روزنامه ایران با استفاده از رانت انحصار انتشار آگهی های دولتی توانست در سال 89 بیش از 140 میلیارد ریال سود عاید خود سازد.

به گزارش خبرنگار سیاسی مشرق، روند تغییرات در روزنامه ایران و طرد عناصر ارزشی از آن و همچنین جایگزینی افراد مساله دار در ارگان رسمی دولت همچنان حاشیه ساز است.

پس از این تغییرات توجه افکار عمومی به این موضوع جلب شد که دلیل حضور افرادی نظیر مشایی و جوانفکر در روزنامه ایران چیست؟

تغییراتی از جنس مشایی

روزنامه و موسسه ایران از رسانه ای است که به عنوان تریبون و انشار دهنده اخبار دولت محسوب می شود. این روزنامه همواره پس از تغییر دولت ها دچار تحول می شود و افراد جدیدی جایگزین مدیریت های قبلی می شوند. در دولت نهم و در مهرماه سال 85 نیز کاوه اشتهاردی به عنوان رییس این موسسه منصوب شد.

کاوه اشتهاردی در طول مدت فعالیت خود در موسسه و روزنامه ایران به دفاع اصولی از خدمات دولت و مقابله با جریاناتی ماننده فتنه 88 و فساد مهدی هاشمی پرداخت و حتی برای این فعالیت ها به دادگاه نیز کشیده شد. اما در سال 89 زمزمه هایی درباره تغییر مدیریت در موسسه و روزنامه ایران به گوش رسید.

با انتصاب جوانفکر به ریاست خبرگزاری جمهوری اسلامی این شایعات قوت گرفت و در تیرماه سال 89 مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی خبر از تلاش هایی برای الحاق روزنامه ایران به خبرگزاری جمهوری اسلامی داد که همین موضوع باعث شد کاوه اشتهاردی تصمیم بر استعفا از بگیرد. البته اشتهاری در ادامه از این کار منصرف شد.

بنابر این گزارش بعد از گذشت چندماه از حضور جوانفکر در خبرگزاری جمهومری اسلامی در تاریخ 24 فروردین سال 90 بنابر تصمیم هیات امنا جدید موسسه ایران (جوانفکر، مشایی و وزیر ارشاد) کاوه اشتهاردی از سمت خود برکنار و جوانفکر به عنوان سرپرست ارگان رسمی اطلاع رسانی دولت انتخاب شد.

گفتنی است، حیدر مصلحی، علی سعیدلو، غلامحسین الهام، شیخ الاسلام، کاوه اشتهاردی و میثم نیلی اعضای هیات مدیره موسسه ایران را تشکیل می دادند که وزیر ارشاد این افراد را تغییر داد.

حضور مشایی در موسسه ایران و تلاش های او برای تغییر در روزنامه ایران از آنجا نشات می گیرد که او صریحا از منعکس نشدن نظراتش در روزنامه ایران ناراحت و بارها این موضوع را اعلام کرده بود.

از "ایران" بوی پول می آید؟

جدیدا اخباری از حساب های مالی موسسه ایران شنیده شده که شاید راز این تغییرات را تا حدودی مشخص کند و توجیهی برای حضور افرادی از جریان انحرافی در موسسه ایران باشد.

بر اساس این اخبار درآمد روزنامه ایران در سال 85 حدود 5 میلیارد و 506 میلیون و 174 هزار ریال بوده است.
ولی در سال 88 این روند تغییر کرده و میزان سود دهی موسسه ایران افزایش یافته و به مبلغ 27 میلیارد و 600 میلیون و 410 هزار ریال رسید. همچنین این روند سود دهی در سال 89 نیز ادامه پیدا کرد و بیش از سه برابر نسبت به سال قبل شد. یعنی سود سالیانه موسسه ایران در سال 89 معادل 14میلیارد و 635 میلیون تومان افزایش یافت.

 باید یادآور شد که این سود کلان به دلیل امتیاز رانت گونه انتشار آگهی های دولتی است که در اختیار روزنامه ایران قرار داشت و تنها این روزنامه حق انتشار آگهی ارگان های دولت را داشت که چندی پیش با اعتراض دیگر روزنامه های کشور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از لغو این انحصار خبر داد.

گفتنی است بدلیل انحصار آگهی های دولتی در دست روزنامه ایران، ده ها نشریه در کشور تعطیل شدند.

بر اساس این گزارش  سود دهی روزنامه ایران نسبت به سال 85 یعنی ابتدای کار اشتهاردی و سال 89 یعنی پایان کار او، 26 برابر شد. از همین جا می توان به راز علاقه مندی افرادی نظیر بقایی، مشایی و جوانفکر برای حضور در روزنامه ایران پی برد. مطمئنا روزنامه و موسسه ایران جدای از یک رسانه مناسب برای این جریان ، یک منبع مالی نیز محسوب می شود.

گفتنی است هم اکنون با پایان مهلت سه ماهه سرپرستی جوانفکر بر روزنامه ایران خبرهایی مبنی بر نامشخص بودن روابط مالی و گردش حساب ها در این روزنامه به گوش می رسد و شنیده ها حاکی است که امضا کاوه اشتهاردی هنوز در موسسه ایران معتبر بوده و وی  امضا اسناد مالی را برعهده دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مهران ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    0 0
    خدا کند که اینگونه نباشد ولی برادر محترم خیلی از سخنان رهبری نگذشته که فرمودند به همین راحتی به مسئولین تهمت نزنید و آبروی کسی را نریزید ولو اینکه در دادگاه هم محکوم شده باشد چه برسد به اینکه خودتان میگویید شنیده ها حاکی است ... برادر محترم نصف جهنم کسانی هستند که فقط به خاطر نقل شنیده ها به دیگران تهمت زده اند.. خدا همه را بیامرزد.
  • ح. دالوند ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    0 0
    اقای غ.الف.ف برای این به روزنامه ایران رفته که جیب خودش را پر کند، جریان انحرافی کجا بود برادر! جوانفکر تمام ظرفیت رسانه ای دولت را نابود کرد و برای جریان انحرافی هم کاری نکرده است، زیرا اساسا توانایی خاصی ندارد.
  • سوتك ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    0 0
    چه سرنوشتي داشت اين دولت پاكدست. و چقدر زيبا دعاي ملت مستجاب شد كه الهم الشغل ظالمين بالظالمين. ياحق
  • ای بابا!!!! ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    0 0
    والا چه عرض کنم.
  • يكي از كارگران روزنامه ايران ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    0 0
    بابا اين مسئله چيز تازه اي نيست چون تا ما يادمان بوده اين مسائل در تمام دوران 17 ساله روزنامه ايران و همه مديران آن تا به حال بوده و هر كس اين خبرها را ميخواند فكر ميكند كه حالا اين سودها به جيب بچه هاي روزنامه ايران ميرود در حاليكه حقوقهاي ما آنچنان تغييري نميكند و فقط به جيب مديران و اطرافيان آنها ميرود و هر سال يكبار يكي از اطافيان آقاي مدير يك ميليارد به جيب ميزنه و هيچ وقت هم فاسدان روزنامه ايران تا به حال محاكمه نشده اند و ما كه هيچ وقت عدالت نديديم . ميتوانيد سري به روزنامه ايران بزنيد و ببينيد كه د رطول 17 سال گذشته اصلا" كار زيربنايي درست و حسابي كه در جهت رفاه كارمندان باشد انجام نشده و هر وقت هم كه مديران ميخواهند بعد از چند سالي كه مديريت كردند قدري هم به نيروها برسند يا موقع خداحافظي اونهاست و يا اخراج ميشوند مانند اشتهاردي كه تازگيها يه كارهايي براي بچه ها شروع كرده بود كه از دماغمون در اومد . مديراي فعلي هم كه اومدند در عرض اين سه ماه به هرچي كه تونستند گير دادند . از جمع كردن ليوان يكبار مصرف و دستمال كاغذي غذاخوري گرفته تا قطع و كم كردن اضافه كاري و حقوق و اخراج يه عده قراردادي كه تازه اول راهند و ميخواهند ايران را براي آشناهاي خودشان آماده كنند . مثلا"بعد از 17 سال تنها سرويس روزنامه كه در مسير كرج بود را حذف كرده اند و ماشين مدير مسئول كه پرشياي تميز و نويي بود را مزايده گذاشته و براي آقاي ... مگان خريده اند و خودتان از همين موضوع ميفهميد كه دعوا سر لحاف ملاست و همه ما سر كاريم تا مديران موسسه ايران پولي به دست بياورند و بخورند.
  • هدایت اشتری لرکی ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    0 0
    مامیرزانصراله خان کلام الدوله اعلام میفرماییم مگر این روزنامه دولتی مثل دانشگاه اسلام ازاد شاه شیخ اکبر مصلحتی است که سود باید بین خودشان تقسیم شود? روزنامه ایران دولتی است و درامد حاصل هم به بیت المال واریز میشود حالا بهتر نیست که این درامد به حساب همشهری قالیباف و بقیه خط خطی ها واریز نشود? باید درامدها به بیت المال واریز شود نه مثل بانکهای خصوصی که بین مدیرانش تقسیم میشود
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    0 0
    پس سود اصلی گیر کاوه اشتهاردی اومده!
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    0 0
    منظورت زعیم زاده است که انحصار خیلی از بنرهای تبلیغاتی تهران رو هم در دست داره؟ با این سن و سال جوانش چه طور به اینجا رسیده؟
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    0 0
    دنیا محل گذره کاوه اشتهاردی پایان سال 89 به طور غیر منتظره ای کارمندها رو فسخ قرار داد کرد از اونجا که خدا جای حق نشسته دوماه بعد همین اتفاق برای خودش افتاد حالا جوانفکر و مشایی در اینجا واسطه محسوب میشن واسطه ای از جانب خدا برای حالگیری از کاوه این کامنت شاید منتشر نشه اما دید شما رو باز می کنه
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    0 0
    دنیا محل گذره کاوه اشتهاردی پایان سال 89 به طور غیر منتظره ای کارمندها رو فسخ قرار داد کرد از اونجا که خدا جای حق نشسته دوماه بعد همین اتفاق برای خودش افتاد حالا جوانفکر و مشایی در اینجا واسطه محسوب میشن واسطه ای از جانب خدا برای حالگیری از کاوه این کامنت شاید منتشر نشه اما دید شما رو باز می کنه
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    0 0
    سلام لطفا صداقت داشته باشید و شعور مخاطب خود را در نظر بگیرید وهم در این روزها وهم دوره اقایان اشتهاردی و نیلی ودوستان را از درامد میلیاردی از پول اگهیها وثروت ایشان را بررسی کنید
  • مهدی ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    0 0
    خدا دعای آقای حدادی را در حق آقای مشایی مستجاب کنه الهی آمین
  • یاسر ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    0 0
    زعیم زاده همه قراردادهای شرکت ها رو به نفع خودش غصب میکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس