کد خبر 573138
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بار دیگر با انتقاد شدید از مخالفان گذر از سیستم پارلمانی به نظام ریاستی گفت : در صورتیکه مردم رای بدهند مجبورید مثل بره نظام ریاستی را بپذیرید.

 به گزارش مشرق، بیانات رجب طیب اردوغان در شهر 'کوجا علی' در شمال غرب ترکیه در باره لزوم گذر از سیستم پارلمانی فعلی به نظام ریاستی مهمترین موضوع امروز ( شنبه) رسانه های ترکیه است.

این در حالیست که هر سه حزب مخالف در مجلس ترکیه مخالف تغییر نظام پارلمانی هستند و اخیرا کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق بزرگترین حزب مخالف ترکیه گفته است که بدون خونریزی ، حزب حاکم نمی تواند کشور را به نظام ریاستی بکشاند.

رئیس جمهور ترکیه با انتقاد از کمال قلیچدار اوغلو گفت: آنان گرفتار انحراف سیاسی شده اند، اطلاعی از فرهنگ سیاسی ندارند.

، اگر مردم ترکیه به گذر به نظام ریاستی آری بگویند ، شما نیز باید بدون هیچ اعتراضی مثل بره آن را بپذیرید.

مخالفان اردوغان عقیده دارند که وی با گذر به نظام ریاستی قصد دارد کنترل همه نهادهای کشور را به دست بگیرد .

سخنان اردوغان نشان می دهد که وی از تصمیم خود برای گذر به نظام ریاستی که از پنج سال پیس در صدد آن است ،عقب نشینی نکرده است .

از منظر مفاد قانون اساسی ترکیه تحقق این رویای رجب طیب اردوغان یعنی تغییر قانون اساسی و گذر از سیستم پارلمانی به نظام ریاستی ملزم به داشتن حداقل 360 رای موافق در مجلس و یا برگزاری همه پرسی با داشتن 330 رای موافق در مجلس است که حزب حاکم ترکیه نتوانسته این تعداد کرسی را به دست بیاورد.

حزب حاکم برای برگزاری همه پرسی نیز نیاز به آرای 13 نماینده مخالف و متقاعد کردن آنان دارد.

برخی از کارشناسان یکی از دلایل اختلاف بین احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه با اردوغان و تصمیم داود اوغلو برای کناره گیری از رهبری حزب حاکم و نخست وزیری ترکیه را اصرار اردوغان در این خصوص و بی میلی داود اوغلو ارزیابی کرده اند.

برخی تحلیلگران نیز عقیده دارند که برای تحقق این امر ممکن است اردوغان زمینه انتخابات عمومی زودرس در ترکیه را فراهم آورد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس