فعالیت شرکت آزمایش طی سال‌های اخیر، فعالیت تولیدی نداشته و درآمد شرکت منحصرا به اجاره بهای املاک بوده است و در عین حال، دارایی‌های ثابت مشهود و موجودی مواد و کالا، فاقد پوشش بیمه ای است.

هشدارهای تلخ آخرین گزارش حسابرس کارخانه «آزمایش»/کارخانه تعطیل و زیان انباشته هزار میلیارد شدهبه گزارش مشرق، خبر تعطیلی کارخانه مشهور و قدیمی "ارج" جرقه ای بود تا ماجرای بی توجهی برخی مسئولان به واحدهای تولیدی و عدم اقبال اکثریت مردم کشورمان به برندهای ایرانی بار دیگر زنده و برجسته شود. اگرچه نمی توان تعطیلی این کارخانجات را یک شبه و با رفتارهای فلان مدیر خاص تعبیر کرد اما به قول معروف "کار را که کرد؟ آن که تمام کرد" و اکنون مسئولیت تعطیلی این کارخانجات با مدیران فعلی است.

اما علاوه بر این کارخانه مشهور، 2 مجموعه تولیدی مهم دیگر یعنی "پارس‌الکتریک" و "آزمایش" نیز مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است و در آخرین اظهارنظر در این خصوص، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه کارخانه "پارس الکتریک" از چهار - پنج سال اخیر تولید ندارد، در مورد برند "آزمایش" نیز اعلام کرد: این مساله نبش قبر اتفاقی است که 15 سال قبل رخ داده است و مطرح کردن آن هم‌اکنون چاره کار نیست. این کارخانه 15 سال پیش فروخته شد و هم‌اکنون با کمتر از 100 کارگر در مرودشت مشغول به کار است که مشکلات بسیاری دارد.

بر همین اساس، بررسی ها معطوف به پیدا کردن اسناد و گزارشاتی مستند از وضعیت 2 کارخانه فوق شد که در نهایت، آخرین صورت های مالی کارخانه های صنعتی آزمایش که مربوط به سال مالی منتهی به 31 شهریورماه سال 1393 است اما در 29 اردیبهشت ماه سال 1395 توسط حسابرس قانونی شرکت جمع بندی شده است، به دست آمد.

بر اساس این گزارش بازرس قانونی شرکت، «فعالیت تولیدی شرکت اصلی و شرکت کارخانه های صنعتی مرودشت (شرکت فرعی) طی سنوات اخیر متوقف شده و عملیات آنها منجر به "زیان ویژه" شده است به طوری که زیان انباشته شرکت اصلی در تاریخ ترازنامه بالغ بر هزار و 9 میلیارد ریال و بیش از 5 برابر سرمایه ثبتی شده است"

هشدارهای تلخ آخرین گزارش حسابرس کارخانه «آزمایش»/کارخانه تعطیل و زیان انباشته هزار میلیارد شده

در ادامه این صورت های مالی تاکید شده است که فعالیت شرکت طی سال های اخیر، فعالیت تولیدی نداشته و درآمد شرکت منحصرا به اجاره بهای املاک بوده است و در عین حال، دارایی های ثابت مشهود و موجودی مواد و کالا، فاقد پوشش بیمه ای است!

بخش دیگری از گزارش مذکور مربوط به حکم توقیف اموال شرکت اصلی است که بر اساس اعلام حسابرس، به علت طرح دعوا از سوی شرکت موتوژن بر علیه شرکت اصلی رخ داده و موضوع آن طلب 27 میلیارد ریالی از آزمایش است . نکته جالب دراین خصوص آن است که حسابرس اعلام کرده "در این رابطه ثبتی در حساب های شرکت مشاهده نشده است".

با توجه به اینکه این گزارش فوق، آخرین گزارش رسمی منتشر شده از صورت های مالی کارخانجات آزمایش است و حدود 2 سال از پایان این سال مالی می گذرد، مدیران این شرکت می توانند جدیدترین تحولات و اطلاعات در این خصوص را در اختیار رسانه ها قرار دهند، هرچند که این تاخیر در انتشار صورت های مالی، به عنوان تخلف توسط سازمان بورس ثبت می شود.

 به گزارش صبحانه، کارخانجات آزمایش در تاریخ 16 اسفند 1337 ثبت رسمی و پس از انقلاب، به تملک دولت در آمد و در سال 1381 به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد. از مهرماه سال 1383 سهام مدیریتی صندوق، به شرکتی سهامی عام به نام گسترش صنایع پیام منتقل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • علی ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    انشالله شیرینی پخش کنم سر سایپا و ویران خودرو
  • ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    وقتی جهیزیه چند ده میلیونی میدهند و اصرار هم دارند همه خارجی باشد معلوم است که صنایع ایرانی تعطیل میشوند
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    0 0
    کلا دولتی کردن این شرکتها فقط ضرر بوده...به نظر مدیران این شرکتها هم فیش های میلیونی می گرفتند به توسعه کارخانه توجهی نداشتند... البته تلاش دولت در رکود بیشتر رو هم نباید دست کم گرفت...
  • سعید کریمی ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    0 0
    مشرق جان از شما بعیده."ضرب المثل کار را که کرد؟ آنکه تمام کرد"معنیش این نیست که هر کسی مثلا 5 درصد آخر کار را انجام داد یعنی تمامش کرد.منظور اینه که کار رو اون کسی انجام داد که تمام و کمال انجامش داد.یعنی یه کاری رو از اول تا آخر(تمام کار) بدست گرفت و انجامش داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس