کد خبر 566954
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲

رییس سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری با اشاره به آغاز فصل گرما گفت: در این فصل همواره شاهد آتش سوزی جنگل ها هستیم كه برای اطفای آن در مناطق صعب العبور، نیروهای مسلح دو هواپیما را برای این منظور تجهیز كرده است.

به گزارش مشرق، خداكرم جلالی افزود: آتش سوزی جنگل های كشور یكی از مشكلاتی است كه با گرم شدن هوا رخ می دهد و بنا به آمار از ابتدای سالجاری تاكنون شاهد بروز حریق هایی كوچك در 3 هكتار از جنگل های كشور بوده ایم.

وی اظهار كرد: بررسی ها نشان می دهد در سال 93 حدود 19 هزار و 681 هكتار جنگل دچار حریق شد كه این رقم در سال 94 حدود 18 هزار و 486 هكتار بود كه كاهش را نشان می دهد.
جلالی ادامه داد: بر اساس میانگین در 10 سال گذشته حدود 16 هزار هكتار جنگل در سال دچار آتش سوزی شد كه بیش از 70 درصد آن در سطح مراتع و بقیه در سطح جنگل ها و مراتع مشجر بود.

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد بیش از 80 درصد آتش سوزی ها سطحی است یعنی فقط شاخ و برگ درختان می سوزد كه قابل بازگشت است و فقط در 20 درصد آتش به تنه درختان می رسد و آنها را نابود می كند.

جلالی تاكید كرد: برای مقابله با آتش سوزی نیاز به تجهیزات، همكاری نهادها و آموزش داریم كه تجهیزات كنونی جوابگوی نیاز ما نیست.

وی به كارگروه مشترك دو سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل ها مراتع و آبخیزداری اشاره كرد و افزود:این كارگروه كارهای مشتركی را در زمینه اطفای حریق انجام می دهد كه البته نیاز به تجهیزات بیشتری دارند.

رییس سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری ادامه داد: همچنین یگان حفاظت دو سازمان نیز همكاری و تعامل خوبی با هم دارند و سازمان مدیریت بحران كشور نیز نقش بسزایی در این همكاری ها دارد.

وی تاكید كرد: دو سازمان فاقد بالگرد و هواپیما برای اطفای حریق هستند كه برای رفع این كمبود از امكانات نیروی های مسلح استفاده می كنیم ، این كار سال گذشته انجام شد و امسال نیز ادامه خواهد داشت.

جلالی گفت: گاهی آتش سوزی در نقاط صعب العبور رخ می دهد كه دسترسی به آن بدون بالگرد و هواپیما امكان پذیر نیست بنابراین داشتن این امكانات الزامی است اما به دلیل نبود آنها، نیروی های مسلح دو فروند هواپیمای خود را برای كمك به اطفای حریق تجهیز كرده است.

سامانه سنجش و پایش منابع طبیعی

رییس سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری اظهار كرد: سامانه سنجش و پایش منابع طبیعی در این سازمان فعال است كه به وسیله آن حریق ها، سیل و گرد و غبار در سراسر كشور به صورت روزانه پایش می شود كه با این كار منشاء آنها مشخص و به صورت خودكار به پایگاه های منابع طبیعی ارسال می شود.

لزوم داشتن سیستم دیده بانی زمینی

جلالی ادامه داد: اكنون با استفاده از سیستم ماهواره ای مكان های حریق مشخص می شود كه لازمه رسیدگی به آن داشتن سیستم دیده بانی زمینی و مراقبت های منطقه ای در مناطق بحرانی است تا به نیروها اطلاع دهند كه در كمترین زمان ممكن در محل حاضر و نسبت به اطفای حریق اقدام كنند.

وی اظهار كرد: اگر نیروها به موقع در آتش سوزی حاضر شوند سطح كمتری در آتش خواهد سوخت اما اگر زمان بگذرد خسارات و تلفات بیشتر می شود از این رو آگاهی به موقع، حضور سریع در محل و داشتن تجهیزات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

جلالی گفت: علت بیشتر آتش سوزی ها سهل انگاری است و درصدی هم مربوط به عوامل طبیعی و بخشی هم عمدی است كه باید پیشگیری های لازم انجام شود.

وی اظهار كرد: از این رو و با توجه به اهمیت موضوع اكنون تقریبا در تمام مناطق كشور با مشاركت مردم بومی سیستم دیده بانی زمینی را راه اندازی كرده ایم كه از این افراد بومی برای چند ماه یعنی از اردیبهشت تا پایان شهریور كه فصل گرما است، استفاده می كنیم.

جلالی گفت: امسال هم مناطق غربی كشور به دلیل بارندگی های مناسبی كه داشت، علوفه وضعیت خوبی دارد و وقتی خشك شوند مانند انبار باروت عمل می كنند كه بسیار خطرناك است.
وی با تاكید بر اینكه داشتن امكانات و تجهیزات اطفای حریق الزامی است افزود: تجهیزات فعلی ابزارهای دستی مانند بیل، آتش كوب و شاخه است كه جوابگوی مناطق صعب العبور نیست.

جلالی با بیان اینكه در كشور سیستم اطفای حریق نداریم اظهار كرد: خوشبختانه جنگل های كشور از نوع درختان پهن برگ است و مانند جنگل های سوزنی برگ نواحی آمریكا، كانادا و اروپا مشتعل نمی شوند زیرا شیره گیاهی سوزنی برگ ها خاصیت اشتعالزایی دارد و این كشورها با داشتن سیستم های پیشرفته گاهی از اطفای آن عاجز می شوند و گاهی آتش سوزی هفته ها به طول می انجامد و هكتارها جنگل و دهها هزار اصله درخت می سوزد.

5 میلیون تومان هزینه یك ساعت پرواز پهپاد

جلالی ادامه داد: اینكه باید از امكانات و فناوری های روز برای حفاظت از جنگل ها استفاده كنیم حرف درستی است اما مساله اصلی تامین اعتبار این تجهیزات است.

وی گفت: استفاده از پهپاد برای پایش جنگل ها مطرح است، البته پهپاد می تواند منطقه محدودی را كنترل كند و قادر به پرواز تا محدوده 30 كیلومتر است بنابراین برای پوشش كامل جنگل به تعداد زیادی پهپاد نیاز است كه اگر كل بودجه سازمان جنگل ها را هم صرف این كار كنیم باز جوابگو نخواهد بود.

پایش ماهواره ای

وی گفت: اكنون با استفاده از سیستم ماهواره ای هر دو ساعت یكبار جنگل های سراسر كشور را رصد و كنترل می كنیم، تجربیات ما نشان داده است كه سیستم ماهواره ای و سیستم های دیده بانی زمینی جوابگوی نیاز هستند علاوه بر اینكه هزینه آنها نسبت به پهپاد بسیار كمتر است.

جلالی اظهار كرد: زمانی كه مكانی دچار حریق می شود در هر صورت باید نیروی انسانی به محل اعزام شود از این رو ناوگان زمینی به دستگاه های روت فایر ( اطفای حریق) تجهیز شدند.

مانور اطفای حریق

رییس سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری گفت: چندی پیش هیاتی ایرانی به كره سفر كرد كه تفاهم نامه ای میان سازمان جنگل ها و مركز پایش جهانی حریق به امضا رسید كه بر اساس آن قرار شد 20 تا 22 اردیبهشت كارگاهی با حضور سه مدرس خارجی برگزار و مانوری هم در قالب برنامه علمی آن برگزار شود.

وی اظهار كرد: البته سالانه با همكاری سازمان ها و نهادهای مرتبط یك تا دو مانور ملی برگزار می شود، علاوه بر این هر استان نیز به طور جداگانه مانور برگزار می كند كه نقش بسزایی در آموزش و آمادگی افراد دارد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    یعنی وزارت دفاع که میگه پهباد میفرستیم اسرائیل را فلان کنه نمیتونه برای جنگل بانی پهباد طراحی کنه؟اون وقت این 5 میلیون را باید خرج چی بکنین تا یه ساعت پرواز کنه؟مگه میخواین فانتوم شناسایی هوا کنین؟
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    کجا نوشته بود ۵میلیون ساعتی!
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    به قول بزرگان نظامی پهپادهای جدید حداقل حدود 300 کیلومتر پرواز میکنند و با این گفته تناقض دارد. شاید ایشان پهپاد اسباب بازی را میگویند که در بازار وجود دارد.
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    بنا بر گزارشی که در صداوسیما درباره شاهد 129 پخش کرد هر ساعت پرواز حدود 100 هزار تومن خرج بر میداره. تازه شاهد یه پهپاد بزرگ و پیچیده است. شاید 4900000 هم سود ارائه خدمات است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس