کد خبر 569875
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷

دانشگاه صنعتی شریف در سال ۲۰۱۲ به دلایل واهی از سوی اتحادیه اروپا مورد تحریم قرار گرفت و پس از دو سال این تحریم‌ها لغو شد، ولی تحریم این دانشگاه مجدد صورت گرفته است و حالا اظهارنظرهای متناقضی در این زمینه می‌شنویم.

به گزارش مشرق، دانشگاه صنعتی شریف به عنوان محبوب‌ترین دانشگاه کشورمان که هرساله بهترین و نمونه‌ترین داوطلبان کنکور جذب آن می‌شوند در تحریم اتحادیه اروپا قرار دارد.
 
شریف که در چند سال اخیر با افت پیشرفت علمی نیز مواجه شده است به طور مجدد از سوی اتحادیه اروپا تحریم شد و حالا چشم به نحوه دفاع مسئولان کشور از این دانشگاه در اتحادیه اروپا دارد.
 
در این میان برخی کارشناسان علت تحریم دوباره دانشگاه شریف را در نحوه رفتار نرم مسئولان دانشگاه با اتحادیه اروپا می‌دانند و برخی دیگر معتقدند برجام باید می‌توانست مانع از تحریم دوباره دانشگاه شریف شود.
 
مسئولان دانشگاه اما معتقدند مسئله تحریم اصلا به برجام ارتباطی ندارد و در بیانیه‌ای اعلام کردند که تحریم دانشگاه صنعتی شریف موضوع تازه‌ای نیست و دارای سابقه‌ای از سال 2012 است که متاسفانه به دلایل مختلف از آن دوره تاکنون، دانشگاه بجز یک دوره 2 روزه، در تحریم به سر می‌برد.
 
مسئولان دانشگاه می‌گویند: تحریم این دانشگاه هیچ ارتباطی با برجام نداشته و با توجه به این که هنوز رای قطعی از سوی دادگاه مربوطه به دانشگاه ابلاغ نشده است، بی شک دانشگاه در صورت ابلاغ رای و تجدید تحریم‌ها، از طریق مراجع ذیربط پیگیر حق و حقوق قانونی خود خواهد بود.
 
و دانشگاهیان و دلسوزان شریف نیز جزء افرادی هستند که در میان تمام اظهارنظرهای متناقض فقط سکوت می‌کنند و منتظرند تا ببینند بالاخره چه کسی به داد دانشگاه محبوب دانشجویان کشور می‌رسد و اصلا چه شد که شریف تحریم شد و در حال حاضر پیشرفت علمی این دانشگاه به چه صورت است.
 
* سیر تاریخی تحریم دانشگاه شریف
 
سال ٢٠١٢ بود که دانشگاه صنعتی شریف ایران به اتهام همکاری در برنامه‌های هسته‌ای و نظامی از سوی اتحادیه اروپا تحریم و بر این اساس دارایی‌های دانشگاه شریف در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسدود شد و شریف حق تبادل با این کشورها را نداشت.
 
در واکنش به این تحریم، دانشگاه شریف از طریق یک وکیل انگلیسی موضوع را پیگیری کرد. پس از طرح دادخواست دانشگاه شریف علیه این تحریم‌ها، قضات دادگاه شواهد ارائه‌شده از سوی اتحادیه در زمینه اثبات ارتباط این دانشگاه با برنامه‌های هسته‌ای ایران را کافی تشخیص ندادند و به همین دلیل تیرماه 91 به لغو این تحریم‌ها رای داده شد.
 
پس از مدتی این دانشگاه برای بار دوم در لیست تحریم‌ها قرار گرفت. آبان سال 93، اتحادیه اروپایی در تصمیم خود که مورد تایید وزرای خزانه‌داری و دارایی کشورهای این اتحادیه قرار گرفت، 4 شخصیت حقوقی و حقیقی از جمله دانشگاه صنعتی شریف را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و بر این اساس حساب‌های مالی این موسسات توقیف و ورود مدیران این موسسات به کشورهای عضو اتحادیه اروپایی ممنوع شد.
 
پس از تحریم مجدد، بار دیگر دانشگاه شریف روند حقوقی را برای رفع تحریم‌ها پی گرفت و خواستار لغو روند قرار گرفتنش در فهرست تحریم‌های هسته‌ای اتحادیه اروپا شد.  
 
و حالا با توجه به توافقات برجام، دانشگاهیان منتظر بودند تا تحریم دانشگاه شریف نیز لغو شود ولی رای اتحادیه اروپا همچنان بر تحریم شریف است و با وجود ادعای مسئولان دانشگاه مبنی بر پیگیری این موضوع، برخی کارشناسان علت ماندگاری تحریم‌ها را در نحوه برخورد نرم مسئولان دانشگاه می‌دانند.
 
* افت دانشگاه شریف از نظر رتبه علمی
 
با جستجو در سایت رتبه‌بندی تایمز متوجه می‌شویم که رتبه دانشگاه صنعتی شریف با افت مواجه شده است.
 
سال 2016 دانشگاه صنعتی شریف در بازه 401 تا 500، سال 2015 دانشگاه شریف در بازه 301 تا 350، سال 2014 دانشگاه شریف در بازه 251 تا 275، سال 2013 دانشگاه شریف در بازه 301 تا 350 و سال 2012 دانشگاه شریف در بازه 301 تا 350 قرار داشته است.
 
مقایسه رتبه دانشگاه شریف در سال 2016 با سال‌های پیش از آن نشان می‌دهد که این دانشگاه با افت مواجه بوده است.
 
* اظهارنظرهای روسای سابق و فعلی پیرامون تحریم دانشگاه
 
فتوحی رئیس فعلی دانشگاه شریف در آخرین نشست خبری خود از پیگیری تحریم‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: دانشگاه شریف در تحریم اتحادیه اروپا بودند و اوایلی که بنده مسئولیت دانشگاه را برعهده گرفتم از تحریم خارج شد اما یک هفته بعد و با بهانه‌های دیگر دانشگاه دوباره تحریم شد. پرونده تحریم دانشگاه در دادگاه اتحادیه اروپا در حال بررسی است و هنوز نتیجه اعلام نشده است اما امیدواریم با تعاملات پس از برجام دانشگاه از تحریم خارج شود. بعد از حل شدن موضوع تحریم ما به موضوع غرامت خواهیم پرداخت و در این موضوعات وکیل ما تلاش کرده دفاعیات خوبی داشته باشد و ما امیدواریم این دفاعیات باعث شود دانشگاه از تحریم خارج شود.
 
در همین رابطه رضا روستاآزاد رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف، تحریم دوباره دانشگاه را به دلیل رفتار مسئولان دانشگاه می‌داند و می‌گوید: اتحادیه اروپایی، دانشگاه صنعتی شریف را در چند سال گذشته تحریم کرد، ولی در سال 91 توانستیم در فضایی عزتمدارانه رأی دادگاه اتحادیه اروپایی را به نفع دانشگاه شریف بگیریم اما حالا با تعاملات خاضعانه در همان دادگاه و با همان وکلا رأی به تحریم دانشگاه شریف صادر شد و با ادامه این تحریم‌ها که محدودیت زمانی هم ندارد، دانشگاه شریف دچار مشکلاتی می‌شود و بسیاری از تعاملات ما مانند خرید تجهیزات آزمایشگاهی و تعامل داده‌ها، تعلیق می‌شود.
 
جامعه دانشگاهی با ابراز نگرانی از وضعیت دانشگاه صنعتی شریف در انتظار شنیدن اخبار خوش از پیشرفت‌های این دانشگاه هستند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس