گروه سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

استانداران چقدر حقوق می‌گیرند؟/ دریافتی 520 میلیونی مدیر بانک رفاه در 6 ماه/ دستور جدید دولت درباره مالیات پزشکانکیهان

دولت با غفلت از بنگاه‌های متوسط و کوچک موجب تعمیق رکود شد

دولت با کوتاهی درباره بنگاه‌های کوچک و متوسط، در تعمیق رکود نقش ایفا کرد.

حسین راغفر اقتصاددان اصلاح‌طلب در تحلیلی از سوی روزنامه شرق منتشر شده، ضمن بدگویی علیه دولت قبل اذعان کرد: اشتباه دولت این بود که فکر کرد برای بهبود اوضاع اقتصاد، اولویت این است که به پتروشیمی‌ها و خودروسازی توجه کند در حالی که مشکل اصلی اقتصاد ما، بدحالی بنگاه‌های کوچک و متوسط بود و غفلت از این مسئله، سهم دولت در تعمیق رکود است. دولت باید به این معترف باشد و برای حل آن بکوشد.

یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر کارگزاران نظام و در بیان برخی راهکارها برای حل مشکل رکود و بیکاری، توجه به صنایع کوچک و متوسط را ضروری خواندند و افزودند: احیای این گونه صنایع از بنیان‌های اقتصاد مقاومتی است و می‌تواند تا حد زیادی باعث تحرک اقتصادی و ایجاد اشتغال شود.
ایشان همچنین گفتند این دو مشکل بیش از آن که ناشی از تحریم‌ها باشد متوجه سیاست‌ها و برنامه‌های دولت فعلی، دولت سابق و دولت اسبق است.

باز کنید درهای بسته اطلاعات را /بگیرید منتشرکنندگان فیش‌های نجومی را!

روزنامه دولتی شهروند می‌گوید منتقدان از زیر زمین هم که شده ایرادهای داشته و نداشته دولت را درمی‌آورند.

روزنامه هلال‌احمر درباره اعتراض رسانه‌ها به فیش‌های حقوقی نجومی برخی مدیران دولتی می‌نویسد: موضوع حقوق‌های بالا یا فیش‌های حقوقی ده‌ها میلیونی این روزها در صدر اخبار داخلی کشور قرار دارد؛ موضوعی که با بدتر شدن یا عدم بهبود وضع اقتصادی جامعه برای مردم حساس‌تر هم جلوه می‌کند و به طور معمول توضیحات اصلاحی و بعدی درباره این حقوق‌ها نیز گره‌گشا نیست. موضوع چنان حاد شد که آقای رئیس جمهور و معاون اول هم وارد میدان شدند و سخنگوی دولت نیز در یک اقدام پسندیده و برخلاف سنت رایج دولت پیشین عذرخواهی کرد.

این روزنامه می‌افزاید: منتقدان و حتی مخالفان و دشمنان دولت دارای رسانه‌هایی هستند که از نوعی امنیت حرفه‌ای برخوردارند؛ حتی امنیتی بیش از حدود عرفی در یک کشور پیشرفته است. به همین دلیل از زیرزمین هم که شده ایرادهای داشته و نداشته این دولت را بیرون می‌آورند؛ حتی اگر مربوط به دولت سابق باشد. دولت چرا باید چوب اتفاقاتی را بخورد که نانش را دیگران می‌خورند؟ چرا باید دولت چوب حقوق‌های کلان برخی افراد را بخورد؟ پس به دولت باید گفت؛ باز کنید درهای بسته اطلاعات را. شفافیت رکن دیگری از مبارزه با فساد است. فیش‌های حقوقی را علنی کنید. درهای کارگزینی‌های ادارات و سایر امور را باز کنید. هر چند به لحاظ حقوقی نیز منعی برای باز شدن این درها نیست. چیزی که از خدا پنهان نیست، چرا باید از مردم پنهان بماند؟

این روزنامه در عین حال اذعان کرد: نکته‌ای که مورد غفلت واقع شده بازگذاشتن دست مدیران دولتی در استفاده از اختیارات خود برای پرداخت پاداش است.

شهروند همچنین نوشت: در جریان انتشار فیش‌های مدیران بیمه مرکزی، نکته‌ای که مورد توجه قرار نگرفت یا کمتر به آن پرداخته شد، وام‌های گوناگونی بود که به رؤسای بیمه مرکزی پرداخت شده بود؛ وام خرید مسکن، خرید خودرو و... در حالی که بعید است آنان اصولاً خانه یا خودرو نداشته باشند. طبیعی است در شرایط تورمی که می‌توان از دریافت این وام‌های کم یا بدون بهره سالانه تا 30 درصد سود گرفت، ارقام قابل توجهی می‌شود که متأسفانه این نیز یکی از عوارض تورم است که مطالبه برای وام‌های قرض‌الحسنه را چند برابر می‌کند.

درباره این یادداشت پرتناقض گفتنی است: اولاً چرا انتشار فیش‌های حقوقی نجومی را- که می‌گوید نباید از مردم پنهان بماند- امنیتی می‌کنید و می‌گویید رسانه‌های منتقد از امنیتی بالاتر از کشورهای پیشرفته برخوردارند؟ پس این همه فشار و تهدید و دادگاهی کردن مطبوعات منتقد یا قطع یارانه‌های آنها و حتی توقیف آنها (مانند هفته‌نامه 9 دی) برای چیست؟ ثانیاً اگر فیش‌های حقوقی نجومی مربوط به «دیگران» است که دولت چوب آن را می‌خورد و «چیزی که از خدا پنهان نیست، چرا باید از مردم پنهان بماند»، پس چرا از اقدام درست مطبوعات منتقد برمی‌آشوبید و کاری «زیرزمینی» توصیف می‌کنید. این دیگران غیر از مدیران ارشد بیمه و بانک‌های دولتی هستند؟

ثالثاً بالاخره فیش‌های نجومی ایراد نداشته است یا ایراد واقعاً موجود که سخنگوی دولت برای ایراد نداشته عذرخواهی کرد! مربوط به دولت قبل است یا اتفاقی که در همین 3 سال دولت فعلی به میمنت و شیرینی! ادامه داشته است؟! اگر باید با شفافیت با موضوع فیش‌های دریافتی مواجه شد، پس تعقیب منتشرکنندگان برای چیست؟ آیا در ماجرای درست روشنگری علیه ویژه‌خواران، دولت باید اشراف سوء استفاده‌چی را تحت تعقیب قرار دهد یا معترضان به آن را؟

مجوز فیش‌های نجومی سال 93 در دولت یازدهم صادر شده است

«برخلاف ادعای محافل دولتی و رسانه‌های همسو، مجوز پرداخت فیش‌های نجومی در دولت فعلی صادر شده است.»

وبسایت تابناک با انتشار این خبر نوشت: در ابتدای مطرح شدن موضوع فیش‌ها، برخی دولتی‌ها ضمن انکار چنین موضوعی آن را متعارف قلمداد کردند و با اغماض اعلام کردند اگر تخلفی روی داده باشد با آن برخورد خواهند کرد. با گسترش و جدی شدن موضوع فیش‌ها و انتشار بخش بیشتری از دریافت‌های میلیونی برخی مدیران بانک اعلام شد که ریشه این دریافت‌ها در قوانین گذشته است. حتی رئیس جمهور طی دستوری که به معاون اول خود جهت پیگیری و بررسی حقوق و پاداش‌های پرداختی به مدیران در دستگاه‌های اجرایی صادر می‌کند اشاره می‌دارد که گزارش‌های واصله نشان می‌دهد که مواردی از پرداخت‌های غیر متعارف و ارقامی تحت عنوان «پاداش و وام» وجود داشته است که اگر چه ممکن است با مقررات به جا مانده از دوره‌های قبل توجیه‌پذیر باشد ولی با موازین عدالت و تعهد در قبال بیت‌المال و منشور اخلاقی دولت ناسازگار و غیرقابل قبول است.

آقای نوبخت معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت نیز در گفت‌وگوی ویژه خبری استدلالی شبیه آقای روحانی را بیان می‌کند. آقای نوبخت در توضیح اقدامات دولت برای برخورد با این گونه دریافت‌های نامتعارف بیان داشت که همه تلاش دولت این است تا این قوانین و مقرراتی را که از گذشته وجود داشت و برپایه آن دستگاه‌ها سال‌ها به تناسب برداشت‌ها و اختیارات خود از آن استفاده کردند همه راه‌ها و منافذ سوءاستفاده و یا پرداخت حقوق غیرمتعارف را ببندیم به همین جهت اکنون دولت بر روی این مسئله بسیار حساس است زیرا می‌خواهد عدالت را اجرا کند.

با این حال فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات در توضیح ریشه دریافت‌های غیر متعارف برخی مدیران با اشاره به اینکه برخی از دستگاه‌های اجرایی از شمول نظام پرداختی قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنا شده‌اند، بیان کرده است: «در قانون و بند (ح) ماده 50 قانون برنامه پنجم آمده است که یک فوق‌العاده خاص می‌توان تعیین و به مدیران پرداخت کرد، منتها مدیران دولتی این موضوع را در پرداختی‌ها به عنوان حقوق مستمر در تمامی پرداختی‌های خود مبنا قرار داده و لحاظ کردند، در حالی که جزو حقوق غیرمستمر بود. مجوز اعمال این فوق‌العاده، در سال 93 صادر شد، البته قانون برنامه از سال 90 اجرایی شده بود، و این موضوع می‌بایست توسط کارگروهی به تصویب می‌رسید و قبل از آن چنین مجوزی وجود نداشت و ریشه قانونی این پرداختی‌ها به بند (ح) ماده 50 قانون برنامه پنجم برمی‌گردد که البته در اعمال و اجرا، آن را توسعه دادند، که دیوان محاسبات از سال 93 به این موضوع ورود کرد.»

تابناک تصریح می‌کند: در واقع مشخص می‌شود که ریشه این پرداختها براساس قانون برنامه پنجم بوده است که اعمال این فوق‌العاده‌ها در سال 93 صادر و اجرایی شده است. در واقع برخلاف اظهارات برخی دولتی‌ها که این موضوع ریشه درگذشته دارد؛ ریشه در مجوز همین دولت دارد.

معامله خطرناک با مخازن نفتی و امتیاز هنگفت برای ‌‌BP انگلیس

خطر و تراژدی بزرگی در زمینه قراردادهای جدید نفتی در راه است و وزارت نفت در این زمینه مسئول اصلی است.

روزنامه جوان در یادداشتی نوشت: در دسته‌بندی میادین و مخازن نفتی و گازی کشور جهت واگذاری به شرکت‌های خارجی به منظور تولید و افزایش تولید، مهم‌ترین دسته میادین در حال تولید هستند. به دلیل ماهیت مخزنی و فنی این دست از میادین، حساسیت چندانی در سطح جامعه و حتی کارشناسان در این باره وجود ندارد در حالی که نگاهی به 10 مخزن نفتی کشور نشان می‌دهد بیش از 60 درصد از ظرفیت فعلی کشور متعلق به این مخازن است.

وزارت نفت معتقد است برای افزایش تولید از این مخازن استفاده از تکنولوژی‌های روز ضروری است که پربیراه نیست اما نکته مهم این است که برای دسترسی به این تکنولوژی‌ها و افزایش تولید چه امتیازات و چه مکانیسمی‌در نظر گرفته شده است.

متخصصان نفتی به خوبی آگاهند که بخش اصلی مخازن نفتی ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، این شرایط بدان معناست که میزان تولید از این مخازن از دوره اوج خود رد شده و در سراشیبی قرار گرفته است و هر ساله از میزان آن کاسته می‌شود، بنابراین در گام نخست نگهداشت تولید ضروری است و در مرحله بعد باید به فکر افزایش میزان تولید بود. برنامه‌های نگهداشت و افزایش تولید باید به نحوی عملیاتی شود که به مخزن آسیب نرسد و براساس شناخت دقیق از مخزن برنامه‌های تدوین شده اجرایی شود. خوشبختانه طی سال‌های گذشته متخصصان ایرانی توانسته‌اند میزان تولید را ثابت نگه داشته و با استفاده از برخی تکنولوژی‌های روز و البته بومی، تولید را در وضعیت ثابت قرار دهند.

مخازن نفتی ایران سالانه 10 درصد افت تولید دارند که بخش عمده‌ای از آن قابل جبران است، به طور مثال اگر مخزنی با تولید 500 هزار بشکه بخواهد سال بعد نیز 500 هزار بشکه نفت تولید کند باید برای آن 50 هزار بشکه عملیات‌هایی نظیر تعمیر چاه‌ها، تزریق گاز، پمپ‌های درون چاهی و... را در دستور کار قرار دهد. اجرای این مهم متحمل هزینه‌هایی می‌شود که رقم آن در مقابل پیشنهادات خارجی بسیار کمتر است. حالا قرار است در قراردادهای جدید برای حفظ این 50 هزار بشکه به شرکت خارجی پاداش اعطا شده و اگر تولید را افزایش دهد پاداشی بیشتر برای آن در نظر گرفته شود!

در علم مهندسی نفت، بهترین تولید از آن شرکت یا کشوری است که بیشترین آشنایی را با مخزن داشته باشد که البته به مرور محقق می‌شود، به همین دلیل است که گفته می‌شود شناخت از مخزن زمانی کامل می‌شود که مخزن به پایان عمر خود رسیده باشد. در چنین زمینی است که شرکت‌های بهره‌بردار بهترین شناخت را از مخازن دارند و در صورت تأمین منابع مالی و استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های فنی- مهندسی می‌توانند به اهداف خود نائل شوند. در این میان ممکن است اهداف نیز محقق نشود که این فرضیه در قبال شرکت‌های خارجی و غریبه با مخازن نفتی قوی‌تر است تا شرکت‌های ایرانی، همان‌طور که شرکت چینی در مسجد سلیمان طرحی را اجرایی کرد که باعث سقوط میدان مسجد سلیمان شد. نکته جالب در این تراژدی، نامه‌ها و هشدارهای متخصصان داخلی بود که چنین ضربه بزرگی را پیش‌بینی کرده بودند.

از سوی دیگر، عرف رایج در برنامه‌های افزایش تولید در بیشتر کشورهای نفتی چنین است که شرکت خدمات فنی و دانش‌بنیان در قالب یک قرارداد مشاوره‌ای و خدماتی، به شرکت ملی نفت یک کشور کمک کرده و بابت افزایش تولید مبلغی را دریافت می‌کنند. در واقع مالکیت و مدیریت در دست شرکت ملی نفت است و شرکت خارجی به آن مشاوره داده و با همفکری دوطرفه برنامه را تنظیم می‌کند. برنامه وزارت نفت درست در مقابل این مقوله قرار داد؛ آنها می‌خواهند مدیریت را به شرکت خارجی واگذار کنند که کار اصلی‌اش چیز دیگری است، به طور مثال شرکت بی‌پی قصد دارد مدیریت مخزن اهواز- بزرگ‌ترین و پرتولیدترین مخزن ایران- را برعهده گرفته و برای افزایش تولید برنامه بدهد. بی‌پی یک شرکت مادر است و به دلیل عدم تخصص در این حوزه، این عملیات را با یک قرارداد مشاوره‌ای- خدماتی به همان شرکت‌های فعال در این حوزه واگذار می‌کند و حق مدیریت بزرگی را از آن خود می‌کند علاوه بر اینکه مدیریت مخزن را نیز در دست دارد. حال پرسش اینجاست که وقتی خود بی‌پی از این مدل بهره می‌برد چه دلیلی وجود دارد منابع ملی با پاداش‌های شیرین به شرکتی پرداخت شود که هیچ شناختی بر مخزن جز مطالعه اسناد ندارد؟

به عبارتی ساده‌تر، وزارت نفت دوست دارد امتیاز بادآورده‌ای را تقدیم شرکت‌های خارجی کند و از کنترل خود بر منابع دست بکشد، این مصیبت زمانی جدی‌تر می‌شود که به شرکت‌های بهره‌بردار تکلیف می‌شود به عنوان پیمانکار بی‌پی مشغول به کار شوند و همه چیز را فراموش کنند. خطر بزرگی در راه است.

استانداران چقدر حقوق می‌گیرند؟/ دریافتی 520 میلیونی مدیر بانک رفاه در 6 ماه/ دستور جدید دولت درباره مالیات پزشکانجمهوری اسلامی

فرار سرکردۀ داعشی با میلیون‌ها دلار از کرکوک

* مسئول اموال گروهک تروریستی داعش در کرکوک، با میلیون‌ها دلار پول، فرار کرد. یک منبع امنیتی در استان کرکوک که این خبر را به شبکه السومریه داده گفته است این چندمین بار است که یکی از مسئولان داعش با مقادیر زیادی پول فرار می‌کند.

رییس مرکز حقوق بشر بحرین بازداشت شد

* سازمان عفو بین‌الملل، رژیم بحرین را به خاطر بازداشت «نبیل رجب» رئیس مرکز حقوق بشر بحرین محکوم کرد. جیمز لینج از مقامات عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: نبیل رجب ظاهراً نمونه هشدار دهنده دیگری از موضع عاری از روامداری رژیم بحرین درباره مخالفانی است که به صورت مسالمت‌آمیز فعالیت می‌کنند. رژیم بحرین از طریق اقدامات غیرقانونی از جمله بازداشت‌های مکرر این کار را انجام می‌دهد. نیروهای امنیتی بحرین، روز دوشنبه خانه نبیل رجب را بازرسی و سپس او را بازداشت کردند. نبیل رجب که از مخالفان برجسته حکومت بحرین است به علت انتقادهایش از رژیم آل خلیفه در سال 1391 دو سال زندانی بوده است.

اعتصاب‌ غذای شیعیان پاکستان در اعتراض به دولت

* با اینکه دولت پاکستان در ماجرای اعتصاب غذای شیعیان در اعتراض به افراطیون ساکت است، رهبران مسیحی پاکستان نیز با اعتصاب غذای شیعیان علیه آزار و تعرضات همدردی کردند. پدر امانوئل یوسف مانی، از رهبران مسیحیت پاکستان با شیعیان این کشور ابراز همدردی کرد و گفت: حکومت باید به کشته شدن شهروندان شیعه توجه کند. رئیس هیئت ملی عدالت و صلح اسقف‌های کاتولیک پاکستان تاکید کرد: هیچکس حق ندارد عقایدش را به دیگری تحمیل کند و حکومت باید از همه اقلیت‌های مذهبی حمایت کند. وی بزرگان اهل سنت پاکستان را نیز مخاطب قرار داد و از آنها خواست با تکیه بر تعالیم حقیقی اسلام، خشونت به اسم دین را محکوم کنند.

آاستانداران چقدر حقوق می‌گیرند؟/ دریافتی 520 میلیونی مدیر بانک رفاه در 6 ماه/ دستور جدید دولت درباره مالیات پزشکانرمان

مذاكرات با آمريكا فقط درباره برجام

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: مذاكرات ما با طرف آمريكايي صرفا پيرامون پيگيري اجراي برجام است. حسين جابري انصاري درباره بيانيه اخير وزارت خارجه آمريكا گفت: طرف آمريكايي البته درگذشته نيز در حاشيه مذاكرات هسته‌اي، درمواردي پيرامون اوضاع سوريه، عراق و يمن ديدگاه‌هاي خود را مطرح كرده ولي هيچگاه مذاكره‌اي در اين موضوعات صورت نگرفته است. گفتني است وزارت امور خارجه آمريكا درباره ديدار ظريف و كري در اسلو با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد: «در اين ديدار كه ۷۰ دقيقه پشت درهاي بسته انجام شد، دو طرف درباره تداوم اجراي برجام از جمله موضوع مرتبط با بانك‌ها و تسهيل تحريم‌هاي مرتبط با موضوع هسته‌اي مذاكره كردند.» در اين بيانيه آمده است: «كري بر اهميت نقش ايران و نفوذش در دولت سوريه براي تضمين انتقال كمك‌هاي بشردوستانه و لزوم حفظ آتش بس با معارضان ميانه‌روي سوريه تاكيد كرد.»

پايان دوره سه فقيه شوراي نگهبان

دوره مسئوليت سه عضو از فقها و سه عضو از حقوقدانان شوراي نگهبان اوايل تيرماه به پايان مي‌رسد. عضويت شش‌ساله سه نفر از فقهاي شوراي نگهبان يعني آيت‌ا... احمد جنتي، آيت‌ا... محمدرضا مدرسي‌يزدي و آيت‌ا... مهدي شب‌زنده‌دار رو به اتمام است و رهبر انقلاب فقهاي اين شورا را معرفي خواهند كرد. دوره مسئوليت سيامك ره‌پيك، محمدرضا عليزاده و محمد سليمي سه عضو حقوقدان شوراي نگهبان نيز تيرماه به پايان مي‌رسد و طبق قانون اساسي اعضاي حقوقدان شوراي نگهبان از طريق رئيس قوه قضائیه به مجلس شوراي اسلامي معرفي و پس از راي‌گيري در مجلس انتخاب مي‌شوند.

رايزني معاونان ظريف با استفان مال

سيد عباس عراقچي و مجيد روانچي معاونان امور حقوقي و بين‌الملل و همچنين اروپا- آمريكاي وزير امور خارجه كه به همراه محمد جواد ظريف وزير امور خارجه به اسلو پايتخت نروژ رفته‌اند، در ديدار با استفان مال هماهنگ‌كننده ارشد برجام در وزارت خارجه آمريكا درباره مسائل اجرايي برجام گفت‌وگو و رايزني كردند.

هشدار فرماندار آبادان به شايعه پراكنان

فرماندار ويژه آبادان گفت: امنيت مردم خط قرمز ماست و قطعا با كساني كه با ايجاد و پخش شايعه قصد بر هم زدن آرامش مردم را داشته باشند طبق قانون برخورد خواهد شد. عزيزا... شهبازي با اشاره به نشر برخي شايعات درباره ايجاد و شيوع ناامني در اين شهرستان اظهار كرد: شوراي تامين شهرستان و فرماندهي انتظامي آبادان به صورت شبانه روزي در حال كنترل و پايش مسائل امنيتي شهروندان هستند و خوشبختانه با توجه به موقعيت شهرستان، اين منطقه يكي از امن‌ترين و كم حاشيه‌ترين نقاط مرزي كشور محسوب مي‌شود. وي با هشدار به كساني كه به شايعات در فضاهاي اجتماعي و مجازي پيرامون برخي رخدادهاي شهرستان دامن مي‌زنند، گفت: سياست دولت تدبير و اميد، حمايت از گردش آزادانه اطلاعات صحيح و صريح در جامعه است و از تمام كساني كه وظيفه اطلاع‌رساني به مردم را بر عهده دارند حمايت مي‌كنيم.

رقباي روحاني تخريب را شروع كرده‌اند

نماينده مردم تهران در مجلس گفت: دولت تدبير و اميد يك‌پنجم نمونه مشابه خود هزينه كرده است و در كل دولت كم‌هزينه‌اي براي كشور بوده است. عليرضا محجوب درباره فضاي پيش روي دولت در يك سال باقي‌مانده از عمر كاري آن اظهار كرد: فضاي پيش روي دولت در يك سال باقي مانده از عمر آن مثبت است چون دولت تدبير و اميد آنچه مي‌توانست انجام داد. وي درباره ادعاي برخي مبني بر تك‌دوره‌اي شدن دولت روحاني به خاطر مشكلات اقتصادي گفت: تا حالا كه رياست‌جمهوري تك‌دوره‌اي نداشته‌ايم اما بالاخره انتخابات است و همه‌چيز ممكن است. به‌هرحال رقباي روحاني، از هم‌اكنون تخريب را با هدف انتخابات ۹۶ شروع كرده‌‌اند و اين كار خوبي نيست. محجوب اضافه كرد: همه ما مي‌دانيم عملكرد دولت در سياست خارجي در سه سال گذشته قابل قبول بوده است. از طرف ديگر در ساير حوزه‌ها دولت تدبير و اميد يك‌پنجم نمونه مشابه خود هزينه كرده است.

با ارائه دادخواست به ديوان دادگستري بين‌المللي
دولت رسما از آمريكا شكايت كرد

رئيس‌جمهوري اعلام كرد كه دولت جمهوري اسلامي ايران به طور رسمي از آمريكا به علت ضبط و دستبرد به حدود دو ميليارد دلار از اموال بانك مركزي، به ديوان دادگستري بين‌المللي شكايت كرده و خواستار محكوميت اقدام ضد ايراني واشنگتن و جبران خسارات شده است. دكتر حسن روحاني ديشب در ضيافت افطار با خانواده معظم شهدا و ايثارگران تصريح كرد: دولت يازدهم تا احقاق حقوق مردم و به دست آوردن اصل و خسارت وارده، موضوع را دنبال خواهد كرد. رئيس‌جمهوري كه اظهاراتش با تكبير خانواده معظم شهدا و ايثارگران تاييد مي‌شد، گفت: دنبال كردن حقوق ملت به معناي ادامه راه شهيدان است. روحاني با بيان اينكه اموال اين مردم كه نزديك به ۲ميليارد دلار بوده براثر يك بي‌احتياطي در دسترس آمريكايي‌ها قرار گرفته بود، افزود: دادگاه‌هاي آمريكا با صدور احكامي غيرقانوني گفته‌اند كه اين اموال بايد در اختيار آمريكايي‌هايي و خانواده كساني قرار گيرد كه در لبنان كشته شده‌اند و معلوم نيست آمريكايي‌ها در لبنان چه مي‌كرده‌اند و اين موضوع چه ارتباطي به ايران دارد.

رئيس‌جمهوري اظهارداشت: در برابر اين حادثه نبايد ساكت بمانيم و ديروز به‌طور رسمي شكايت خود را در ديوان دادگستري بين‌المللي به ثبت رسانديم و اين شكايت را تا رسيدن به نتيجه پيگيري خواهيم كرد. دكتر روحاني با طرح اين سوال كه ادامه راه شهدا و ايثارگران به چه معناست؟ اظهار داشت: ادامه راه شهيدان يعني اينكه از استقلال، نظام، شرف و ارزش‌هاي خود در برابر هجمه‌هاي دشمنان دفاع كرده و راه انقلاب را تا نقطه پاياني ادامه دهيم. رئيس‌جمهوري خاطرنشان كرد: در مسير رسيدن به هدف نهايي، كه همانا ساختن حكومت شبيه حكومت پيامبر اسلام(ص) و امام علي(ع) بود، گام‌هاي بسيار خوب و بزرگي برداشته شده است اما هنوز در مسير رسيدن به اين هدف و نقطه پاياني هستيم و بايد همچنان به پيش برويم. دكتر روحاني تصريح كرد: بايد در عمل به دشمن نشان دهيم كه هر كجا براي نظام، آرمان‌ها، دين و ارزش‌هايمان خطري به وجود‌ايد، تا پاي‌جان آماده جانفشاني و شهادت هستيم، چرا كه شهادت را افتخار و رسيدن به جاودانگي مي‌دانيم.

استانداران چقدر حقوق می‌گیرند؟/ دریافتی 520 میلیونی مدیر بانک رفاه در 6 ماه/ دستور جدید دولت درباره مالیات پزشکانایران

تعویق دادگاه رضاضراب در نیویورک

دادگاه بررسی اتهام بازرگان ترکیه‌ای- ایرانی متهم به دور زدن تحریم‌‌های ایران از سوی قاضی امریکایی را به تعویق انداخته شد. به گزارش فارس، در ادامه خبر‌های منتشر شده درباره محاکمه رضا ضراب در نیویورک، دادگاه جلسه محاکمه بازرگان ترکیه‌ای- ایرانی متهم به دور زدن تحریم‌‌های ایران که قرار بود امروز برگزار شود به ۳۱ خرداد موکول شد. رضا ضراب، تاجر ترکیه‌ای- ایرانی اوایل فروردین ماه در شهر میامی «فلوریدا» امریکا بازداشت شد. اتهام او تلاش برای دور زدن تحریم‌‌های ایران بوده و وی از آن زمان در امریکا زندانی است. دادستان‌‌های امریکایی پیش از این با درخواست رضا ضراب برای آزادی به قید وثیقه ۵۰ میلیون دلاری تا زمان رسیدگی به اتهاماتش در دادگاه مخالفت کردند.

تکذیب عضویت عراقچی در نیروی قدس سپاه

منابع آگاه در دولت در گفت‌و‌گو با ایرنا ادعا‌های جواد منصوری از مدیران پیشین وزارت امور خارجه درباره عضویت تعدادی از مسئولان این وزارتخانه از جمله سید‌عباس عراقچی را در نیروی قدس تکذیب کردند. جواد منصوری، اولین فرمانده کل سپاه پاسداران و سفیر اسبق ایران در چین در گفت‌وگویی با ماهنامه رمز عبور، ادعا کرد که سید‌عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و سفرای ایران در عراق، لبنان و سوریه عضو نیروی (سپاه) قدس هستند. وی گفته بود: بعضی‌‌ها از جمله آقای عراقچی سابقه نیروی قدس را دارند و نیروی قدس آنها را به وزارت‌خارجه معرفی کرده است.

پلیس امریکا: عامل حمله تگزاس، مهاجر ایرانی بود

پلیس امریکا اعلام کرد یک مهاجر ایرانی در ایالت تگزاس اقدام به گروگانگیری کرده است. به گزارش فرارو، پلیس امریکا مدعی شده است که مرد مسلحی که 2 نفر را در وال مارت محلی گروگان گرفته است، یکی از کارکنان فروشگاه بوده است که با کارفرمای خود مشاجره کاری داشته است و دلیلی وجود ندارد که این حادثه تروریستی بوده باشد. سرگرد برنت باربی گفت: مظنون 54 ساله محمد مقدم نام دارد که مدیر فروشگاه و یک فرد دیگر را پس از مشاجره درباره ارتقای شغلی گروگان گرفته است. پلیس شهر آماریلو در ایالت تگزاس امریکا اعلام کرد که در یک فروشگاه والمارت در شهرک پنهندل تیراندازی شده و تعدادی در این فروشگاه گروگان گرفته شده‌ بودند، اما فرد مهاجم ظاهراً در اثر تیراندازی پلیس کشته شده است. در این حمله گروگان‌ها جان سالم به در بردند.

توقیف «جهان نیوز»

سایت خبری «جهان نیوز» توقیف شد. به گزارش فارس، هیأت نظارت بر مطبوعات براساس بند 11 ماده 6 و مستند به تبصره ذیل ماده 12 قانون مطبوعات، سایت خبری «جهان نیوز» را توقیف کرد. ایرنا به نقل از یک منبع آگاه نوشته است: «  جهان نیوز در تاریخ 16 و 18 خرداد دو خبر جعلی و کذب با تیترهای «نامه محرمانه موگرینی به ظریف» و «حضور رهبر طالبان در ایران قبل از کشته شدن» منتشر کرد که اگر چه بعد از تکذیب مسئولان، خبرها از خروجی سایت حذف شد، اما این خبرها همچنان در سایت های ضد انقلاب، رسانه های صهیونیستی و شبکه های ماهواره ای به عنوان سندی برای اتهام «دروغگویی ایران» قابل مشاهده است. این سایت نزدیک به علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس است. پرویز سروری نماینده سابق مجلس و عضو فعلی شورای شهر تهران مدیرمسئول سایت جهان نیوز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    بابا دست برداری از این سیاسی کاری..سه هزار میلیارد اختلاس مال کدام دولت است؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود. این اقای زنگنه در دولت خاتمی قرارد کرسنت را بست که ... ولی نمی دانم چرا اقای روحانی مجددا ایشان را وزارت بخشید؟!!!!!!!!!!!!
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    خوب بود مشرق
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    آخه چه ربطی داره به این مطلب؟
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    اختلاس کنندگان و کسانی که حقوقهای چند صد میلیونی می گیرند روی خون شهدا پا گذاشته اند آنها رابدون ترحم اعدام کنید و اموالشان را مصادره نمایید. بدون ترحم. چه اصولگرا باشند چه اصلاح طلب فرقی نمی کند اعدامشان کنید
  • ناشناس ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    شما اگر کور و کر نباشی باید بفهمی که سه هزار میلیارد رو دزدیدن و قسمتیش برگشت و چند نفر اعدام شدن
  • مرتضی ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    کرسنت مال کدوم دولت بود؟ دکل نفتی مال کدوم دولت بود؟ کیا به بابک زنجانی جایزه ویژه میدادند؟ جزایری کدوم مجلس رو از دربونش تا ریسشو خرید؟ کیا نامه دادن به امریکا بیا مارو بیشتر تحریم کن؟ 234 هزار میلیارد خسارت فتنه شاهکار کیاست؟ کیا برای سیستم لیبرالی سینه میزنن؟؟ الان کابینه کدوم دولت داره تو امریکا علیه دین و کشور این مردم حرف میزنه؟؟ و ....
  • mohsen ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    یک جوری میگید در کدام صادر شد انگار معلوم نییست برای چه کسی بوده.. شما میخوای برادریتان را ثابت کنید پول رو پس بگیرید.. فقط ادعای مسلمانی دارید
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    0 0
    دمت گرم آقا مرتضی جوابت دندوناشو خورد کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس