کد خبر 566026
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۱

اگرچه بغداد اولین روز هفته را با یك طوفان پرالتهاب آغاز كرد، شب پایتخت اما با نشست‌های مختلف رهبران سیاسی به نظر می‌رسد شبی طولانی باشد كه شاید تا سپیده فردا به درازا بكشد.

به گزارش مشرق، رهبران ائتلاف ملی بزرگترین فراكسیون پارلمانی كه خیلی‌ها، آن را كلید حل بحران فعلی می‌دانند، بیش از سه ساعت است كه در منزل شخصی 'ابراهیم الجعفری' جمع شده‌اند و در باره تحولات امروز بغداد را بحث و گفت‌وگو می كنند.

از این نشست كه فقط خبری از آن پخش شده، جزییاتی گزارش نشده و به نظر می رسد پشت درهای بسته در حال جریان است و حتی معلوم نیست كه بازیگران اصلی ائتلاف یعنی صدری ها، طیف نوری المالكی و بالاخره مجلس اعلا حضور دارند یا خیر.

'حنان الفتلاوی' از نمایندگان معترض و از اعضای ائتلاف ملی، نسبت به این نشست و دستاوردهای آن ابراز تردید كرده است زیرا او هم مانند خیلی ها به این باور رسیده اند كه در این برهه فقط مقتدی صدر می تواند، این التهاب و تنش را بخواباند.

این چیزی است كه سلیم الجبوری رییس پارلمان ملی عراق در بیانیه اش به صراحت به آن اشاره كرد و از مقتدی صدر خواسته است كه طرفدارانش را كنترل كند و آنها را از منطقه امنیتی سبز خارج كند.

در جای دیگر روسای فراكسیون ها یا همان هایی كه سند اصلاح ملی را امضا كردند و روز بعد پارلمان بین دو دسته تحول خواه و محافظه كار تقسیم بندی شد، نیز تشكیل جلسه داده اند كه به نظر نمی رسد، به آن امیدی باشد، زیرا باور این است، كه بحران فعلی بزرگتر از حجم این جماعت است.

اما گزارش هایی كه از داخل منطقه امنیتی سبز رسيده، نشان می دهد، برخی از تظاهركنندگان با تشكیل هسته های رهبری خودمختار، تصمیم گرفته حتی اگر مقتدی صدر از آنها بخواهد، منطقه را ترك نكنند.

به نظر می رسد به آن سادگی كه تظاهركنندگان وارد منطقه امنیتی سبز شدند، به همان سادگی نتوان آنها را از آنجا خارج كرد و تیم مشتركی كه فرماندهی عملیات بغداد و گروه 'سرایا السلام' شاخه نظامی جریان صدر تشكیل داده اند، حداقل، تاكنون در این مهم عاجز بوده و تظاهركنندگان بر ماندن در منطقه امنیتی سبز اصرار ورزیده اند.

تعداد زیادی از تظاهركنندگان زیر اندازهای خود را در منطقه پهن كرده و عده ای خیمه های خود را در این منطقه برپا كرده اند و میدان معروف به جشن های ملی عراق، به محوطه بزرگ خیمه ها و تاخت و تاز تظاهركننده ها تبدیل شده است.

مقتدی صدر هم بعد از بیانیه آتشین روز شنبه كه بهانه ای برای تظاهركنندگان برای ورود به منطقه امنیتی سبز شد، اكنون دست به اعتكاف زده و تا دو ماه دیگر از این اعتكاف بیرون نمی آید.

او همچنین گفته است هیچ شخصیت سیاسی را به حضور نمی پذیرد مگر این كه اعتقاد و ایمان كامل به اصلاحات داشته باشد و در عین حال تمامی شاخه های سیاسی و پارلمانی وابسته به صدری ها را به حال تعلیق درآورده و فقط سرایا السلام شاخه نظامی خود را فعال نگه داشته است.

مسالمت آمیز بودن تظاهرات نیز بعد از تعرض و ضرب و شتم دو نماینده ائتلاف ملی یعنی 'عمار طعمه' از حزب فضیلت و 'عباس البیاتی' از دولت قانون، موضوعیت خود را از دست داده است.

تظاهركننده ها چیزی نمانده بود كه خانم 'آلا الطالبانی' رییس فراكسیون كردها را نیز ضرب و شتم كنند.

در حالی كه سایه سنگین تظاهركنندگان بر این لحظات شب زده بغداد سنگینی می كند، رهبران سیاسی عراق به دنبال راه حل خروج از بحران می گردند بدون این كه شاه كلید در دستان آنها باشد.

در طرف مقابل تشكیلات مردمی الحشد الشعبی از بیم سوء استفاده كردن گروه های تروریستی و خرابكار ، به حال آماده باش در آمده است.

'هادی العامری' رییس سازمان بدر و از فرماندهان ارشد الحشد الشعبی، فراخوان عمومی به همه نیروهای الحشد الشعبی بویژه شاخه نظامی بدر داده و حالت آماده باش را در این تشكیلات اعلام كرده است.

گزارش دیگری حاكی است كه گروه مقاومت اسلامی 'عصائب اهل الحق' برای پر كردن خلاء امنیتی در منطقه 'ابوغریب'، كاروان های متعددی از جنگجوهای خود را به این مناطق اعزام كرده است.

روز پر التهاب و شب طولانی بغداد

ابوغریب همان منطقه ای است كه چندی قبل عناصر داعش قصد نفوذ به داخل بغداد را داشتند و برای ساعاتی این منطقه را از حیث امنیتی بشدت متزلزل كردند، اما با دخالت به موقع نیروهای مشترك عراقی و الحشد الشعبی، امنیت را به آن بازگرداندند.

فرماندهی تشكیلات الحشد الشعبی نیز اعلام كرده است كه برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از وضع موجود توسط تروریست ها، كمربندی امنیتی بغداد را با نیروهای خود احاطه كرده است.

فرماندهی عملیات بغداد نیز با بستن موقت ورودی های پایتخت، از ورود بیشتر زائران كاظمینی كه این ایام مصادف با سالروز شهادت امام موسی كاظم (ع) است و زوار از شهرهای مختلف پیاده به سمت كاظمین حركت می كنند، درصدد تحت كنترل گرفتن اوضاع است.

این فرماندهی اطمینان داده است كه اوضاع امنیتی تحت كنترل است و تدابیر امنیتی در اطراف بانك مركزی و برخی از نهادهای مهم دولتی مانند وزارتخانه های نفت، دارایی، كشور و دفاع تشدید شده است بویژه بعد از شیوع شایعاتی مبنی بر احتمال حمله برخی گروه های خودسر به این نهادها.

بغداد این شب طولانی را بایستی با یك تصمیم واضح و آشكار به پایان برساند، زیرا هیچ كس از فردا و این كه ممكن است آبستن چه حوادث پیش بینی نشده باشد، خبر دار نیست.

همه به نوعی در برابر رخدادها ابراز عجز و ناتوانی كرده اند و بیانیه های منتشر شده مسوولان بلندپایه و سیاسیون برجسته عراقی همگی در برگیرنده این اسیصال است اما هنوز احساس امید، وجود دارد و شاید راه حل آن از خارج بغداد و در نجف اشرف رقم بخورد!
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    بنا به فرموده مولای متقیان عراق هیچ وقت روی آرامش را نخواهد دید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس