کد خبر 569356
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲

نقض آتش‌بسی که ساعاتی از آغاز آن نگذشته بود، پیام‌های مهمی برای بازیگران داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارد و این بازیگران باید تبعات و پیام‌های این حمله تروریست‌ها را در نظر بگیرند.

 به گزارش مشرق، در حالی که طبق توافق آمریکا و روسیه، از صبح دیروز (جمعه) آتش‌بس در «حلب» و اطراف آن برقرار شده بود؛ اما این آتش‌بس ساعاتی بیش دوام نیاورد و تروریست‌های مختلف در ائتلافی یکپارچه زیر لوای «جبهة النصره» به خان‌ طومان شهرکی در جنوب غرب حلب، حمله کردند.

روزنامه السفیر به قلم « عبدالله سلیمان علی» می‌نویسد: آتش‌بس در شهر حلب، بیش از چند ساعت پس از توافق آمریکا و روسیه دوام نیاورد. ائتلاف «جیش‌الفتح» که اخیرا توانسته خود را بازسازی و با دیگر گروههای مسلح ائتلاف کند، به طور آشکارا اقدام به نقض آتش‌بس و حمله گسترده به شهرک راهبردی «خان طومان» در حومه جنوبی این شهر از محورهای مختلف کرد.

عبدالله سلیمان علی، ادامه می‌دهد: این حمله که عصر گذشته (جمعه) انجام گرفت، پیام‌های مهم و نگران کننده‌ای برای طرف‌های مختلف از جمله آمریکا دارد؛ از جمله این پیام‌ها: 1- منطق آتش‌بس برای گروههای مسلح معارض، مفهومی ندارد؛ 2- از هم اکنون صدای گلوله است که افزایش خواهد یافت نه گفت‌و‌گو و مذاکره یا توافقات دو جانبه؛ 3- این نقض گسترده آتش‌بس، نشان از تأثیر بالای کشورهای منطقه‌ای نسبت به طرف‌های بین‌المللی دارد؛ 4- اینکه خون‌‌ریزی و کشتار این روزهای حلب تا زمانی که اقدامات بازیگران اصلی پشت پرده، متوقف نشود، پایان نخواهد یافت.

تروریست‌های میانه‌رو آمریکا «النصره» را در آغوش گرفته‌اند

سلیمان علی می‌افزاید: نکته بعدی در پس نقض این آتش‌بس، در تنگنا قرار گرفتن آمریکا در مقابل روسیه است؛ آمریکایی که گروههای مسلح را با عناوینی چون «میانه‌رو»، «انتخاب شده» و «همسو» خطاب می‌کرد؛ اکنون تروریست‌های «جبهة النصره» (شاخه القاعده در سوریه) را در آغوش گرفته‌اند. گروهی که آمریکا نیز به تروریستی بودن‌ آن اذعان دارد و خارج از توافق آتش‌بس قرار داده است.

ائتلاف گروههایی همچون «فیلق الشام»، «جنبش نورالدین زنکی»، «جبهه الشامیه»، «جندالاقصی» و «حزب الترکستانی» با جبهه‌النصره، ضربه محکمی بر آمریکا محسوب می‌شود و این کشور در می‌یابد که به هیچ وجه کنترلی بر روی گروههای مسلح ندارد.

السفیر می‌افزاید: پیش از این نیز «مارک تونر» سخنگوی وزرات خارجه آمریکا گفته بود: «ما می‌دانیم که وضعیت برخی مناطق پیچیده و بی ثبات است، برخی گروههای ائتلافی وجود دارد که ما باید اعضای آن را مشخص کرده و بدانیم که هر کدام در چه سمتی ایستاده است».

دیگر نمی‌توان نقض آتش‌بس را کتمان کرد

در ادامه این گزارش می‌آید: این بار دیگر نمی‌توان عوامل نقض کننده آتش‌بس را پنهان کرد، در روزهای اخیر نیز ائتلاف «جیش الفتح» و گروههای هم‌پیمان با آن آشکارا مسئولیت حملات خمپاره‌ای به مناطق مسکونی شهر حلب را در سایت‌ها و صفحات مجازیشان بر گردن می‌گرفتند و این مسائل، آمریکا را در وضعیتی قرار می‌دهد که باید موضع مشخصی در قبال گروههای تروریستی که آتش‌بس را نقض کرده‌اند، بگیرد؛ وگرنه از این پس هیچ آتش بسی معنا نخواهد داشت.

کرملین نیز آتش بس حلب را سست خوانده است؛ اما دو طرف آمریکایی و روسی ابراز امیدواری کرده‌اند که دولت در برابر نقض گسترده آتش‌بس، خویشتنداری کند. «دیمتری بیسکوف» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره می‌گوید: ما همیشه به دنبال بهترین اتفاق هستیم و آمریکا و روسیه هر دو در این مسیر تلاش می‌کنند اما اوضاع حلب و پایگاههای میانه‌روها و تروریست‌ها بسیار در هم تنیده و پیچیده است و این باعث می‌شود تا آتش‌بس سست باشد.

السفیر در ادامه با بیان اتفاقات میدانی می‌پردازد و می‌نویسد: حمله دیروز در حوالی ساعت چهار عصر اتفاق افتاد و در آن گروههای مسلح در رأس آن‌ها «جبهة النصره» و «جندالاقصی» از محورهای «برنه»، «الزیتان»، «الراشدین» و «الخالدیه» اقدام به عملیات کردند؛ پیش از آغاز حمله، چندین حمله انتحاری با خودروهای بمب‌گذاری شده انجام شد.

این برای سوم بود که شهرک «خان طومان» در طی چند هفته گذشته مورد حمله قرار می‌گرفت. در حمله‌های قبلی، نیروهای مقاومت توانسته بودند با وارد آوردن تلفات سنگین تروریست‌ها را در کمینی به دام بیاندازند.

چندی پیش نیز شهر حلب از ناحیه «ضاحیه الاسد» مورد حمله قرار گرفت که آن هم دفع شد. همچنین ارتش سوریه توانسته بود تونل تروریست‌های «جیش المجاهدین» را کشف و دهها تروریست محاصره شده در این تونل را از بین ببرد که البته پس از این کشف و نابودی تروریست‌ها، حجم سنگینی از حملات خمپاره‌ای تروریست‌ها مناطق مختلف حلب را در بر گرفت و این حملات تا صبح دیروز که آتش‌بس برقرار شد ادامه داشت تا اینکه عملیات «خان طومان» آغاز شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس