کد خبر 565738
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و خانم کریستین دوفرین رئیس مجلس سنای بلژیک با همدیگر آخرین راههای گسترش روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند .

به گزارش مشرق، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت حضور هیئت پارلمانی مجلس سنا بلژیک اظهار داشت: حضور هیئت پارلمانی مجلس سنای بلژیک در تهران ، جایگاه مهمی در گسترش مناسبات دو کشور دارد و نقش پارلمان‌های دو کشور در تدوین و وضع قوانین و سیاست‌های دو کشور اهمیت فوق العاد‌ه‌ای داشته و دارند‌.

محمد جواد ظریف با تشریح آخرین وضعیت توافق برجام خاطرنشان داشت‌: جمهوری اسلامی ایران تعهدات خویش را بطور جدی اجرا کرده است و از شرکای  1+5 انتظار می رود تا تعهدات و مسئولیت‌های خویش را در قبال اجرای دقیق تعهدات خویش بعمل آورند‌.

محمدجواد ظریف اظهار داشت‌: ما در زمینه تروریسم‌، افراط‌گرایی‌، مخاطرات و چالش‌های مشترک در سطح جهانـی و منطقه داریم که با بررسی گذرای عمده اعمال تروریستی و مجریـان آن ، بدرستی استنتاج می‌گردد تماماً این رویکردها از یک منبع و فکر الهام می‌گیرند و تغییر این چالش نیز در گرو تـوجه بـه تغییر رفتارها و رویکردهای منابع تغذیه کننده افکار افراطی و تـروریستی می‌باشد‌.

محمد جواد ظریف درخصوص ضرورت تحرک بخشیدن به مناسبات اقتصادی و بانکی اظهار داشت: ما امیدواریم شریکای اروپایی بطور ملموس و واقعی در جهت تحرک بخشیدن به فعالیت‌های بانکی و مالی اقدام نمایند تا مراودات دو کشور شاهد آثار آن بطور عینی باشند‌.

وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص بحران سوریه گفت‌: ما در بحران جاری سوریه شاهد رویکردهای خصمانه با کارشکنی‌های گروه‌های النصره و داعش برای نقض آشکار آتش‌بس با استفاده از تغذیه مالی و تسلیحاتی و راه‌های تنفسی در منطقه می‌باشیم و متأسفانه شاهد نقص آشکار آتش بس مورد تأیید گروه بین‌المللی حمایت از بحران سوریه بطور فاحشی می باشیم.

دکتر ظریف درخصوص راه حل سیاسی بحران سوریه گفت : تنها یافتن راه‌حل واقعی برای بحران سوریه‌، واگذاری امور به مردم سوریه‌، اجرای انتخابات با احترام به آرای مردم است ولیکن متأسفانه برخی رویکرد طرف‌ها بر پیچیده‌سازی بحران منتهی شده و بر سر راه پیدا کردن راه حل صحیح ، با ترک میز مذاکرات ، مانع تراشی می‌کنند‌.

محمد جواد ظریف با تبیین چشم انداز تحولات منطقه و سوریه تصریح کرد‌: هیچ گونه راه‌حل‌، بجز راه حل سیاسی برای حل بحران‌های منطقه‌، در پرتو تجربیات چندین ساله که همگی از خلال بحران‌های عراق، افغانستان و یمن کسب کرده‌ایم‌، نداریم و تنها پیوستن به مذاکرات و یافتن راه‌حل مرضی الطرفین بر اساس اراده مردم و احترام به حق تعیین سرنوشت آنان‌، ساز و کارهای معقول بحران‌های مختلف منطقه است‌.

وزیر امور خارجه کشورمان به سؤالات متنوع هیئت و اعضای پارلمانی مجلس سنای بلژیک پیرامون راه حل چالش‌ها درخصوص مسائل سوریه و دیگر چالشهای ناشی از چگونگی شکل گیری تروریسم در اروپا و منطقه و مسائل مورد علاقه بحث وتبادل نظر کردند.

خانم کریستین دوفرین رئیس مجلس سنا با اشاره به روابط درحال پیشرفت بویژه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی پارلمانی دوکشور اظهار داشت‌: ما رایزنیهای دو کشور را در همه زمینه ها از جمله مراودات پارلمانی برای نیل به توسعه همه جانبه مناسبات دو کشور در زمینه‌های اقتصادی پارلمانی دو کشور را تعمیق می‌بخشیم .

رئیس مجلس سنا اظهار داشت‌: جمهوری اسلامی ایران بعنوان بازیگر مؤثر و عمده در منطقه همواره در برقراری صلح و ثبات نقش محوری ایفا نموده است و ما نیاز داریم تا با افزایش رایزنی‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک دو کشور در جهت یافتن راه حل های مؤثر گام برداریم‌.

رئیس مجلس سنا با اشاره به نتائج سازنده سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به بروکسل و ضرورت استمرار تبادل نظرها ، خواهان تقویت مناسبات دو کشور در تمامی سطوح گردید.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس