کد خبر 562118
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵

در حالی که مقتدی صدر رهبر جریان صدر خواستار برگزاری تظاهرات میلیونی در روز دوشنبه با هدف درخواست برای برگزاری نشست پارلمان شده است، سلیم الجبوری رئیس پارلمان هم اعلام کرد جلسات پارلمان از هفته جاری از سرگرفته خواهد شد.

به گزارش مشرق به نقل از رسانه‌های عراق،‌ سلیم الجبوری گفت راه حل بحران این است که پارلمان طی روزهای آینده برای رای‌گیری درباره کابینه جدید به دور از وابستگی‌های طایفه‌‌ای جلسه برگزار کند.

وی بر آمادگی پارلمان برای دریافت ترکیب کابینه جدید طی هفته جاری و رای‌گیری درباره آن تاکید کرد.

الجبوری در سخنانی به مناسبت سومین همایش روز جهانی کتاب و حقوق نویسندگان که در پارک الزوراء بغداد برگزار شد، بحران‌هایی که عراق با آن روبرو است، یک حالت فوق‌العاده و آنی است که به زودی پایان خواهد یافت و این وطن به زودی به جایگاه رهبری منطقه‌ای برمی‌گردد.

وی افزود راه‌حل‌ها باید بر اساس چارچوب‌های قانون اساسی و قوانین کشور باشد و همه محاسبات حزبی‌محدود را کنار گذاشته و به دولتی به دور از سهم‌بندی رای دهند.

وی گفت پارلمان آماده است ترکیب کابینه جدید را هفته جاری در  اولین روز ازسرگیری فعالیت‌هایش پس از بحرانی که به وجود آمد، دریافت کند.

الفرات گزارش داده است نشست پارلمان عراق احتمالا روز سه‌ شنبه هفته جاری به ریاست سلیم الجبوری برگزار خواهد شد.

بحران اخیر در پارلمان عراق با خارج شدن چند فراکسیون از جمع اعتصاب کنندگان فروکش کرد و نمایندگان اعتصاب کننده هم نتوانستند به سبب نرسیدن تعدادشان به حد نصاب قانونی، نشست برگزار کنند تا بتوانند به هدف خود یعنی برکناری سلیم الجبوری از ریاست پارلمان و انتخاب هیئت رئیسه جدید دست یابند. این نمایندگان ابتدا توانستند نشستی را با حضور 171 نماینده برگزار کنند و طی آن سلیم الجبوری را از ریاست پارلمان برکنار کردند و قصد داشتند در نشست بعدی هیئت رئیسه جدید را انتخاب کنند که تعدادشان به حد نصاب لازم نرسید.

در پی این بحران، خواستار برگزاری نشست فراگیر نمایندگان پارلمان عراق در روز سه شنبه سی‌و یکم فروردین شد که همان روز نمایندگان فراکسیون‌های مختلف در صحن پارلمان حاضر شدند، اما بروز اختلافات بر سر این‌که چه کسی ریاست نشست روز سه‌شنبه پارلمان را که فواد معصوم رئیس جمهوری خواهان برگزاری آن شده بود، سبب شد تا سلیم الجبوری رئیس پارلمان، جلسه را تعلیق کرده و آن را به زمان دیگری موکول کند.

از سوی دیگر مقتدی صدر رهبر جریان صدر از طرفدارانش خواسته است روز دوشنبه در تظاهراتی که آن را میلیونی خوانده شرکت کنند تا در این تظاهرات خواستار برگزاری نشست پارلمان برای رای‌گیری درباره کابینه جدید شوند.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس