به گزارش مشرق، محمد شکرچیزاده در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد،مبنی بر آمار عمر متوسط استمرار استفاده از ساختمان گفت: در خصوص متوسط عمر ساختمانها در ایران مطالعات گستردهای انجام نشده، اما بررسیهای موردی نشان میدهد که متاسفانه در ساختمانهای کشور وضعیت مناسبی از نظر ایمنی وجود ندارد. بیشتر ساختمانهای کشور میتوانند بار زنده و مرده را تحمل کنند، ولی غالبا در برابر مواردی همچون زلزله ناایمن هستند.
وی افزود: عمر مفید ساختمان در جهان 75 تا 100 سال است که ما تلاش داریم به این شاخص برسیم. فلسفه تنظیم مقررات ملی ساختمان بدین منظور است که هم به موضوع پیرشدگی و استهلاک ساختمان در برابر شرایط آب و هوایی و هم ایمنی ساختمان در برابر مواردی همچون زلزله بپردازیم.
شکرچیزاده همچنین درباره طرح مقاومت بتن که دو سال پیش مطرح شد، ادامه داد: پروژه بتن 1404 در دستور کار قرار دارد که براین اساس قرار است از سال 1404 تولید بتن با مقاومت 50 مگاپاسگال در کشور ترویج شود. در برخی نقاط همچون شهرهای جنوبی این پروژه در حال انجام است، زیرا در جنوب کشور بحث فرسودگی بتن را داریم که استانهای جنوبی میتوانند حرکت عمومی برای ارتقاء کیفیت بتن را پیش ببرند.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دربارهی ایمنی شهر تهران به خصوص بافتهای فرسوده اظهار کرد: طبق شبیهسازیهای صورت گرفته اگر زلزلهای به بزرگی بیش از هفت ریشتر در تهران اتفاق بیفتد، چند صد هزار کشته به جای میگذارد، لذا باید بتوانیم بخشی از تلفات احتمالی را کاهش دهیم. در اطراف تهران گسلهای متعددی وجود دارد که این شهر را مستعد وقوع زلزله کرده، در ماههای قبل تحقیقاتی را در مورد زلزله و مدرسه، زلزله و بیمارستان و غیره داشتیم که در نظر داشتیم در ماه جاری مسالهی زلزله تهران و بافت فرسوده را مورد مطالعه قرار دهیم.
وی کیفیت ساختوساز مسکن مهر را در بسیاری موارد پایین دانست و گفت: در خصوص کیفیت مسکن مهر باید گفت مواردی در استانهای مختلف نیاز به بررسی فنی دارد این موارد به مرکز تحقیقات ارسال میشود که ما نظرات تخصصی را در خصوص آن ارائه میدهیم.
شکرچیزاده افزود: یکی از تعهدات پیمانکاران از زمان شروع به کار مسکن مهر رعایت مقررات ملی ساختمان بوده، اما میزان عمل به آنها بسیار کمرنگ است. البته محدودیت منابع هم وجود دارد. ما این موارد را به ادارات کل فرستادیم تا نسبت به رفع ایرادات اقدام شود البته در بسیاری از پروژهها ایمنی و کیفیت به خوبی انجام شده ولی مواردی که ایراد فنی داشتهاند کم نیست.
وی در ابتدای این نشست با بیان اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی فعالیتهای متعددی را در غالب طرحهای پژوهشی به انجام رسانده، گفت: ساختمان و ابنیه فنی، حملونقل، مالی و اقتصادی، معماری و شهرسازی در حوزه مواردی است که از سوی وزارت راه و شهرسازی به ما تکلیف شده تا کارها را با حضور اساتید و متخصصین پیش ببریم و همچنان پروژههایی را در دست انجام داریم.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: در حوزه حملونقل یکی از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی پرداختن به سازههای بتنی است. این رویهها از نظر عمق و استحکام مزایا و برتریهایی دارد. سیمان سالیانه ما بیش از نیاز کشور بوده و با افزایش سهم رویههای بتنی در کشور میتوانیم گامی در جهت کاهش تولید سیمان برداریم.
شکرچیزاده با بیان اینکه کار باند 29 راست فرودگاه مهرآباد با همکاری شرکت فرودگاهها را پیش میبریم، افزود: مزیت این پروژه در این است که یک مرکز تحقیقاتی همراه با دستگاه اجرایی تلاش کردند تا استانداردها به خوبی رعایت شود.
وی تمرکز فعالیت مرکز تحقیقات را در دستور کار سال 95 دانست و گفت: در پروژههای مورد نیاز در تدوین آییننامه و استانداردها و همینطور سازمان مدیریت، مرکز تحقیقات مجلس، همکاریهای لازم صورت میگیرد و امیدواریم تعامل خوبی با مجلس جدید داشته باشیم.
همچنین در بخشی از این نشست خبری، بختیاری – معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی - اظهار کرد: دو موضوع را به طور همزمان در دستور کار قرار داریم که یکی تنظیم پیشنویس جدید مبحث دوم مقررات ملی ساختمان است که بندهای پیشنویس مورد بررسی قرار گرفته و در حال حاضر آماده است که طی امروز یا فردا در سایت قرار میگیرد.
وی همچنین مبحث دیگر را مقاومت اجزای سازهای و غیرسازهای در برابر آتش دانست و گفت: برخی آتشسوزیهایی که در ایران و جهان رخ داده از نما به کل ساختمان سرایت کرده که باید راهکارهای لازم در این خصوص اندیشیده شود.
معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: مقالات متعددی در مورد ایمنی مصالح ساختمانی در برابر آتش توسط مهندسین ، پژوهشگران و دانشگاهیان ارائه شده که سعی داریم قدمهایی را برای افزایش ایمنی در برابر آتش برداریم.
همچنین صفارزاده - معاون تحقیقات و فناوری – در خصوص مقایسهی شاخصهای ایمنی حملونقل در ایران و جهان گفت: ایمنسازی جادهها براساس شاخصهای بینالمللی است ولی بعضی مواقع در زمینهی طراحی و بهرهبرداری بحث این است که آیا میتوانیم تمام جنبهها را براساس استاندارد جهانی لحاظ کنیم یا خیر، چرا که ما از لحاظ منابع مالی محدودیت داریم و از کشورهایی مانند آلمان عقب هستیم بهطور مثال بحث V TOV در جهان شروع شده که در کشور ما به صورت پایلوت انجام میشود، اما هنوز به صورت کلی اجرا نشده است.
وی افزود: عمر مفید ساختمان در جهان 75 تا 100 سال است که ما تلاش داریم به این شاخص برسیم. فلسفه تنظیم مقررات ملی ساختمان بدین منظور است که هم به موضوع پیرشدگی و استهلاک ساختمان در برابر شرایط آب و هوایی و هم ایمنی ساختمان در برابر مواردی همچون زلزله بپردازیم.
شکرچیزاده همچنین درباره طرح مقاومت بتن که دو سال پیش مطرح شد، ادامه داد: پروژه بتن 1404 در دستور کار قرار دارد که براین اساس قرار است از سال 1404 تولید بتن با مقاومت 50 مگاپاسگال در کشور ترویج شود. در برخی نقاط همچون شهرهای جنوبی این پروژه در حال انجام است، زیرا در جنوب کشور بحث فرسودگی بتن را داریم که استانهای جنوبی میتوانند حرکت عمومی برای ارتقاء کیفیت بتن را پیش ببرند.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دربارهی ایمنی شهر تهران به خصوص بافتهای فرسوده اظهار کرد: طبق شبیهسازیهای صورت گرفته اگر زلزلهای به بزرگی بیش از هفت ریشتر در تهران اتفاق بیفتد، چند صد هزار کشته به جای میگذارد، لذا باید بتوانیم بخشی از تلفات احتمالی را کاهش دهیم. در اطراف تهران گسلهای متعددی وجود دارد که این شهر را مستعد وقوع زلزله کرده، در ماههای قبل تحقیقاتی را در مورد زلزله و مدرسه، زلزله و بیمارستان و غیره داشتیم که در نظر داشتیم در ماه جاری مسالهی زلزله تهران و بافت فرسوده را مورد مطالعه قرار دهیم.
وی کیفیت ساختوساز مسکن مهر را در بسیاری موارد پایین دانست و گفت: در خصوص کیفیت مسکن مهر باید گفت مواردی در استانهای مختلف نیاز به بررسی فنی دارد این موارد به مرکز تحقیقات ارسال میشود که ما نظرات تخصصی را در خصوص آن ارائه میدهیم.
شکرچیزاده افزود: یکی از تعهدات پیمانکاران از زمان شروع به کار مسکن مهر رعایت مقررات ملی ساختمان بوده، اما میزان عمل به آنها بسیار کمرنگ است. البته محدودیت منابع هم وجود دارد. ما این موارد را به ادارات کل فرستادیم تا نسبت به رفع ایرادات اقدام شود البته در بسیاری از پروژهها ایمنی و کیفیت به خوبی انجام شده ولی مواردی که ایراد فنی داشتهاند کم نیست.
وی در ابتدای این نشست با بیان اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی فعالیتهای متعددی را در غالب طرحهای پژوهشی به انجام رسانده، گفت: ساختمان و ابنیه فنی، حملونقل، مالی و اقتصادی، معماری و شهرسازی در حوزه مواردی است که از سوی وزارت راه و شهرسازی به ما تکلیف شده تا کارها را با حضور اساتید و متخصصین پیش ببریم و همچنان پروژههایی را در دست انجام داریم.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: در حوزه حملونقل یکی از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی پرداختن به سازههای بتنی است. این رویهها از نظر عمق و استحکام مزایا و برتریهایی دارد. سیمان سالیانه ما بیش از نیاز کشور بوده و با افزایش سهم رویههای بتنی در کشور میتوانیم گامی در جهت کاهش تولید سیمان برداریم.
شکرچیزاده با بیان اینکه کار باند 29 راست فرودگاه مهرآباد با همکاری شرکت فرودگاهها را پیش میبریم، افزود: مزیت این پروژه در این است که یک مرکز تحقیقاتی همراه با دستگاه اجرایی تلاش کردند تا استانداردها به خوبی رعایت شود.
وی تمرکز فعالیت مرکز تحقیقات را در دستور کار سال 95 دانست و گفت: در پروژههای مورد نیاز در تدوین آییننامه و استانداردها و همینطور سازمان مدیریت، مرکز تحقیقات مجلس، همکاریهای لازم صورت میگیرد و امیدواریم تعامل خوبی با مجلس جدید داشته باشیم.
همچنین در بخشی از این نشست خبری، بختیاری – معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی - اظهار کرد: دو موضوع را به طور همزمان در دستور کار قرار داریم که یکی تنظیم پیشنویس جدید مبحث دوم مقررات ملی ساختمان است که بندهای پیشنویس مورد بررسی قرار گرفته و در حال حاضر آماده است که طی امروز یا فردا در سایت قرار میگیرد.
وی همچنین مبحث دیگر را مقاومت اجزای سازهای و غیرسازهای در برابر آتش دانست و گفت: برخی آتشسوزیهایی که در ایران و جهان رخ داده از نما به کل ساختمان سرایت کرده که باید راهکارهای لازم در این خصوص اندیشیده شود.
معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: مقالات متعددی در مورد ایمنی مصالح ساختمانی در برابر آتش توسط مهندسین ، پژوهشگران و دانشگاهیان ارائه شده که سعی داریم قدمهایی را برای افزایش ایمنی در برابر آتش برداریم.
همچنین صفارزاده - معاون تحقیقات و فناوری – در خصوص مقایسهی شاخصهای ایمنی حملونقل در ایران و جهان گفت: ایمنسازی جادهها براساس شاخصهای بینالمللی است ولی بعضی مواقع در زمینهی طراحی و بهرهبرداری بحث این است که آیا میتوانیم تمام جنبهها را براساس استاندارد جهانی لحاظ کنیم یا خیر، چرا که ما از لحاظ منابع مالی محدودیت داریم و از کشورهایی مانند آلمان عقب هستیم بهطور مثال بحث V TOV در جهان شروع شده که در کشور ما به صورت پایلوت انجام میشود، اما هنوز به صورت کلی اجرا نشده است.