ماهنامه تخصصی ارتش آمریکا نوشت: ناوگان پهپادی ایران تحت کنترل سپاه پاسداران ایران تهدیدی نگران کننده است.

به گزارش مشرق، «ماهنامه تخصصی ارتش آمریکا» در تازه‌ترین شماره‌اش با «تمرکز بر صنایع پهپادی ایران» نوشت: در سال‌های اخیر هیچ بخشی از زرادخانه ایران به سرعت ناوگان پهپادی رشد نکرده و اینک نیروهای مسلح ایران در حال بکارگیری از این تجهیزات  هستند و حتی پهپادهای ایران در جنوب حلب سوریه مشاهده می‌شوند.

این ماهنامه تخصصی در ادامه با معرفی پهپاد تجسسی  «شاهد-129» و  اشاره به گزارش برخی رسانه‌های ایرانی در این زمینه نوشت: ایران از پهپاد شاهد-129برای نظارت در مرزهای جنوب شرقی با افغانستان و پاکستان نیز استفاده می‌نماید. این پرنده بدون سرنشین دوام پروازی 24 ساعته و سقف پروازش 25 هزار پا قادر است بمب‌های هوشمند و موشک حمل نماید. پهپاد شاهد-129 دارای حسگرهای متفاوتی است و در عملیات هوابرد نیز می‌توان از آن استفاده کرد. پهپادهای شاهد 129 اینک در دست متخصصان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هستند تا قابلیت‌های امنیتی و توانمندی نیروهای زمینی ایران با کمک آن‌ها علیه تهدیدهای این کشور افزایش داده شوند.

به نوشته این نشریه ‌آمریکایی، رسانه‌های داخلی ایران نیز اخیرا به استقرار پهپادهای ایران در حلب، بزرگترین شهر سوریه اشاره نموده‌اند. گزارش هایی که بدین مفهوم است پهپاد تجسسی شاهد-129 برد عملیاتی نیروهای زمینی ایران را در سوریه افزایش داده است. اینک نیروهای داعش و جبهه النصره، از شاخه‌های القاعده  در سوریه حاضرند. برخی گروه‌های دیگر که از سوی آمریکا آموزش دیده یا با نیروهای میانه روی اپوزیسیون این کشور همکاری دارند در سوریه و در نزدیک حلب در حال عملیات هستند.

ماهنامه مذکور می‌نویسد: واقعیت مهم این ماجرا البته این است که ناوگان پهپادهای ایران تحت کنترل نیروهای سپاه پاسداران ایران قرار دارند، امری که مبین رشد سریع ناوگان پهپادی ایران و حکایت از گسترش توانمندی نیروهای انقلابی ایران و افزایش اختصاص منابع مالی به آن‌ها و نفوذشان موازی با ارتش این کشور است. در عین حال بکارگیری پهپادهای ایرانی در عراق و سوریه نیز نمایانگر گسترش تهدیدهای این کشور به ویژه از زمانی است که نیروهای حزب‌الله لبنان همگام با نیروهای ایرانی و ارتش سوریه در داخل سوریه علیه نیروهای مخالف دولتی و گروه‌های تروریستی مشغول نبرد نیابتی هستند. امری که البته نشان می‌دهد دولت ایران انجام نبردهای نیابتی را به عوامل غیر ایرانی نیز واگذار است.

ماهنامه ارتش آمریکا پیشتر نیز در گزارشی با چنین مضمونی  نوشته بود: تلویزیون و رسانه‌های ایران تصاویر پهپادهای مختلفی را به نمایش می‌گذارند.ایران در سال 2010 پهپاد برد بلند «کرار» را رونمایی کرد و 2 سال بعد پهپاد «شاهد» 129 با قابلیت پروازهای طولانی و ماندگاری در آسمان و در سال  2013  نیز پهپاد «فطروس» با قابلیت شلیک موشک‌های هوا به سطح و پرواز 25000 پایی و بردی برابر با 1300 مایل را به نمایش گذاشت.

بر این اساس، در همان سال ایران تولید انبوه پهپاد تجسسی «یاسر» با سقف پروازی 15000 هزار پا و بردی معادل 120 مایل درا آغاز کرد. اینک پهپادهای ایران با بردی نزدیک به 2000 مایل اسرائیل و شرق مدیترانه را به خوبی زیر حملات خود دارند.

ماهنامه مذکور نوشت: سخنان سردار سرتیپ «حسین سلامی» جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره توسعه موشکی ایران و پهپادهای پیشرفته بسیار نگران کننده است. اعلام مداوم هر چند ماه برنامه‌های پهپادی ایران مبین این نکته است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر توسعه این تجهیزات تاکید داشته و خواهان برابری با قدرت‌های دیگر در این مقوله است.

در انتهای این گزارش آمده است: تخصص بودجه و فن‌آوری بیشتر به بدنه سپاه پاسداران همزمان با کاهش انزوای این کشور (بعد از برجام) احتمالا نشانده این است که سپاه پاسداران ایران تحقیقات کنونی قدرتمند خود در زمینه پهپادها و توسعه آن‌ها را در آینده حتی با شتاب بیشتر ادامه خواهد داد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    0 0
    وقتی عقب افتاده ترین کشورهای منطقه مثل بحرین و ترکیه و پاکستان بودجه های چند ده میلیارد دلاری دارن و حتی جنگنده تانک و..بومی می سازن ایران چرا نباید بخواهد شما یانکی های مغرور بزدل امریکایی فکر کردید چی هستید که ایران باید رو با گینه بیسائو و چاد اشتباه گرفتید!؟؟؟ شک نکنید اگر مثل قبل اتقلاب ایران بیفته دست امریکا بمب اتمی هم برای ایران بسیار لازم میشه از نظر همینها...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس