رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: استفاده از سامانه‌های خارجی در زیرساخت‌های حیاتی و حساس کشور مجاز نیست.

هشدار سردار جلالی درباره استفاده از سامانه های خارجیبه گزارش مشرق، سردار جلالی امروز در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه میان وزارت علوم و سازمان پدافند غیرعامل در وزارت علوم در جمع خبرنگاران در خصوص خرید نرم‌افزار شاپرک از یک شرکت آمریکایی، گفت: در حال حاضر بیشتر پول کشور تبدیل به پول سایبری شده است بنابراین باید برای انجام فعالیت‌های مالی بسیار حساس و مواظب باشیم.

وی گفت: برای زیرساخت‌های حیاتی و حساس کشور مجاز به استفاده از سامانه‌های خارجی نیستیم؛ مگر اینکه الزامی وجود داشته باشد و یا اینکه مشابه داخلی این زیرساخت در کشور وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد از سامانه‌های خارجی برای زیرساخت‌ حیاتی کشور استفاده کنیم، باید تست‌های کنترلی و امنیتی بر روی آن سامانه انجام شود تا امنیت سامانه مورد تائید قرار گیرد؛ این در حالی است که در مورد سامانه شاپرک، تست و کنترل از سوی مراجع ذیصلاح انجام نشده است.

جلالی در خصوص مقابله با تهدیدات بیولوژیکی نیز تصریح کرد: این تهدیدات جزء تهدیدهای دانش‌پایه است که در شش حوزه انسان، دام، آب، محیط‌زیست و گیاه دنبال می‌شود.

وی عنوان کرد: اولویتی که توسط سازمان پدافند غیرعامل در حوزه پدافند زیستی پیش‌بینی شده است، توسعه قدرت تشخیص زیرساخت‌های کشور است که در این راستا باید آزمایشگاه‌های سطوح مختلف حوزه دام و غذا در کشور ارتقا یابد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اضافه کرد: در این زمینه با وزارت بهداشت برنامه داریم تا بتوانیم به قدرت تشخیص تهدید حوزه زیستی دست یابیم.

جلالی گفت: در حال حاضر برخی از آزمایشگا‌‌ه‌های وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی قدرت لازم را برای تشخیص این موضوع ندارند.

وی با بیان اینکه باید به مفاهیم جدیدی مانند غذای تراریخته توجه کنیم، گفت: باید در این زمینه ظرفیت‌های آزمایشگاهی کشور را برای تشخیص میزان آلودگی این نوع محصولات افزایش دهیم و همچنین استانداردهای حوزه‌های پزشکی و بهداشتی آزمایشگاه‌ها را ارتقا دهیم تا بر این اساس نگرانی مردم در خصوص مصرف محصولات تراریخته کمتر شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص کیت‌های تشخیصی نیز افزود: این کیت‌ها در مجموعه وزارت دفاع و بهداشت در حال تولید است اما درصدی از این کیت‌ها نیز از خارج از کشور وارد می‌شود.

جلالی در خصوص فناوری اسکادا نیز گفت: اسکادا در حوزه سایبری حدفاصل میان فضای فیزیکی و سایبری است و دستورات فیزیکی را تبدیل را به دستورات مکانیکی می‌کند و از این نظر جزو زیرساخت‌های با اهمیت به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: طی سه سال گذشته توانستیم اسکادای بومی تولید کنیم و به مرحله صنعتی برسانیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: تولید صنعتی این محصول با همکاری شرکت مبپنا صورت می‌گیرد که تاکنون توافقاتی در این زمینه تنظیم شده تا این شرکت خط تولید صنعتی سامانه‌های کنترلی برق را در حوزه اسکادا قرار دهد.

جلالی به انعقاد تفاهمنامه میان وزارت علوم و سازمان پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهمنامه، سازمان پدافند غیرعامل، ظرفیت‌های علمی برتر را انتخاب می‌کند و فعالیت‌های پژوهشی در این حوزه ساماندهی خواهد شد.

وی اضافه کرد: بر اساس این تفاهمنامه، علاوه بر فعالیت‌های علمی و پژوهشی در حوزه پدافند غیرعامل، موضوع مصون‌سازی وزارت علوم و آزمایشگاه‌ها و سرمایه‌های علمی این وزارتخانه نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس