کد خبر 580443
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸

خودکشی همیشه یکی از اتفاق هایی است که به راحتی می تواند نگاه آدم های دور و بر را به سمت خود جلب کند.کسانی که سراغ این کار می روند همیشه برای انجامش انگیزه ها و اشکال متفاوتی دارند.

به گزارش مشرق، «کار و اقدامی عمدی توسط خود فرد است که باعث مرگ او می شود»این جمله نیم خطی تعریفی کوتاه و اجمالی از کاری است که آدم های برای نبودن خودشان در این دنیا انجام می دهند و اسمش را می گذارند«خودکشی». خودکشی در همه جای دنیا همیشه پدیده ای است که به نوع خودش یک بحران محسوب می شود.سازمان بهداشت جهانی طبق آماری که اعلام کرده است خودکشی را دهمین عامل مرگ مردم جهان معرفی کرده است؛ اقدامی که در نوع خودش علاوه بر انگیزه های متفاوت روش های متفاوتی هم دارد کافی است که کلمه خودکشی را در اینترنت  سرچ کنید تا با روش های مختلف آن برای متقاضیان این کار آشنا شوید .اما اگر سری به عکس ها و اخبار مرتبط با این موضوع بزنید می بینید که آدم های این حیطه دو دسته اند دسته اول آنهایی که واقعا خودکشی می کنند و دسته دوم آنهایی هستند که تظاهر به خود کشی می کنند.در گزارش زیر به سراغ انواع خودکشی و انگیزه های آن رفتیم.

خودکشی اینترنتی
این نوع از خودکشی جزو خودکشی های نوین دنیای مدرن به حساب می آید و بسیاری خاستگاه آن را کشور ژاپن می دانند. این کشور که گویا خودکشی در فرهنگشان ریشه ای قدیمی دارد پایه گذار این نمونه نوین اند. در «خودکشی اینترنتی» افراد از طریق شبکه های مختص خودکشی در فضای مجازی هم دیگر را به این کاردعوت می کنند برای همین فراخوانی می زنند تا به قول خودشان به استقبال مرگ بروند و در یک زمان و مکان مشخص دست به کشتار جمعی بزنند.

خودکشی تقلیدی
این نوع خودکشی برای افرادی است که تحت تاثیر موج های مختلف قرار می گیرند که همین تحت تاثیر قرار گرفتن در بعضی از موارد حتی به همه گیر شدن خودکشی هم منجر می شود. بسیاری از روانشناسان علت اصلی این نوع خودکشی را تاثیر پذیرفتن از رسانه ها می دانند یعنی فرد شکل و روش خودکشی خودش را الهام گرفته از رسانه های جمعی می داند.برای همین هم بعضی صاحب نظران این حوزه معتقدند که نباید در انتشار اخبار مربوط به کشت و کشتار زیاد بزرگنمایی کرد. نمونه ملموس تر این نوع خودکشی را می شود بیشتر در بین گروه سنی کودکان دید کودکانی که تحت تاثیر کارتون های تخیلی و فانتزی و به تقلید از آن ها دست به خودکشی زده اند.

خودکشی آئینی
یکی از عوامل تاثیر گذار در خودکشی افراد نوع و میزان اعتقادات مذهبی است چون در بسیاری از ادیان مذهبی خودکشی عملی حرام و گناه آلود محسوب می شود و همین موضوع برای کسانی که اعتقادات مذهبی محکمی دارند یک دلیل بازدارنده است؛ اما از طرفی دیگر در کنار مذاهبی که خودکشی را امری سیاه می دانند آیین هایی هستند که طبق اعتقاداتشان دست به خودکشی های گروهی می زنند نمونه بارز آن خودکشی «شکم دری» سامورایی هاست.آنها خودکشی را امری شرافتمندانه می دانند و آن را مختص زمان هایی می دانند که گناهی مرتکب شده باشند و خودشان را مستوجب مرگ بدانند برای همین  شمشیری را در شکمشان فرو می کنند تا به قول خودشان با این خودکشی به مرگی شرافتمندانه دست پیدا کنند.

خودکشی ترحمی
یکی از علل خودکشی را در بعضی موارد نشان دادن اعتراض شخص نسبت به وضع موجود می دانند اما  در موارد دیگری هم  این امر بیشتر از اینکه خود خودکشی باشد تظاهر به خودکشی است. چون فرد مورد نظر بیشتر از اینکه قصد نیست کردن خودش را داشته باشد در فکر جلب توجه اطرافیان است برای همین هم به امید داشتن یک خودکشی ناموفق اقدام به خودکشی می کند و طی یک حرکت نمایشی نگاه های دیگران را به سمت خودش می کشاند.نمونه اش هم آدمهایی که گاه برای نشان دادن اعتراض لبه یک بلندی در سطح شهر می ایستند و با هربار تهدید برای پرت کردن خودشان به پایین ، آدم ها را دور خودشان جمع می کنند. جدیدترین نمونه  این نوع خودکشی هم فیلم اخیری بود که در اینستاگرام حسابی سر و صدا کرد و یکی از همین آدم ها برای جلب نظر عشق شکست خورده اش، به صورت زنده با یک روسری اقدام به خفه کردن خودش کرد و با همین فیلم فالوورهای صفحه اش را به یک میلیون و پانصدهزار نفر رسانید. نکته جالب توجه در این فیلم این بود که از لحاظ علمی خودکشی با این شیوه کاملا چیزی غیر ممکن است چون شما نمی توانید با گرفتن پارچه یا حبس کردن نفس،خودتان را بکشید برای اینکه مغز به صورت غیر ارادی به این کار واکنش نشان می دهد و عملکردتان را متوقف می کند.

خودکشی «اتانازی»
این نوع خودکشی که به آن «مرگ آسان»هم می گویند یکی از عجیب ترین گونه های خودکشی است این روش اولین بار در سال1996توسط یک بیمار استرالیایی انجام گرفت. این خودکشی مخصوص بیماری های صعب العلاجی است که با رضایت خود از پزشک معالح تقاضا می کنند که به او در داشتن مرگی راحت کمک کند؛ که این نوع مرگ می تواند با تزریق دوز بالای مسکن یا قطع کردن اکسیژن و جداکردن دستگاه هایی باشد که به حیات بیمار کمک می کند. اتانازی در کشورهایی مثل هلند و کانادا در مواردی که احتمال درمان بیمار غیرممکن است به شکلی غیر مستقیم وجهه ای قانونی دارد.

خودکشی پنهان
آمار خودکشی در این دسته بیشترین میزان را به خودش اختصاص می دهد. در خودکشی پنهان یا مزمن شخص در ظاهر اقدام به خودکشی های معمول نمی زند بلکه در این روش فرد مورد نظر با علم و آگاهی دست به کارها و رفتارهایی می زند که می داند ادامه دادن آنها باعث بروز اختلالات و مشکلات جسمی برایش می شود و با وجود اینکه اطرافیان به صورت مداوم از ضرر و زیان های آن برای فرد می گویند ولی او بدون توجه به هشدارهای گوناگون به کار خودش ادامه می دهد. استفاده از داروهای غیر مجاز و اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی در این گروه قرار می گیرند.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس