کد خبر 577620
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸

نشریه آمریکایی ویک نوشت: آمریکا برای حمله به یمن به عربستان سلاح و لجستیک ارائه می‌کرد و در حملات هوائی کمپ‌های پناهندگان، بیمارستان‌ها و مردم عادی را هدف می‌گرفت؛ حالا هم رئیس‌جمهور برنده جایزه صلح نوبل، سربازان آمریکایی را به این کشور اعزام کرده است.

 به گزارش مشرق، "مایکل برنان دورتی"، تحلیلگر آمریکایی در یادداشتی با عنوان "جنگ نفرت انگیز اوباما در یمن" که در نشریه آمریکایی "ویک"  منتشر شده به انتقاد از اعزام سربازان آمریکایی برای حمایت از عربستان در جنگ یمن می‌پردازد و می‌نویسد:

اوباما مدام درباره اوضاع نا به سامانی که از دولت قبل در خاورمیانه به جای مانده بود گلایه می‌کرد، و حتی درباره اصلاح این وضعیت نا به سامان توسط دولتش اغراق می‌کرد.

در مصاحبه‌های اخیری که دولت آمریکا به رسانه‌ها ارائه می‌دهد، او و اعضای تیمش درباره دستاوردهایشان در منطقه خاورمیانه اغراق می‌کنند؛ محبوب‌ترین بزرگنمایی‌اشان نیز این است که اوباما آمریکا را از خاورمیانه خارج کرده است و ادعا می‌کنند که تنها کسانی هستند که واقعیت را درباره منطقه خارومیانه می گویند!

جان برنان، نخستین مشاور مقابله با تروریسم تیم اوباما در گفتگو با نشریه آتلانتیک مدعی شد: رئیس جمهور در دوران خیزش‌های کشورهای عربی دریافت که خاورمیانه  ما را تحلیل برده است. بوش تلاش داشت خارومیانه را آزاد کند و تنها ما را در باتلاق گیر انداخت اما اوباما هوشمندانه آمریکا را از خاورمیانه آزاد کرد.

اما این اظهارات درست نیست! ماه گذشته، واشنگتن سربازانی را به یمن اعزام کرد چرا که اوباما تصمیم گرفته است مداخله آمریکا را در جنگ یمن بیشتر کند. در تمامی مصاحبه‌هایی تیم اوباما، از خشم او در برابر عربستان سعودی صحبت شد اما هیچ کدامشان از مشارکت ما در این جنگ ننگ آور صحبت نکردند.

ما به عربستان سعودی و همپیمانان عربی‌اش سلاح و لجستیک ارائه می‌کردیم و برایشان حملات پهپادی انجام می‌دادیم. حملات هوائی در یمن کمپ های پناهندگان، بیمارستان‌ها و حتی مراسم‌های عروسی مردم عادی را هدف گرفته است اما رئیس جمهور ما که جایزه صلح نوبل هم دارد، در حال حاضر آمریکا را در بحران انسانی که این جنگ در یمن به وجود آورده، کاملاً درگیر کرده است.

یمن کشوری است که شاخه‌های مختلفی از گروه‌های اسلامی در آن هستند. در شمال این کشور حوثی‌ها هستند که شاخه‌ای از تشیع محسوب می‌شوند. در جنوب یمن، سنی‌ها هستند و این گروه‌ها همواره بر این کشور تسلط سیاسی داشته‌اند. در سال 2012، حوثی‌ها قیام کردند و زمانی که دولت انتقالی از پذیرش این گروه در دولت خودداری کرد، حوثی‌ها دولت را سرنگون کردند و پایتخت را به تصرف خود در آوردند.

در واکنش به حوثی‌ها، کشورهای سنی نشین مانند عربستان، مواضع حوثی‌ها را بمباران کردند، راه‌های ارتباطی این کشور را مسدود کردند و این کشور با وضعیتی مشابه قحطی مواجه شده است چرا که تمامی مواد غذایی به این کشور وارد می‌شد. صدها هزار نفر از کودکان به خاطر این تحریم عربستان با سوتغذیه مواجهند. طبیعی است که حوثی‌ها نیز به شیوه‌های خشن مبادرت ورزیده‌اند.

همین هفته‌های اخیر، دولت سنی یمن مذاکرات صلح با حوثی‌ها را تعلیق کرد زیرا این گروه خواهان دولت جدیدی شده بود که در آن مشارکت داشته باشند. نیازی به یادآوری نیست که تاکتیک‌های سلاح‌های سنگین سنی‌های یمن تنها از سوی عربستان و حمایت آمریکا میسر شده است.

 به گزارش سازمان ملل، 7.6 میلیون یمنی با قحطی مواجهند. هشت درصد از جمعیت این کشور نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند و تنها 16 درصد از درخواست این کشور برای کمک 1.8 میلیارد دلاری تأمین شده است.

اوباما خود را مرد صلح نشان می‌دهد چرا که برای آمریکایی‌ها حضور بیشتر در خاورمیانه را رو نکرده است. اما حقیقت این است که او امریکا را در جنگی که هیچ ربطی به منافع آمریکا ندارد درگیر کرده است.

اوباما سربازان آمریکایی را درست مانند زمانی که لحظات شرم آوری که در بمباران 19863 لبنان و فاجعه 1993 سومالی تجربه کردند، قرار داده است و در این باره حتی مشورت هم نکرده است. سربازان آمریکایی هم اکنون در دو جنگی درگیر هستند که افکار عمومی آمریکا هرگز درباره آن صحبت نمی‌کنند و حتی برای فهم آن با مشکلاتی مواجه هستند. در واقع در مورد لیبی هم کنگره آمریکا از صدور مجوز برای درگیری و حضور بیشتر خودداری کرده است. اما هنوز ما درلیبی درگیریم.

اگر طی حمله‌ای سربازان آمریکایی در سوریه و یمن کشته شوند، دولت چگونه مرگشان را توجیه می‌کند؟

در روزگار اقدامات نظامی، مداخله بشر دوستانه و جنگ پهپادها،  عجیب خواهد بود اگر یک به اصطلاح دموکراسی برای درگیری نظامی و کشتار و غارت مردم یمنی به خاطر همسایه‌های نفت فروششان از مردم نظرخواهی کند. حقیقت این است که اوباما تظاهر می‌کند که صلح آفرین است اما واشنگتن در برابر قحطی و گرسنگی مردم یمن مسامحه می‌کند.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس