تناقض‌گویی مقامات وزارت بهداشت درباره انحلال معاونت طب سنتی به علت عدم رضایت از خروجی این معاونت، مخاطب را به یاد پزشک جراحی می‌اندازد که به جای درمان کبد بیمار، آن را از جا در می‌آورد.

گروه اجتماعی مشرق- هفته گذشته در پی یک تصمیم‌گیری عجیب، معاونت طب سنتی وزارت بهداشت به سطح اداره کل تنزل یافت و جای خود را به معاونت اجتماعی داد. درباره علت این تصمیم گفته شده است که چون تعداد 300 نفر دانشجو و فارغ التحصيل در رشته طب سنتي جوابگوي نياز كشور نيست به همين دليل وزير از عملكرد معاونت رضايت ندارد!

وزیر بهداشت در این‌باره گفته است: «این کار تنزل نیست؛ ما از طب سنتی حمایت می‌کنیم اما تا‌کنون از اقدامات صورت گرفته راضی نیستیم.» قاضي‌زاده هاشمي كه برخلاف نامش فرزند يك عطار فريماني است در اين خصوص اظهار مي‌دارد: «طب سنتي سرمايه بزرگ ماست كه بايد زنده شود و نياز است كه به‌طور كارآمد، علمي و فراگير در بخش گياهان دارويي و تقويت نيروي انساني در اين حوزه اقداماتي انجام دهيم.»

میزان تناقض سخنان وزیر بهداشت ما را بر آن داشت تا با حکیم حسین خیراندیش، رئیس مرکز تحقیقات حجامت ایران به گفتگو بنشینیم و مطالبات جامعه طرفداران طب سنتی که هر روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود را از زبان وی بشنویم:

دکتر حسین خیراندیش در گفتگو با خبرنگار مشرق و در توصیفی کوتاه از تاریخچه طب سنتی در قرون اخیر گفت: براساس استنادات تاریخی، براندازی طب سنتی در ایران یک پروسه 300 ساله بود. از سال 1600 تا سال 1914 میلادی برای براندازی طب سنتی ایرانی تلاش شده است و با وضع قانون ضرورت وجود دکترای طب از دانشگاه‌های ایرانی و خارجی آقای دکتر سیریل الگود، تاریخ‌نویس انگلیسی می‌گوید میخ تابوت طب سینوی (طب بوعلی سینا) در ایران کوبیده شد. از آن زمان تا سال 2014 که دستورالعمل مقام معظم رهبری برای لحاظ شدن طب سنتی در نظام درمان کشور دقیقا یکصد سال تعطیلی بود؛ تعطیلی رسمی.

این یک فریاد اعتراض است/ معاونت طب سنتی باید بگردد
سیریل الگود مورخ انگلیسی در این کتاب می‌نویسد: با تلاش 300 ساله، میخ تابوت طب سینوی در ایران کوبیده شد

وی ادامه داد: حال اگر در این اثنا تلاشی بود برای احیای طب سنتی در ایران، تلاشی دولتی نبود، تلاشی مردمی در گوشه و کنار بود برای لحاظ طب سنتی در نظام درمان که منجر شد به توجه وزارت بهداشت به طب سنتی در سال 1385 تا دانشکده‌هایی تاسیس کند و در سال 92 طرح سند توسعه طب سنتی را تهیه کرده و در نتیجه معاونت تشکیل شود.

خیراندیش درباره پیش‌زمینه‌های بازگشت طب سنتی به دوران اوج خود گفت: پس در شرایطی که این طب 100 سال تعطیل بوده، احیای مجددش سخت است. اینطور نیست که در یک سال و دو سال بشود به شرایط قبل بازگردد. این کار نیازمند فرهنگ‌سازی مردمی، فرهنگ‌سازی فنی میان کارشناسان و متخصصان، فرهنگ‌سازی و ایجاد باور در دل سیاست‌مداران و برنامه‌ریزان کشور، اعتماد به نفس و پافشاری توسط مدیران وزارت بهداشت، مرعوب نشدن توسط کارشناسان و متخصصان داخلی و خارجی وزارت بهداشت و مرعوب نشدن در مقابل تشرهای کسانی که ضرر می‌کنند است.

حکیم خیراندیش همچنین ذکر کرد: اگر یک مدیر با صرف وقت حداقلی برای احیای یک معاونت توقع داشته باشد که ظرف دو سال اتفاق بزرگی بیفتد و بعد به جرم همین بیاید آن معاونت را کوچکتر بکند، آن معاونت احیا نمی‌شود. معاونت طب سنتی نباید در سطح یک معاونت یا دانشگاه در نظر گرفته شود زیرا مثلا در هر حوزه‌ای که بخواهیم دانشگاه آماده کنیم مقدمات از کادر و کتاب و دانشجو و ... آماده است اما در حوزه طب سنتی برای آماده کردن مقدمات برای 5 دانشجوی طب سنتی باید مدت‌ها وقت صرف شود تا استاد و کتاب و کادر آموزشی و ... فراهم شود زیرا مقدمات آن فراهم نیست.

رئیس مرکز تحقیقات حجامت ایران ادامه داد: لذا نمی‌توان معیار رشد آن را با معیار رشد طب کلاسیک (طب رایج کشور) در سایر معاونت‌ها مقایسه کرد. اکنون همه شرایط برای رشد طب کلاسیک فراهم است؛ به انضمام اعتبارات هزاران میلیاردی آن؛ اما با این وجود به برکت توانمندی بالقوه‌ای که در درون طب سنتی وجود دارد و علی‌رغم مخالفت‌ها یا بی‌تمایلی وزارت بهداشت و کادرش به آن، امروز طب سنتی با گرایش مردم روبرو شده به نحوی که به صورت یک جریان فکری در جامعه شایع شده تا حدی که غربی‌ها که جریانات فکری داخل کشور را تعقیب می‌کنند گزارش کنند. به گزارش هفته قبل روزنامه گاردین توجه کنید که رشد طب سنتی در ایران یک هشدار فرهنگی تلقی می‌کند.

این یک فریاد اعتراض است/ معاونت طب سنتی باید بگردد
گاردین در گزارش هفته گذشته که خود که اتفاقا همزمان با صدور دستور انحلال معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت بود، نسبت به رشد اجتماعی طب سنتی در ایران هشدار می‌دهد.

پدر دوره جدید طب سنتی ایران در ادامه گفت: دولت قبل در ماه‌های آخر این معاونت را تشکیل داد، تا تایید آن توسط دولت جدید یک سال طول کشید و دو سال برنامه‌ریزی کرد و حالا در سال سوم تبدیل شد به اداره کل. توجیه‌شان این است که معاونت کار خاصی نکرده است؛ این درست است اما کارهای مقدماتی ممکن است 4 تا 8 سال طول بکشد تا به جایی برسد. امروز وزارت بهداشت باید تمام حمایت خود را از این معاونت بکند و برای محصول 10 سال منتظر بنشیند.

حسین خیراندیش گفت: با توجه به اینکه هم رئیس‌جمهور ما و هم وزیر بهداشت ما استثنائا عالم به طب سنتی هستند و در مقایسه با دولت‌های قبل عالم‌ترین افراد هستند، لذا باید استفاده مطلوب را ببریم زیرا نمی‌دانیم برای وزیر بعدی چند صد ساعت باید وقت صرف کرد تا نسبت به طب سنتی توجیه شود.

وی در ادامه گفت: از جهتی دیگر اکنون ما دستور مقام معظم رهبری را به عنوان سند بالادستی داریم برای طب سنتی که در سال 2014 دستور لازم برای ضرورت لحاظ طب سنتی در نظام درمانی کشور ارائه کردند و ضمن آن توصیه سیاست‌گذاری مجمع تشخیص مصلحت نظام را داریم و این مسائل را در دولت‌های قبل نداشتیم. از سویی دیگر نمایندگان مجلس و کمیسیون بهداشت اکنون به طب سنتی اشراف دارند و نسبت به کمیسیون قبلی خیلی قوی‌تر است. و از جهت سوم اقبال مردمی را ببینید در درمانگاه‌ها. میزان فروش فقط عرقیات را در کشور ببینید.

خیراندیش در بیان اعتراض خود افزود: من به عنوان کسی که 30 سال است در این زمینه تلاش می‌کنم از زبان جمعیت بزرگی از طرفداران طب سنتی در حوزه پزشکی و غیر پزشکی می‌گویم: این یک فریاد اعتراض است. معاونت طب سنتی باید برگردد سر جایش تا فرصتی پیدا کنیم در مجلس آینده یک سازمان برایش ساخته شود. اساسا از روز نخست هم معلوم بود که وزارت بهداشت نمی‌تواند در دل خودش یک نهاد دیگر را پرورش دهد. مثل این است که ما سپاه پاسداران را در دل ارتش تاسیس کردیم که نتیجه نمی‌داد و امام (ره) دستور به حرکت جداگانه این دو نهاد در کنار هم داد. کار اساسی این است که سازمان طب سنتی تاسیس بشود با سازوکار جدا که ابعدادش توسط مجلس تعیین شود و دست مجموعه تصمیم‌گیرندگان داخل وزارت بهداشت نباشد. تا آن زمان معاونت باید بماند. ضمن این، اگر معاونت طب سنتی طی سه سال گذشته اگر توانسته باشد کادر داخلی خودش را نسبت به ضرورت طب سنتی توجیه کرده باشد، کار بزرگی کرده است. انتظار بیش از این هم نداریم.

این یک فریاد اعتراض است/ معاونت طب سنتی باید بگردد
حکیم حسین خیراندیش، رئیس مرکز تحقیقات حجامت ایران: اگر یک مدیر با صرف وقت حداقلی برای احیای یک معاونت در این سطح توقع داشته باشد که ظرف دو سال اتفاق بزرگی بیفتد و بعد به جرم همین بیاید آن معاونت را کوچکتر بکند،اهداف  آن معاونت محقق نمی‌شود.

وی در جمع‌بندی صحبت‌های خود گفت: اما در بحث برنامه‌ریزی، اگر بخش اندکی از این توانایی‌های مدیریتی‌ که وزارت بهداشت برای توسعه طب کلاسیک و رایج به کار گرفته است و خیلی هم موفق بوده صرف طب سنتی بشود، در همین یک سال باقی‌مانده می‌توانیم به دست‌آوردهای بزرگی برسیم. به هر حال مخالفت یا عدم مخالفت وزارت بهداشت به هر توجیهی برای توسعه طب سنتی، مانع رشد طب سنتی نمی‌شود. همچنان که در 30 سال گذشته نشده است. ما از داخل وزارت بهداشت بی‌اطلاع نیستیم و این روش مدیریتی که وزارت بهداشت در پیش گرفته است، باعث کوچک شدن و لطمه به طب سنتی می‌شود. بلکه وزیر باید توجه بیشتری به این معاونت بکند.

ناگفته پیداست که اگر وزیر محترم از عملکرد این معاونت ناراضی بوده‌، می‌توانست به سراغ گزینه‌های دیگری چون تغییر معاون، افزایش بودجه، حمایت بیشتر و ... برود اما برخلاف شعار حمایت از طب سنتی به یکباره این معاونت را به سطح یک اداره کل تنزل داد.

رهبر معظم انقلاب نیز که طب سنتی را یکی از دغدغه‌های خود عنوان می‌کنند در ذکر خاطره‌ای فرموده‌اند:

«من در چند سال قبل در اوايل انقلاب، سال ۱۳۵۹ بود يك سفري با يك هيأتي به هند رفته بودم.آنجا مأموران وزارت خارجه به ما اطلاع دادند كه يك بيمارستان گياه درماني وجود دارد. من خيلي علاقه‌مند شدم كه آنجا را ببينم و رفتم ديدم از نزديك، بيمارستان بسيار وسيع و مفصلي بود، اسم فارسي هم برايش انتخاب كرده بودند به نام هم‌درد. ما در آنجا كارهاي گياهي درماني را ديديم. بنده آنجا به ذهنم آمد كه مي‌بايستي (گياه درماني) را در ايران پيگيري كنيم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمدی ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    3 0
    من با طب سنتی ایرانی و احیاء آن مخالفم! چون کلی دلال داروی خارجی از نان خوردن می افتند! آنها هم هموطن ما هستند! این بی عدالتی تا به کی؟ چرا نان دلال ها و شرکت های داروسازی خارجی را آجر میکنند؟
  • مهدی ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    1 0
    متاسفانه برخی ازروی عنادطب سنتی را قبول ندارن.چون غرب را مرجع علم می دانند.بوعلی سینا که همه ما ازش به بزرگی یاد میکنیم علم پزشکی اش کجا داره استفاده میشه؟اما ما علم پزشکی را داریم از غرب وارد میکنیم.بنده که تاکنون نتیجه خوبی ازطب سنتی گرفتم.
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    1 0
    طب سنتی اگر با روشهای مدرن پزشکی تایید بشه، قابل استفاده هست. خیلی از کارایی که میشه تو این زمینه فقط شیادی و سواستفاده از سادگی مردمه
    • ام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      0 0
      اتفاقا اگر با طب مدرن تایید بشه به درد نمی خوره چون چیزی که طب مدرن تاییدش کنه یک علمی منحطی مثل خودشه
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    1 0
    این استدلال که میگن چون به حد مورد نظر نرسیده باید کار رو شل کنن مثل اینه که یه بچه ضعیف و نحیف متولد بشه به جای این که بیشتر بهش برسن بندازنش گوشه انباری بزرگ بشه و یا این که سر راه بزارنش، البته انتظاری هم نیست چون خودشون با سیستم آکادمیک غربی رشد کردن و بقیه رو به حساب نمیارن ولی یه مبحث ساده مثل گرمی و سردی که همه باهاش سر و کار داریم رو نمیتونن توجیه کنن چون توی منابعشون چیزی نیومده
  • علی ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    1 0
    لطف کنیدبگوییددکترای ایشان چیست؟
  • ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    1 0
    من نمیدونم این چه داستانیه که هرکسی میخواد برای موضوعی پیشنهاد بده سریع میگه باید سازمانی درست کنیم! حالا معرکه س که ایشون سپاه و ارتش رو هم مثال میاره برای حرفاش!!! اینکه سپاه درکنار ارتش درست شده چه ربطی به طب سنتی داره؟! هی سازمانهای الکی و عریض و طویل درست میکنین بعد میگید چرا اقتصاد مقاومتی رعایت نشد! واسه طب سنتی سازمان درست کنن که چی بشه؟ همه چی رو باید مدیریت کنین؟ این همه مدیریت کردید چی شد؟ دست رو هرچی میذارید بهم میزنید و بدتر میکنید...وجدانا دست بردارید فقط هرسال رقم بودجه رو گنده تر میکنید و بعدش میگید کو اقتصاد مقاومتی!
  • ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    1 0
    من از طب سنتی راضیم و از دست مخالفان طب سنتی عصبانی زندگی به سبک غربی فقط برام استرس و بیماری داشته این طب سنتی و زندگی به سبک ایرانی اسلامیه که سلامتی منو برمیگردونه
  • بیژن ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    1 2
    اگر طب سنتی ان کارایی اغراغ امیزی که می گویند داشت کنار گذاشته نمی شد۰گیاهان دارویی برای داشتن کارایی لازم لاجرم باید پروسه ازمایشگاهی طب جدید را طی کنند۰نمی شه ده کیلو علف در روز خورد تا ماده موثر ان به اندازه کافی در خون برسد۰طب سنتی جایگزین واکسیناسیون چیه?۰قبل از خوردن اخرین میخ به تابوت طب سنتی چه درمانی برای طاعون وبا و۰۰۰ داشت?۰همچین در مورد حجامت صحبت می کنندانگار هدیه ویژه خداوند به پیامبر اسلام بوده۰یک عملی بوده رایج پیامبر هم از ان استفاده کردهبا کارایی محدود و ویژه خود نه بیشتر۰۰
  • ایرانی ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    1 0
    زندگی و دارو و درمان و غذا به شیوه غربی یعنی مرگ زود رس انسانها ببینید عم قدیم 150 سال الن به 30 سال رسیده و این از حمله فرهنگی غربه و ما بو علی سینا با اون علم و دانش تغذیه و دارو را رها کردیم داریم ظلم میکنیم به مردم و دولت بیش از همه مقصر می باشد.
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    1 0
    چرا پرت و پلا میگی؟ برو ببین سن امید به زندگی پنجاه سال پیش چقدر بوده الان چقدر هست اوایل قرن جدید شمسی به چهل نمیرسیده! الان نزدیک هفتاده
  • حسین ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 2
    مشرق عزیز لطفا متن زیر را منتشر بفرمایید متن سخنان جناب خیراندیش را خواندم اما سوالی ذهن مرا به خود مشغول داشت . آیا لقب حکیم که در باب ابوعلی سینا و فردوسی و خیام و این بزرگان استفاده می شود را می دانیم ؟؟!!! جکیم بوعلی سینا مردی بود که در ابتدا استاد فلسفه بود و بر خلاف ذهنیت ما ایشان در درجه نخست فیلسوف بوده اند و پزشکی کار جانبی ایشان تلقی می شده . آن میزان علاقه ایشان به فلسفه بالا بوده است که کتاب فلسفی خود را شفا نامید و کتاب پزشکی را قانون نام نهاد زیرا شفا را در فلسفه می دانست و نه طب . حال سووال من آن است که جناب خیراندیش که اکنون با لقی جکیم در این نوشتار شما آمده است ؛ فلسفه بمانند بوعلی خوانده اند ؟؟؟؟!! یا تنها لیسانس مدیریت دارند ؟؟؟!!! در نزد کدام یک از مدعیان طب سنتی شما اکنون فردی بمانند بوعلی سینا را می توانید بیابید که لقب جکیم را بذل و بخشش می کنید ؟؟؟؟ دوم آنکه این طب سنتی تاکنون کسی را درمان کرده است ؟؟؟ و اگر آری ایا آنرا حاضرند بدل به مقالات علمی کنند تا دیگر دوستداران طب سنتی که این حقیر شدیدا به آن علاقمندم آنرا فرا گیرند ؟؟؟ پاسخ خیر است . شما حتی یک مورد درمان منتشر شده را با فرد درمان شده و مورد استناد نمی توانید بیابید !! می دانید چرا ؟؟؟!!!چون اساتید این شاخه نمی خواهند دیگران آنرا یاد بگیرند . سوم آنکه آیا اماری از شکایات مردمی به مجاکم قضایی از افراد مدعی طب سنتی دارید ؟؟؟ شاید ادارات آگاهی ناجا مملو از شکایات باشد که هست . طب سنتی عالی ست اما شرطش پذیرش دانشجو در دانشگاههای معمول علوم پزشکی از طریق آزمون و انتخاب این گرایش از سوی این دانشجویان از پس اموختن طب کلاسیک است و نه اینکه افرادی که حتی دیپلم !!!!!! ندارند ؛ خود را متخصص طب سنتی معرفی کنند .
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    ﺟﺎﻱ اﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺷﺘﻪ ﻣﺰﺧﺮﻑ ﻃﺐ اﻭﺭﮊاﻧﺲ ﺭﻭ ﺁﺟﺮ ﻛﻨﻴﻦ ﻛﻪ ﻓﻘﻄ ﺑﻪ ﻣﺮﻳﺾ ﺁﺳﻴﺐ ﻣﻴﺰﻧﻪ
  • ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    1 0
    اول اینکه دکتر خیر اندیش رییس مرکز حجامت ایران هستند دوم اینکه طب سنتی قدمت چند هزار ساله دارد و بر اساس طبع و مزاج افراد است یعنی ابتدا دستوراتی دارد که انسان بیمار نشود و با دستوراتی حضرات معصومین داده اند مطابقت دارد مانند اینکه در هنگام غذا خوردن لقمه خوب بجوید و یا میان غذا آب نخورید متاسفانه مردم به اطمینان طب جدید خیلی از عادات زندگی سالم گذشته خود را کنار گذاشته اند که همین امر موجب بروز بیماریهای فراوان شده است با کمی تفکر خواهیم دید که کسانی که هنوز از عادات پیشینیان طبیعت میکنند سالم ترند و عمر های طولانی تری دارند
  • ناشناس ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    1 0
    در جواب علی ایشان بیش از 30 سال هست تخصصی در زمینه ی بیشتر بیماری هایی که طب کلاسیک از درمان آن عاجز هستند تحقیق کرده و درمان موثر افتاده آمار بگیرید طب کلاسیک چند نفر مبتلا به پیسی(ویتلیگو) رو درمان کرده بعد آمار بیمارانی که صددرصد توسط داروهای ایشون بهبود یافتن رو ببینید همینطور آمار بیماران ام اس یا سرطانی یا دیابت و.....
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    گاردین در گزارش هفته گذشته که خود که اتفاقا همزمان با صدور دستور انحلال معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت بود، نسبت به رشد اجتماعی طب سنتی در ایران هشدار می‌دهد. یعنی ما مسئول نگرانی گاردین و حامیان صهیونیستی مالیش هستیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟ همین هشدار دشمنان یعنی اینکه ما راهمان را درست میریم
  • دوستدار طب اهلبیت ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    1 0
    به حول و قوه ی الهی 5 سال دیگه ثمره ی انقلاب عظیم طب اسلامی سنتی در ایران اسلامی عزیز را خواهیم دید فقط یک نمونه کلاس بیش از هزار نفری حکیم خیراندیش در قم
  • دوستدار طب اهلبیت ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    در جواب به آقا بیژن اول اینکه دلیل کنار گذاشته شدن طب اسلامی سنتی رو بیان کردند. دوم اینکه گفتین گیاهان دارویی باید پروسه ی ....... عرض کنم ایا میشود گفت خداوند بیماری را خلق کرد ولی درمان آن را به بشر نشان نداد؟؟؟ ایا خدا خاصیت درمانی را در فلان گیاه قرار نداد اونوقت بشر ضعیف میتواند آن خاصیت را به گیاه تزریق کند؟؟؟ بیشتر گیاهان دارویی علاوه بر پیشینه ی تاریخی و تجربی از پشتوانه ی روایت معصوم علیه السلام برخوردارند آیا سند و دلیلی محکمتر لازم است؟؟؟؟؟ چرا دیابت غیر قابل درمان شده؟؟ فشار خون چرا اینقدر زیاد هست؟؟و... البته که حجامت هدیه ی ویژه ی شب معراج به نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم بوده قال الله تبارک و تعالی( یا محمد احتجم و مر امتک بالحجامه )ای محمد حجامت کن و امتت را به حجامت امر کن مستدرک الوسایل جلد13 صفحه ی 89)بله که هدیه ی شب معراج به پیامبر گرامی اسلام بوده. درباره ی واکسیناسیون فرمودین آيا میدونید واکسیناسیون هر بیماری چطور تهیه میشه؟؟ میکروب یا باکتری ضعیف شده ی همان بیماری سپس در حالی که این کودک یا طفل بیچاره هیچ بیماری ندارد این ویروس ضعیف شده وارد بدن فرد میشود واین یعنی از همان ابتدا بیماری وارد بدن این انسان شده عوارضش را هم که میبینید هموطن چقدر زوج نابارور در کشور داریم؟؟ چرا آمار سرطان در ایران بالاترین رشد متوسط جهانیه؟؟چرا افسردگی ایران از کشورهای همسایه ش بیشتره؟؟؟ ام اس چرا؟؟ اما در باره ی جمله ی آخرتون عرض کنم به چند بیماری که فقط توسط حجامت درمان شده اشاره میکنم وبس 1-رماتیسم 2-پولیپ بینی 3-بلز پالزی(فلج شدن عصب صورت) 4-پیسی 5-اعتیاد به مواد مخدر و سیگار 6-اعتیاد دارویی 7-افسردگی 8-کاهش رشد و کوتاهی قد 9-درد سیاتیک(سیاتالژی) 10-کیست تخمدان 11-مسمومیت دارویی 12-آنمی فقر آهن 13-سندرم کلماتریک 14-اوره ی بالای خون 15-فشارخون و غلظت بالای خون 16-کلسترول و تری گلیسرید گمان کنم همین تعداد محدود کافی باشد. اگر مدرسه حین ثبت نام به کارت واکسن بچه ها ایراد نگیره والله العالم اجازه ی تزریق یک واکسن به بچه هام رو نمیدادم چون حجامتشان به موقع و اصولی صورت میگیره. شما خوشتان بیاید یا نه الحمدلله این طب احیا شده و نشر وبسط داده شده نشان به این نشان که گاردین و صاحبانش ابراز نگرانی کردند پس این یعنی ما راه را درست میرویم ان شاء الله.
  • حامی طب اسلامی ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    1 0
    اساس طب اسلامی ایرانی غذا محور هست حال آنکه طب غربی دارو محور و پول محور هست. ایا همیشه و براساس فطرت و عقل پیشگیری مهمتر و عاقلانه تر از درمان نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    تا به ثمر نشستن و احیای مجدد طب اسلامی ایرانی حامی و پشتیبان شما هستیم استاد ولو به قیمت زندان
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    0 0
    مشرق واقعا که اینهمه بیماری که توسط حجامت درمان شدن و ثابت شده س رو نوشتم با کلی مطالب چاپ نکردی خدایی بی انصافی کردی
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    0 0
    ممنون مطلبمو گذاشتی مشرق جان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس