کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به لزوم حضور فعال مسجد در جامعه، گفت: فرهنگ بهره‌گیری اجتماعی از فضای مساجد باید تغییر کند.

گروه فرهنگی مشرق - مسعود آب‌پرور؛ سینماگر برجسته در گفت‌وگو با خبرنگار مشرق، مسجد را نماد دین اسلام دانست و گفت: حضور در مسجد و فعالیت در آن از سنت‌های اصیل مسلمانان است.
وی با اشاره به اینکه مسجد همچنان شخصیت خود را حفظ کرده است، افزود: به نظر می‌رسد تهران فقیرترین شهر ایران در تعداد مساجد است که این مهم افزایش تعداد مساجد را با توجه به گستردگی جمعیت الزامی می‌کند.

آب‌پرور ادامه داد: با رشد جمعیت و در شرایط جدید، کارکردهای اجتماعی مسجد باید بیشتر شود. این مهم لازمه نگرش فرهنگی مسؤولان به مسجد است. باید دانست جامعه اسلامی هر روز بیش از پیش به سمت مدرن شدن حرکت می‌کند و با چالش‌ها و مسائل جدیدتری روبرو می‌شود که مسجد برای حضور فعال در جامعه در این شرایط باید بتواند خود را با شرایط جدید هماهنگ کند.

این سینماگر برجسته تصریح کرد: فرهنگ بهره‌گیری اجتماعی از فضای مساجد باید تغییر کند و خدمات بیشتری به صورت بهینه عرضه شود. البته تاکنون نیز اقدامات خوبی انجام شده است اما رونق مساجد به فعالیت‌های نظام‌مند و سیستماتیک احتیاج دارد.

آب‌پرور به لزوم سرمایه‌گذاری در مساجد اشاره کرد و گفت: راه‌‌اندازی کتابخانه‌های غنی و برگزاری کلاس‌های هنری و فرهنگی و حتی برگزاری دوره‌هایی مثل فیلمسازی به صرف هزینه نیازمند است. بسیاری از برنامه‌های جانبی به دلیل فقدان بودجه کافی اجرا نمی‌شود. به همین دلیل افزایش بودجه مساجد امری اجتناب‌ناپذیر است؛ در این حوزه می‌توان از ظرفیت و پتانسیل خیرین نیز استفاده کرد.

کارگردان مطرح سینما و تلویزیون با اشاره به مزیت‌های حضور جوانان در مسجد، اصلاح ادبیات رایج کشور را یکی از رهاوردهای کم‌نظیر مسجد برشمرد و اظهار داشت: حضور مداوم در مسجد در اصلاح رفتار فردی و اجتماعی و کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها تاثیرگذار است، از سویی این فضای معنوی می‌تواند در اصلاح ادبیات رایج بخصوص در بین جوانان نیز اثرگذار باشد.

وی در بخش دیگری اخلاق را حلقه مفقوده تبلیغ دین دانست و گفت: اخلاق خوش زیربنای تمام رفتارهای فردی، خانوادگی و اجتماعی است و بدون این مهم نارسایی‌هایی بسیاری در جامعه بروز خواهد کرد و جامعه مستعد اشاعه ناهنجاری و گسترش آسیب‌های اخلاقی خواهد بود.

بر اساس این گزارش، دهه آخر ماه شعبان المعظم (۲۰ تا ٢٩ شعبان) به نام دهه تکریم و غبارروبی مساجد نامگذاری شده و فلسفه آن غبارروبی از ظرفیت های مسجد و کالبد ظاهری آن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس