کد خبر 580582
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تلاش عربستان این است که روابط تنش آلودی را با ایران دنبال کند، گفت: اگر حج برگزار نشود مسئولیت صد عن سبیل الله با عربستان است.

به گزارش مشرق، حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امشب در برامه متن و حاشیه شبکه سوم سیما به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

وی در ابتدا با بیان اینکه یکی از عادت‌های من از ابتدای نوجوانی کتابخوانی، روزنامه‌خوانی و مجله خوانی بوده و به تعبیر خودم «کتابخور» هستم، درباره تماشای برنامه‌های تلویزیونی عنوان کرد: برنامه‌های تلویزیونی را در حدی که فرصت داشته باشم می‌بینم. در دوران سخنگویی به دلیل محدودیت زمانی و مشغله‌ دیدن‌های تلویزیونی من کمتر شده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه قبل از جلسه سوالات خبرنگاران را چک کنید؟ عنوان کرد: هر زمان در ایران باشم نشست هفتگی برگزار می‌کنیم ولی هیچ وقت نبوده که سوالات خبرنگاران را چک کنیم.

وی درباره پیچیدگی سیاست خارجی عنوان کرد: سیاست اساسا پیچیده است و عرصه سیاست خارجی به دلیل اینکه تناقض‌های متنوع و متعددی را با هم جمع می‌کند، پیچیده‌تر است.

جابری‌انصاری در خصوص آخرین پیگیری‌ها در مورد حج گفـت: انجام مذاکرات با سازمان حج بود و هیأت ما رفتند و برگشتند. من بارها عرض کردم که مسئولیت آنچه تاکنون اتفاق افتاده در زمینه حج با دولت عربستان است و این کشور علی‌رغم شعاری که داد این مسئله را جدا از دعواها و اختلافات سیاسی با ایران می‌بیند، چنین نکرده و اختلافات سیاسی خود را وارد مسئله حج کرده است.

وی درباره اختلافات عربستان با ایران عنوان کرد: این اختلافات همچون مسائل منطقه که عربستان در این خصوص خود را در رویارویی با ایران می‌داند.

وی افزود: عربستان مدت‌های مدیدی است که هدف‌گیری نخست خود را با رویارویی با ایران و افزایش تنش با ایران قرار داده است. تلاش عربستان این است که روابط تنش آلودی را با ایران دنبال کند.

سخنگوی وزارت خارجه مسئولیت حج را بر عهده سازمان حج و زیارت عنوان کرد و گفت: ما در ریز مذاکرات درباره حج دخالتی نداریم و مدیریت مذاکرات مربوط به حج با سازمان حج و زیارت است.

جابری‌انصاری گفت:‌براساس آخرین گفت‌وگوهای انجام شده عربستان بدیهی‌ترین وظایف خود در تامین امنیت و سلامت حجاج ایرانی و موضوع حمایت کنسولی از حجاج ایرانی را انجام نداده است.

وی با بیان اینکه عربستان با موضوع حج برخورد سیاسی کرده است، افزود: اگر حج امسال برگزار نشود کاملا مشخص است چون ماه‌ها سعودی‌ها معطل کردند و صدور روادید را دچار مشکل کردند و هیچ تضمینی در ارتباط با سلامت و امنیت حجاج ارائه ندادند. اگر حج برگزار نشود مسئولیت صد عن سبیل الله با عربستان است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت:‌ عربستان تا این لحظه توافقنامه‌ای که باید برای صدور روادید با حافظ منافع خود در ایران یعنی سفارت سوئیس امضا می‌کرد امضا نکرده است و ریاض با دفع الوقت و بهانه جویی می‌خواهد توپ را در زمین ایران بیندازد.

جابری‌انصاری اضافه کرد: عربستان منشاء بیشتر جریان‌های گروه‌های تکفیری است و بیشترین حمایت مالی را از این گروه‌ها انجام می‌دهد.
وی درباره صبر ایران نیز گفت: اینکه صبر ما حد و اندازه دارد طبیعی است و صبر هیچ کس بی انتها نیست، در سال‌های اخیر تلاش کردیم در مقابل عربستان با نهایت خویشتنداری عمل کنیم، اما این به آن معنا نیست که دست بسته نشسته‌ایم.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: مهم‌ترین کار در سیاست خارجی ما این است که عربستان خودش باشد نه آنچه تصویرسازی می‌کند. در سال‌های اخیر شاهد برخی تغییر نگاه‌ها به عربستان هستیم، نوع سیاست‌هایی که عربستان در مقاطعی برای ایستادن در مقابل ایران اتخاذ کرد و گاهی با حمایت‌هایی هم همراه بود.
وی اضافه کرد: تحولات منطقه نیز در چند سال اخیر اتفاق افتاد می‌توانست مسیر منطقه را به سمت دیگری سوق دهد.

جابری‌انصاری اضافه کرد: همین دولت‌هایی که تلقی عمومی این است که حامی عربستان هستند به دنبال این هستند که از خشم عربستان فرار کنند. ما هیچ وقت نباید بازی را تحویل طرف مقابل بدهیم تا عربستان به اهداف خود برسد.

جابری‌انصاری با بیان اینکه عربستان برخلاف عقربه‌های زمان حرکت می‌کند و هیچ دولتی نمی‌تواند با این روند به اهداف خود برسد، عنوان کرد: مشکل عربستان بیشتر از اینکه با ما باشد با خودش است.

به باور وی عربستان می‌خواهد برخی از تحولات را به تعویق بیندازد.

جابری‌انصاری اضافه کرد: عربستان به محض اینکه احساس می‌کند نوعی تغییر در سیاست‌های جهانی نسبت به این کشور در حال رخ دادن است با خشم واکنش نشان می‌دهد.

وی درباره تحولات سوریه با بیان اینکه در ابتدای بحران سوریه عربستان به دنبال این بود که به سرعت کار سوریه را خاتمه دهد و وضعیتی با سیاست خود را در این کشور به وجود آورد، خاطرنشان کرد: عربستان در مقابل روندهای جدید منطقه و حرکت نظام‌ها به سمت مردمی شدن واکنش نشان داد و این تحولات را با تخریب و کشاندن به سمت جنگ‌های طایفه‌ای و فرقه‌ای به تعویق انداخت.

سخنگوی وزارت خارجه سیاست عربستان را سیاست تخریبی برشمرد و افزود: ما باید با تدبیر و عقلانیت و بدون ورود به زمین طرف مقابل در جهتی پیش برویم که عربستان و سیاست‌های آن رسوا شود تا حدودی در این زمینه تاکنون موفق بوده‌ایم.
به گفته وی ادامه بحران فعلی چه در سوریه و چه کشورهای دیگر اولین برنده‌اش رژیم صهیونیستی است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: عربستان به دنبال به هم ریختگی نابسامانی و ادامه این روند است. بحران در منطقه باید زودتر خاتمه پیدا کند، اما نه با هر شرایطی.

وی درباره مواضع ایران در قبال سوریه با بیان اینکه ما مواضعی که اتخاذ کرده‌ایم مواضعی اصولی و اساسی است و بسیاری از کشورها در ادبیات خود به ما نزدیک شده‌اند، گفت: ما از ابتدا اعلام کردیم که این بحران تنها راه‌حل سیاسی دارد.
سخنگوی وزارت خارجه درباره خط قرمز ایران در بحران سوریه و باقی ماندن بشار اسد در قدرت گفت: اینکه خط قرمز ما چه است خط قرمز اساسی ما این است که هیچ بازیگر بیرونی نباید برای مردم سوریه تصمیم بگیرد و این بازیگران خارجی فقط باید روند حل این بحران را تسهیل کنند.

جابری‌انصاری افزود:‌ ایران اجازه نمی‌دهد دولت‌های دیگر در مورد سوریه تصمیم گیری کنند و آنچه خود می‌خواهند به ملت سوریه تحمیل کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این برنامه و در پاسخ به سؤالی درباره برجام با بیان اینکه هر نقدی یا اقدامی در مورد برجام گل به خودی تلقی نمی‌شود، یادآور شد: اما برخود با مسائل سیاست خارجی بسیار مهم است. در همه جای دنیا برخی از مسائل و موضوعات به روز هستند، نقد و بررسی مسائلی که به صورت ملی در مورد آنها تصمیم می‌گیرید نقد آنها هم باید با در نظر گرفتن مسائل ملی صورت گیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    0 0
    صد عن سبیل الله!! سد عن سبیل الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس