بولتن ارتش آمریکا می‌نویسد: اگر در حال حاضر پهپادهای ایرانی در حال مجهز شدن به "جی‌پی‌اس" باشد، به زودی شاهد پیشرفت توانایی‌های ایران در زمینه‌های دیگر خواهیم بود.

گروه جنگ نرم مشرق- بولتن «دیده‌بان محیط عملیاتی» (OE Watch) متعلق به دفتر مطالعات خارجی نظامی ارتش آمریکا در جدیدترین شماره خود در بخش رصد ایران به سه موضوع پیوستن ایران به باشگاه پهپادهای مسلح با هدایت ماهواره‌ای، تولید قایق‌های تندرو توسط ایران و ورود نیروهای ویژه ارتش ایران به سوریه پرداخت.

پیوستن ایران به باشگاه پهپادهای مسلح با هدایت ماهواره‌ای
نشریه ارتش آمریکا با پرداختن به خبر عضویت ایران در باشگاه پهپادهای مسلح نوشت: «بحث هدایت ماهواره‌ای یکی از مسائل مهم در زمینه نظامی به شمار می‌آید. با استفاده از سامانه‌های هدایت ماهواره‌ی نه فقط فرماندهان می‌توانند نظارت بسیار بهتری بر اموری مثل مناطق حضور نیروهای خودی داشته باشند، بلکه امکان ارتباط بهتر و امن‌تر با آنها در کنار بحث هدایت بهتر وسایل رزمی مثل جنگنده‌ها، پهپادها و حتی حجم زیادی از بمب‌ها و موشک‌ها با دقت بسیار بالاتر فراهم می‌شود. در حال حاضر به صورت عملیاتی آمریکا، چین، ترکیه، پاکستان، ایران و رژیم صهیونیستی تنها دارندگان دانش تولید پهپادهای مسلح به صورت عملیاتی به شمار می‌آیند. اما با نگاهی به بحث هدایت ماهواره‌ای، دو کشور پاکستان و ترکیه نیز از این لیست خارج می‌شوند. سردار «حاجی زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه در آخرین روزهای سال 94، علت ایجاد تغییر در دماغه پهپاد دوربُرد «شاهد 129» را افزودن قابلیت امکان ارتباط ماهواره‌ای در این پهپاد عنوان کرد و افزود که این پهپاد عملیاتی بوده و هم اکنون در اختیار سپاه است».

نگرانی آمریکا از پهپاد‌های مسلح با هدایت ماهواره‌ای ایران +سند
«دیده‌بان محیط عملیاتی» با انعکاس خبر پهپادهای مسلح با هدایت ماهواره‌ای از پایگاه خبری-تحلیلی «مشرق»، نسبت به توانایی‌های ایران در این زمینه‌ ابراز نگرانی کرد (لینک خبر مشرق)

این بولتن در تفسیر این خبر آورده است: « پیشرفت پهپادهای ایرانی بسیار قابل توجه است. ایرانی‌ها نه تنها پهپادهای قدیمی را بروزرسانی می‌کنند که در حال تولید پهپادهای جدیدی هستند. نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اخیرا اعلام کرده است که ایران تصمیم دارد که پهپادهای جدید خود را مجهز به "جی‌پی‌اس" ماهواره‌ای نماید که این امر ایران را در ردیف چین، آمریکا، و اسراییل جلوتر از ترکیه و پاکستان قرار می‌دهد. اگر این ادعا درست باشد، حقیقتا باید گفت که ایران قدم در راه پیشرفت چشمگیر تولید پهپاد گذاشته است. این امر می‌تواند منجر به این شود که ایران در گفتگو با غربی‌ها از موضع قدرت سخن بگوید: وقتی که غرب مدام تاکید بر این کند که برنامه فضایی ایران در خدمت برنامه موشکی آن است، ایرانی‌ها می‌توانند با تکیه بر این پیشرفت بگویند که چنین نیست و هدف آنها پیشرفت‌های فضایی و جدای از اهداف خصمانه است. اگر در حال حاضر پهپادهای ایرانی در حال مجهز شدن به "جی‌پی‌اس" باشد، به زودی شاهد پیشرفت توانایی‌های ایران در زمینه‌های دیگر خواهیم بود. اگر ایران موفق به توسعه شبکه "جی‌پی‌اس" خود شود، نه تنها قدرت نظامی اسراییل را به فرسایش می‌برد که از حیث توانایی عملیاتی در عراق، سوریه، و یمن بسیار قدرتمند می‌شود و می‌تواند تکنولوژی خود را در اختیار سازمانی چون حزب‌الله لبنان قرار دهد».


ایران قایق‌های تندرو تولید می‌کند
بولتن «دیده‌بان محیط عملیاتی» در این شماره با اشاره به خبر تولید قایق‌های تندرو توسط ایران نوشت: «سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، آمریکایی‌ها را منبع بی‌ثباتی غرب آسیا (خاورمیانه) خواند و شرط حصول آرامش در منطقه را روبرویی با آمریکا دانست. پس هر کس کوچکترین اقدامی در این رابطه نماید، پا در مسیر درست گذاشته است. فدوی، به تولید خیل عظیم قایق‌های تندرو طی چند سال اخیر اشاره کرد و خبر از افزایش تولید این قایق‌ها داد. به ادعای وی، این قایق‌ها قادرند که تا 80 گره پیشروی داشته باشند».

نگرانی آمریکا از پهپاد‌های مسلح با هدایت ماهواره‌ای ایران +سند
بولتن ارتش آمریکا: مجهز شدن نیروی دریایی ایران به قایق‌های تندرو می‌تواند برای محیط عملیاتی آمریکا پیچیدگی‌ها و تهدیداتی را به دنبال داشته باشد

این بولتن در تفسیر این خبر آورده است: نیروی دریایی ایران از سال 1988 (1367) بر جنگ نامتقارن متمرکز شد. این نهاد، با آگاهی از اینکه توان رویارویی با نیروی دریایی آمریکا و دیگر کشورها را ندارد، شروع به ایجاد مزاحمت برای ناوهای دیگر کشورها جهت عقب‌راندن آنها از خلیج فارس و شمال اقیانوس هند کرد. نقاطی که ایران در آنها به دنبال سیطره است.

قایق‌های سرعتی، جزء اصلی استراتژی دریایی ایران هستند. طبق ادعای مقامات دفاعی ایران، این کشور سرعت قایق‌های سرعتی خود را به 80 گره در ساعت (149 کیلومتر در ساعت) رسانده است. سرعتی که دو برابر سرعت ناوهای هواپیمابر «کلاس نیمیتز» در خلیج فارس است. علی فدوی افزوده است که سپاه پاسداران در نظر دارد تا توپ و موشک‌های ضدکشتی را بر قایق‌های تندروی خود تعبیه کند و هم‌اکنون آزمایشگاه‌های پژوهشی نیروی دریایی سپاه در حال کار بر روی افزایش سرعت‌ قایق‌های تندرو تا 120 گره دریایی است.

خلیج فارس به علت محدویت‌ها و میزان ترددی که دارد، منطقه‌ای بسیار محدود و مشکل برای عملیات است. بنابراین، مجهز شدن نیروی دریایی ایران به قایق‌های تندرو می‌تواند برای کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشتی‌های تجاری، کارکنان نفتی بین‌المللی و محیط عملیاتی آمریکا پیچیدگی‌ها و تهدیداتی را به دنبال داشته باشد. 


نیروهای ویژه ارتش ایران در سوریه
نشریه ارتش آمریکا در ابتدای این بخش دو مقاله را از دو منبع متفاوت می‌آورد. اولی که توسط یک افسر سوری ضدایرانی نوشته شده و ایران را در حال تلافی در پی شکست‌های متعدد خود در سوریه می‌داند و در دومین خبر نیز که از قول یک منبع نظامی ایرانی آورده: «ورود نیروهای ویژه ارتش ایران به سوریه برای مقابله باتهدیدات تروریستی علیه ایران صورت گرفته که اقدامی بسیار بخردانه است».

نگرانی آمریکا از پهپاد‌های مسلح با هدایت ماهواره‌ای ایران +سند
 بولتن ارتش آمریکا: استفاده از نیروهای ویژه ارتش ایران در سوریه، پاسخ محکمی به تغییرات چشم‌انداز استراتژیک سوریه است

این بولتن در تفسیر این دو مقاله آورده است:
نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، سردمدار حضور در سوریه است. این نیرو، به لطف اعزام گروه‌های شبه‌نطامی کمک شایانی به ارتش سوریه جهت پر کردن شکاف خود کرد. ایران بلافاصله پس از عقب‌نشینی خودخواسته روسیه از روسیه، حضور مستمر خود را ادامه داد و در اوایل ماه آوریل بود که یکی از مقامات دفاعی ایران اعلام کرد که واحدهای نیروهای ویژه ارتش دست به عملیات در سوریه زده‌اند.

حضور ارتش ایران در سوریه را از دو دیدگاه می‌توان تفسیر نمود: در مقاله اول که توسط یکی از افسران فراری از ارتش سوریه نوشته شده به این اشاره شده که ایران به تلافی پا پس کشیدن روسیه از سوریه و عدم موفقیت سپاه قدس در عملیات‌های گذشته، قصد تقویت حضور خود را دارد. از سوی دیگر، ایران خواست تا به روسیه این پیام را بدهد که به رغم کنار کشیدن روس‌ها، از پشتوانه ارتش خود در سوریه برخوردار است و در مقابل هر گونه حرکت سیاسی، خلاف عکس‌العمل نشان خواهد داد.

مقاله دوم که توسط یک منبع بلندپایه نظامی ایران نوشته شده به این اشاره دارد که استفاده از ارتش، پاسخ محکمی به تغییرات چشم‌انداز استراتژیک سوریه است. وزارت اطلاعات ایران خبر از وقوع حملات تروریستی نامتعارف در کنار مرزهای ایران داده است. اعزام نیروهای ارتش نیز نشان‌دهنده این است که چگونه این تهدیدات می‌توانند در میدان نبرد خود را نشان دهند. این منبع می‌افزاید که در کنار کسب تجربه ارزشمند، نیروهای ویژه ارتش در نبردهای خیابانی به کمک همتایانشان در ارتش سوریه می‌آیند و این در حالی است که ایران نقش صلح‌ساز خود در سوریه را فراموش نمی‌کند.

رصد فعالیت‌های جمهوری اسلامی از داخل رسانه‌های ایرانی یکی از ماموریت‌های ارتش آمریکا است. «دفتر مطالعات خارجی نظامی» متعلق به ستاد فرماندهی اصول و آموزش ارتش آمریکا به مدت بیش از 25 سال است که پژوهش‌های منابع آشکار مربوط به دیدگاه‌های برون مرزی عرصه دفاع و امنیت را انجام می‌دهد. این دفتر، بر روی موضوعاتی که پتانسیل پژوهش را دارا هستند و یا به آنها پرداخته نشده است، تمرکز دارد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • وحید ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    2 0
    آمریکایی ها نگران باشید و از این نگرانی، بمیرید!
  • علی ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 1
    از دولت تشکر میکنیم که اینقدر به فکر موشک و تانک و پهباد است !!! ، پس معیشت مردم چی میشه ؟
  • سروش ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    رصد فعالیت‌های جمهوری اسلامی از داخل رسانه‌های ایرانی یکی از ماموریت‌های ارتش آمریکا است. «دفتر مطالعات خارجی نظامی» متعلق به ستاد فرماندهی اصول و آموزش ارتش آمریکا به مدت بیش از 25 سال است که پژوهش‌های منابع آشکار مربوط به دیدگاه‌های برون مرزی عرصه دفاع و امنیت را انجام می‌دهد. این دفتر، بر روی موضوعاتی که پتانسیل پژوهش را دارا هستند و یا به آنها پرداخته نشده است، تمرکز دارد. دوستانی که از سر کم توجهی می فرمایند آمریکا نیازی به رسانه های ایرانی برای کسب اطلاعات مورد نیاز خود ندارد بخوانند.
  • الف ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    ایران با کدوم ماهواره هدایت ماهواره ای انجام میده؟
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    خیلی خندیدیم، آمریکایی ها از "مهاجر" می ترسن آره؟؟؟ خخخخخخخ
  • مجید ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 1
    مشکل اینجاست که جی پی اس برای خود آمریکاست یعنی آمریکا اینقدر نفهمه که بزاره ایران در موقع برخورد با خودش از ابزاری که میلیون ها دلار خرجش کرده استفاده کنه؟؟؟؟؟؟؟
  • یوسف بهلولی ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    با سلام این آمریکا تا دستی دستی خودش رو طعمه ما نکنه سر عقل نمیاد! امروز چه روزیه دارم اینو میگم حالا ببینید!
  • aras ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    نمیدونم چطوری همچین فکری کردی ، از کاهش بودجه نظامی حمایت کردن استنباط نمیشه ، اصرار دولت به فرستادن برنامه ششم توصعه به مجلس بعدی بی دلیل نبود ، برجام 2 رو با جدیت مثال زندنی پیگیری میکنن دولتمردان ایران
  • aras ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    اولا که ساخت ماهواره مدتهاست شروع شده پس تا چند سال دیگه میشه انتظار شروع استفاده کاربردی از ماهواره ها رو داشت ، ثانیا روابط استراتژیک با روسیه و چین که اتفاقا از نظر پهپادی از ما عقب تر هستن میتونی مزیت استفاده از ماهواره های اونها رو برای ما داشته باشه
  • حسن ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    بنده خدا وقتی زیر بار تهدیدات و حملات موشکی دشمن کشته شدی اونوقت معیشت به چه دردت میخوره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    خودباخته بدبخت!
  • مجید ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    به موقع ضرورت فیش جی پی اس میکشه
  • محمد ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    از کار انداختن جی پی اس ی که در ازتفاع 20000 کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته کار ساده ای نیست دوست عزیز. اگر آمریکا در زمان جنگ تلاش کنه که جی پی اس رو از کار بندازه خودش هم کور میشه. تنها راه حل کدگذاری و مدوله کردن فرکانس های دریافتی از ماهواره های جی پی اس هست که اون هم هزینه بسیار بالایی برای ارتش آمریکا داره تازه ایران که به موقعیت دقیق یا همان کد y نظامی جی پی اس دسترسی نداره که. تنها راه حل استفاده از روش چند ایستگاهی و از بین بردن خطاهای جوی و تصادفی با استفاده از روش intersection هست که اون هم نیاز به چندین ایستگاه دریافت امواج داره. پس جی پی اس در هر حالتی در اختیار ما خواهد بود و حتی اگر مدوله یا کدگذاری خاصی بشه من بازم به توانایی هکرهای خودمون ایمان دارم. به یاری خدای متعال مثل قضیه RQ-170 جی پی اس هم دمدوله میشه.
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    ای آمریکای جیز، از ما نگران باش و از این نگرانی خودت را خیس کن.
  • ابوالفض ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    برادر دولت اصلا به فکر ملت و دستاورد های ملت نیست که هیچ ..حتی بفکر موشک و تانک و پهباد نیست ...این درایت فرمانده کل قواست..
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    گلوناس روسیه و بیدو چین
  • دشمن شیطان بزرگ ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    کدخدا پرستان عزیز کدخداتون داره از ما حساب میبره اونوقت چرا شماها از کدخدا حساب میبرین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • پويا ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    ولي به آدمهايي مثل تو بيشتر اميدوارند
  • حجت ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    استاد،‌ آمریکا خودش GPS‌ رو ایجاد کرده نمی تونه اونو قطع کنه؟ این جوک جدیده؟
  • ارشیا ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    خر خرفت خود باخته خخخخ
  • ارشیا ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    خب دوست عزیز نفهمن دیگ نی فهمن کدخا پرستان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس