عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران گفت: کشور ایران در زمینه مصرف دارو بعد از کشور چین رتبه دوم را در جهان دارد و هر ایرانی در سال 340 بار دارو مصرف می‌کند.

به گزارش مشرق، حمید خیری چهارشنبه شب در حاشیه نشست سالانه انجمن داروسازان ایران در سنندج در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: استراتژی اساسی انجمن داروسازان ایران اصلاح سیاست‌گذاری است نه اجرای آن و در این راستا گام بر می‌داریم.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری در حوزه دارویی باید عملا اصلاح شود، گفت: مشکلات زیادی در این حوزه در کشور وجود دارد، که باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب آنها را اصلاح کرد.

به گفته این عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، کشور ایران در زمینه مصرف دارو بعد از چین رتبه دوم را در جهان دارد و هر ایرانی در سال 340 بار دارو مصرف می‌کند.

80 درصد داروهای قاچاق در کشور تقلبی است

خیری با اشاره به اینکه میزان قاچاق دارو در کشور ما نسبت به کشورهای همجوار کمتر است، تصریح کرد: 80 درصد داروهایی که به عنوان داروی قاچاق در کشور داروهای تقلبی است.

وی با بیان اینکه برخی داروهای کمیاب که مردم برای دستیابی به آنها سر از باز سیاه در می‌آورند تقلبی است، افزود: داروهایی که از سایر کشورها وارد می‌کنیم، باید بعد از یک مدت در درون ساخته شود.

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه انجمن داروسازان ایران مشکلات متعددی دارد، گفت: بحث مالیات و عدم پرداخت بیمه داروخانه از مهم‌ترین مشکلاتی است که در حوزه داروسازی با آن مواجه هستیم.

به گفته وی، پتانسیل اقتصادی داروخانه‌ها وابسته به فروش نفت نیست، بیمه‌ها باید آنچه را که داروخانه‌ها به آنها ارائه می‌کنند، بازپرداخت کنند این در حالی است که اغلب بیمه‌ها بدهی چند ماهه به داروخانه‌ها دارند.

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه دارو یک بحث استراتژی است، گفت: وقتی پتانسیل اقتصادی داروخانه‌ها دچار اختلال شود ارائه خدمات نیز دچار اختلال خواهد شد.

به گفته خیری، اگر ساختار بیمه‌گر به وظایف و تعهدات خود در مورد داروهای گران قیمت عمل نکند داروخانه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ورشکست خواهند شد.

سیاست دولت تولید دارو در داخل کشور است

وی در ادامه در مورد دلیل عدم آزاد کردن ورود داروهای کمیاب به کشور گفت: سیاست دولت بر تولید دارو در داخل کشور است و امسال نیز این سیاست را با وضوح بیان کرده است.

این عضو هیأت مدیره افزود: اما تعدادی از داروها که نظریه قطعی در بحث درمان برخی از بیماری‌ها دارد ناگزیر باید وارد شود و در همین راستا نیز قراردادهایی با برخی از کشورها همچون فرانسه منعقد شده است.

به گفته وی، بر اساس سیاست‌های کلی در بحث ورود این داروها نیز باید در مدت زمان خاصی بستر تولید آنها در کشور فراهم شود.

خیری در مورد اقدامات انجمن داروسازان ایران در بحث فرهنگ‌سازی برای درست مصرف کردن داروها، گفت: مصرف خودسرانه دارو در کشور ما عمری تاریخی دارد و مهم‌ترین دلیل آن بحث فرهنگ است.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل نیاز به فرهنگ‌سازی و اقدامات فرهنگی است و رسانه‌ها باید بیش از پیش به این موضوع بپردازند.

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران در پایان در مورد ظرفیت‌های موجود در کردستان در حوزه گیاهان دارویی اظهار کرد: تاکنون به این موضوع ورود پیدا نکرده‌ایم، ولی رصد این مهم را در دستور کار انجمن داروسازان ایران قرار خواهیم داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس