با آغازبکار سامانه دفاع موشکی ایالات متحده در رومانی از سویی و ادعای حمله سایبری آژانس‌های اطلاعاتی روسیه به یکی از ارگان‌های سیاسی آلمان، جنگ سرد جدید وارد مرحله تازه‌ای شده است.

گروه بین‌الملل مشرق- 800 میلیون دلار، هزینه‌ای است که دولت آمریکا در پایگاه نظامی رومانی خرج کرده است. سپر موشکی آمریکایی Aegis زمین‌پایه دقیقاً در پایگاه Deveselu در جنوب غرب بخارست مستقر شده که پیش‌تر متعلق به اتحاد جماهیر شوروی بود.

پوتین بودجه دفاعی را برای مقابله با سپر موشکی آمریکا افزایش داد

موشک‌های بالستیک آمریکا اگر چه رسماً با عنوان مقابله با تهدیدهای جدید از سوی «موشک‌های بالستیک ایرانی و سایر دولت‌های سرکش» در اروپای شرقی مستقر شده و حتی رابرتر معاون وزیر دفاع آمریکا صراحتاً از عدم استفاده آن علیه تهدیدهای موشکی روسیه در حال و آینده خبر داده است، اما خیلی زود هدف اصلی خود را به واکنش واداشت. پوتین در جلسه شورای عالی امنیت ملی روسیه دستور افزایش بودجه نظامی این کشور را صادر کرد.

سپر موشکی ناتو، بودجه دفاعی روسیه را افزایش داد + عکس
جلسه شورای عالی امنیت ملی روسیه

«این یک سامانه دفاعی نیست، بلکه ظرفیت‌های راهبردی هسته‌ای ایالات متحده در کشورهای پیرامونی، رو شده است». پوتین ادامه داد تاکنون چنین اقداماتی انجام شده بود، مثلاً رهگیرهای مورد استفاده در سپر موشکی سوار بر ناوهای آمریکا میهمان مدیترانه شدند یا بخشی از سپر دفاعی در لهستان مستقر شد اما هیچ‌گاه تا این حد به صورت علنی انجام نمی‌شد و این نشان از آغاز «یک جنگ جدید تسلیحاتی» و لزوم مقابله روسیه با تهدیدهای نوین است.


پوتین بودجه دفاعی را برای مقابله با سپر موشکی آمریکا افزایش داد

سپر موشکی Aegis که پیشتر در دریا فعالیت می‌کرد، حالا به صورت زمین‌پایه در رومانی آغاز به کار کرد

رئیس‌جمهور روسیه گفت کشورش قصد تشدید جنگ تسلیحاتی را ندارد،‌ اما مجبور به «حفظ توازن راهبردی فعلی میان نیروهای نظامی» در دو جبهه است. او دولت آمریکا را متهم کرد از خطر ساختگی ایران به عنوان بهانه‌ای جهت گسترش سپر دفاعی خود در اروپا بهره‌برداری می‌کند.

همزمان در روز جمعه، استقرار سامانه مشابهی از سوی دولت آمریکا در لهستان آغاز شد. اگر چه این سامانه‌‌ها حداکثر میزبان موشک‌های میان‌برد واشنگتن شده و خواهد شد،‌ اما پوتین اقدام دولت آمریکا را مقدمه‌ای برای نقض معاهده INF مربوط به موشک‌های با برد متوسط (IRBM با برد 3000-5500 کیلومتر) دانست.

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در بیانیه‌ای قصد رفع ابهام از اقدام مخاطره‌آمیز اخیر را داشته است:«از آنجا که تعداد موشک‌های رهگیر بسیار اندک است و محل استقرار آنها نیز یا خیلی نزدیک به روسیه و یا خیلی از آن دور است، چه از نظر فنی و چه از نظر جغرافیایی توان مقابله با موشک‌های بین‌قاره‌ای روسیه را ندارد».

تنش‌ها در روزهای اخیر میان روسیه و غرب محدود به جنگ تسلیحاتی نبوده است. آژانس امنیت داخلی آلمان مدعی شد حمله سایبری به رایانه‌های بوندستاگ، یکی از دو مجلس این کشور، توسط گروهی با نام Sofacy و از سوی دولت روسیه هدایت شده است.

ماسن رئیس آژانس اعلام کرد «گروه یادشده تا به حال مشغول جاسوسی از نهادهای آلمانی بوده اما آژانس‌های اطلاعاتی روسیه به تازگی به حمله سایبری روی آورده است». دولت روسیه هنوز در این باره واکنشی نشان نداده است اما اسناد امنیت ملی کشورهای غربی همواره مدعی‌اند حملات سایبری روسیه یکی از تهدیدهای مخاطره‌آمیز علیه ارگان‌های دولتی و غیردولتیِ است.

ماسن، زیرساخت‌های ارتباطاتی و تأسیسات انرژی در آلمان را مهمترین نقطه تمرکز آژانس امنیت داخلی برای مقابله با حملات سایبری عنوان کرد اما در کنار آن از افزایش پایش اطلاعاتی در نهادهای سیاسی و شرکت‌های اقتصادی و آموزشی خبر داد.

منابع:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • flanke ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    این امریکا همه جا عین خوروس بی محل حضور داره ، ، در چین هند استرالیه ونزوئلا و خلیج فارس ، آلاسکا و .......... ولی برا ما خوبه دیگه _ روسیه برا سیلی زدن به امریکا هم که شده تسلیحات نظامی بیشتری به ما میده قبلا هم ازشون تانک تی 72 بالگرد میل 17 میگ 29 و 31 و سوخو 27 و 24 و خیلی چیزای دیگه هم گرفته بودیم
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    روسیه نتونست جواب ترکیه رو بده چطور میخاد با آمریکا رودرو بشه
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    ابر قدرت منافعش جهانیه و باید همه جا حضور داشته باشه قدرت های منطقه ای هستن که فقط تو حوزه خودشون کار میکنن
  • من ترانه 14 سال دارم ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    الان بهترین فرصته که بریم از پوتین اس500 رو بخریم و سوخو30 و با روس ها و چینی ها نرد دوستی ببازیم و متحد شویم و امریکا را با خاک یکسان کنیم
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    همینکارا در دهه هشتاد میلادی باعث فروپاشی شوروی شد....رقابت تسلیحاتی که اقتصاد ضعیف و بسته شوروی توانایی رقابت با غرب را نداشت.اگه پول نباشه سلاح نیست واقعیته
  • مهدی ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    شما 14 سال داری فکر نمیکنم هیچ عقل سلیمی این سن رو مناسب حرف های سیاسی بدونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس