کد خبر 563947
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳

خسرو معتضد سه کتاب «اعدام انقلابی رزم‌آرا»، «خاطرات حجت الاسلام محمدی‌ری شهری» و «حزب پان ایرانیست به روایت اسناد» را برای خرید از نمایشگاه کتاب معرفی کرد.

به گزارش مشرق، خسرو معتضد، پژوهشگر تاریخ ایران سه کتاب «اعدام انقلابی رزم‌آرا»، «خاطرات حجت الاسلام محمدی‌ری شهری» و «حزب پان ایرانیست به روایت اسناد» برای علاقه‌مندان به کتاب جهت خرید از نمایشگاه کتاب معرفی کرد.

وی گفت: کتاب اعدام انقلابی رزم‌آرا یک کتاب کارساز و منطقی هست و واقعیات فعالیت‌های رزم آرا را جمع کرده است؛ به نظر بنده کتاب خوب و مفیدی است و بنده نیز سعی کردم در جوامع مختلف به خصوص در جمع دانشجویان این کتاب را معرفی کنم.

وی کتاب حزب پان ایرانیست به روایت اسناد را نیز معرفی کرد و اظهار داشت: این هم از دیگر کتاب های خوب و قوی و مفیدی است که در کنار سایر کتاب‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

این پژوهشگر تاریخ ایران همچنین کتاب خاطرات حجت الاسلام محمدی‌ری شهری را معرفی کرد و گفت: کتاب خاطرات حجت‌الاسلام والسلمین ری‌شهری نیز دارای اطلاعات و مطالب خوب  ومفید تاریخی و مستندی است.

به گزارش فارس کتاب اعدام انقلابی رزم آرا به روایت اسناد با584 صفحه و شمارگان 1000 جلد در  بهار 1393 منتشر شده است. این کتاب پیدایش و فعالیت جمعیت فدائیان اسلام که از جمله وقایع مهم تاریخ معاصرایران است را بررسی کرده و حضور فعال این جریان را در نهضت ملی نفت که با دو اعدام انقلابی همراه است را واکاوی می­کند.

در مقدمه کتاب آمده است: اعدام انقلابی هژیر، راه را برای حضور نمایندگان طرفدار ملی‌کردن صنعت نفت و طرفدار آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق در مجلس شورای ملی فراهم کرد و اعدام انقلابی رزم‌آرا، مهم‌ترین مخالف تصویب قانون ملی‌شدن نفت را از سر راه نهضت برداشت.طی سال‌های بعد از انقلاب، بعضی از اشخاص و گروه‌ها برای به زیر سؤال بردن نقش فدائیان اسلام در اعدام انقلابی رزم‌آرا، با خوانشِ گزینشیِ اسناد چنین وانمود کرده‌اند که ضارب رزم‌آرا نه خلیل طهماسبی، بلکه یکی از نظامیان رژیم پهلوی بوده است. این اثر  تلاش می­کند با تکیه بر اسناد بازجویی خلیل طهماسبی، روایت مستند و مستدل این واقعه را برای پاسخ علمی به این شبهه بیان کند.

کتاب حزب‌ پان‌ایرانیست‌ به‌ روایت‌ اسناد نیز در سال 1385 با 408 صفحه و شمارگان 1000 جلد چاپ شده است.

در این کتاب می­خوانیم: در دوران‌ حاکمیت‌ پهلوی‌ دوّم‌ احزاب‌ و گروه‌های‌ سیاسی‌ باهدف‌ مشارکت‌ در قدرت‌ یا پاسداری‌ از نظام‌ حاکم‌، پا به‌ عرصه‌ی‌ وجود گذاشتند. دراین‌ زمان‌ احزابی‌ پدید آمدند که‌ با مد نظر قرار دادن‌ جریان‌های‌ مختلف‌ سیاسی‌ از جمله‌ناسیونالیسم‌ و با تأکید بر عنصر ایرانی‌ به‌ فعالیّت‌ می‌پرداختند. حزب‌ «پان‌ایرانیست‌» باتکیه‌ بر ناسیونالیسم‌ نژادگرا کوشید در وقایع‌ سیاسی‌ کشور سهمی‌ را به‌ خود اختصاص‌دهد؛ امّا پس‌ از کودتای‌ 28 مرداد، به‌ دلیل‌ دکترین‌ حزب‌ که‌ نظام‌ شاهنشاهی‌ را به‌صورت‌ بهترین‌ تعریف‌ و مصداق ایده‌ی‌ خود پذیرفته‌ بود، گرایش‌ به‌ حاکمیت‌ در میان‌پان‌ایرانیست‌ها رخ‌ نمود. این‌ امر سرفصلی‌ جدید در تاریخ‌ حزب‌ بود که‌ فعالیّت‌های‌ آن‌را در قالب‌ اعتراض‌های‌ سیاسی‌ بروز داد. از دیگر فعالیّت‌های‌ آنان‌ توجه‌ به‌ مسائل‌ی‌نظیر بزرگداشت‌ سال‌روزهای‌ تأسیس‌، برگزاری‌ کنگره‌ها و تشکیلات‌ درونی‌ حزب‌ بود.حزب‌ در اواخر دهه‌ی‌ 1340 در مقابل‌ مشی‌ سیاسی‌ رژیم‌ مخالفت‌هایی‌ نشان‌ داد و به‌جدا شدن‌ بحرین‌ از ایران‌ معترض‌ بود، امّا با تأسیس‌ حزب‌ فراگیر رستاخیز در دهه‌ی‌بعد، رهبران‌ حزب‌ پان‌ایرانیست‌ نیز انحلال‌ حزب‌ را اعلام‌ کردند و به‌ جمع‌ آنان‌ پیوستند.در حزب‌ پان‌ایرانیست‌، فقدان‌ تعریفی‌ دقیق‌ از فعالیّت‌های‌ حزبی‌، ناکارایی‌ ساختارتشکیلاتی‌ حزب‌ و تصمیمات‌ رهبران‌ که‌ مشی‌ حزب‌ را تعیین‌ می‌نمود، عمر مبارزات‌سیاسی‌ حزب‌ را کوتاه‌ ساخت‌. 

مجموعه پنج جلدی «خاطره ها» مربوط به خاطرات آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری است که یکی از مبارزین فعال در دوران نهضت امام خمینی بوده است.

جلد اول مجموعه خاطره‌ها، حوادث مهم و سرنوشت‌ساز دهه‌ی اول انقلاب؛ کودتای نوژه، توطئه‌ی قطب‌زاده ، سلب صلاحیت مرجعیت از آقای شریعتمداری و مهمتر از همه جریان مهدی هاشمی و بالاخره تغییر مسیر رهبری جمهوری اسلامی ایران را روایت می­کند.

جلد دوم به جریان محاکمه هشت گروه از نفوذی‌های حزب توده در نیروهای مسلح می‌پردازد. توصیفات حجه‌الاسلام ری شهری از جریان دادگاه بسیار جاندار و روشن‌بخش اغلب نکات پنهان مسئله است. با این حال اعترافات اعضای حزب پس از دستگیری بر جاسوسی خویش، نکات آموزنده‌ی بسیاری نیز دارد. این خاطرات که در نوع خود بی‌نظیر است، اعترافات افرادی را بازگو می‌کند که نزدیک به نیم قرن برای استیلای بیگانه بر این مرز و بوم کوشیدند.

در جلد سوم می­خوانیم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران،عوامل مزدور داخلی با خط گیری از ابر قدرتهای شرق و غرب و رژیم متجاوز بعثی عراق در صدد بر آمدند تا با انجام عملیات تروریستی وایجاد شبکه های جاسوسی ملت ایران را از حمایت جمهوری اسلامی ایران مایوس کنند و با انتقال اطلاعات سری و حیاتی جنگ تحمیلی به دشمنان کیان اسلامی را به خطر بیندازند. در چنین برهه ای که تشکیلات اطلاعاتی منسجمی در کشور وجود نداشت و هر یک از ارگان ها به فراخور وظیفه ی خویش در این زمینه نیز فعالیت می کردند،آقای ری شهری زیر نظر امام (ره) و با تصویب مجلس در ایجاد تشکیلات اطلاعاتی به صورت وزارتخانه کوشیدند که این کتاب به چگونگی تاسیس،موانع و عملکرد وزارت اطلاعات می پردازد.

جلد چهارم مجموعه خاطره­ها به موضوع نحوه عزل آقای منتظری از قائم مقامی پرداخته است. آقای ری شهری که در آن زمان در سمت وزیر اطلاعات بوده است با ذکر جزئیات به نحوه بازجویی و دستگیری مهدی هاشمی پرداخته است. گزار شدقیق مواضع آقای منتظری در قبال اقدامات باند مهدی هاشمی و نظرات حضرت امام در این­باره و درج متن کامل مکاتبات خویش با حضرت امام و آقای منتظری در خصوص حوادث از ویژگی­های بارز این کتاب است.

جلد پنجم این مجموعه که در بهار 1393 منتشر شده است مربوط به خاطرات آیت‌الله ری‌شهری از دو دهه سرپرستی حجاج می‌باشد که تلاش ایشان و همکارانش را در برگزاری حج ابراهیمی تشریح می‌کند. مقابله با زیاده‌خواهی‌های آل‌سعود و تلاش برای برگزاری مراسم برائت از مشرکین در محیط خفقان عربستان سعودی، تعامل بعثه‌ی مقام معظم رهبری با وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت برای برگزاری حجی در تراز جمهوری اسلامی و از مباحثی است که در این کتاب مطرح شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس