کد خبر 588446
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۹

این نشست با هدف آغاز مرحله جدیدی از عملیات ها در سوریه برگزار شد. تمرکز بر بستن راه ورود تروریست ها از ترکیه به حلب و قطع حمایت های آنکارا از تروریست ها در حلب، از مسائل مهمی است که روسیه، ایران و سوریه بر آن اتفاق نظر دارند.

به گزارش مشرق، در حالی که حملات ارتش سوریه با کمک نیروهای مردمی در مناطق مختلفی از استان حلب علیه تروریست ها در جریان است و این حملات همچنین به سوی مقر داعش یعنی شهر رقه با قدرت ادامه دارد، روز پنجشنبه نشستی سه جانبه در تهران در مورد تحولات سوریه برگزار شد.

  این نشست بین وزرای دفاع جمهوری اسلامی ایران، جمهوری فدراسیون روسیه و جمهوری عربی سوریه بود. سردار سرتیپ حسین دهقان پیش از آغاز نشست سه جانبه وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: پیگیری مقابله با تروریست ها، پشتیبانی از نیروهای ارتش سوریه و مقاومت در این نشست بررسی خواهد شد.

وی پس از پایان نشست تاکید کرد: در این نشست اقدامات صورت گرفته در سطح سیاسی برای پایان دادن به این بحران و تصمیم گیری نسبت به آنچه که در آینده باید به شکل هماهنگ و توافق شده در سطح منطقه و در سطح عملیاتی صورت بگیرد را دنبال کردیم.

وی گفت: پیام این نشست عزم راسخ سه کشور برای محو تروریسم و مقابله با آن تا پایان راه است. نشست سه جانبه تهران در شرایط کنونی چه پیام هایی می تواند داشته باشد؟ در این زمینه دو محور مهم قابل گفتن است:

تداوم حمایت های ایران و روسیه از سوریه


اولین پیامی که می توان آن را از نشست سه جانبه تهران دریافت کرد به تداوم حمایت های ایران و روسیه از سوریه بر می گردد. در روزهای اخیر برخی رسانه ها با تاکید بر سفر نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، به مسکو اعلام کردند که احتمال دارد روسیه در میزان حمایت های خود از بشار اسد و دولت سوریه تجدید نظر کند، اما نشست تهران نشان داد که همچنان روسیه و ایران در مورد حمایت از بشار اسد با هم همگام هستند. در واقع برگزاری این نشست در سطح سران عالیرتبه نظامی به معنای تداوم حمایت ها از دولت سوریه در مبارزه با تروریسم است.

هماهنگی نظامی بین سه کشور


یکی دیگر از پیام ها و اهداف نشست تهران، لزوم هماهنگی در عملیات های میدانی در سوریه بود. در شرایط کنونی که ارتش سوریه به همراه روسیه، مستشاران ایرانی، حزب الله و نیروهای مردمی در حال مبارزه با تروریست ها در مناطق مختلف این کشور هستند، لزوم هماهنگی کامل در تاکتیک های نظامی امری واجب است. از این رو سه کشور با بررسی اوضاع میدانی نسبت به اتخاذ تاکتیک های مناسب میدانی در این نشست اقدام کردند.

نشست تهران در شرایطی برگزار شد که گروه‌های مختلف تروریستی در سوریه و همچنین داعش در عراق، وضعیت وخیمی را تجربه می‌کنند. تروریست‌ها هرچند با سوء استفاده از شرایط آتش‌بس سعی در تجهیز قوای خود دارند و تا حدودی نیز در این زمینه موفق بودند، اما وضعیت جبهه‌های نبرد، حکایت از شکست‌های میدانی پیاپی و سردرگمی تروریست‌ها دارد که این مهم در سایه هماهنگی ایران، روسیه و سوریه حاصل شده است.

روزنامه الاخبار لبنان در مورد نشست تهران اعلام کرد، نشست سه جانبه تهران تصمیم های واضحی در خصوص اقدامات عملی برای مبارزه با تروریسم و گروه های مسلح اتخاذ کرده است، حتی در مناطقی که به قول واشنگتن تحت نفوذ گروه های به اصطلاح معتدل قرار دارد.  این روزنامه لبنانی نوشت: به نظر می رسد برای اجرای این تصمیم ها باید جدول زمانی مشخصی تعیین کرد تا متحدان دمشق به آن متعهد باشند و مراحل آغازین آن در شمال سوریه کلید بخورد.

  الاخبار افزود: برخی منابع اشاره کرده اند که نزدیک مرزهای ترکیه عرصه ای برای تحرکات خواهد بود تا جلوی حرکت کاروان تسلیحات و کمک رسانی به عناصر مسلح سد شود و آن ها نتوانند قدرت کاهش یافته خود را بازیابی کنند. در واقع موضع ایران و سوریه در مخالفت با آتش بسی که منجر به تجدید قوای گروه های مسلح می شود و هشدار وزیر دفاع ایران نسبت به تهدیدهای ناشی از احتمال دستیابی داعش به سلاح های هسته ای، مقدمه ای برای آغاز موج جدیدی از تلاش ها برای کنترل این تهدید است. 

پیش از نشست وزیران دفاع ایران، روسیه و سوریه در تهران، جنگنده های روسی و سوری بمباران های شدیدی را در مناطق مختلف حلب انجام دادند که نشان از آغاز مرحله تازه‌ای در میدان نبرد است. همزمان، مسکو اعلام کرد که مهلت گروه‌های معتدل سوری برای فاصله گرفتن از تروریست ها به پایان رسیده است. از سوی دیگر آتش بس شکننده در سوریه به سود تروریست ها تمام شده است، بنابراین این نشست برای آغاز مرحله جدیدی از عملیات ها در سوریه برگزار شد. در این میان تمرکز بر بستن راه ورود تروریست ها از ترکیه به استان حلب و قطع حمایت های آنکارا از تروریست ها در حلب، یکی از مسائل مهمی است که روسیه، ایران و سوریه بر آن اتفاق نظر دارند و نشست تهران گامی در این جهت است.

در شرایط کنونی و پس از این نشست می توان امیدوار بود که سه کشور با اتخاذ تاکتیک های هماهنگ برای مراحل پایانی حضور تروریست ها در سوریه اقدام کنند. بنابراین به شکل خلاصه می توان پیام های نشست سه جانبه تهران را تدوام حمایت از دولت سوریه، هماهنگی برای مبارزه با تروریست ها و همچنین آغاز دور تازه ای از عملیات ها علیه تروریست ها را دانست.

پایگاه بصیرت-یوسف شفیعی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس