کد خبر 591161
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸

احتمال دست‌داشتن خیلی‌ها در این ترور وجود دارد؛ از مخالفان ماندن در اتحادیه اروپا گرفته تا کسانی که از محبوبیت خانم کاکس در آینده احساس خطر می‌کردند، از طرف دیگر، طرفداری قرص و محکم او از کشور مستقل فلسطین هم نباید نادیده گرفته شود.

 به گزارش مشرق، در روزهایی که بیشتر نگاه‌ها به حمله تروریستی  اورلاندوی آمریکا دوخته شده بود، خبر یک ترور سیاسی در اروپا همه چشمها را به‌سمت قاره سبز چرخاند. درست یک هفته مانده به برگزاری همه‌پرسی ماندن یا نماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا، ترور یکی از نمایندگان پارلمان انگلیس که اتفاقاً مدافع ماندن کشورش در اتحادیه اروپا بود، حسابی احساسات عمومی را جریحه‌دار کرد.

این زن بی‌دفاع که برای سرکشی از حوزه انتخابیه خود با مردم یک روستا قرار ملاقات عمومی داشت، لحظاتی قبل از ورودش به محل جلسه، توسط یک مرد ترور شد. خانم هلن جوآن کاکس، مادر دو کودک و زنی بسیار قابل احترام در جامعه بریتانیا به شمار می‌رفت. او پیوسته در امور خیریه مشارکت داشت و همه دوستش داشتند. او آن‌قدر خوب بود که حتی نخست‌وزیر انگلیس که از حزب رقیب (محافظه‌کار) است، از او که از ستاره های حزب کارگر بود، به‌نیکی یاد می‌کرد. هنوز مشخص نشده که مرد مهاجم چه در سر داشته که این ترور کوردلانه را انجام داده اما هرچه هست بررسی ابعاد شخصیتی خانم کاکس، می‌تواند تا حدودی از قتل او رمزگشایی کند.

هلن کاکس، یکی از مدافعان همیشگی تشکیل کشور فلسطین بود و در پارلمان برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی، تلاش‌های زیادی را انجام داد.

نحوه ترور خانم هلن بسیار دلخراش بود؛ نماینده 41 ساله پارلمان و مادر دو کودک، هم چندین چاقو خورد و هم 3 گلوله.

برندن کاکس، همسر وی می‌گوید: حس نفرتی که به قتل هلن منجر شد، همان چیزی بود که او خواهان همبستگی مردم برای از بین بردنش بود.

از سال 1990 به این طرف، این اولین مورد قتل یک نماینده پارلمان بریتانیا محسوب می‌شود. یک شاهد عینی به تلویزیون دولتی انگلیس گفته که مهاجم پیش از حمله دست‌کم دو بار فریاد زد: «اول بریتانیا!» این نام یک گروه دست‌راستی بریتانیایی است؛ با این حال، این گروه این حمله را محکوم کرده و گزارشی از ارتباط احتمالی مهاجم با آن منتشر نشده است.

بعد از ترور و کشته‌شدن خانم کاکس، هر دو اردوگاه موافقان و مخالفان ماندن در اتحادیه اروپا، در واکنش به این تراژدی غمبار،کارزار انتخاباتی خود را متوقف کردند.

پلیس یورکشایرِ غربی اعلام کرده که یک مرد 52ساله به‌نام «تامی مر» در این رابطه بازداشت و سلاح‌های مورد استفاده در حمله نیز ضبط شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، چهره‌های سیاسی از جناح‌ها و احزاب مختلف بریتانیا حمله به خانم کاکس را محکوم کرده‌اند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز پیام تسلیتی در این باره فرستاد.

خانم کاکس یکی از 36 نماینده‌ای بود که جرمی کوربین، رهبر فعلی حزب کارگر را برای شرکت در رقابت‌های رهبری حزب کاندیدا کرده بودند. خانم کاکس همچنین از نمایندگانی در پارلمان بریتانیا بود که خواهان پذیرفتن پناهجویان سوری در این کشور بودند. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، با ستایش از هلن جو کاکس گفت او در حال انجام وظیفه‌اش به قتل رسید.

آقای کوربین درباره دو کودک به جا مانده از «هلن» گفت: آنها بدون مادرشان بزرگ می‌شوند، اما می‌توانند عمیقاً به کار او، دستاوردهای او و آنچه او بر سرش ایستاد افتخار کنند.

به هر حال، احتمال دست‌داشتن خیلی‌ها در این ترور ناجوانمردانه وجود دارد؛ از مخالفان ماندن در اتحادیه اروپا گرفته، تا کسانی که از محبوبیت خانم کاکس در آینده احساس خطر می‌کردند؛ هیچ بعید نبود بانوی مهربان پارلمان در آینده حتی نخست‌وزیر بریتانیا شود. او هم جسارت آن را داشت و هم توانایی‌‌اش را. از طرف دیگر، طرفداری قرص و محکم او از کشور مستقل فلسطین هم نباید نادیده گرفته شود. هرچه هست، تمام دنیا این ترور وحشیانه را محکوم می‌کند، اما نکته مهم این است که راه سیاستمدارانِ کاربلد، خوب و خیرخواهی چون هلن کاکس، بدون شک ادامه خواهد داشت و هیچ تروری نمی‌تواند مانع کار آنها شود.

در پایان، بخشی از گزارش گاردین درباره ترور خانم کاکس را برایتان می‌آورم: «ادبیات نژادپرستی غربی و اسلام‌ستیزی آینه ایدئولوژی‌ای است که داعش و القاعده بر اساس آن یارگیری کرده و افراد را متقاعد می‌کنند که به خود مواد منفجره بسته و خود را برای کشتن دیگران بکشند. احتمالاً قدرت‌گرفتن گروه‌های راست‌گرا و گسترش بیگانه‌هراسی در انگلیس، دلیل اصلی قتل این نماینده پارلمان است که در مدت نمایندگی‌اش برای حفظ حقوق پناهجویان تلاش می‌کرد».

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس