رئیس جمهور با بیان اینکه همکاری‌های بین‌المللی ایران و آفریقای جنوبی افزایش پیدا می‌کند گفت: راه‌حل کشورهای منطقه از جمله یمن و سوریه سیاسی است.

به گزارش مشرق، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان ظهر امروز در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور آفریقای جنوبی که در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد طی سخنانی با خوشامدگویی به طرف مقابل گفت: از جناب آقای رئیس جمهور و هیات همراه تشکر و خوشامد می‌گویم به خاطر سفر رسمی سه روزه‌شان به جمهوری اسلامی ایران و امیدوارم روزهای خوبی را سپری کنند.

وی افزود: در این سفر روابط دو کشور بسیار مهم ایران به عنوان یک کشور مهم در منطقه حساس خاورمیانه و همچنین کشور آفریقای جنوبی به عنوان یک کشور مهم قاره آفریقا برای روابط دو کشور و استحکام این روابط که به عنوان هدف این سفر مورد نظرمان است.

رئیس جمهور تصریح کرد: مردم ایران در دوران مبارزه مردم آفریقای جنوبی در برابر آپارتاید همواره در کنار مردم این کشور و حامی آن‌ها بوده‌اند.

روحانی اضافه کرد: از آغاز تشکیل جمهوری اسلامی ایران به فرمان امام خمینی (ره) صادرات نفت به رژیم آپارتاید قطع و همکاری اقتصادی ما با آن رژیم قطع شد.

روحانی همچنین ادامه داد: همچنین از زمانی که فعالیت دولت پسا آپارتاید در آفریقای جنوبی آغاز شد و کنگره ملی آفریقا قدرت را در دست گرفت، جمهوری اسلامی ایران همواره روابط بسیار صمیمی و نزدیکی با جمهوری آفریقای جنوبی داشته است.

وی تاکید کرد: ما در اینجا یاد می‌کنیم از مرحوم آقای ماندلا به عنوان شخصیتی که در دوران مبارزه به عنوان یکی از رهبران بزرگ این کشور مورد احترام مردم آفریقا و مورد احترام مردم ایران بود.

رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات خصوصی بین روسای جمهوری دو کشور بیان کرد: در مذاکرات خصوصی و عمومی امروز راجع‌به فعلیت درآوردن ظرفیت‌های دو کشور در زمینه اقتصادی، تجاری و همچنین علمی، فناوری منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره کردیم.

روحانی افزود: توسعه روابط بانکی می‌تواند در شرایط فعلی پیشران توسعه روابط دو کشور باشد همچنین روابط دو کشور در زمینه صنعت، معدن و انرژی و همچنین کمک‌های فنی و مهندسی که ایران می‌تواند در آفریقای جنوبی داشته باشد و شرکت‌هایی که می‌توانند از آفریقا در ایران فعالیت داشته باشند گسترش یابد.

وی گفت: موضوع حمل و نقل یکی دیگر از موارد مهم مورد تاکید دو طرف بود زیرا با توجه به جایگاهی که آفریقای جنوبی و ایران دارند می‌توانند همکاری های خوبی در جهت افزایش مبادلات تجاری با یکدیگر داشته باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه افزایش همکاری‌های علمی و دانشگاهی و مراکز فنی دو کشور مورد تاکید دو طرف قرار گرفت تصریح کرد: موضوع توریسم و روابط دو کشور درباره حضور گردشگران یکی دیگر از موارد مورد بحث بود چرا که هر دو کشور می توانند در این زمینه فعال باشند و همچنین برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور یکی دیگر محورهای گفت‌وگوهایمان بود.

روحانی خاطرنشان کرد: به خاطر اهمیت مسئله مبارزه با تروریسم و خشونت و خطری که این مسئله برای منطقه و جهان دارد و مشکلاتی که قاره آفریقا با تروریسم در منطقه ما دارد همکاری دو کشور در زمینه فعالیت‌های اطلاعاتی و سیاسی می‌تواند بسیار موثر و کمک کننده در این مسئله باشد که در جلسات خصوصی و عمومی پیرامون آن گفت‌وگو کردیم.

وی همچنین با اشاره به شرایط یمن، عراق، سوریه در منطقه تصریح کرد: ما در دیدارهای امروزمان پیرامون شرایط‌های این کشور با یکدیگر گفت‌وگو کردیم و هر دو معتقدیم راه‌حل سیاسی می تواند راه‌حلی برای مسئله یمن و ثبات در سوریه و کمک به دولت عراق باشد.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با بیان  اینکه ایران و آفریقای جنوبی در مسائل بین‌المللی همکاری خواهند داشت خاطرنشان کرد: همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی در مسائل بین‌المللی مخصوصا این همکاری‌ها درباره آینده سازمان ملل و اصلاحاتی که شورای امنیت سازمان ملل باید داشته باشد تا کشورها بتوانند از منافع خودشان در سازمان ملل و به ویژه شورای امنیت به خوبی دفاع کنند؛ خواهد بود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    ممنون از روحانی بسیجی ساده زیست جهادی مهربان ولایتمدار و عارف و عابد و متقی و دست پاک و سالم و جوان گرا و ...
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    من هم موافقم. باید کار را یکسره کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس