کد خبر 566330
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱

وزیر دفاع فرانسه اعلام كرد: شمار نیروهای فرانسه در ساحل عاج از 500 به 900 نفر افزایش می یابد.

ساحل عاج؛ سومین پایگاه خارجی ارتش فرانسهبه گزارش مشرق، «ژان ایو لو دریان» در بازدید از نیروهای فرانسوی در پایتخت ساحل عاج گفت: تابستان امسال نیروهای فرانسوی در این كشور با افزایش به 900 نفر، پایگاه عملیاتی پیشرو در غرب آفریقا را تشكیل خواهند داد.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به این كه این نیروها ذخیره ای برای عملیات در منطقه در صورت بروز بحران، محسوب می شوند، افزود: تصمیم فرانسه به افزایش نیروهایش پس از تهدیدهای تروریستی فزاینده در منطقه به ویژه پس از عملیات مارس (اسفند/ فروردین) در ساحلی نزدیك به ابیجان، اتخاذ شده است.

وزیر دفاع فرانسه همچنین پایگاه ابیجان را یكی از سه پایگاه نیروهای فرانسوی در دنیا (پایگاه جیبوتی و امارات متحده عربی) و یكی از «نقاط ورود و عملیات در مناطق مختلف» خواند. این نیروها می توانند از نیروهای فرانسوی در عملیات خارجی پشتیبانی نظامی به عمل آورند و یا در بحران های تازه مداخله كنند.

'نیروهای فرانسه در ساحل عاج ( FFCI)' كه در ژانویه 2015 (دی/ بهمن 94) جای نیروهای موسوم به «لیكورن» را گرفتند در تعدادی از بحران های ساحل عاج از جمله «نبرد ابیجان» پس از انتخابات ریاست جمهوری 2011 میلادی این كشور، حضور داشتند.

به گفته ژان ایو لو دریان، پس از ناآرامی های 2011 میلادی در ساحل عاج، بازسازی ارتش به اولویتی برای تامین ثبات و رفاه این كشور تبدیل شد.

این گزارش با بیان این كه نظامیان فرانسوی سالانه 600 نظامی ساحل عاج را آموزش می دهند، افزود: نیروهای فرانسوی در ساحل عاج ممكن است از طریق فرودگاه بین المللی ابیجان برای تقویت قوا در منطقه «ساحل» و پشتیبانی از عملیات «برخان» در این منطقه و یا برای تقویت نیروهای عملیات «سانگری» در جمهوری آفریقای مركزی، اعزام شوند.

هدف عملیات برخان كه به بهانه ای برای باقی ماندن نیروهای فرانسوی در كشورهای آفریقایی تبدیل شده است، برقراری ثبات در منطقه ساحل و مبارزه با تروریسم اعلام شده است. این عملیات زمینه حضور سه هزار و 500 سرباز فرانسوی را در كشورهای آفریقایی مالی، موریتانی، نیجر، چاد و بوركینافاسو فراهم كرده است.

شمال مالی از ماه مارس (اسفند / فروردین) سال 2012 میلادی به تصرف گروه های افراطی درآمد. مداخله نیروهای بین المللی در مالی از ژانویه 2013 میلادی و به ابتكار فرانسه آغاز شد و تاكنون ادامه دارد.

هم اكنون در چارچوب عملیات سانگری نیز حدود 900 سرباز فرانسوی در جمهوری آفریقای مركزی مستعمره سابق فرانسه، مستقر هستند. این در حالی است كه این نیروها بارها به سوء استفاده جنسی از كودكان متهم شده اند.

شمار نیروهای فرانسوی در جیبوتی نیز قابل توجه است. فرانسه با امضای پیمانی در سال 2011 میلادی متعهد شده از تمامیت ارضی جیبوتی دفاع كند. هر چند تعداد نیروهای فرانسوی مستقر در جیبوتی در حال كاهش است و از حدود دو هزار نفر در سال 2014 قرار است به هزار و 350 نفر در سال 2017 برسد، این كشور همچنان پایگاه اصلی فرانسه در آفریقا به شمار می رود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس