کد خبر 569909
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰

وزیر بهداشت با اشاره به ریشه‌های خودکشی در کشور گفت: ابتلا به بیماری‌های اعصاب و روان در کشور جدی بوده و تنها راه پیشگیری از آن توانمند شدن مردم است.

به گزارش مشرق، سید حسن هاشمی در جلسه بررسی پیشگیری از اقدامات پرخطر در آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: طبق آمارهای مکرر تایید شده در حال حاضر ابتلا به بیماری‌های اعصاب و روان در کشور جدی بوده و این موضوع در برخی از استان‌ها نیز شدیدتر است.
 
وی افزود: مشکلات و اختلالات مربوط به اعصاب و روان از جانب بسیاری از مردم انکار می‌شود و آنها از این بیماری تصور اختلال زوال افرادی که در زمان‌های قدیم با زنجیر بسته می‌شدند را دارند.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: هرچقدر به این مسائل به صورت مستقیم توجه شود و مردم از آن آگاهی یابند زندگی بهتر خواهد شد و نشاط اجتماعی و کاهش افسردگی در این زمینه موثر است.
 
هاشمی عنوان کرد: زمانی که صحبت از نشاط اجتماعی می‌شود برخی فکر می‌کنند منظور کنسرت برقرار کردن بوده و مساله به سمت و سوی سیاسی پیش می‌رود ولی آمار افسردگی در کشور بالا است و بیش از 12 درصد از مردم دچار افسردگی بوده و نیاز به درمان دارند.
 
وی با بیان اینکه برای پیشگیری از اسیب‌های اجتماعی همچون خودکشی رسانه‌ها باید همراهی کنند گفت: کشور ما آنقدر سیاست‌زده بوده که گاهی از مسائل اصلی غافل هستیم. رسانه‌ها باید کمک کنند تا اپیدمی خودکشی از طریق خودکشی تقلیدی روی ندهد. این موضوع وظیفه حرفه‌ای بوده که همه ملزم به رعایت آن هستند.
 
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه انتشار اخبار توسط خبرنگاران مانند شمشیر دو لبه است گفت: این موضوع از یک طرف امید و از یک طرف دیگر با نشان دادن برخی از واقعیت‌ها همچون انتشار اخبار خودکشی مشکلاتی را  ایجاد کنند.
 
هاشمی با بیان اینکه خوشبختانه اکثر رسانه‌ها این موضوع را رعایت می‌کنند، گفت: خودکشی تنها گرفتاری در کشور ما نیست و بسیاری از کشورها درگیر این مساله هستند که باید علت آن کالبدشناسی روانی شود.
 
وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم کمک‌های بیشتری در این زمینه با سازمان‌های مربوطه داشته باشیم و حمایت جدی و ایجاد روابط بین بخشی از افتخارات ماست.
 
وزیر بهداشت با اشاره به 4 هزار تماس طی سال گذشته با اورژانس اجتماعی افزود: بسیاری از این تماس‌ها از طریق مشاوره مانع از خودکشی می‌شود و نیز حدود 50 درصد این پرسش‌ها بی‌پاسخ می‌ماند که اگر دولت بتواند در این زمینه کمک کند موفق‌تر خواهیم بود ما نیز در وزارت بهداشت سعی می‌کنیم همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.
 
هاشمی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی به طریقی به وزارت بهداشت نیز مربوط می‌شود گفت: ما جز دستگاه‌هایی هستیم که از  این آسیب‌ها رنج می‌بریم. ایدز نتیجه اسیب‌های اجتماعی بوده و وزارتخانه ما را نیز درگیر می‌کند بنابراین تنها راه پیشگیری جز بخش حاکمیتی، توانمند شدن مردم است.
 
وی به اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: این ستاد فعالیت مناسبی داشته قانون کارآمد هم داریم آمار شهدا و مجروحان نیز در این زمینه بالا است ولی طبق گزارش‌های ارائه شده از چندین هزار تن مواد مخدر حداکثر 15 درصد از آنها کشف می‌شود. معتادان زیادی نیز درمان شده ولی حدود 5 درصد آنها را می‌توان پاک نگه داشت. بنابراین راه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی پیشگیری است.
 
هاشمی بیان داشت: رسانه‌ها باید در ارتباط با بیماری‌های اعصاب و روان فعالیت‌های بیشتری داشته باشند و جهت توانمندسازی آنها گام بردارند.
 
وی با اشاره به ضرورت گسترش شبکه بهداشتی کشور افزود: در حال حاضر به ازای هر 3 هزار نفر یک مراقب سلامت در نظر گرفته‌ایم و اگر بپذیریم 90 درصد خودکشی‌ها توام با  اختلالات روان  است با نظام ارجاع می‌توانیم در کاهش این معضل موفق شویم.
 
وزیر بهداشت  افزود: در حال حاضر برای 24 میلیون نفر این شبکه ایجاد شده و تلاش می‌کنیم تا پایان دولت آن را به صورت کامل مستقر کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: ناامیدی سنگ‌بنای بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها است و پیشگیری از آن در جامعه ضوررت دارد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس