآن آمده که گروهی از کافران به رسول اکرم(ص) پیشنهاد دادند که ایشان عذر فقرا را بخواهند تا آنها کارشناسانی بیاورند و به پیامبر(ص) کمک کنند، قرآن در جواب این کافران ‌می‌گوید که ای پیامبر(ص) چشم خود را از فقیران برندار.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: قرآن می‌گوید که این افرادی که این پیشنهاد را به پیامبر(ص) دادند، تابع هوای نفس خود هستند و خداوند توفیق یاد خود را از آنها برداشته است، پیغمبر به بهانه پیشرفت، حق نداشت که پابرهنه‌ها را از خود دور کند، خداوند در قرآن به پیامبر می‌گوید که نه تنها فقرا از خود دور نکن، بلکه حتی آنها چشم برندار.

وی افزود: پیامبر تابع زینت‌های دنیا نیست و خطاب‌های خداوند در قرآن به ایشان در این خصوص برای این است که دیگران هوشیار شوند. انسان به صورت طبیعی از زیبایی‌ها خوشش می‌آید، اما زمانی که انسان توجهش به یک زینتی متمرکز شود و آن زینت توجه انسان را به خود جلب کند، بحث تکلیف پیش می‌آید که انسان کدام زینت را انتخاب کند.

آیت‌الله مصباح‌‌یزدی با اشاره به توصیه‌های خداوند به پیامبر گفت: خداوند در قرآن به پیامبر می‌گوید به نعمت‌هایی که در دنیا به انسان‌ها داده‌ایم، چشم ندوز، این زینت‌ها وسیله آزمایش هستند. قرآن این مسئله را در موارد زیادی را با تعبیرهای مختلف به کار برده است که ما همه آنها را به امتحان ترجمه کرده‌ایم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: هم دادن نعمت‌ها به انسان و هم مبتلا کردن او به بلایاها و سختی‌ها امتحان است و گاهی این امتحان‌ها به صورت شخصی است و گاهی هم یک جامعه مورد امتحان قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: امام علی(ع) باغ‌ها را آباد می‌کرد، ایشان از روی دنیاگرایی این کارها را انجام نمی‌داد، بلکه به وظیفه‌اش برای تامین نیاز خانواده عمل می‌کرد. اشکال این است که انسان دنیاگرا باشد و دنیا مانع از رسیدن او به آخرت شود. انسان وظیفه دارد که به اندازه نیاز خودش درآمد کسب کند تا سربار دیگران نشود و بتواند یک زندگی آبرومند برای خانواده‌اش فراهم کند.

آیت‌‌الله مصباح‌‌یزدی نعمت‌های دنیا را وسیله امتحان دانست و افزود: انسان باید مراقب باشد که به دنیا دل نبندد، البته گاهی برای مصلحت جامعه اسلامی لازم است که کاخی بسازیم، این دنیاگرایی نیست، بلکه در راستای آخرت است و در این صورت کاخ ساختن هم تبدیل به یک وظیفه واجب می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: خداوند در قرآن خطاب به پیامبر می‌گوید که اگر می‌بینی برخی از این کسانی که در مقابل تو موضع گرفتند، ثروت‌هایی دارند، نگران نباش، خداوند با این ثروت‌ها می‌خواهد آنها را عذاب بدهد. گاهی انسان‌های ثروتمند در دنیا به بلاهایی مبتلا می‌شوند که اگر ثروت نداشتند، دچار این بلاها نمی‌شدند.

وی ادامه داد: بسیاری از ثروتمندان هستند که از شدت نگرانی، به راحتی به خواب نمی‌روند، اما ما گاهی یک انسان فقیر را می‌بینیم که بدون دغدغه می‌خوابد. ثروت برخی از افراد ثروتمندان موجب عذاب اخروی آنها می‌شود، آنها به دلیل ظلم به دیگران، لیاقت ایمان را پیدا نمی‌کنند و در حالت کفر می‌میرند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به عهدشکنی آمریکا اظهار داشت: آمریکا به هیچ کدام از اصول انسانی نه معتقد است و نه به آن عمل می‌کند. در مورد عناصر گروه تروریستی داعش هم باید گفت که نه در دنیا کسی آنها را دوست دارد و نه امیدی به سعادت این افراد در آخرت وجود دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه خداوند در دنیا سنت‌هایی دارد، بیان کرد: یکی از سنت‌های خداوند در دنیا این است که اگر کسی زحمتی بکشد، نتیجه‌اش را می‌بیند، حتی اگر کافر باشد. در مورد دنیا هم این را باید بدانیم که این دنیا ارزشی ندارد و نباید به آن خیلی اعتنا کرد، اگر دنیا ارزشی داشت، خداوند حتی یک جرعه آبش را به کافران نمی‌داد.

وی ادامه داد: نعمت‌های بهشتی خود به خود مطلوب هستند، چون از دست خداوند به ما می‌رسد و نعمت‌های آخرت اصیل هستند، اما نعمت‌های دنیوی وسیله امتحان بوده و همچون برگه امتحان هستند که فقط ارزش اعتباری دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس