کد خبر 568735
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۵

شمارش آرای انتخابات' پنجشنبه بزرگ' در انگلیس با پایان زمان رأی‌گیری، در حالی شروع‌ شده كه جرمی كوربین رهبر حزب كارگر امیدوار به كسب نتیجه مورد انتظار از این آزمون بزرگ است.

به گزارش مشرق، در این انتخابات كه پس از 14 ساعت رای گیری، در ساعت ده شب پنجشنبه خاتمه یافت، علاوه بر انتخاب اعضای 124شورای محلی، شماری از شهرداران و نیز 40 تن از كمیسرهای پلیس در مناطق مختلف این كشور و همچنین اعضای پارلمان های محلی اسكاتلند، ولز و ایرلندشمالی انتخاب خواهند شد.

احزاب سیاسی انگلیس به‌ویژه حزب كارگر به رهبری جرمی كوربین و حزب محافظه‌كار به رهبری دیوید كامرون رقابت نفس‌گیری را برای كسب پیروزی در انتخابات محلی شوراها و شهرداری‌ها و نیز پارلمان های محلی در این كشور داشته‌اند.

جرمی كوربین رهبر حزب كارگر روز پنجشنبه در جریان انداختن رأی خود در شعبه اخذ رای'ایسلینگتون' با اعتمادبه‌نفس گفت كه ' همه‌ چیز خوب پیش می‌رود' وی افزود:' خیلی مطمئن هستم كه حزب كارگر آرای لازم را به دست خواهد آورد و خیلی مطمئن از حمایت مردم از این حزب هستم.'

این انتخابات اولین آزمون جدی برای جرمی كوربین كه در سال گذشته میلادی به رهبری حزب كارگر انتخاب شد، بشمار می‌آید و به همین دلیل نتیجه آن برای آینده رهبری‌اش در حزب كارگر كه با چالش‌های جدی روبرو است، بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

'جرمی كوربین' رهبر حزب كارگر روز سه‌شنبه گذشته به‌رغم جاروجنجال اخیر صورت گرفته علیه این حزب و رهبری آن به بهانه یهودی‌ستیزی، پیش‌بینی كرد كه حزبش هیچ كرسی را در انتخابات شوراهای محلی انگلیس از دست نخواهد داد.

كوربین گفت: حزب كارگر به دنبال به دست آوردن كرسی‌ها در این انتخابات، تا حد ممكن است و مسایل موردتوجه در این انتخابات ، بسیار متفاوت از آن چیزی كه ( از سوی برخی رسانه‌ها) مطرح می‌شود.

رهبر حزب كارگر گفت كه یك 'حلقه طلایی از رسانه‌ها' به دنبال ایجاد تردید در رهبریت وی هستند و این در حالی است كه مساله اصلی رأی‌دهندگان در انتخابات شورای های محلی انگلیس، بحث 'نابرابری' است.

وی روز چهارشنبه گذشته نیز در نشست مجلس عوام با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای محلی در روز پنجشنبه، گفت: مساله مردم انگلیس در این انتخابات نابرابری و نادیده گرفتن طبقات آسیب‌پذیر است.

اما 'جان مك دونل ' وزیر دارایی كابینه در سایه حزب كارگر امروز ( پنجشنبه) با احتیاط بیشتری گفت كه هدف حزبش در این انتخابات كاهش هر چه بیشتر فاصله‌اش با حزب محافظه‌كار است.

وی عنوان كرد: 'اگر ما بتوانیم این شكاف را كاهش دهیم، كه فكر می‌كنم می‌توانیم آن را صورت دهیم. می‌توانیم بگوییم كه پیشرفت پابرجایی داشته‌ایم.'

'جان مك دونل' گفت:' آنچه ما در این انتخابات به دنبال آن هستیم، ایجاد وضعیت مستحكمی برای انتخابات عمومی سال 2020 میلادی است.'

دیوید كامرون نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌كار انگلیس نیز امروز ( پنجشنبه ) ابراز امیدواری كرد كه محافظه‌كاران بتوانند كرسی‌هایی خوبی را در انتخابات به دست آورند.

در انگلیس، در مجموع 2 هزار و 747 كرسی شورای محلی از جمله شوراهای مناطق و متروپلیتن ها وجود دارد كه نامزدهای احزاب سیاسی به‌ویژه احزاب كارگر و محافظه‌كار رقابت شدیدی برای به دست آوردن آنها دارند.

در این انتخابات كه به 'سوپر پنجشنبه' معروف است، همچنین اعضای پارلمان‌های اسكاتلند، ولز و ایرلندشمالی نیز برگزیده می شوند.

حزب كارگر در انتخابات پارلمان محلی اسكاتلند كه 129 كرسی داردبا توجه به موقعیت قوی حزب ملی اسكاتلند، وضعیت سختی خواهد داشت.

در حال حاضر پارلمان محلی اسكاتلند در اختیار حزب ملی اسكاتلند به رهبری 'نیكلا استروجن' است كه از سال 2007 میلادی، حكومت محلی را در این منطقه در دست دارد.

حزب ملی اسكاتلند كه دیدگاهی تجزیه طلبانه دارد، برای سومین بار به دنبال یك پیروزی تاریخی دیگر در انتخابات پارلمان محلی اسكاتلند است.

حزب ملی اسكاتلند، امیدوار است با كسب یك پیروزی چشمگیر دیگر بتواند همه پرسی جدیدی را برای استقلال اسكاتلند برگزار كند.

اما بیشتر 60 كرسی‌ پارلمان ولز تاكنون در اختیار حزب كارگر بوده است و این حزب از سال 1999 میلادی حكومت محلی در این منطقه را در اختیار دارد.

كرسی‌های پارلمان محلی ایرلند شمالی نیز در اختیار دو حزب مهم 'شین فین' و اتحادخواهان دمكرات است كه از سال 2011 میلادی از مهم‌ترین احزاب پارلمان این منطقه بشمار می روند.

انگلیس، ولز، اسكاتلند و ایرلند شمالی كشور بریتانیا را تشكیل می‌دهند.

براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته توسط روزنامه تایمز، در انتخابات شوراهای محلی، حزب كارگر 30 درصد از كرسی‌ها را به دست خواهد آورد كه نسبت به چهار سال پیش 9 درصد كاهش نشان می‌دهد.

این نظرسنجی مؤید آن است كه حزب محافظه‌كار قادر به دست آوردن 31 درصد از كرسی‌ها در این انتخابات است كه آن‌هم 2 درصد كاهش‌یافته است.

براساس نظرسنجی یادشده، حزب لیبرال دمكرات قادر به دست آوردن 16 درصد از كرسی‌ها و حزب ضد اروپایی و ضد مهاجر یوكیپ قادر به دست آوردن 12 درصد از كرسی‌های شوراهای محلی هستند.

اما برخی از گزارش‌های بدبینانه حاكی از آن است كه حزب كارگر ممكن است كه در این انتخابات 150 كرسی را از دست بدهند كه با توجه به در پیش بودن انتخابات عمومی سال 2020 میلادی موقعیت آن را به خطر خواهد انداخت.

در این میان، انتخاب شهرداران كلان‌شهرهای لندن، بریستول، لیورپول و سالفورد از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

مردم لندن بایستی برای انتخاب جانشین 'بوریس جانسون' شهردار فعلی لندن كه در انتخابات عمومی سال گذشته میلادی به عضویت مجلس عوام درآمد، از میان نامزدهای موجود یكی را انتخاب كنند.

براساس گزارش‌های منتشرشده، «صادق خان» سیاستمدار مسلمان انگلیسی و نامزد حزب كارگر، شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات شهرداری لندن، دارد.

صادق خان 45 ساله وكیل حقوق بشر است كه اصلیتی پاكستانی دارد. پدر وی راننده و مادرش خیاط است و در صورت پیروزی اولین مسلمانی خواهد بود كه اداره پایتخت یكی از بزرگترین قدرت های اقتصادی جهان را برعهده خواهد گرفت.

نامز حزب كارگر از سوی رقیبش ' زاك گلدسمیت'، نامزد محافظه كاران متهم شده كه از افراط گرایان حمایت می كند.

زاك گلدسمیت 41ساله، كه فرزند یك میلیارد فرانسوی انگلیسی است، از حمایت دیوید كامرون، و بوریس جانسون، شهردار فعلی لندن و از مدافعان خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بهره مند است.

با اعلام نتیجه انتخابات شهرداری لندن، بوریس جانسون، شهردار جنجالی لندن پس از هشت سال با تالار شهر خداحافظی خواهد كرد.

به نوشته ایندیپندنت،نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته حاكی از برتری صادق خان نسبت «زك گولداسمیت» بوده است اما تعلیق اخیر شماری از اعضاء حزب كارگر به دلیل اظهارات ضد صهیونیستی شان، ضربه بزرگی را به وجهه این حزب در آستانه انتخابات وارد كرده است.

اما به رغم تلاش‌های اخیر محافظه‌كاران برای ارتباط دادن صادق خان به افراط گرایان، او از بخت زیادی برای تبدیل شدن به نخستین شهردار مسلمان یك پایتخت غربی برخوردار است.

بر اساس دو نظرسنجی كه روز چهارشنبه منتشر شد، او 57 درصد و 56 درصد آرا پرسش شوندگان را به خود اختصاص داد و رقیب محافظه كار او 43 درصد و 44 درصد آرا را كسب كرد.

صادق خان گفته است:' من یك لندنی هستم. من یك بریتانیایی هستم. دینم اسلام است و قطعا از اینكه مسلمان هستم به خود می بالم. من تبار پاكستانی دارم، پدر هستم، شوهر هستم و همیشه هوادار لیورپول (تیم فوتبال) بوده‌ام. من همه اینها هستم.

انتظار می رود كه نتایج اولیه انتخابات 'پنجشنبه بزرگ ' كه برای احزاب سیاسی انگلیس با توجه به انتخابات عمومی سال 2020 میلادی بسیار مهم ارزیابی می شود، در اوایل روز جمعه و نتیجه نهایی تا روز یكشنبه آینده معلوم شود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس