به بهانه تقابل مجارستان و اتریش در یورو 2016 به بخشی از افتخارات و عملکرد «ماته فنیوسی» زننده اولین گل تاریخ جدال‌های رسمی دو تیم پرداخته ایم.

ویژه‌نامه یورو 2016 مشرق - در اولین دیدار گروه F یورو 2016 دو تیم مجارستان و اتریش که از آن ها به عنوان آغازگزان جنگ جهانی اول نام برده می شود رودر روی هم قرار خواهند گرفت. (تاریخچه همه تقابل های اتریش و مجارستان)

در 9 تقابل رسمی دو تیم نام یک بازیکن به چشم می خورد که زننده اولین گل رسمی جدال دو تیم است. خواندن متن زیر برای آشنایی با او خالی از لطف نیست:



*زدن یک گل تاریخی در نیم قرن پیش
دکتر ماته فنیوسی (Dr. Máté Fenyvesi) ستاره 83 ساله فوتبال مجارستان متولد سال 1933 میلادی در ژانوشالما است. این بازیکن موفق شد در اولین جدال رسمی دو تیم که در چارچوب انتخابی جام جهانی 1966 برگزار می شد در مقابل 70 هزار تماشاگر تیم میزبان در شهر وین دروازه اتریش را باز کند تا هم اولین برد رویارویی رسمی دو تیم را به نام مجارستان ثبت کند و هم نام خودش را در تاریخ ثبت کند. در دیدار برگشت دو تیم نیز فنیوسی یک گل از 3 گل تیمش را به ثمر رساند.

فیلم گل تاریخی فنیوسی به اتریش را در زیر ببینید:

{$sepehr_media_1604522_400_300}
نکته جالب دیگر درخصوص اولین دیدار رسمی دو تیم اینست که در 13 ژوئن 1965 برگزار شد یعنی دقیقا 50 سال و 2 روز قبل از دیدار دو تیم در یورو 2016.

* حضور در 3 جام جهانی با تیم ملی
فنیوسی در مدت 12 سال حضور در تیم ملی مجارستان (1966-1954) برای فوتبال کشورش خوش درخشید و در 74 بازی 8 گل به ثمر رساند. وی که با فرانس پوشکاش افسانه ای همبازی بوده، در 3 جام جهانی 58، 62 و 66 و جام ملت‌های اروپا 64 حاضر بو اما گلی به ثمر نرساند.
زننده یک گل تاریخی در نیم قرن پیش +عکس و فیلم

* زدن گل قهرمانی در اروپا
به گزارش مشرق، فنیوسی در طول زندگی حرفه‌ای خود در باشگاه Kecskeméti Kinizsi برای دو سال بازی کرد و از سال 1953 تا 1969 در فرانس واروش درخشید و تک گل قهرمانی این تیم مقابل یوونتوس در فینال جام اینتر سیتیز فیرز (نام سابق جام یوفا یا همان یورو لیگ کنونی) را در سال 65-1964 به ثمر رساند. فرانس واروش در ان سال تیمهایی چون رم، بیلبائو و منچستریونایتد را شکست داد و به فینال تورین رسید.
وی این گل را 10 روز پس از زدن گل تاریخی به اتریش به ثمر رساند.

زننده یک گل تاریخی در نیم قرن پیش +عکس و فیلم

فیلم گل تاریخی فنیوسی به یوونتوس را هم در زیر می توانید ببینید:

{$sepehr_media_1604523_400_300}

* دامپزشکی و نمایندگی مجلس پس از پایان فوتبال
فنیوسی پس از خداحافظی با دنیای فوتبال حرفه‌ای، در دو عرصه علمی و سیاسی هم فعالیت کرد. وی به عنوان دامپزشک مدرک دکتری دریافت کرد و فعالیت حرفه‌ای و علمی قابل توجهی داشت.

زننده یک گل تاریخی در نیم قرن پیش +عکس و فیلم

 پس از آن با توجه به علاقه زیادی که به دنیای سیاست داشت به حزب دموکرات مجارستان شاخه کارگری ملحق شد و به عنوان نماینده این حزب در پارلمان مجارستان خدمت کرد.
 
* محمدجواد قبادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس