دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری مجموعه كتاب‌های بچه‌های ایران را برای انتشار در نمایشگاه كتاب آماده كرده است. این كتاب‌ها روایتگر جنگ برای بچه‌های ایرانی است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری مجموعه كتاب‌های بچه‌های ایران را برای انتشار در نمایشگاه كتاب آماده كرده است. این كتاب‌ها روایتگر جنگ برای بچه‌های ایرانی است. گرچه ممكن است بعضی از راویان كتاب‌ها نوجوان نباشند، اما همه آن‌ها روایتی خواندنی و نوجوانانه از دفاع مقدس ارائه داده‌اند.

«بچه‌های تپه سوم» خاطرات سیدحمیدرضا طالقانی از یكی از ناب‌ترین خاطرات جنگ تحمیلی است. او با تنی مجروح، در عملیات والفجر ۳ بیش از دو هفته در بیشه‌ای به سر می‌برد. آن‌ها سه نوجوان بودند. خاطرات همدلی این سه نوجوان در دوران محاصره، می‌تواند بچه‌های سرزمین‌مان را با تصویر دیگری از جنگ آشنا كند.

«بچه‌های عملیات كركوك» خاطرات یحیی نیازی است از عملیاتی در داخل خاك عراق. او كه بیسیم‌چی بوده، به همراه گروه‌های چریكی ۱۵۰ كیلومتر در داخل خاك عراق نفوذ می‌كنند و پس از عملیات، با پای پیاده به وطن بازمی‌گردند. سختی‌ها و دشواری‌های این عملیات چریكی برای یك نوجوان و بازگو كردن آن در این كتاب، عملیات كركوك را خواندنی و جذاب كرده است.

«بچه‌های كوهستان» خاطرات سیدرضا موسوی از واقعه‌ای است كه تاكنون بازگو نشده است. او در كردستان اسیر می‌شود و پس از مدتی اسارت در بغداد، به زندان سلیمانیه اعزام می‌شود. در این زندان، او و دو تن دیگر تصمیم به فرار می‌گیرند. آن‌ها پس از فرار، هفده روز را با پای پیاده طی می‌كنند تا به خاك ایران برسند.

«بچه‌های آوه‌زین» خاطرات فرنگیس حیدرپور از سال‌های ابتدایی جنگ تحمیلی در منطقه غرب كشور و بازگوكننده خاطرات این زن شجاع در مبارزه با دشمن است.

احمد دهقان دبیری مجموعه كتاب‌های «بچه‌های ایران» را برعهده دارد كه تاكنون چهار جلد از آن آماده انتشار شده است و به زودی كتاب‌های بعدی نیز به دست بچه‌های ایران می‌رسد.

در قسمتی از مقدمه كتاب‌ها آمده است: «سربازانی كه به خاطر ما جنگیدند، امروز بعضی‌هاشان می‌نویسند، بعضی‌هاشان ساكتند، بعضی‌هاشان هم می‌گویند كه چه كرده‌اند و چه‌ها كه ندیده‌اند. پاره‌ای از این نوشته‌ها و حرف‌ها، می‌آید روی سینه سفید كاغذها و خوانده می‌شود. گاهی از این همه دلاوری بچه‌های كم‌سن و سال آب و خاكمان شگفت‌زده می‌شویم. گاهی هم فكر می‌كنیم اگر این نوجوان‌ها نبودند، چه بلایی سر مملكت‌مان می‌آمد؟

مجموعه كتاب‌های بچه‌های ایران حاصل همت و تلاش احمد دهقان است. بعضی از این كتاب‌ها با گفت‌وگویی حضوری گردآوری شده‌اند و بعضی براساس خاطراتی كه سال‌ها پیش منتشر شده، تدوین شده‌اند كه همه‌اش خواندنی است. شاید در فرداهایی دور كسانی بیایند و این خاطرات را كنار هم بگذارند و در آیینه این خاطرات، چهره نوجوان‌هایی را در جنگ ببینند كه در پشت آن سیمای یك ملت بزرگ پیداست.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس