دولت اوباما برای زرادخانه سیری‌ناپذیر عربستان که در جریان جنگ یمن در حال کاهش بود از زرادخانه ارتش امریکا تسلیحات با دقت بالا ارسال کرد. مقامات دولتی آمریکا استدلال می‌کردند که حتی اگر غیرنظامیان بیشتری بمیرند، باز هم سعودی باید سیستم‌های با دقت کم‌تر را هم به کار بگیرند.

گروه بین‌الملل مشرق - ریاض در همه این سال ها میلیاردها دلار صرف خرید تسلیحات آمریکایی کرده است، ولی مداخله نظامی آن در کشور همسایه، به خوبی پیش نرفته است.


چگونه چریک های پابرهنه یمنی، ارتش میلیادر سعودی را محک می زنند؟

شش سال پیش، مقامات سعودی و امریکا قرارداد 60 میلیارد دلاری تسلیحاتی امضاء کردند که یک رکورد در این زمینه محسوب می‌شود. آمریکا قرار است جنگنده‌های F15، بالگردهای تهاجمی آپاچی و سایر تسلیحات گرانقیمت و پیشرفته را به عربستان تحویل دهد.


چگونه چریک های پابرهنه یمنی، ارتش میلیادر سعودی را محک می زنند؟

چگونه چریک های پابرهنه یمنی، ارتش میلیادر سعودی را محک می زنند؟

این تسلیحات قرار است، آن طور که دو طرف امید دارند، عربستان را در برابر رقیب اصلی منطقه‌ای آن یعنی ایران، تقویت کند.

ولی در حالی که اوباما قرار است آخر این هفته به ریاض برود، قابلیت‌های نظامی عربستان هنوز جای کار بسیار دارد و اختلافات نظر میان ریاض و واشینگتن به طرز غم‌باری در حال افزایش است.

چگونه چریک های پابرهنه یمنی، ارتش میلیادر سعودی را محک می زنند؟
موشک باران مواضع نیروهای سعودی توسط انصارالله

بزرگ ترین چالش، مساله یمن است. ریاض، کلافه و آشفته از توافق هسته‌ای اوباما با ایران و بیرون رفتن نیروهای امریکایی از منطقه، مداخله نظامی در یمن را به راه انداخت تا جلوی توسعه روزافزون نفوذ ایران را سد کند.

چگونه چریک های پابرهنه یمنی، ارتش میلیادر سعودی را محک می زنند؟

این مداخله توسط ائتلافی از کشورهای عرب و مسلمان به رهبری عربستان، علیه حوثی‌های متحد ایران و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح انجام گرفته است. یک آتش بس موقت بین طرفین درگیری حاکم شده تا سازمان ملل مقدمات مذاکرات صلح را در کویت فراهم کند، سعودی‌ها این را نشانه‌ای برای توفیق مداخله خود می‌دانند.

چگونه چریک های پابرهنه یمنی، ارتش میلیادر سعودی را محک می زنند؟

اما، در حالی که سعودی سومین بودجه نظامی جهان را، بعد از آمریکا و چین، در اختیار دارد، نمایش نظامی آن در یمن، به باور مقامات سابق و کنونی آمریکا، آشفته است. نیروی نظامی سعودی‌ها بسیار ناآماده و پراشتباه ظاهر شده‌اند.

بازرسان سازمان ملل می‌گویند که عملیات هوایی ائتلاف سعودی مسوول کشته شدن دست کم دوسوم از 3200 غیرنظامی کشته شده در یک سال اخیر در یمن بوده است. بر اساس برآوردهای این بازرسان، نیروهای سعودی دو برابر هر نیروی نظامی درگیر در جنگ یمن غیرنظامی کشته اند.

چگونه چریک های پابرهنه یمنی، ارتش میلیادر سعودی را محک می زنند؟
نیروهای ویژه سعودی

چگونه چریک های پابرهنه یمنی، ارتش میلیادر سعودی را محک می زنند؟

در عرصه میدانی، نیروهای تحت رهبری سعودی برای دستیابی به اهداف خود، تقلای بسیاری می‌کنند، ولی پیشروی آن‌ها کند است. در حالی که نیروهای مورد حمایت ایران، پیشروی قدرتمندی دارند و در مرز یمن با سعودی، حوثی‌ها (انصارالله) و نیروهای علی عبدالله صالح از جولای به این سو، هر روز به نیروهای سعودی حمله کرده‌اند و تاکنون صدها سرباز سعودی کشته شده‌اند.

مداخله نظامی در یمن، بیش از آن که محور راهبرد «جلوه نمایی نظامی» سعودی‌ها باشد، نفوذ و قدرت نظامی آن‌ها را زیر سوال برده است. یکی از مقامات دولت اوباما می‌گوید: «راه درازی در پیش است. تلاش برای خلق یک نیروی نظامی پان عربی ناامیدکننده بوده است.»

چگونه چریک های پابرهنه یمنی، ارتش میلیادر سعودی را محک می زنند؟

چگونه چریک های پابرهنه یمنی، ارتش میلیادر سعودی را محک می زنند؟

در پشت صحنه، غرب در این مناقشه گیر افتاده است. یک مقام سعودی به رویترز گفته است که بین 50 تا 60 پرسنل نظامی آمریکا کار هماهنگی و پشتیبانی را برای ائتلاف سعودی انجام می‌دهند. 6 تا 10 آمریکایی مستقیما در مرکز عملیات هوایی سعودی در ریاض کار می‌کنند. بریتانیا و فرانسه و دیگر تامین‌کنندگان نظامی عربستان هم مستقیم یا غیرمستقیم در حمله به یمن با ائتلاف سعودی همکاری می‌کنند.

سال گذشته، دولت اوباما برای زرادخانه سیری‌ناپذیر عربستان که در جریان جنگ یمن در حال کاهش بود از زرادخانه خود ارتش امریکا تسلیحات و مهمات برای حملات با دقت بالا ارسال کرد. البته مقامات دولتی آمریکا استدلال می‌کردند که حتی اگر غیرنظامیان یمنی بیشتری بمیرند، باز هم سعودی باید سیستم‌های با دقت کم تر را هم به کار بگیرند.


چگونه چریک های پابرهنه یمنی، ارتش میلیادر سعودی را محک می زنند؟

نمودار معاملات تسلیحاتی شرکت‌های غربی با عربستان سعودی

مقامات سعودی به این مداخله به چشم یک موقعیت ویژه می‌نگرند که جلوی توسعه نفوذ ایران را می‌گیرد و مخالفان سعودی را در یمن پشت میز مذاکره می‌آورد.

آن‌ها موقعیت را با سال 1991، جنگ اول خلیج فارس، مقایسه می‌کنند که تهدید نظامی صدام با اقدام همه جانبه نظامی پاسخ داده شد.

آن‌ها می‌گویند که ائتلاف سعودی بخش‌های زیادی از یمن را باثبات کرده و به حکومت عبد ربه منصور هادی اجازه داده که همچنان بر سر کار بماند. آن‌ها آمار کشتگان غیرنظامی را هم زیر سوال برده و گفته‌اند که خود تحقیقاتی را در این زمینه انجام خواهند داد.

در میان کشورهای عرب خلیج فارس که باور دارند با یک مواجهه وسیع با ایران رو به رو هستند، جنگ علیه یمن محبوبیت دارد. هفته گذشته در کنفرانسی در ریاض، وقتی دبیر کنفرانس گفت که کارزار سعودی در یمن یک خوداتکایی جدید را به اثبات رسانده است، شرکت کنندگان عمدتا جوان کنفرانس با سوت و کف به ابراز احساسات پرداختند.

سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی، «احمد العصیری» مدعی شده است که هدف اصلی حملات، یعنی تضعیف توانایی‌های حوثی‌ها محقق شده است.


چگونه چریک های پابرهنه یمنی، ارتش میلیادر سعودی را محک می زنند؟
احمد العصیری

او اضافه کرد که نیروهای یمنی مورد حمایت این ائتلاف بعد از گرفتن بخشی از شمال صنعا، به درخواست سازمان ملل و جهت پیش رفتن مذاکرات، دست نگه داشته است.

شاهزاده خالد الفیصل، افسر سابق نیروهای ویژه سعودی و کارشناس فعلی مرکز پژوهش و و مطالعات اسلامی ملک فیصل در ریاض هم معتقد است که این مداخله موفق بوده است:

«نمی‌توانید بگویید که پیشرفتی نبوده است. دشمن در حالت تدافعی است. آن‌ها در هر شهری که هستند در محاصره‌اند و راه دریا به رویشان بسته است.»

معامله

از زمان امضای قرارداد موسوم به «نفت در برابر امنیت» بین فرانکلین روزولت رییس جمهور امریکا و عبدالعزیر آل سعود، آمریکایی ها کار تجهیز و تعلیم نیروهای مسلح سعودی را بر عهده داشته است. ژنرال العصیری درباره نقش امریکایی‌ها در مداخله نظامی در یمن بر این باور است:

«تانک‌های ما امریکایی است. نفربرهای ما امریکایی است. جت‌های جنگنده ما آمریکایی است. سیستم فرماندهی و کنترل ما امریکایی است....پس همکاری آمریکایی‌ها با ما طبیعی است.»



چگونه چریک های پابرهنه یمنی، ارتش میلیادر سعودی را محک می زنند؟

نمودار فروش اسلحه به عربستان در دولت های مختلف آمریکا

بیشترین سود را در این میان شرکت‌های بزرگ تسلیحاتی آمریکایی می‌برند. «Vinnell Arabia»، که اکنون زیرشاخه «نورتروپ گرونمن» است، از 1975 قراردادهای چند ده میلیون دلاری برای تعلیم گارد ملی عربستان با سعودی ها بسته است. برای نمونه، در سال 2010 یک قرارداد 5 ساله به ارزش 550 میلیون دلار بین دو طرف به امضاء رسید.

در تلاش برای مواجهه با ایران، دولت آمریکا در زمان جرج دابلیو بوش فروش تسلیحات به عربستان را افزایش چشمگیری داد. این روند در دوره اوباما به شدت افزایش داشت.

هدف اصلی قرارداد عظیم 2010 بنا به تصریح مقامات دو کشور، دفاع در برابر ایران بود. دولت اوباما این هدف را هم مدنظر داشت که عربستان سعودی را به قطب قدرت نظامی منطقه تبدیل کند که می‌تواند نفوذ تثبیت شده‌ای در منطقه داشته باشد.

سعودی ها اما تاکید می‌کنند که این قراردادهای عظیم تسلیحاتی بیشتر بر اساس منافع ملی عربستان است. شاهزاده سلطان می‌گوید:

«عربستان سعودی بنا بر طرح‌های راهبردی خود، تسلیحات مورد نیاز را انتخاب و خریداری می‌کند، و نه (منفعت) هیچ کس دیگری. کل این تصور که ما برای نقش آفرینی برای دیگران، سلاح می‌خریم، غلط است.»

انگیزه هر چه که باشد، در فاصله 2009 تا 2015، بنا بر تخمین IHS، یک شرکت آمریکایی برآورد و تامین اطلاعات صنعتی، شرکت اسلحه‌سازی «General Dinamics» امریکا، 5 میلیارد دلار، شرکت بوئینگ 2.9 میلیارد و «Raytheon» 2.5 میلیارد دلار اسلحه به عربستان تحویل داده‌اند.

شرکت‌های نظامی اروپا هم منفعت‌های کلان خود را داشته‌اند. یک کنسرسیوم اروپایی از شرکت‌های دفاعی- تسلیحاتی حدود 5.9 میلیارد دلار، و BAE Systems 2.9 میلیارد دلار در همین برهه زمانی به عربستان سلاح فروختند.


منبع: رویترز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • حسین ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    8 0
    واقعا قضیه همین هست ، پولدارترین ارتش عربی‌ به فقیر‌ترین ملت عرب حمله کرده و این همه تلفات داده و ادوات زرهی و حتی ناو جنگی و حتی نیروهای ویژه خودش را از دست داده، این چیزی جز قدرت الهی نیست که به دلیل ایمان و درایت رزمندگان یمنی همراه اونها شده و انشا‌الله آخرین سنگرهای صهیونیسم جهانی‌ هم منهدم خواهند شد و قبله فعلی و قبله اول مسلمین از اشغال صهیونیسم جهانی‌ آزاد خواهند شد.
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 6
    خوب اگر حوثیها پیروز شده اند چرا میخواهند تمامی خواسته های دولت یمن مبنی بر تسلیم صنعا و اسلحه خود به دولت تن دهند ؟؟؟؟ خوب نیروهای ائتلاف هم که 75 درصد یمن در اختیارشان است و در 40 کیلومتری صنعا هستند ؟؟؟ کدام شکست را میگویی ؟؟
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    مشرق چرا در مورد عراق و فلسطین که حزب الله لبنان رو جز گروه های تروریستی گذاشتن مطلب نمیزاری. حالا هی برید عراق شهید بدید
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    6 0
    رزمندگان مومن یمنی به معنی واقعی کلمه انصار الله هستند
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    4 0
    دولت های مثل یمن و لبنان و فلسطین و سوریه و عراق باید بیشتر شوند امپرالیسم نوین دنبال منزوی کردن ایرانه
  • ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    2 0
    مشرق گرامی باید می نوشتید چریک‌های پابرهنه یمنی، چگونه ارتش میلیاردی سعودی را متوقف و زمین گیر کردند؟
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    5 0
    مرگ بر وهابیت این شکم گنده های بی خاصیت با پول حج و نفت دست به این جنایات می زنند قطعا همین ثروت آنان باعث طمع دیگران و نهایتا ویرانی قصر هایشان خواهد شد
  • فرهاد ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    عربستان بااین همه تجهیزات مدرن غربی نتونست واقعادریمن کاری کنه احسنت برقدرت ایمان وشجاعت مردم فقیروصبوریمن جنگ یمن نشون داددوران گردن کلفتی وتجاوزبه خاک ملتهاتموم شده تودنیای امروزاستعمارجایی نداره
  • محمد ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    اینا خواسته های شماست نه انصارالله!!
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    جغرافیا عامل اصلی و تعیین کننده صحنه نبرد نمی باشد.
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    این شایعه است. جامعه کشورهای عربی در ماه پیش تشکیل جلسه داد و لبنان و عراق و الجزایر به بیانه پایانی رأی نداد و دکتر ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق سخنرانی رسایی کرد که به طوری تأثیر گذار بود که نماینده سعودی ها جلسه را ترک کرد. بعد در مورد فلسطین، متحدان ما در فلسطین شاخه های نظامی جنبش های سیاسی هستند. مانند گردان های شهید عزالدین قسام، گروهان قدس، تیپ های ناصرصلاح الدین و حدود 13 گروه و شاخه نظامی دیگر است. و یا مردم فلسطین که بعد از جریانا نبرد های گذشته نام فرزندان خویش فجر گذاشتند. ما راهمان از دولت خودگردان به رهبری ابومازن جدا است. ما یادمان نرفته است که تشکیلات امینی این دولت می خواستند نخست وزیر مردمی دولت فلسطین را در هنگام ورود به غزه ترور کنند. یا از اسرائیل می خواستند که بمباران غزه را ادامه دهد. شما به رأی این تشکیلات استناد می کنید که حتی به مردم خویش نیز رحم نمی کند. بصیرت بصیرت بصیرت بصیرت بصیرت
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    1 0
    عربستان سوراخه
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    میگم ارتش عربستانو واقعا اینجوری میبینید؟از نظر افرادی ک جنگ یمن رو دنبال نمیکن بنظرشون عربستان واقعا تو یمن کاری نکرده که کرده دنبال منبع بی طرف باشین. انصارلله تا تو کوه ها بود خوب میجنگید وقتی جنگ از تو کوه ها تموم شد ارتش عربستان همش پیشروی نکرد؟بیاین واقعیتو ببینیم ارتش عربستان واقعا داره قدرت میگیره کم کم داره تو جنگهای عراق و سوریه و یمن ابدیده میشه،این تعصبو کنار بذاریم....این وهابیا تجربه هابشون بیشتر شده حسابی دارن تهاجمی رفتار میکنن...چون واقعا از نظر اقتصادی کشاورزی و نظامی دارن پیشرفت میکنن...اگه دیگران نظر نذارن همش بخاطر پول نفتو حمایت امریکاست..اینا هست ولی خودشونم میخوان قدرت باشن تو همه چی....
  • مهدی ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    عدهای نیروی مومن در مقابل مزدورانی ان همه سلاح مدرن دارند ذلیل شدهاند انوقت این احمقها می خواهند با شیعیان ایرانی بجگند
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    ایران بودجه نظامی رو باید از عربستان یاد بگیره
  • مرد پارس ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    با درود بر شهدا حوثی یمن جنگ یمن فقط محلی شده برای آزمایش سلاحهای غربی تحت لوای ائتلاف عربی به نظر می آید فقط خدا میتونه مردم یمن را از دست آدم کش ترین حکومتها نجات دهد!!
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    ناشناس دومی؟؟؟؟ اگه جغرافیا و خسارات عامل تعیین کننده نیست پس چیست؟
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    حوثی ها در این چنگ اگر چه شجاعانه ایستادگی کردند ولی بدلیل عدم دسترسی به سلاح بخاطره محاصره دریایی و هوایی و خشکی توسط عربستان خیلی از نقاط تحت کنترل خود را از دست داند. عدن بدست طرفداران سعودی افتاد و رئیس جمهور مستعفی قبلی به عدن برگشته و دولتش را تشکیل داده است. ایران هم بخاطر رفتارش در دنیا تنهاست و تمام کشورهای ذنیا مخالف حوثی ها هستند حتی روسیه.
  • قریشی ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    داداش گلم اوناییکه بهت منفی دادن چش دیدن اون اصولگرا رو ندارن که بغل اسمت نوشتی ... تا کور شود هر آنکه نتواند دید
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 1
    ما از روزی نگران هستیم که عربستان به ایران حمله کند حداقل ازنظر هوایی آنها بسیار قدرتمند هستند و می توانند به راحتی تهران را بمباران کنند اما ما چی مرز زمینی که نداریم می ماند مو شک های اسکاد که مال جنگ جهانی دوم است
  • ناشناس ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    این طفلکیا خب اخبار رو از بی بی سی دنبال میکنن اشکال نداره همین که فکر میکنن بی بی سی راست میگه خودش یه پون مثبته . گوش کن عزیزم شما راحت باش
  • ناشناس ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    حکومت با کفر پایدار میمونه ولی با ظلم هرگز . اینا هم میشن مثل صدام ولی این دفعه دیگه همون حکومت های کفر هم برچیده خواهند شد ان شاالله با ظهور اقا
  • آرش ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    ای بدبخت همه چیز پول و سلاح نیست که چیزی که باعث پیروزی بر این کافران سعودی میشه ایمان و اعتقادی هستش که به خدا دارن..چیکار کردن تو این چند مدته که به مردم مظلوم یمن حمله میکنن چی بدست اوردن بگو دیگه فقط بلدی حرف بزنی فکر کن بعد حرف بزن..ده سال هم بکشه باز چیزی نمیتونن بدست بیارن قذافی چی شد عاقبتش تو گورستان اینها هم پشت سر هم میرن گورستان انشالله نماز رو در مکه خواهیم خواند در مقابل جنازه های ال سعود
  • قریشی ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    و همچنین امریکاییکه پرچمش رو بالا بردی
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    آفرین بر مبارزین یمنی
  • کیومرث ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    ناشناس23:44و11:01 اگه چشم دارید برید سرچ کنید با چشمای خودتون ببینید که اعتراف میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس