اگر اهل دل باشی و منتظر، به خوبی می‌توانی صدای پای مهدی فاطمه ارواحنافداه را بشنوی و دل بسپاری به راه ولایت و رهرو راستین این میدان کارزار باشی.

به گزارش مشرق،بنابراین شایسته است افزون بر برپایی جشن و سرور در شب باعظمت نیمۀ شعبان، از بزرگی و عظمت آن شب غافل نشده، اعمال عبادی این شب با فضیلت را به ‌دقت انجام دهیم.

دلم جز هوایت هوایی ندارد
لبم غیرنامت نوایی ندارد
وضو و اذان و نماز و قنوتم
بدون ولایت بهایی ندارد
دلی که نشد خانه ی یاس نرگس
خراب است و ویران، صفایی ندارد

اگر اهل دل باشی و منتظر، به خوبی می‌توانی صدای پای مهدی فاطمه ارواحنافداه را بشنوی و دل بسپاری به راه ولایت و رهرو راستین این میدان کارزار باشی.

دلم جز هوایت هوایی ندارد

امروز منتظران امام حاضر(عج)  سربازان و وفاداران حقیقی آن حضرت دل در گرو شهادت سپرده و جان برکف به  سوی‌خیل مدافعان حرمین شریفین امامین علیهم السلام در عراق و سوریه می‌شتابند تا ثابت کنند که یک منتظر واقعی، یک مبارز میدان نبرد حق علیه باطل است.

در زمان حاضر پیروی محض از ولایت مطلقه فقیه همان خط انتظار است و خارج از این راه، هر راه دیگری کج  راهه‌ای بیش نیست که به سرابی خشک و بی‌روح منتهی می‌شود.

باز هم نیمه شعبانی دیگر از راه رسید و ما همچنان منتظر عدالت گستر جهانی هستیم.

اما در این دنیای وانفسا و عصر تکنولوژی و ارتباطات و دنیای اطلاعات به راستی وظایف منتظران ظهور چیست؟ و چه کسی را باید در زمره یک منتظرحقیقی به حساب آورد؟

در دو قسمت به دنبال این سؤال خواهیم بود. همراه ما باشید.

وظایف یک منتظر واقعی

نعمانی در کتاب غیبت به سند خود از امام باقر علیه‏السلام روایت کرده است که فرمود: گویا گروهی را می‏بینم که از مشرق قیام کرده‏اند و حق را طلب می‏کنند که به آنها داده نمی‏شود و دوباره طلب می‏کنند باز هم به آنها داده نمی‏شود وقتی وضع را چنین دیدند اسلحه به دست گرفته و نبرد می‏کنند و دشمنان‏شان به خواسته‏های آنها تن می‏دهند، ولی آن‏ها قبول نمی‏کنند تا اینکه خودشان به حکومت برسند و دولت تشکیل دهند و آن حکومت را به کسی مگر به صاحب شما (حضرت قائم(عج)) واگذار نمی‏کنند و کشته‏های آن‏ها شهیدند. من اگر آن زمان را درک می‏کردم خودم را برای خدمت به صاحب این امر حفظ می‏کردم.

دلم جز هوایت هوایی نداردحضرت آیت‌الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره بحث انتظار و وظایف منتظران ظهور به کیهان می‌گوید: «انتظار فرج را باید از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد. در وهله اول کسانی که منتظر واقعی هستند یک سلسله اعمال و وظایفی را بر عهده دارند. از جمله رعایت تقوا و پاک دستی و. . . اما از همه مهم‌تر اینکه انتظار فرج، در امت اسلامی مقاومت در برابر دشمنان را بالا می‌برد. به بیان دیگر،امت اسلامی که منتظر واقعی باشد هیچ‌گاه مایوس از پیروزی در برابر جبهه کفر نیست، چون خود را یک سرباز امام حاضر و نایب برحقش می‌داند و یقین قطعی دارد که پیروزی از آن جبهه حق است. درست مانند یک سربازی که در محاصره قرار گرفته اما به او بی‌سیم میزنند که به مقاومت خودت ادامه بده نیروهای ما به زودی به کمک تو خواهند آمد،قطعا چنین سربازی با تمام وجود مقاومت خواهد کرد چون از آینده جنگ کاملا با خبر است و می‌داند به زودی به یاری او خواهند آمد و پیروز خواهد شد.»

وظیفه منتظر مراقبت از پروژه نفوذ دشمن

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه همین بحث تصریح می‌کند: «یکی دیگر از نشانه‌های منتظر واقعی امام زمان (عج) این است که یک منتظر واقعی به وضع موجود راضی نیست و همیشه دنبال تکامل بیشتر و بهتر است و از خط نایب امام زمان نیز هیچ‌گاه خارج نمی‌شود.در واقع منتظر واقعی همیشه دغدغه جامعه اسلامی را دارد و نه تنها اهل مصالحه با دشمن نیست بلکه در مباحثی مثل پروژه نفوذ کاملا تحرکات دشمن را زیر نظر دارد.»

آیت الله ممدوحی به وجود ادیان و فرقه‌های مختلف در کشور هندوستان اشاره می‌کند و می‌گوید: « در کشوری مثل هند گفته می‌شود که بیش از پنج هزار مکتب و مذهب مختلف وجود دارد،از گاو پرستی و موش پرستی تا هر نوع بت‌پرستی رایج است، حال دنیای استکبار هیچ کدام از این فرقه‌ها را ارتجاع نمی‌داند اما دعای کمیل یا زیارت عاشورای ما از نگاه آنان ارتجاع و خار چشمشان است، از همین رو چون ما می‌دانیم که آینده از آن ماست و پیروزی قطعی است و دنیای استکبار نیز این خطر به قدرت رسیدن حتمی ما را درک کرده، به همین دلیل با ما در نبرد است و هر روز توطئه‌ای طراحی می‌کند، که در این میان وظیفه ما به عنوان منتظران ظهور بسیار سنگین و خطیر است و اولین وظیفه هم پیروی محض از دستورات و فرامین ولی امر به عنوان نایب برحق امام زمان(عج) است.»

خط ولی فقیه همان خط امام زمان(عج)

آیت الله ممدوحی در ادامه سخنان خود تاکید می‌کند: «یک منتظر واقعی باید خط امام زمان (عج) را با تمام وجود بشناسد و بداند در زمان غیبت چه کسی نایب امام است ،چون وقتی خط اصلی را نشناسد دیگر منتظر چه کسی است؟!»

وی تصریح می‌کند: «در زمان حاضر معیار سنجش راه امام زمان ارواحنافداه و ملاک و ماخذ اصلی بدون شک پیروی مطلق از دستورات و فرامین رهبری معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای است و هر راهی غیراز این، بن بست و بی‌راهه است و هر فردی که بگوید منتظر امام زمان(عج) است اما گوش به فرمان نایب امام نباشد قطعا در زمره منتظران حقیقی به حساب نمی‌آید.»

فضیلت شب نیمه شعبان

چند روزی مانده به نیمه شعبان و باید گفت این روز از جمله ایامی است که باید برای ورود به آن آماده شد و ارزش دارد بدانیم وارد چه شبی و با چه فضیلتی می‌شویم. برای چند ساعتی که ارزش شب قدر را دارد باید همان‌طور که کم‌کم کوچه‌ها را چراغانی می‌کنیم، آرام آرام دلهایمان را نیز آماده کنیم تا شاید گوشه‌ای از حقیقت این شب را درک کنیم.

نیمه شعبان در فرهنگنامه‌ها و متون کهن، «شب برات» نامیده شده و این بدان خاطر است که بنا به روایات، خداوند در این شب «برات آزادی» از دوزخ را به بندگان خود می‌بخشد و این شب برات در ادب فارسی و متون کهن نظم و نثر بازتابهایی داشته است.

ابوریحان بیرونی در کتاب «التفهیم» در این باره چنین آورده است: «... و شب پانزدهم از ماه شعبان، بزرگوار است و او را «شب برات» خوانند و همی پندارم، این از قبیل آن است که هر که اندرو عبادت کند و نیکی به‌جای آورد، بیزاری یابد از دوزخ».

حضرت امام صادق علیه السلام فرموده‌اند: «نیمه شعبان، شبی است که حق تعالی آن را برای ما اهل بیت(ع) قرار داد در برابر «لیلة القدر» که آن را برای پیامبر صلی الله علیه و آله قرار داده است.»

مرحوم سیدبن طاووس در کتاب «اقبال» در والایی شب نیمه شعبان، این گونه آورده است: «جدم ابوجعفر طوسی (شیخ طوسی) به‌نقل از ابویحیی آورده که امام صادق علیه السلام فرمودند: از پدرم امام باقر علیه السلام درباره فضیلت شب نیمه شعبان پرسیده شد، فرمودند: این شب برترین شب بعد از شب قدر است. خداوند در این شب، نعمتهای افزون خود را به بندگانش ارزانی می‌دارد و به‌منت خود می‌آمرزد، در این شب در تقرب به درگاه خداوند متعال بکوشید زیرا این شبی است که خداوند عزّوجلّ بر خود سوگند یاد کرده که هیچ خواهنده و سائلی را تا زمانی که معصیتی را نطلبد، ردّ نکند. همچنین این شبی است که خداوند آن را در برابر شب قدر که برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله قرار داده، برای ما اهل بیت قرار داده است. پس در دعا و ثنا به درگاه خدای متعال بکوشید.»

انتظار علمی و عملی

کارشناسان مذهبی انتظار را از دو منظر علمی و عملی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهند.
حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق امین دین کارشناس فرهنگی و یکی از جوان‌ترین مبلغین دینی در کشورهای اروپایی و آمریکا در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «بحث انتظار با رفتار فردی و اجتماعی مردم گره خورده اما انتظار فرج با انتظارهای عادی کاملا متفاوت است و باید از زاویه علمی و عملی مورد بررسی قرار بگیرد.»

وی در ادامه تصریح می‌کند: «یک منتظر واقعی باید در مرحله اول علم به انتظار داشته باشد و بداند منتظر چه فردی است،سپس با علم به اینکه می‌داند منتظر امام بزرگواری است که می‌خواهد با حضور خود جهان را پر از عدل و داد کند،پس لازم است و باید در وسط میدان عمل هم به خوبی خودش را نشان دهد، و این یعنی زمینه‌سازی برای ظهور و فرج امام زمان (عج).»

این مبلغ دینی می‌گوید: «در بحث علمی و عملی انتظار چند مرحله باید طی شود. اول شناخت انتظار، دوم ولایت پذیری، سوم عمل به فرامین دینی همچون امر به معروف و نهی از منکر و چهارم تقویت روحی و عاطفی یاد امام زمان(عج) در تمام لحظات عمر و زندگی است.»

حجت الاسلام امین دین با بیان اینکه باید مبحث علمی انتظار را با بحث عملی کاملا جدا و تفکیک کنیم، می‌گوید: «از علم تا عمل خیلی فاصله وجود دارد،شاید خیلی‌ها علم و آگاهی کاملی نسبت به موضوعی داشته باشند ولی در مقام عمل برنیایند، به عنوان مثال شیطان هم علم فراوانی دارد اما برخلاف آن عمل می‌کند. در بحث انتظار هم صرف اینکه فردی علم به انتظار فرج داشت نمی‌تواند معیار و ملاک یک منتظر قرار بگیرد بلکه این علم زمانی کاربردی می‌شود که در میدان عمل در آید. حال شاید فردی ادعای انتظار فرج را داشته باشد اما در مقام عمل هیچ کاری برای رسیدن به مقصود اصلی که همان فرج است انجام ندهد، پس بنابراین چنین فردی را نمی‌توان در دسته منتظران حقیقی به حساب آورد.»

این مبلغ دینی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان ولایت مداری حقیقی افراد را تشخیص داد،می گوید: «برخی‌ها امروزه ادعای ولایت مداری به عنوان رکن رکین یک منتظر امام زمان(عج) را دارند، اما زمانی صدق گفتار این افراد مشخص می‌شود که سربزنگاه‌های مهم و آنجایی که باید نظر ولی فقیه را بر نظر خود مقدم بدانند و سخن ولی امر را، هر چند برخلاف میل و نظر باطنی و برعکس منافع شخصی آنها باشد، بپذیرند. حال اگر نپذیرند و هر نوع قصوری از آنها سر بزند به منزله سرباز زدن از امر ولی فقیه است و نشان می‌دهد این فرد ولایت پذیر حقیقی نیست و بدون شک چنین فردی وقتی امروز نظر نایب امام زمان(عج) را نمی‌پذیرد، فردا روزی که امر ظهور ان شاءلله تعالی انجام شود قطعا از دستورات امام زمان هم پیروی نخواهد کرد.»

اعمال شب نیمه شعبان

نیمۀ شعبان اگرچه شرافتش را وامدار مولود خجسته‌ای است که در این روز زمین را با قدوم خویش متبرک خواهد ساخت، اما در تقویم عبادی اهل ایمان نیز از جایگاه و مرتبه والایی برخوردار است.

 در روایاتی از شیعه و اهل سنت، فضیلت‌های بسیاری برای عبادت و راز و نیاز در شب و روز خجسته نیمۀ شعبان نقل شده است.بنابراین شایسته است افزون بر برپایی جشن و سرور در شب باعظمت نیمۀ شعبان، از بزرگی و عظمت آن شب غافل نشده، اعمال عبادی این شب با فضیلت را به ‌دقت انجام دهیم.

اعمال این شب مبارک فراوان است؛ از جمله آنها غسل است و احیاء و شب زنده داری به نماز و دعا و استغفار. اما بافضیلت‌ترین عمل این شب، زیارت امام حسین(ع) است. آمده است که اگر کسی خواست روح یکصد و بیست و چهار هزار پیغمبر با او مصافحه کند، در این شب امام حسین(ع) را زیارت کند و کمترین حد این زیارت آن است که زیر آسمان یا روی بام بروی، سمت راست و چپ خود را نگاه کنی، آن‌گاه سر به آسمان بلند کنی و بگویی:«السلام علیک یا اباعبدالله یابن رسول‌الله السلام علیک و رحمت الله و برکاته.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فدائی امامت و ولایت ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج به حق زینب کبری سلام الله علیها اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس