کد خبر 572378
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۴

فواید و عوارض محصولات تراریخته امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور رئیس انجمن ایمنی زیستی و یک عضو هیئت علمی دانشگاه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش مشرق، قره یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی و مهدی سیدی عضو هیئت علمی دانشگاه امشب 23 اردیبهشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی فواید و عوارض محصولات تراریخته پرداختند.  
 
قره یاضی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون فواید و عوارض محصولات تراریخته گفت: طی مطالعاتی مشخص شده که محصولات کشاورزی که در آنها سم استفاده می شود آیا سرطان زا است یا خیر؟ 

رئیس انجمن ایمنی زیستی با اشاره به اینکه انجمن ایمنی زیستی از تعداد کثیری از دانشمندان تشکیل شده ادامه داد: باید براساس اقتصاد مقاومتی کشورها را به سمت فناوری های نوین سوق داد. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا سمی که برای محصولات کشاورزی استفاده می شود سرطان زاست یا خیر گفت: این مطلب صحت ندارد لذا باید اذعان داشت که محصولات تراریخته انواع و اقسام خود را دارد به طوری که برخی از محصولاتی که برای تولید تراریخته استفاده می شود سمی نیستند. 
 
** در تولید محصولات کشاورزی همیشه تلاش کرده ایم تا سم را به صفر برسانیم 

قره یاضی با اشاره به اینکه ما می توانیم گیاهان فراریخته را تولید کنیم افزود: در تولید محصولات کشاورزی همیشه تلاش کرده ایم تا سم را به صفر برسانیم. 

مهدی سیدی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه محصولات تراریخته به دو بخش تقسیم می شود گفت: از زمانی که بحث گیاهان ژنتیکی در کشور مطرح شد نگرانی در جامعه به وجود آمد که آیا این گیاهان برای سلامتی افراد و محیط زیست خطرناک است یا خیر؟ 

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه بخشی از تحقیقات نشان داد که این گیاهان خطرناک نیست و از سوی دیگر در بخشی از مطالعات مطرح شده که می تواند بر روی حیوانات اثرگذار باشد. 

**فناوری تراریخته متعلق به سال های قبل است 

وی در ادامه با تاکید براینکه سلامت محصولات تراریخته را باید خودمان به طور مستقیم تست کنیم گفت: فناوری تراریخته متعلق به سال های قبل است و در حال حاضر فناوری های جدیدی آمده که فناوری تراریخته را کنار زده و حتی شرکت های بزرگ نیز هم اکنون به سراغ این فناوری های جدید می روند. 

قره یاضی در پاسخ به این که چرا علی رغم وجود فناوری های جدید از وجود این فناوری ها در کشور استفاده نمی شود بیان داشت: فناوری هراسی موجب می شود تا ما از غافله عقب بمانیم. 
 
وی اضافه کرد: براساس مطالعه ای که معاونت علم و فناوری در دولت قبل صورت داده بود نشان داد که ما از نظر تولید مقالات علمی در عرصه مهندسی ژنتیکی و محصولات تراریخته حتی از کشور آرژانتین نیز جلوتر هستیم در حالی که آرژانتین 20 تا 25 هکتار و برزیل نیز بیش از 40 هکتار محصولات تراریخته را کشت می کند. 

قره یاضی یادآور شد: 20 سال است این محصولات وارد کشور می شوند و تحقیق و تفحص مجلس در انتهای دولت یازدهم نشان داد سالانه سه میلیارد دلار از این محصولات وارد کشور می شوند اما اینکه چرا دوستان در آن زمان اعتراض نداشتند موضوع قابل بحثی است اما به محض این که این موضوع در سند چشم انداز برنامه ششم قرار می گیرد یک جنجال سازمان دهی شده به وجود می آید. 
 
**روغن های خوراکی از برچسب تراریختگی بهره مند شده اند 

قره یاضی با بیان اینکه ما در حال حاضر یکی از بزرگترین وارد کننده محصولات تراریخته هستیم تصریح کرد: بیش از 90 درصد روغن خوراکی ما وارداتی است ضمن اینکه بیش از 90 درصد روغن های سویا و کوزانی که در جهان نیز وجود دارد تراریخته هستند البته برای اولین بار است که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ما در همین دولت وارد کنندگان را ملزم می کند تا نوع مجاز این محصولات وارد کشور شوند ضمن اینکه این محصولات نیز از برچسب تراریختگی بهره مند شده اند. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت علوم در بیانیه مشترکی نیز عنوان داشته اند که در سبد کالایی مردم ما حتی یک کیلوگرم برنج تراریخته وجود ندارد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    0 0
    با سلام. با اطمینان و یقین عرض میکنم که اصولا محصولات تراریخته و دستکاری ژنتیکی شده نه تنها هیچ فایده ای ندارند بلکه بسیار مضر و خطرناک هستند و نه فقط خود مصرف کنندگان این نوع محصولات آسیب میبینند بلکه نسلشون هم آسیب میبینه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس