شمیم خان، عضو کمیته اجرایی شبکه زنان بين ادیان تانزانیا معتقد است بانوان مسلمان به ویژه مادران در تربیت فرزندان و آموزش قرآن به آنان نقش به سزایی دارند.

به گزارش مشرق، شمیم خان، فعال حوزه زنان در تانزانیا و نماینده سابق پارلمان این کشور، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه جهانی زنان مسلمان از مسئولیت‌های زنان مسلمان به‌ویژه مادران سخن گفت.

به گفته این بانوی تانزانیایی پدر و مادر باید تلاش کنند علاوه بر آموزش صحیح کلامی با پیروی از اخلاق اسلامی برای فرزندان خود الگو باشند.

بانوی تانزانیایی از نقش مادران در آموزش قرآن می‌گوید

قرآن را با تفسیر برای کودکان بخوانید

وی تأکید کرد: مهم است كه قرآن با تفسیر برای فرزندان خوانده شود تا کودکان به جای حفظ کلمات با معانی عمیق کلام وحی آشنا شوند.

شمیم خان افزود: هنگامی که ما در مورد تربیت کودکان سخن می‌گوییم، مهم است که تفاوت‌هاى مادران خانه‌دار و مادران شاغل را به خاطر داشته باشيم؛ چرا که مدیریت زمان برای انجام وظایف کاری و خانوادگی چالشی جدی برای مادران شاغل است.

عضو هيئت مديره شبکه بين ادیان زنان تانزانیا گفت: می‌دانیم که یک مادر خانه‌دار ممکن است زمان بیشتری برای رسیدگی به خانواده داشته باشد، اما مادران شاغل که دير وقت و خسته به خانه می‌آیند، نيز موظف هستند طوری برنامه‌ریزی کنند که برای خانواده خود وقت داشته باشند؛ زیرا در مورد تربیت فرزندان هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست و همه چیز می‌تواند با مدیریت صحيح زمان به خوبی انجام شود.

وى تصریح کرد: مادران می‌توانند با پیروی از اخلاق اسلامی در رشد خانواده خود نقش مؤثری داشته باشند. هرچند، این بدان معنا نیست که پدر هیچ نقشی ندارد، بلكه والدین باید دست در دست هم برای سربلندى خانواده‌های خود در این عصر اينترنتى تلاش كنند.

شبکه‌های اجتماعی؛ دردسر جهان امروز

شمیم خان در ادامه شبکه‌های اجتماعی را یکی از دردسرهای جهان امروز برشمرد و گفت: خطرات این شبکه‌ها تنها متوجه نسل جوان نیست؛ بلکه والدین نیز ممکن است به دلیل درگیری با این شبکه‌ها، وظایف خود در قبال خانواده را نادیده بگیرند.

وى پیشنهاد کرد که تصاویر و ویدئو کلیپ‌هايى را به كودكانمان نشان دهيم كه به آن‌ها خطرات استفاده طولانى مدت از رایانه را برای سلامتى به تصوير بكشد.

این بانوی تانزانیایی بیان کرد: کودکان باید آگاه باشند که استفاده از رایانه برای مدت زمان طولانی نه تنها برای چشم مضر است؛ بلکه اشعه‌های مضر این سیستم می‌توانند سرطان‌زا باشد.

بنا به گفته‌ شمیم خان، آموزش و پرورش فرایندى مستمر است و ما بايد همواره مطالعه خود را در هر دو زمينه علمی و مذهبی گسترش دهیم.

شمیم خان، عضو کمیته اجرایی شبکه زنان بين ادیان تانزانيا و سیاستمدار و نماينده سابق پارلمان این کشور است. وی از معدود زنان تانزانيايی است كه فرصت تحصيلات عالی و نقش مدیریتى داشته و در حال حاضر مسئول بخش زنان در شورای «باكواتا» است.

به گزارش ایکنا، این شورا در سراسر تانزانیا فعال است و حدود ۷۰۰ عضو  فعال دارد. حمایت از ۲۸۰۰ مسجد، ۲۰ دبيرستان، ۲ مرکز تربیت معلم، ۲ دانشکده  فنی، یک ایستگاه رادیویی و مدارس مختلف علمی از وظايف اين شورا به شمار می‌آید. اين شورا از سال ۱۹۹۰ میلادی در حوزه محیط زیست نيز فعال بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس