کد خبر 583290
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۸

امام در برابر اسلام عافیت‌طلبانی که توان جذب و هدایت مردم به سمت قله‌های کمال و سعادت را نداشتند، اسلام عارفان و مبارزه‌جویان را ارائه داد. از آنجا که خود مظهر تام و تمام اسلامی بود که معرفی می‌کرد، با اسلام نابش، توده‌های میلیونی ملت‌ها را به حرکت در آورد. طبیعی است که در برابر چنین جبهه‌ای، لشکری از کاخ‌نشینان و عافیت‌طلبان و متحجران و مقدس‌مآبان شکل خواهد گرفت و طبیعی است که اینان به دنبال مسکوت گذاشتن و تحریف کردن خط اسلام ناب هستند.

  مشرق- «‌در داخل هم بعضی ندانسته و بعضی هم دانسته تحریف می‌کردند.  حتی در زمان حیات خود امام. حرفی که به نظرشان پسندیده بود به امام نسبت می‌دادند، درحالی که ارتباطی به امام نداشت. بعد از رحلت امام هم همین جریان ادامه داشته‌، حتی تا آنجا که بعضی حرف‌ها و اظهارات امام را به صورت یک آدم لیبرال که هیچ قید و شرطی در رفتار او در زمینه‌های سیاسی حتی در زمینه‌های فکری و فرهنگی وجود ندارد، معرفی می‌کنند. این هم به شدت غلط و خلاف واقع است. ما اگر بخواهیم شخصیت امام را به معنای واقعی کلمه پیدا کنیم این راه دارد. اگر ما این راه را که عرض خواهم کرد رفتیم،  مطلب حل خواهد شد، و الا امروز کسانی می‌آیند طبق میل و سلیقه خود یک جور امام را معرفی می‌کنند.  ممکن است در فرداها کسان دیگری بیایند بر طبق سلایق و حوادث دیگری که در دنیا پیش می‌آید، مصلحت بدانند امام را جور دیگری معرفی کنند.  این نمی‌شود. محبوبیت امام در بین مردم یک چیز ماندگار است. این را دشمن نتوانست از بین ببرد، برای همین مسئله تحریف شخصیت،  امام نافذ در دل‌های مردمان زیادی در کشور و بیرون از کشور، خطر بزرگی محسوب می‌شود.  آن راهی که می‌تواند مانع از این تحریف شود،  بازخوانی اصول امام است. (بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و ششمین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی در حرم مطهر ایشان خردادماه 94) 

-رادیو بی‌بی‌سی اعلام کرد: «امام خمینی به عنوان یکی از قدرتمندترین رهبران انقلابی قرن اخیر در خاورمیانه محسوب می‌شود. آیت‌الله  خمینی موفق شد به مردم عادی ایران شخصیت و غرور آنان را بازگرداند.‌» همین گزارش در زمان رحلت امام (ره)افزود: «آیت الله خمینی مردی بود که توانست کشور ایران را که پرچمدار نفوذ غرب در خاورمیانه و آسیای شرقی بود به اولین جمهوری انقلابی اسلامی مدرن عالم مبدل سازد.‌»

- عده زیادی از شخصیت‌های سازمان ملل و روسای نمایندگی‌های خارجی در سازمان ملل متحد در دفتر نمایندگی ایران در نیویورک حضور یافتند و مراتب تاسف و تسلیت خود را بیان نمودند و دفتر یادبود را امضا کردند.  ازجمله این شخصیت‌ها آقای دکوئیار،  دبیرکل سازمان ملل متحد و نیز آقای ایلیان نماینده دبیرکل در مذاکرات ایران و عراق بود.

- به مناسبت ارتحال حضرت امام‌(ره) در هند،  سه روز عزای عمومی اعلام شد.
 
- به مناسبت رحلت امام در دو شب از طرف اعضای انجمن مسلمانان پاکستان مراسم سوگواری در نمازخانه مرکز اسلامی ژاپن برگزار شد که طی آن بیش از 50‌هزار تن از مسلمانان پاکستانی و ژاپنی ضمن اقامه نماز میت و قرائت قرآن به سوگواری پرداختند.

آنچه در بالا آمد گوشه‌ای از عکس‌العمل‌های دوستان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران در زمان رحلت امام راحل است.

شخصیت امام خمینی(ره) به قدری محکم، تحول‌برانگیز و استکبار‌ستیز و آزادی‌خواهانه بود که هیچ یک از دوستان و دشمنان را یارای انکار حتی در زمان رحلت ایشان نبود.

فردا سالروز رحلت این مرد خدایی، بنیانگذار جمهوری اسلامی است. گزارش امروز کیهان را با نگاهی به شخصیت برجسته امام راحل و دلایل تحریف دیدگاه‌های این مرد بزرگ اختصاص داده‌ایم.
 
روشنگری درباره اندیشه‌های امام‌(ره) از طریق مکتوب و شفاهی

امام راحل سیاستمدار، عارف به معنای واقعی، جامعه‌شناس و آشنا به روابط بین‌المللی و مسلط به اوضاع زمانه خویش بود.

سیامک باقری پژوهشگر و کارشناس مسائل سیاسی با نگاه به ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) در گفت‌و‌گو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «اگر از زاویه دیگری به ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی بنگریم، درخواهیم یافت که ایشان شخصیتی فرا ملی داشتند؛ تا آنجا که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی‌های خود فرموده‌اند؛ انقلاب اسلامی بدون امام راحل شناخته نمی‌شود.  بُعد دیگر شخصیت امام، انقلابی بودن ایشان بود. امام ضد سلطه، ضد استکبار و ضد سازش با ظالمان بودند.  البته انقلابی بودنشان در مثلث اخلاق، عدالت و عقلانیت قرار داشت. امام نسبت به اصول اسلامی و انقلابی کوتاه نمی‌آمد. هر کسی در برابر اصل اسلام قرار می‌گرفت، ایشان با قاطعیت روبرویش می‌ایستاد. شریعتمدار و شریعت‌محور بودند. همه چیز را از زاویه شریعت  می‌دیدند. قیام ایشان هم شریعت‌محور بود. معماری نظام را هم که انجام داد، مبنایش معرفت و شریعت بود. مردم‌گرا و مردم‌محور بودند. گفته‌ها و عملش کاملا با هم انطباق داشت،  از این‌رو توده‌های مردمی جذب ایشان می‌شدند. درعین حالی که کلام گهربارشان تاثیرگذار بود اما خودشان نفوذ‌ناپذیر در برابر استکبار بودند و هر بار در برابر تهدیدات دشمنان استوارتر می‌شدند.»

از وی سوال می‌کنم: چه کسانی هدفشان انحراف از خط امام(ره) و تقابل‌سازی با اندیشه و فکر امام است؟

وی پاسخ می‌دهد: «عافیت‌طلبانی که مادی‌گرایی سبب شده بخشی از اندیشه‌های امام را به فراموشی بسپارند. عده‌ای که می‌خواهند انقلابی بودن و ضد استکباری بودن امام را تحریف کنند. عده دیگری از تحریف‌کنندگان اندیشه‌های امام را در قبل و بعد از پیروزی انقلاب مقایسه کرده و از این طریق درصددند بخشی از اندیشه‌های ایشان را نفی کنند. بعضی‌ها با نقد اندیشه امام به نقض اندیشه‌های ایشان مشغولند. ‌گاهی افرادی از اندیشه امام دفاع بد ارائه می‌دهند. این قبیل افراد به اندازه کسانی که فکر امام را نفی می‌کنند، به اندیشه‌های ایشان ضربه وارد می‌کنند.‌»
باقری گردانندگان رده دوم نفی اندیشه امام را لیبرال ها معرفی کرده و می‌گوید: «جریان لیبرالیسم سعی دارد تصویری غیر واقعی از امام به نسل جدید ارائه دهد.‌»

در سوال دیگری از این کارشناس سیاسی می‌پرسم:«چگونه می‌توانیم از تحریف خط امام جلو‌گیری کنیم و اندیشه‌های ایشان را پایدار نگه داریم؟»

وی پاسخ می‌دهد: «تبییین درست و عالمانه اندیشه‌های امام راهی برای دورماندن از جریان تحریف است. این قبیل روشنگری‌ها می‌تواند به صورت نوشتاری و یا شفاهی چه در مجامع نخبگی و چه در مجامع عمومی باشد. درج مقالات علمی و پژوهشی، گنجاندن مطالب روشنگرایانه درباره باطن اندیشه‌های امام در کتاب‌های درسی، تولید نظریه‌های سیاسی، اجتماعی و جامعه شناختی از اندیشه‌های امام راحل و‌... همگی می‌توانند از راه حل‌های مطمئنی  باشند که نفی اندیشه‌های امام را منتفی خواهند کرد.‌»

باقری وظیفه نخبگان را روشنگری درباب مکتب امام (ره) از طریق مکتوب و شفاهی می‌داند. مسئولان را موظف می‌داند که در عمل و سلوکشان اندیشه امام‌(ره) را به درستی به کار بگیرند. توده‌های مردمی نیز می‌توانند با دفاع خوب و سنجیده از اندیشه‌های امام‌(ره) راه را بر تحریف‌کنندگان ببندند. 

تحریف تیمی خط امام (ره) با خاطره‌سازی کاذب
تحریف تیمی خط امام (ره) با خاطره‌سازی کاذب

انقلاب اسلامی با روحیه انقلابی امام‌(ره) به ثمر رسید و با همین روحیه توسط مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای تداوم داشته است. همین موضوع سبب شده که خط ضد انقلاب بیش از هر چیز بر روی تحریف راه امام(ره) سرمایه‌گذاری داشته باشند.

متین منتظمی دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان سراسر کشور در گفت‌و‌گو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «زمانی که سال 57 انقلاب اسلامی پیروز شد، یک‌سری عوامل در این پیروزی دخیل بودند. مهم‌ترین عامل وجود رهبری توانمند در راس بود که سازماندهی انقلاب را عهده‌دارشد، مردم را به صحنه درآورد و سرانجام با تکیه به قدرت الهی و مردمی انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند. بعد از پیروزی تا به امروز نیز انقلاب اسلامی با تکیه به همین روحیات توسط مقام معظم رهبری تداوم یافته است.‌»

وی ادامه می‌دهد: «امام شخصیت قاطعی داشت و محکم در برابر هجمه‌ها ایستادگی می‌کرد. وقتی در مقطعی از جنگ به امام خبر دادند که ناوهای آمریکایی به خلیج فارس ورود پیدا کرده‌اند،  چه کنیم؟ خیلی قاطعانه گفتند؛ اگر من جای شما بودم  ناو را می‌زدم.  شخصیت، تفکر و تصمیمات امام‌(ره) به گونه‌ای نبود که بنا به مصلحت زمانه، مسائل دیپلماتیک و منافع مقطعی عوض شود. آخرین هدف انقلاب که از دهان مبارک امام راحل بیان می‌شد، این بود که پرچم انقلاب اسلامی را به دست مهدی موعود(عج) برسانیم.‌»

از این کارشناس مسائل سیاسی سوال می‌کنم: «چرا برخی می‌خواهند راه امام(ره) را تحریف کنند؟» وی پاسخ می‌دهد: «بنا به منافع خودشان در‌صددند که شخصیت و روحیه انقلابی امام(ره)را از مکتب فکری ایشان سانسور کنند. سعی می‌کنند با تحریف خط امام چهره دیگری از ایشان به مردم نشان دهند. برای مثال با خاطره‌سازی و عوض کردن شکل و شمایل زندگی امام. تحریف خط امام‌(ره) توسط تیم خاصی اتفاق می‌افتد. ضد انقلاب روی این هدف سرمایه‌گذاری کرده است.‌»

تحریف‌کنندگان نرم وارد می‌شوند

هدف نهایی امام‌(ره) پیاده کردن اسلام ناب محمدی بدون هیچ کم و کاستی بود، آن هم در روزگاری که همگان چشم به مکاتب غربی برای اداره کردن جوامع داشتند و یا می‌خواستند ملغمه‌ای از اسلام را به اجرا درآورند.

امام خمینی(ره) معتقد بودند که مکتب اسلام کامل‌ترین  مکتب فکری است و با تکیه به آن می‌توان به بهترین صورت ممکن جامعه را اداره کرد. حتی اگر کلمه جمهوری را پیشوند اسلامی قرار دادند، به این دلیل بود که ظرف-جمهوری- برای پیاده کردن مظروف- اسلام- قرار داده باشد؛ وگرنه امام‌(ره) هیچ چیز به اسم اسلام اضافه نکرد و آن را بی‌کم و کاست به اجرا در آورد.

حبیب‌الله ترکاشوند مدیرکل سیاسی خبرگزاری فارس ضمن بیان مطالب بالا در گفت‌و‌گو با کیهان در باب مهم‌ترین ابعاد فکری و شخصیتی امام راحل توضیح می‌دهد: «از سال 42 که نهضت امام آغاز شد تا سال 57 که به پیروزی رسید، طی این سال ها امام خمینی رهبری مردم و مدیریت راهبردی نهضت انقلاب اسلامی را برعهده گرفت.  بعد از پیروزی انقلاب نیز جز بر طبق اسلام عمل نکرد. در سخنرانی ایشان ده‌ها بار از موضوعاتی چون استکبار‌ستیزی، رسیدگی به وضعیت مستضعفین و عدالت‌محوری سخن به میان آمد.‌»ترکاشوند تصریح می‌کند: «‌آقایانی که می‌خواهند چهره‌ای خنثی از امام(ره) بسازند، در برابر نامه امام به گورباچف، اذن کشتن سلمان رشدی که در آخرین سال حیات ایشان جهان را تکان داد و نیز اعتراض ایشان به عملکرد صدا و سیمای وقت در بهمن ۶۷  برای حرمت نگه نداشتن مقام فاطمی‌(س) چه می‌گویند؟ این تصمیمات امام همگی با قاطعیت گرفته شدند. چرا باید در صحت و سقم موضوعی که امام(ره) ده‌ها و بلکه صدها بار مطرح کرده، به شنیده‌ها در یک محفل خصوصی اکتفا کنیم؟ وحدت امت اسلام در برابر مستکبرین مهم‌ترین شاخصه مکتب امام است.‌»

وی در ادامه می‌گوید: «عده‌ای مغرضانه دوست دارند شخصیت امام‌(ره) را تحریف کرده و ایشان را بی‌هیچ دافعه‌ای دارای جاذبه صرف معرفی کنند. امام سراسر جاذبه و دافعه بود و در مدیریت خود از قاطعیت بی‌نظیری برخوردار بودند. این عده مغرض گاه ضد انقلاب‌ها در رسانه‌های داخلی و خارجی‌اند و گاه حتی از افراد باسابقه نظام هستند که در پی سود و زیان خود می‌باشند. باید آگاه باشیم کسانی که به تحریف مکتب امام(ره) روی می‌آورند،  از همان ابتدا با موضع‌گیری آشکار پیش نمی‌آیند. در واقع هیچ وقت موضع‌گیری نمی‌کنند که مخاطب راحت به آن تناقض پی ببرد. از بیانات و نگاهی وارد می‌شوند که کمتر هدف شومشان لو برود تا تدریجی به خواسته‌هایشان برسند. بیشتر سرآغاز کلامشان «امام خصوصی گفت» و «این موضوع فلان جا اتفاق افتاد» است. اندک اندک درصدد این هستند که تردید‌ها را حذف کرده و به شاخص تبدیل کنند!» آنچه در بیان ابعاد شخصیتی  و شناخت مکتب امام بسیار مهم می‌نماید آن است که وجوه تمایز مکتب ایشان با دیگر مکاتب شیعه را به خوبی درک‌کنیم. 

احیای اسلام ناب حقیقت جویان در مکتب امام(ره)

مجتبی رئیسی دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویان سراسر کشور در گفت‌و‌گو با کیهان می‌گوید: «عرفان امام،  فقه امام، اخلاق امام،  سیاست امام،  نگاه امام به رسالت دین در جامعه و بسیاری از وجوه دیگر شخصیتی ایشان،  با دیگر فقها و علما و زعمای شیعه از بعد از غیبت کبری بسیار متفاوت است. امام، اسلامی که تنها در اعمال و عبادات فردی خلاصه می‌شد را به یک اسلام سیاسی درعرصه اجتماعی -یک کنشگر فعال - تبدیل کرد و رژیم ستمشاهی با طول عمر 2500 سال را سرنگون ساخت.‌»

وی در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: «امام در برابر اسلام عافیت‌طلبانی که توان جذب و هدایت مردم به سمت قله‌های کمال و سعادت را نداشتند، اسلام عارفان و مبارزه‌جویان را ارائه داد. از آنجا که خود مظهر تام و تمام اسلامی بود که معرفی می‌کرد، با اسلام نابش، توده‌های میلیونی ملت‌ها را به حرکت در آورد. طبیعی است که در برابر چنین جبهه‌ای،  لشکری از کاخ‌نشینان و عافیت‌طلبان و متحجران و مقدس‌مآبان شکل خواهد گرفت و طبیعی است که اینان به دنبال مسکوت گذاشتن و تحریف کردن خط اسلام ناب هستند. مکتب امام مکتب خاص و متمایزی است که اگر بخواهیم جلوی تحریف خط امام را بگیریم راهی جز شناخت دیگر مکاتب نداریم. این شناخت منظومه فکری امام است که می‌تواند جلوی تحریف خط امام را بگیرد و لاغیر. شناخت چرایی خون دلی که آن پدر پیر خورد، می‌تواند جلوی تحریف اندیشه امام را بگیرد. »/کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس