کد خبر 591248
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹

یک روز پس از امضای توافق جدید میان اتحادیه میهنی و جنبش تغییر و زمینه سازی برای وحدت دوباره این دو گروه در هفته گذشته، دادگاه بدوی اربیل پنجشنبه گذشته حکم بازداشت نوشیروان مصطفی رهبر جنبش تغییر را صادر کرد که به اعتقاد ناظران، می تواند منطقه کردستان عراق را باردیگر وارد یک چالش سیاسی فراگیر کند.

به گزارش مشرق، صدور حکم بازداشت نوشیروان مصطفی امین باعث شد موج جدیدی از حملات رسانه ای جنبش تغییر علیه مسعود بارزانی در منطقه اقلیم کردستان عراق به راه افتد. حجم این حملات هم به حدی بود که بارزانی مجبور شد با صدور بیانیه ای خواهان عدم پاسخگویی به این موج رسانه ای از سوی رسانه های وابسته به خود شود.

هراس از بالا گرفتن اختلافات، صلاح الدین بهاء الدین رهبر اتحاد اسلامی کردستان عراق را بر آن داشت تا نوشیروان مصطفی امین و مسعود بارزانی را خطاب قرار داده و خواستار پایان دادن به جنگ رسانه ای شود.

رهبر جنبش تغییر نیز به دنبال درخواست ها برای پایان دادن به تنش جدید، از رسانه های وابسته به تغییر خواستار خویشتنداری و عدم حمله مسعود بارزانی شد، اما در عین حال موج انتقادها از بارزانی در روز شنبه نیز ادامه یافت.

دادگاه بدوی اربیل پنجشنبه گذشته در پی احضار نوشیروان مصطفی امین رهبر جنبش تغییر برای توضیح در خصوص یک نوار صوتی که ادعا می شود نوشیروان مصطفی در آن تهدید حمله به کنسولگری ها در اقلیم کردستان عراق را مطرح کرده و سپس عدم حضور وی در زمان تعیین شده، حکم بازداشت وی را صادر کرد.

شورش حاجی سخنگوی این جنبش در پاسخ به این اقدام در حضور خبرنگاران اظهار داشت: این اقدام یک اقدام سیاسی است و نشانگر عدم استقلال قوه قضاییه در اقلیم کردستان عراق می باشد.

وی افزود: براساس قانون، نامه احضاریه باید به منزل نوشیروان مصطفی امین در سلیمانیه ارسال می شد، در حالی که این احضاریه برای دفتر جنبش تغییر در اربیل ارسال شده است.

سخنگوی جنبش تغییر ادامه داد: ما اعتراض خود را به این تصمیم اعلام کرده ایم و امیدواریم دستکم دادگاه تجدید نظر استقلال رای داشته باشد.
شورش حاجی تصریح کرد: قوه قضاییه در اقلیم کردستان عراق از استقلال رای برخوردار نیست و تحت تاثیر گرایش های حزبی رای صادر می کند.

حزب دمکرات کردستان عراق و جنبش تغییر نزدیک به یک سال است که روابط پرتنشی را پشت سر می گذرانند.
حزب دمکرات جنبش تغییر را به تحریک مردم و حمله به مراکز حزب دمکرات در استان سلیمانیه متهم کرده و در طرف مقابل جنبش تغییر نیز حزب دمکرات را به انحصار قدرت در اقلیم و تعطیل کردن قوای سه گانه متهم می کند.

در انتخابات پارلمانی اقلیم در سال 2013 میلادی جنبش تغییر با کسب 24 کرسی دومین حزب پرطرفدار اقلیم کردستان عراق شناخته شده بود.

نوشیروان مصطفی امین که چند سال پیش از اتحادیه میهنی جدا شده و جنبش تغییر را تشکیل داده است، روز چهارشنبه گذشته، در سخنانی در سلیمانیه اعلام کرده بود برای مبارزه با تک روی سیاسی در اقلیم با اتحادیه میهنی کردستان عراق تشکیل یک ائتلاف جدید داده اند؛ خبری که گویا به مذاق حزب دمکرات خوش نیامد و مسعود بارزانی به آن واکنش نشان داد.

گفته می شود، اتحاد دوباره این دو حزب، انحصار حزب دمکرات به رهبری مسعود بارزانی را در منطقه اقلیم کردستان عراق خواهد شکست و براساس قوانین منطقه اقلیم ، دولت از دست حزب دمکرات خارج خواهد شد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • اهوازی ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    مسعود بارزانی مشروعیت ندارد و باید کنار برود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس