چهره‌های سرشناسی مثل ریک جافا، آماندا سیلور، جاش فریدمن و شین سالرنو در کار نوشتن چهار قسمت تازه مجموعه آواتار با جیمز کامرون همکاری کرده‌اند و این همکاری به شکلی خلاقه هنوز هم ادامه دارد.

گروه فرهنگی مشرق- جیمز کامرون دوباره به دنیای «آواتار» برمی‌گردد تا ماجراجویی‌های تازه‌ای را در قسمت‌های جدید آن سروسامان دهد.این فیلمساز 61 ساله سینما، هفت سال پس از نمایش عمومی نسخه اصلی و قسمت اول این اکشن علمی ـ تخیلی خبر از شروع کار تولید قسمت‌های جدید آن می‌دهد.

جیمز کامرون کامیون کامیون وسواس را چگونه تحمل می کند؟!

 این در حالی است که طی چند سال اخیر، بارها و بارها بحث تولید قسمت دوم آواتار در رسانه‌های گروهی مطرح شده است. کامرون در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود علت تاخیر در ساخت قسمت‌های بعدی فیلم پرفروش خویش را کار بیشتر روی فیلمنامه آن اعلام کرده است. به گفته وی، لازم و ضروری بود که تعدادی کاراکتر تازه به داستان قسمت‌های جدید آن افزوده شود. با وجود این، چهار قسمت بعدی آواتار از یک خط داستانی واحد بهره خواهند گرفت. قرار است در هر قسمت این مجموعه فیلم، به این خط داستانی برگ و بال داده شده و شخصیت‌های تازه‌ای به این ماجراجویی‌ها اضافه شود. با این حال، کامرون اطلاعات تازه‌ای درباره خط اصلی داستانی فیلم و شاخ و برگ‌های آن ارائه نمی‌دهد. در عین حال، نوع کاراکترها و شخصیت‌های تازه قسمت‌های بعدی فیلم هم معلوم و مشخص نیست. تنها نکته‌ای که فعلا از صحبت‌های جیمز کامرون مشخص شده، این است که آواتار صاحب چهار دنباله خواهد بود. به این ترتیب، این مجموعه فیلم در کل در پنج قسمت تولید و اکران عمومی خواهد شد.

جیمز کامرون کامیون کامیون وسواس را چگونه تحمل می کند؟!

داستان هر قسمت آواتار در ارتباط با قسمت‌های قبلی آن خواهد بود. به گفته کامرون: «در این سال‌ها، خیلی سخت روی فیلمنامه کار کردم و این کار هنوز هم ادامه دارد. فکر نکنید کار روی تمام فیلمنامه‌ها به پایان رسیده است! خیر، این‌طور نیست. طی چند سال اخیر، همکاری نزدیکی با چهار فیلمنامه‌نویس درجه یک هالیوودی داشته‌ام تا فیلمنامه‌هایی مقبول خلق شود.

جیمز کامرون کامیون کامیون وسواس را چگونه تحمل می کند؟!

 در عین حال، کار طراحان صحنه هم اهمیتی برابر با کار نگارش فیلمنامه فیلم‌ها دارد. با آنها هم همکاری بسیار پرثمری داشته‌ام. آنها کمک می‌کنند دنیای عجیب و غریب آواتار به شکلی منطقی خلق شود و رو به جلو حرکت کند. به کمک فیلمنامه‌نویسان و طراحان صحنه، ما موفق به خلق یک محیط‌زیست تازه، فرهنگ تازه و موقعیت‌های تازه شده‌ایم. از هر آن چیزی که کمک می‌کرد تا زندگی را به شکل بهتری در محیط داستان نشان دهیم، استفاده کرده‌ایم. حالا زمان خلق این دنیا و به تصویر کشیدن آن در جلوی چشم دوربین فیلمبرداری است. براساس آنچه به صورت یکسری نقاشی جلوی چشم من وجود دارد، می‌توانم بگویم تصاویر خالص و چشم‌نوازی داریم که مورد پسند و رضایت تماشاگر قرار خواهد گرفت. زبان من که از دیدن هنر همکارانم بند آمده است و منتظر واکنش تماشاگران نسبت به آنها هستم.»


جیمز کامرون کامیون کامیون وسواس را چگونه تحمل می کند؟!

چهره‌های سرشناسی مثل ریک جافا، آماندا سیلور، جاش فریدمن و شین سالرنو در کار نوشتن چهار قسمت تازه مجموعه آواتار با جیمز کامرون همکاری کرده‌اند و این همکاری به شکلی خلاقه هنوز هم ادامه دارد. با آن که مسئولان کمپانی فوکس قرن بیستم زمانی برای شروع کار فیلمبرداری قسمت دوم آواتار اعلام نکرده‌اند، اما شنیده می‌شود این فیلم برای تابستان سال 2018 روی پرده سینماها خواهد رفت. به این ترتیب، قسمت‌های بعدی آن هم در سال‌های 2020، 2022 و 2023 رنگ پرده سینما را خواهند دید. قبل از این (و زمانی که قرار بود آواتار یک سه‌گانه باشد) اعلام شده بود قسمت‌های دوم و سوم به صورت همزمان وارد مرحله فیلمبرداری می‌شود. قرار بود این کار به دلیل صرفه‌جویی در رقم هزینه‌های تولید انجام شود. در حال حاضر هم تهیه‌کنندگان فیلم به همین شیوه عمل خواهند کرد. دو قسمت چهارم و پنجم هم همزمان با هم فیلمبرداری خواهند شد. رقم دقیق هزینه‌های تولید این قسمت‌های تازه به صورت رسمی اعلام نشده، ولی بر کسی پوشیده نیست که این رقم چندان هم کم نخواهد بود. کمپانی فوکس قرن بیستم برای تولید نسخه‌ اصلی فیلم، رقمی حدود 237 میلیون دلار را هزینه کرد. البته با توجه به فیلمبرداری همزمان دو قسمت فیلم می‌توان پیش‌بینی کرد رقم هزینه تولید هر قسمت آن کمتر از حد معمول خواهد بود.

جیمز کامرون کامیون کامیون وسواس را چگونه تحمل می کند؟!

جمع بازیگران نسخه اصلی، دوباره در قسمت‌های جدید نقش‌های قبلی‌شان را تکرار می‌کنند. در این بین، نسبت به بازی سیگورنی ویور در این قسمت‌ها شک و تردید وجود دارد. کاراکتر او در نسخه اصلی فیلم درگذشت، اما شایعاتی شنیده می‌شود که این کاراکتر در یکسری فلاش‌بک دوباره به ماجراجویی‌های داستان می‌پیوندد. سام ورتینگتن استرالیایی‌تبار با ایفای نقش کاراکتر جیک سالی یک بار دیگر شخصیت محوری ماجراهاست. زویی سالدانا، میشل رودریگوئز و استفان لنگ هم تا به حال قرارداد بازی در قسمت‌های جدید را امضا کرده‌اند. داستان قسمت دوم بلافاصله پس از پایان ماجراهای قسمت اول شروع می‌شود. به این ترتیب، این داستان هم در قرن 22 اتفاق می‌افتد. در کنار کره زمین، دنیای عجیب و غریب موجودات بیگانه فضایی (با قد و قامتی بسیار بلند و رنگ آبی بدن‌هایشان) در دنیای پاندورا هم وجود دارد. تلاش نوع بشر برای تحت کنترل قرار دادن این دنیا هنوز ادامه دارد. تمدن دنیای پاندورا و بسیاری از موجودات آن به واسطه تهاجم آدم‌ها و ماشین جنگی قدرتمندشان در معرض نابودی قرار گرفته است. در این شرایط جیک سالی اهل زمین که از سوی موجودات پاندورا به عنوان یک عضو پذیرفته شده، سعی می‌کند اهالی دنیای پاندورا را دوباره دور هم جمع کرده و آنها را در یک مبارزه نابرابر با ارتش جنگی زمینی‌ها، هدایت کند.


جیمز کامرون کامیون کامیون وسواس را چگونه تحمل می کند؟!

به گزارش قاب کوچک جلوه‌های ویژه رایانه‌ای و هنر گریم گریمورهای زبده، نقش مهمی در خلق دنیای خیالی و فانتزی پاندورا دارند. بخش مهمی از هزینه‌های کلان تولید فیلم، صرف همین گریم‌ها و جلوه‌های ویژه دیجیتالی خواهد شد. اهل فن می‌گویند باید منتظر ماند و دید جیمز کامرون در قسمت‌های جدید آواتار چه خواهد کرد و چه چیز تازه‌ای ارائه خواهد داد.


چرا آواتار اینقدر دیر ساخت ؟


جیمز کامرون قصد داشت آواتار را سال 1997 و بلافاصله پس از پایان کار فیلم «تایتانیک» جلوی دوربین ببرد، ‌اما یک عامل مهم و تعیین‌کننده مانع از این کار شد.

در آن زمان تکنولوژی سینما هنوز آن‌قدر پیشرفت نکرده بود که بتواند صحنه‌های خاص و عجیب و غریب مورد نظر کامرون را خلق کند. به همین دلیل، رویای فیلمساز برای اکران عمومی آواتار سال 1999 (و قبل از ورود به سده جدید) به واقعیت نپیوست. کامرون کار روی این درام علمی ـ تخیلی خود را سال‌ها قبل از تولید تایتانیک شروع کرده بود. وی نخستین بار در سال 1994 بود که بحث ساخت آواتار را مطرح کرد. او فیلمنامه‌ای 80صفحه‌ای نوشت که کلیت داستان را توضیح می‌داد و باید بسط و گسترش می‌یافت. چند کمپانی معتبر فیلمسازی از وی خواستند فیلمنامه کامل خود را به آنها ارائه دهد. کامرون سرگرم ساخت تایتانیک شد و موفقیت کلان مالی و انتقادی آن تمام توجهات را به سمت او جلب کرد، اما فیلمساز کار روی آواتار را شروع نکرد و این حس در بین عموم تماشاگران وجود داشت که او می‌ترسد فیلم تازه‌ای را جلوی دوربین ببرد. این باور عمومی حکایت از آن می‌کرد که کامرون وحشت آن را دارد که فیلم تازه‌اش نتواند با موفقیت خیره‌کننده تایتانیک رقابت کند. اما اصل مساله چیز دیگری بود.

با پیشرفت‌هایی که در تکنولوژی کامپیوتری رخ داد، کامرون احساس کرد تکنیک‌های جدید دیجیتالی می‌تواند به او کمک کند تا فضای فانتزی و سوررئال دنیای نیمه انیمیشنی پاندورا را به شکلی طبیعی و قابل قبول خلق کند. همین‌طور هم شد. تست‌هایی که کامرون گرفت مثبت بود و او می‌توانست با فیلمنامه کامل که در دست داشت، آرزو و رویای دیرینه‌اش را عملی کند. تهیه‌کنندگان فیلم که به موفقیت کلان مالی آن اطمینان داشتند، سخاوتمندانه 237 میلیون دلار در اختیار کامرون گذاشتند تا دنیای ذهنی‌اش را روی پرده سینما، به یک واقعیت تماشایی تبدیل کند. آواتار با فروشی 760 میلیون دلاری در آمریکای شمالی به پرفروش‌ترین فیلم کل تاریخ سینمای آمریکا تبدیل شد. فروش جهانی فیلم (هم آمریکا و هم بقیه کشورهای دنیا) به دو میلیارد و 788 میلیون دلار رسید. برای تحلیلگران اقتصادی سینما، این یک رقم خیره‌کننده و غیرقابل باور بود.

قسمت جدید «جنگ ستارگان» در تابستان گذشته توانست رکورد فروش آواتار را در آمریکای شمالی بشکند. تماشاگران سینما در آمریکای شمالی 935 میلیون دلار برای تماشای این اکشن علمی ـ‌ تخیلی پرداختند، اما فروش جهانی جنگ ستارگان نتوانست به رقم فروش جهانی آواتار برسد. حالا اهل فن می‌گویند قسمت‌های جدید آواتار دست به رکوردشکنی‌های تازه در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی خواهد زد. با این حساب باید منتظر فروش یک میلیارد دلاری قسمت دوم آواتار در این منطقه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس