با وجود هشدار شدید روسیه مبنی بر اینکه اجازه نمی دهد، دریای سیاه جولانگاه قدرت نظامی غرب شود، ناو موشک انداز آمریکایی «یو اس اس پورتر » وارد این پهنه حساس آبی شده که از مدت ها پیش شاهد التهاب روزافزون بین مسکو و ناتو است.

به گزارش مشرق، الکساندر گروشکو نماینده دائمی روسیه در ناتو بتازگی با متهم کردن این پیمان به تنش آفرینی در منطقه دریای سیاه نزدیک مرزهای آبی و خاکی این کشور، بر واکنش مسکو در این زمینه تاکید کرده است.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که ناو موشک انداز آمریکایی با عبور از تنگه بسفر در دریای سیاه حضور یافته است.

براساس برنامه اعلام شده، یو اس اس پورتر قرار است در بنادر کشورهای حوزه دریای سیاه از جمله بندر اودسا در جنوب اکراین که روابط بسیار پرتنشی با روسیه دارد، لنگر بیاندازد.

همچنین گزارش شده است که ناو آمریکایی مجهز به موشک های پدافند هوایی سیار ام در رزمایش ناتو با عنوان قاطعیت آتلانتیکی شرکت خواهد کرد که هدف آن اعلام همبستگی با کشورهای منطقه دریای سیاه بویژه اکراین و نیز حوزه بالتیک است.

این ناو مجهز به موشک های ایژیس بخشی از سامانه پدافند موشکی آمریکا در شرق اروپا را تشکیل می دهد که قرار است قسمت های دیگر آن در رومانی و لهستان مستقر شود و همزمان روسیه اعلام کرده تدابیر خنثی کردن تهدیدهای ناشی از پیگیری چنین برنامه هایی را اتخاذ خواهد کرد.

از سوی دیگر، نماینده دائمی روسیه در ناتو اعلام کرده است: رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه گفته که باید از تبدیل دریای سیاه به دریاچه روسی جلوگیری کرد، ولی اکنون ناتو خوب این واقعیت را درک می کند که این دریا را نمی تواند به دریاچه خود تبدیل کند.

گروشکو گفت: ناتو همچنان به سیاست بازداشتن روسیه ادامه می دهد و مسکو هم تمامی تلاش های لازم را برای رفع تهدیدهای بالقوه و تلاش برای وارد کردن فشار نظامی به روسیه از سمت جنوب به عمل می آورد.

دریای سیاه یکی از راهبردی ترین پهنه های آبی جهان است که از تنگه بسفر و دریای مرمره با دریای مدیترانه و از تنگه کرچ با دریای آزوف پیوستگی دارد.

جز روسیه به عنوان یکی از کشورهای این منطقه، آمریکا و ناتو با دیگر کشورهای ساحلی دریای سیاه یعنی ترکیه، رومانی، بلغارستان، اوکراین، و گرجستان روابط گسترده یا حضور مستقیم نظامی به عنوان همپیمان دارند و از این موقعیت و پاپگاه های خود برای تحرکات نظامی بهره می گیرند.

از سوی دیگر، آمریکا و ناتو افزون بر گسترش فعالیت های نظامی در شرق اروپا و انجام پروازهای جاسوسی نزدیک مرزهای روسیه در محدوده دریای بالتیک در کشورهای لتونی، استونی و همچنین لیتوانی در این منطقه و مولداوی جمهوری های شوروی سابق حضور نظامی دارند و پایگاه های نظامیان آمریکایی در کره جنوبی نیز فاصله زیادی با مرزهای ساحلی روسیه در دریای ژاپن ندارد.

با وجود اینکه مسکو بارها اعلام کرده با اتخاذ تدابیر لازم از جمله تشکیل سه لشکر ویژه ضد ناتو نزدیک مرزهای خود با چنین اقدام هایی مقابله خواهد کرد، اما طرح های گسترش نفوذ نظامی غرب به نزدیک مرزهای روسیه ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس