کد خبر 569286
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳

احمد داوود اوغلو در حالی از رهبری حزب حاکم کنار رفته است که گفته می‌شود چه‌بسا وی به قدرتمندترین مخالفان اردوغان تبدیل شده و او را به‌طور جدی در معرض تهدید قرار دهد.

 به گزارش مشرق، به نقل از پایگاه خبری المنار، احمد داوود اوغلو در حالی از رهبری حزب حاکم کنار رفته است که گفته می‌شود چه‌بسا وی به قدرتمندترین مخالفان رجب طیب اردوغان تبدیل شده و او را به‌طور جدی در معرض تهدید قرار دهد زیرا آنچه بین آنان جریان داشت نه یک رقابت سیاسی بلکه جنگ بود.

کناره‌گیری آرام اوغلو

احمد داوود اوغلو به‌آرامی در یک کنفرانس خبری مسالمت آمیز از ریاست حزب حاکم عدالت و توسعه کناره گیری و از توضیح در مورد هرگونه اختلاف با رجب طیب اردوغان خودداری کرد و گفت که بار دیگر برای ریاست این حزب نامزد نخواهد شد.

پایین‌آمدن اوغلو از عالی‌ترین صندلی حزبی

این مرد از بالاترین کرسی حزبی ترکیه پایین آمد و آماده کنار رفتن از عالی‌ترین کرسی اجرایی یا همان نخست وزیری است زیرا پس از 34 سال که پست نخست وزیری ترکیه دارای اختیارات گسترده‌ای بوده است، اردوغان در تلاش است از طریق تغییر نظام حاکم از پارلمانی به ریاست جمهوری این اختیارات را سلب کرده و به این ترتیب رؤیای خود برای زنده کردن امپراتوری عثمانی را تحقق بخشد.

پایان راه مشارکت اوغلو و اردوغان

با کنار رفتن اوغلو راهی که شبیه مشارکت او با اردوغان بود به پایان رسید آن هم در شرایطی که اردوغان به‌دلیل تغییر دیدگاههای خود مانند به‌راحتی تغییر لباس، دشمنی‌های داخلی و خارجی را به دست خود رقم زد.

در داخل ترکیه نه گروه اسلام‌گرای افراطی فتح‌الله گولن از اسلام اردوغان رضایت دارد و نه ترکهایی که به‌دنبال آزادی هستند از او راضی هستند.

در سطح حزبی نیز اردوغان دشمن حزب جمهوری است که با نظام ریاست جمهوری مخالف است به‌اضافه اینکه اردوغان دشمن سرسخت حزب «جنبش ملی‌گرایی» و دشمن حزب ملتهای دموکراتیک کُرد است.

در خارج نیز اردوغان خود را در برابر اروپا یک اسلام‌گرای میانه‌رو نشان می‌دهد زیرا مایل است از این راه کاری کند که ترکیه بتواند به اتحادیه اروپا ملحق شود، حال آنکه با مصر اخوانی همراه بوده و مایل است میراث حسن البناء مبنی بر بازیافتن خلافت اسلامی و امپراتوری عثمانی را زنده کند و در قبال سوریه نیز به‌دنبال توسعه طلبی است و با اسرائیل نیز در سال 2010 توافقنامه‌ای را برای حمایت ترکیه امضا کرد.

مشکلات ترکیه زاییده تفکرات و عملکرد اردوغان است

به هر حال هزینه مشکلات داخلی و خارجی ترکیه حاصل سیاست‌های منفعل و غیرمسئولانه‌ای است که با شخصیت اردوغان که فکر و عقیده و زیاده خواهی‌های عثمانی را در سر دارد، گره خورده است.

روزی که حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی پاییز 2015 پیروزی را از آن خود کرد، نتایج آن به‌خلاف انتظارات و پیش‌بینی‌ها بود و در واقع این پیروزی حاصل سرمایه گذاری اردوغان بر اوضاع متشنج امنیتی و بالا بردن پرچم مبارزه با [به‌زعم خود]‌ «تروریسم کُردی» در جنوب و در نقاط مرزی با سوریه بود.

برملا شدن اختلافات اوغلو و اردوغان

در این شرایط تعیین اوغلو به‌عنوان رئیس حزب حاکم و نخست وزیر کشور با وجود اختلافات ریشه‌ای او با اردوغان در خصوص اختیارات، انجام گرفت.
اما شرایط صحنه نبرد سیاسی در نهایت خود را تحمیل کرد به این ترتیب که  اوغلو با رویکردهای اردوغان مبنی بر اصلاح قانون اساسی و تغییر ساختار حکومتی از پارلمانی به ریاست جمهوری از در مخالفت در آمد.

اردوغان از زمانی که به ریاست جمهوری رسید، رویکردهای امپراتوری عثمانی را در پیش گرفت.

این رویکردها در ساخت قصر باشکوه برای خود نمود یافت و پس از آن نیز اردوغان به تروریسم فکری و سیاسی و امنیتی و سرکوب آزادی‌ها و بستن دهان‌ها متوسل شد و اتهامات زیادی به ملت خود وارد آورد تا جایی که تا متهم کردن آنان به خیانت پیش رفت که این رویکردها شایسته رئیس جمهور یک کشور نیست و به ترکها گفت: یا من یا هرج‌و‌مرج و تروریسم.

تأثیر منفی اقدامات اردوغان بر ملت ترکیه

اردوغان آنچه را گفت به اجرا گذاشت به‌گونه‌ای که این اقدامات تأثیر منفی بر مردم ترکیه به جا گذاشت حال آنکه آنان به‌دنبال ادامه دموکراسی پارلمانی و تضمین آزادی‌ها و توسعه آن بودند و این مشخصاتی است که ترکیه را شایسته  پیوستن به اتحادیه اروپا می‌سازد.

در این میان احمد داوود اوغلو از همان جبهه‌ای است که در حزب عدالت و توسعه علیه اردوغان هستند.

اردوغان از همه جا رانده و مانده

اردوغان که رؤیاها و زیاده‌خواهی‌های زیادی در سر داشت، امروز از اینجا مانده و از آنجا رانده شده است آن هم در شرایطی که تروریسم به داخل ترکیه و به قلب آن راه یافته است و از سوی دیگر گفته می‌شود ارتش در فواصل زمانی مختلف در تکاپوی مهار جنون سلطنت است و در اقدامی شبیه آماده‌باش به فکر کنترل این خطر علیه کشور است.

به‌عبارت بهتر آتش داغ سیاسی در ترکیه با تنور داغ امنیتی همزمان شده است به این معنی که گفته می‌شود جانشین اوغلو یکی از نزدیکان اردوغان خواهد بود و از سوی دیگر معلوم نیست سرنوشت اوغلو به کجا ختم خواهد شد آن هم در شرایطی که وی چند روز پیش و پس از آنکه نزدیکان رئیس جمهور وی را به توطئه متهم کردند، با اردوغان دیدار کرد.

اظهارات صریح اوغلو در دفاع از خود

در این میان تمام حرکات اوغلو زیر نظر گرفته شده و یک گزارشی شبیه گزارش اطلاعاتی در این خصوص ارائه شد تا جایی که وی در برابر فراکسیون پارلمانی حزب عدالت و توسعه گفت: از کسی جز خدا نمی‌ترسم و به چیزهایی که در مورد من نوشته و گفته می‌شود اهمیتی نمی‌دهم و آماده کناره گیری از پست خود هستم و آماده‌ام خود را در راه حفظ انسجام حزب فدا کنم.

مضمون این گزارش برای آینده اوغلو و اتحاد حزب حاکم خطرناک است زیرا  در آن آمده است اوغلو به دو شرطی که اردوغان برای تحویل ریاست حزب حاکم اعلام کرده بود، پایبند نماند.

این دو شرط عبارتند از تأیید نظام ریاست جمهوری و خودداری از همکاری با غرب که به‌دنبال سرنگونی اردوغان است.

همچنین در این گزارش، نخست وزیر مسئول وخامت مدیریت پرونده سوریه معرفی شده و به کوتاهی در قبال پرونده کُردها و تبانی با گروه فتح‌الله گولن متهم شده است.

در این گزارش همچنین این سؤال مطرح شده است که چرا اوغلو چند ماه پس از دیدار اردوغان با باراک اوباما درخواست ملاقات با وی را مطرح کرد؟

اتهام‌زنی علیه اوغلو

همچنین بر اساس این گزارش آنچه بین اردوغان و اوغلو جریان دارد نه یک رقابت سیاسی بلکه جنگ است به‌اضافه اینکه نخست وزیر به توطئه با غرب برای سرنگونی اردوغان و کودتا علیه او متهم شده است.

خودکامگی اردوغان از نگاه منتقدان

با این توصیفات اردوغان که بیش از ده سال متصدی پست نخست وزیری بود و در سال 2014 به ریاست جمهوری رسید، از نگاه منتقدانش با افزایش سن و سال بیش از پیش خودکامه شده و در تلاش برای در دست گرفتن تمام امور کشور است و اوست که در فواصل زمانی مختلف ریاست نشست شورای وزیران را در قصر خود به دست می‌گیرد، به‌اضافه اینکه تلاش دارد اعضای کمیته اجرایی حزب عدالت و توسعه متشکل از متحدان او باشند.

احتمال انتفاضه ارتش علیه اردوغان

این خودخواهی پادشاهی، ارتش را با گذشت زمان تحریک کرده و در این شرایط انتفاضه وارثان آتاتورک تحت سرپرستی ارتش بعید نیست.

به‌گفته مشاوران ریاست جمهوری ترکیه، اوغلو، رهبری که از حزب حاکم کنار رفته است، برای آینده اردوغان بیشترین خطر را دارد زیرا وی به‌دنبال فراهم کردن فضای سیاسی برای خود به‌ضرر اردوغان است و چه‌بسا در صدد ائتلاف با تیم عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه است؛ کسی که پیش از هر کس بهای زیاده خواهی‌های اردوغان را پرداخت و به این ترتیب اوغلو به قوی‌ترین مخالفان اردوغان تبدیل می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس