بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار، در پاییز سال 1394 ، فقط 1741 پروانه ساختمانی در شهر تهران صادر شد که نسبت به فصل تابستان 94 حدود 23.7 درصد کاهش داشته است.

گروه اقتصادی مشرق - مرکز آمار از کاهش ساخت مسکن در کشور پس از روی کار آمدن دولت یازدهم خبر داد.

روند نزولی ساخت مسکن فقط مربوط به تهران نیست بلکه به کل کشور سرایت کرده است. بر اساس اعلام مرکز آمار، در پاییز سال 1394 تعداد 25270 پروانه ساختمانی توسط شهرداری‌های کل کشور صادر شد که نسبت به تابستان گذشته حدود 21.5 درصد کاهش داشته است.

مرکز آمار: سقوط شدید ساخت مسکن در دولت یازدهم

لازم به ذکر است در ابتدای فعالیت دولت تعداد پروانه‌های ساخت مسکن در کشور به حدود 60 هزار واحد هم رسیده بود، اما به علت سیاست‌های اقتصادی که منجر به تشدید رکود شد، ساخت مسکن با سرعت رو به افول گذاشت.


کاهش ساخت مسکن از لحاظ تعداد واحدهای مسکن نیز در دولت سرعت گرفته است. بر اساس گزارش مرکز آمار، تعداد واحدهاي مسکونی پیش بینی شده در پروانه هاي صادرشده براي احداث ساختمان در تهران در پاییز سال 1394 بالغ بر 16072 واحد بوده که نسبت به فصل مشابه سال 93 حدود 8 درصد کاهش داشته است.

در سطح کل کشور نیز تعداد واحد مسکونی پیش بینی شده در پروانه هاي صادرشده براي احداث ساختمان در پاییز سال 1394 بالغ بر 68992 واحد بوده که نسبت به فصل تابستان 19.6 درصد کاهش داشته است.

مرکز آمار: سقوط شدید ساخت مسکن در دولت یازدهم
در ابتدای دولت یازدهم تعداد واحدهای مسکونی پیش بینی شده در پروانه هاي صادرشده در کل کشور در سطح 250 هزار واحد قرار داشت که در این دولت به شدت نزول کرده است.

با توجه به روند جمعیتی کشور و سالانه یک میلیون ازدواج، ایران به ساخت یک میلیون مسکن جدید در سال احتیاج دارد که با روند فعلی به هیچ وجه این مهم تحقق نخواهد یافت.

کاهش ساخت مسکن در کشور منجر به تشدید رکود در صنایع وابسته به مسکن هم شده و کاهش تولید کارخانجات مرتبط و بیکاری گسترده‌ای را نیز به دنبال داشته است.

متاسفانه مسئولان وزارت راه و شهرسازی دولت  به جای توجه به بخش تولید مسکن، تمرکز خود را بر افزایش وام خرید قرار دادند که به علت ناتوانی مردم از بازپرداخت اقساط گزاف این تسهیلات، عملا راه به جایی نبرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ازپشت خنجر نزنیم ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    0 0
    کجایی احمدی نژاد دقیقا کجایی کی آیی
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    0 0
    این وضعیت خودشون اونوقت به طرح مسکن مهر که غالب کم درامدها صاحب خونه شدن ایراد و اشکال میگیرن واقعا که این
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    0 0
    متاسفانه همه چی خوابیده تو این دولت، وضعیت کارگران هم با این اوصاف بدتر از قبل میشه.
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    0 0
    متاسفانه همه چی خوابیده تو این دولت، وضعیت کارگران هم با این اوصاف بدتر از قبل میشه.
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    0 0
    اینکه بدیهی است وقتی در یک دوره عرضه بیش از ظرفیت جذب باشد،طبیعی است که روند نمیتواند ادامه یابد وروند عرضه کاهش می یابد که شروع آن مصادف با روی کارآمدن دولت یازدهم بوده است.باتوجه به جهش مداوم قیمت ها در دولت گذشته وسودآوری زیاد بحش مسکن در کوتاه مدت، سرمایه های بسیار زیادی به بحش مسکن گسیل گردید ودر عوض تولیدات در بجش های دیگر که فابلیت واردات داشت، به شدت با کاهش ورکود همراه گرید لدا این کاهش، عمدتا نتیجه بی تدبیری وسیاستها کاسبکارانه دامن زده شده دولت قبلی است.سنگهایی که 8 سال به چاه انداحته شده عافلان زیادی را مشغول بیرون آوردن آنها نموده است ومسلما بیشتر از انداحتن آنها زمان وزحمت لازم دارد.
  • حمید ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    0 0
    تٱمین مسکن برای مردم مطابق قانون بر عهده دولت است که با تحویل زمین و کمک های مالی مانند وام در ساخت آن اجرا میشود اما متٱسفانه بدلیل عدم اجرای قانون نه زمینی اهدا میشود و نه خانه ای ساخته میشود و بدتر آنکه به سبک کشورهای کمونیستی مجتمع آپارتمانی ساخته شده و بدتر آنکه غالبا در حواشی شهرها و باعث حاشیه نشینی و مهاجر پذیری گردیده که ضمن تبعات سوء فرهنگی و هویتی خطری بالقوه برای امنیت و فرهنگ و اقتصاد است هنوز دیر نشده و میتوان مدبرانه و مطالعاتی در همه ابعاد به جبران پرداخت مسکن مهر انجام شد و ضعف و قوتهایی داشت که لازم است بیشتر در مورد آن مطالعه کرد روستاها را تخلیه نکنیم، شهرها را بی حد و حصر گسترش ندهیم بحث آنقدر گسترده است که در این مجال نمیگنجد
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    0 0
    همینقدر هم که ساخته شده ملت توان خرید ندارن سازنده ها دیگه برای چی بسازن؟؟ شما خوب بود یه آماری هم از واحد های خالی و فروش نرفته در سطح کشور هم میدادی!!
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    0 0
    همینقدر هم که ساخته شده ملت توان خرید ندارن سازنده ها دیگه برای چی بسازن؟؟ شما خوب بود یه آماری هم از واحد های خالی و فروش نرفته در سطح کشور هم میدادی!!
  • خرزوخان ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    0 0
    برجام به فرجام شد تا باد چنین بادا
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    0 0
    دولت امید پاک نا امیدمون کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس