کد خبر 5597
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۰

افزايش رستورانها حلال در فرانسه، ايجاد اتاقهاي حلال در هتلهاي بروکسل، انتقال ساختمان مسجد پيش ساخته به قطب شمال و ممنوعيت برگزاري مراسم افطاري مجلل در ازبکستان برخي از اخبار مرتبط با مسلمانان جهان در يک هفته گذشته هستند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاري مهر، براساس لايحه‌اي که در دولت ايتاليا تصويب شده و هنوز به تصويب پارلمان اين کشور نرسيده معابد هندو و بودايي، کليساهاي ارتدکس يوناني و شاهدان يهوه مي‌توانند از درآمد مالياتي که دولت به آنها اختصاص مي‌دهد سهمي داشته باشند اما در اين لايحه هيچ اشاره‌اي به مساجد نشده است.
تا کنون براساس تعيين دولت هشت درصد از درآمد مالياتي به کليساهاي ايتاليا تعلق مي گرفت که بيشتر آنها کاتوليک هستند، اين درحالي است که اگر ماليات دهندگان بخواهند مي توانند اين مبالغ را به جاي کليساها در اختيار پروژه هاي فرهنگي و خيريه قرار دهند.
يحي پلاويچيني اظهار داشت: رئيس جامعه اسلامي ديني ايتاليا به عنوان يکي از بزرگترين گروه هاي اسلامي ايتاليا از اينکه درآمد مالياتي ايتاليا از مساجد مسلمانان اين کشور دريغ شده احساس ناخوشايندي دارد.
اسلام در ايتاليا به عنوان يک دين به رسميت شناخته نشده است و در اين کشور تنها مسجد جامع رم، به عنوان مسجد رسمي شناخته مي شود.
سياستمداران ايتاليايي به عنوان علل عدم به رسميت شناخته شدن اسلام در اين کشور موارد واهي و بي اساسي مطرح مي کنند که بي ترديد در نتيجه تبليغات منفي رسانه اي در اذهان عمومي شکل گرفته و اگر شناخت اسلام حقيقي براي آن ميسر شود، بي ترديد بي اساس بودن اين ادعاها ثابت خواهد شد.
مسلمانان بين 1 تا 5/1 ميليون نفر را در ايتاليا تشکيل داده اند و 130 مسجد در سراسر اين کشور فعال است که تحت پوشش سازمان پوششي مسلمانان ايتاليا قرار دارد.

خيمه رمضان مسکو برپا شد

خيمه رمضان مسکو براي پنجمين سال متوالي از روز شنبه 6 شهريورماه با حضور شخصيتهاي مسلمان روسيه، رهبران اديان مختلف و مقامات رسمي اين کشور آغاز به کار کرد و تاپايان ماه رمضان به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.
خيمه رمضان روسيه امسال از سوي مقامات اين کشور با اضافه شدن به فهرست فعاليتهاي ديني و جشنهاي مذهبي مسکو به رسميت شناخته شد.
سال گذشته نيز اين خيمه طي 10 روز پاياني ماه رمضان فعال بود، اما فعاليتها آن براي امسال گسترش يافته است.
مراسم افتتاحيه خيمه رمضان با حضور نمايندگان کليساي ارتدکس روسيه، پروتستان، کاتوليک و نمايندگان يهودي و بودايي به مناسبت پنجمين سال فعاليت آن برگزار شد.
روزانه 600 نفر از اين خيمه ديدن مي کنند و در جريان اين ديدار از آنها دعوت مي شود در جلسات بحث وبررسي ديني و فلسفي و جلسات قرائت قرآن شرکت کنند.
همچنين هر روز اين خيمه ارائه کننده افطاري به مسلمانان روزه‌دار است که از غير مسلمانان نيز براي شرکت در اين مراسم دعوت مي شود.
برگزار کنندگان اظهار مي دارند مهمترين هدف اين رويداد کمک کردن به پيروان ساير اديان براي درک دين اسلام و آشنا شدن فرهنگ مسلمانان روسيه است.
اين خيمه نخستين بار در سال 2006 از سوي شهرداري آنکارا ترکيه در مسکو برگزار شد و پس از آن از سوي مسلمانان روسيه پيگيري شد به طوري که در حال حاضر خيمه هاي مشابهي در ساير بخشهاي روسيه نيز برپا مي شود.

رويکرد باکو درباره پخش اذان از مساجد شيعي تغيير کرد

دولت جمهوري آذربايجان مدتي پيش دستور ممنوعيت پخش اذان از مساجد اين کشور را صادر کرد که اين اقدام با اعتراضات مردم مسلمان و شيعه اين کشور مواجه و در نهايت به تغيير موضع دولت باکو منتهي شد.
شکور پاشازاده رئيس سازمان ديانت اين کشور در مراسم افطاري که با حضور حجت الاسلام اجاق نژاد نماينده مقام معظم رهبري در اين کشور برگزار شد اعلام کرد اين سازمان قصد دارد به علت افزايش مقلدين مقام معظم رهبري در اين جمهوري، از ايشان در خصوص زمان و نحوه پخش اذان در اين کشور استفتاء نمايد.
در مساجد اين جمهوري برنامه مشخصي براي پخش اذان شرعي وجود ندارد و دولت نيز بعلت بي نظمي در پخش اذان با اين اقدام مخالفت کرده بود.
همچنين پس از گذشت 6 ماه از بازداشت عزاداران دستگير شده توسط نيروهاي امنيتي دولت آذربايجان در مراسم رحلت پيامبر اکرم (ص) در 28 صفر امسال، دادگاه ياماسول باکو حکم 5 تن از افراد بازداشت شده را صادر کرد و طي حکم صادره 2 نفر از آنها به 4 سال حبس و 3 نفر نيز به 4 سال و 6 ماه حبس محکوم شدند.
در اين خصوص مائيس گلعلي‌اف رئيس حزب سبز جمهوري آذربايجان با انتقاد از حکم ناعادلانه دادگاه ياسامول باکو درباره 5 تن از عزاداران بازداشت‌شده در 28 صفر و تأکيد بر بي گناهي آنها خواهان آزادي آنان شد.
گلعلي‌اف با تاکيد بر اين موضوع که دولت بايد به مسلمانان اجازه دهد که مراسم‌هاي مذهبي و ديني خود را آزادانه برگزار کنند، افزود مردم مسلمان آذربايجان براي دولت باکو خطر به‌شمار نمي‌آيند و سرکوب و حبس آنان تنها منجر به ايجاد تنفر و انزجار خواهد شد. جوانان عزادار در روز 28 صفر در حقيقت انتقال دهندگان ارزش‌هاي اسلامي به نسل آينده جمهوري آذربايجان هستند و سرکوب آنان به‌معناي مخالفت دولت با پايبندي مردم به ارزش‌هاي اسلامي است.
پيشتر نيز برخي ديگر از رهبران و سران احزاب و تشکل‌هاي جمهوري آذربايجان از جمله احزاب فضيلت، اسلام، اتحاد آذربايجان و جمعيت روشنفکران آذربايجان و برخي ديگر از مدافعان حقوق بشر، حکم دادگاه درباره عزاداران بازداشت‌شده را سياسي و سفارشي دانسته بودند.

انتخابات سنا دليل مخالفت با ساخت مسجد نيويورک است

مسئول نظارت بر پروژه مرکز اسلامي و مسجد 13 طبقه نيويورک معتقد است مخالفت شديد با ساخت اين مسجد ارتباط بسيار نزديکي با انتخابات نوامبر سنا دارد.
فيصل عبدالرئوف امام جماعت نيويورک گفت: ترديدي نيست که فصل انتخابات تأثير بسياري روي ماهيت اين گفتمان گذاشته است.
رئوف در اظهارات خود به حزب سياسي خاصي اشاره نکرد اما بسياري از نامزدهاي محافظه کار و شخصيتهاي سياسي خود را در صف مخالفات پروژه 100 ميليوني مسجد و مرکز اسلامي 13 طبقه نيويورک قرار داده اند.
برخي جمهوري خواهاني که براي انتخابات ميان دوره فعاليت مي کنند، پس ازآن که سارا پلين و نيوت گرينچ مخالفت خود را با ساخت اين مسجد اعلام کردند، از اين پروژه به عنوان يک موضوع ستادي سود مي برند.
کوين کالوي از جمهوري خواهاني که براي نمايندگي کنگره در اوکلاهاما تلاش مي کند مدعي شد تمام رهبران مسلمان که با اين مرکز در ارتباط هستند تروريست محسوب مي شوند. دموکراتها نيز براي پاسخ به اين بحثها تحت فشار قرار گرفته اند.
هري ريد از دموکراتهاي سنا به عنوان رهبر اکثريتها که براي انتخاب دوباره در نوادا با شرايط دشواري رو به رو بوده گفته است که اين مسجد بايد در محلي دور از محل حملات يازدهم سپتامبر ساخته شود.
اوباما نيز پيشتر از حق مسلمانان براي ساخت مرکز اسلامي در منهتن حمايت کرده بود اما پس از آن اعلام کرد که اين حمايت به معناي تصويب تمام ويژگيهاي اين طرح نيست.
امام جماعت نيويورک مناقشات کنوني که پيش روي مسلمانان آمريکايي قرار گرفته و رويکردهاي متعصبانه اي که عليه آنها در جامعه شايع شده را با شرايط ساير مهاجران که پيرو اديان ديگري بودند مقايسه کرد و گفت: مسئله افراط گرايي تهديدي عليه همه ما است. افراط گرايان در تمام سنتهاي ديني ديگر نيز فعال هستند. افراط گرايان در هر سنتي که باشند يکديگر را تقويت مي کنند تا به اهداف خود برسند، ما بايد با افراط گرايي مبارزه کنيم و اين مبارزه تنها راه پيروزي در اين مناقشه و برقراري نظم صلح آميز جهاني است.

ساخت مسجد 13 طبقه نيويورک نشان‌دهنده جايگاه مسلمانان در امريکا است

امام جماعت نيويورک که طرح ساخت مرکز اسلام و مسجد 13 طبقه نيويورک را در نزديکي محل انفجارهاي يازدهم سپتامبر مطرح کرده و با مخالفتهاي گسترده‌اي روبه‌رو شده گفت: مسئله ساخت اين مسجد عميق‌تر از يک قطعه زمين است و مي‌تواند عاملي براي شکل دادن به روابط آينده مسلمانان در امريکا باشد.
فيصل ابورئوف امام جماعت نيويورک گفت: مناقشه ساخت مسجد نيويورک فراتر از يک قطعه زمين است و گستره آن به اسلام در امريکا و معناي آن براي امريکايي‌ها مي‌رسد.
رئوف در نشستي که با حضور اساتيد دانشگاه و محققان سياسي در دوبي تشکيل شده بود گفت: چالشهايي که براي ساخت اين مسجد و مرکز اسلامي در منهتن نيويورک به وجود آورده موجب شده بسياري از مسلمانان درباره جايگاه خود در زندگي مدني و سياسي امريکا پرسشهايي را مطرح کنند.
رئوف تأکيد کرد: بايد بحثها را از بحث هويت سياسي دور کنيم و آنها را به سطح بالاتري منتقل کرده و برحسب مسئوليت دوجانبه مورد بررسي قراردهيم.
براساس نظرسنجي‌هاي انجام شده 71 درصد از ساکنان نيويورک خواستار تغيير محل ساخت اين پروژه هستند.
اين مرکز اسلامي و مسجد قرار است با 13 طبقه در نزديکي محلي که انفجارهاي يازدهم سپتامبر 2001 رخ داد ساخته شود، اما اين موضوع اين روزها به بحث، مناقشات و جنجالهاي متعددي ميان احزاب سياسي، رسانه‌ها و عموم مردم تبديل شده است.
اين مرکز اسلامي که قرار است يک مسجد، تسهيلات ورزشي، سالن تأتر، رستوران و احتمالا مهد کودک داشته باشد به روي تمام افرادي که خواستار ديدار از آن هستند باز است تا نشان دهد مسلمانان بخشي از جامعه هستند.

شبکه تلويزيوني سوئد از پخش آگهي ضدبرقع امتناع کرد

يک شبکه تلويزيوني سوئد از پخش آگهي ستاد ضد برقع حزب راستگراي افراطي به علت پرهيز از انزجار نژادي در جامعه امتناع کرد.
اين آگهي که از سوي دموکراتهاي سوئد يک حزب راست گراي افراطي با هدف تأثيرگذاشتن در انتخابات 19 سپتامبر اين کشور ارائه شد.
اين آگهي رقابت ميان يک زن سالخورده با چند زن برقع پوش را هنگام هل دادن کالسکه بچه و شعار حمايت از حقوق بازنشستگي به بهاي مهاجرت را نشان مي داد.
انر گيدفلدت مدير ارتباطات شبکه TV4 سوئد گفت: ما تصميم به عدم پخش اين آگهي گرفتيم.
گيدفلدت گفت: قانون آزادي بيان سوئد ترويج پيامهاي مبتني بر انزجار نژادي و ديني را ممنوع مي کند و در اين رابطه اين آگهي ضد دين تلقي مي شود.
براساس نظر سنجيهايي که 10 روز پيش و يک ماه قبل از انتخابات برگزار شده دموکراتهاي سوئد 6/3 درصد آرا را به خود اختصاص مي دهند که هنوز هم با چهار درصد براي راهيابي به پارلمان فاصله دارند.

مسلمانان جهان يک ميليارد دلار به سيل‌زدگان پاکستان کمک مي‌کنند

دبيرکل سازمان کنفرانس اسلامي گفت: کشورهاي اسلامي ، سازمانهاي اسلامي و شخصيتهاي حقيقي مسلمان متعهد شده‌اند يک ميليارد دلار وجه نقد براي کمک به مردم سيل‌زده پاکستان کمک کنند.
اکمل الدين احسان اغلو دبيرکل سازمان کنفرانس اسلامي روز يکشنبه هفتم شهريورماه از تعهد مسلمانان براي پرداخت اين مبلغ کمک خبر داد.
اين وعده هاي کمک از طرف کشورهاي اسلامي، سازمانهاي غير دولتي اسلامي، مؤسسات سازمان کنفرانس اسلامي در عربستان، ترکيه، کويت ، امارات و قطر مطرح شده است.
احسان اغلو درباره اين کمکها از طرف مسلمانان طي يک نشست خبري مشترک با شان محمود قريشي وزير امور خارجه پاکستان گفت: مسلمانان نشان داده اند يکي از بزرگترين عوامل کمک هاي نقدي، عاطفي هستند.
يوسف رضا جيلاني نخست وزير پاکستان پيشتر از کمکهايي که به سازمانهاي غير دولتي خارجي به جاي دولت پاکستان مي شود انتقاد کرد و گفت: قسمت اعظم اين نوع کمکها هدر مي رود. هشت درصد کمکها به طور مستقيم به مردم سيل زده نمي رسد.
سيلهاي پاکستان ازبخشهاي شمال غربي کوهستاني پاکستان آغاز و به آرامي از ساحل جنوب وارد کشور شد، زمينهاي بزرگ کشاورزي را در آب فرو برد و بيش از يک ميليون نفر را بي‌خانمان کرد.

عربستان صدور ويزا براي گردشگران را متوقف کرد

عربستان سعودي صادر کردن ويزا براي افرادي که مي‌خواهند تنها براي گردشگري وارد اين کشور شوند را متوقف کرد، تصميمي که سعودي‌هاي فعال در عرصه گردشگري را خشمگين کرده است.
بيشنر افرادي که به عربستان سفر مي کنند عمدتا براي انجام حج و عمره وارد اين کشور مي شوند اما در سال 2008 اين کشور براي 6 هزار گردشگر و در سال 2009 براي 20 هزار گردشگر ويزا صادر کرد.
کميسيون گردشگري عربستان از اظهار نظر در اين رابطه امتناع کرده است اما عبدالله بن سعود رئيس کميته مشورتي هماهنگي سفرهاي گردشگري گفت که اين موضوع پس از عيد فطر با رئيس کميسيون گردشگري به بحث گذاشته مي شود تا راه حلهايي که مي تواند موانع سرمايه گذاري در عرصه گردشگري را رفع کند مورد بررسي قرار گيرد.
وي با اشاره به اينکه اين تصميم مانعي براي توسعه صنعت گردشگري داخلي است گفت: افرادي که در بخش گردشگري کار مي‌کنند از اين تصميم بسيار خشمگين شده اند.
عبدالله بن سعود با اشاره به افزايش چشمگير تعداد افرادي که طي سالهاي گذشته به عنوان گردشگر وارد عربستان شده اند گفت: تعداد ويزاهاي صادر شده براي اين افراد از 6 هزار به 20 هزار ويزا در سال رسيده است و مقامات کميسيون گردشگري عربستان بايد به جاي متوقف کردن جريان صدور ويزا آن را تقويت کنند.
درميان تعداد بسياري از مسلمانان از راه زميني، دريايي و هوايي وارد عربستان مي رود و انتظار مي رود که اين تعداد در ده روز پاياني ماه رمضان افزايش يابد.
روزانه 95 پرواز حج وارد پايانه حج در فرودگاه بين المللي ملک عبدالعزيز شده و 76 پرواز از آن خارج مي شود.

رستورانهاي حلال در فرانسه افزايش مي‌يابند

يک رستوران زنجيره‌اي غذاي فوري اعلام کرد پس از موفقيت پروژه آزمايشي خود در ماه فوريه، تصميم گرفته تعداد رستورانهاي حلال خود را در فرانسه افزايش دهد.
برخي از سياستمداران فرانسه اوايل سال ميلادي زماني که رستوران زنجيره اي "کوئيک" نخستين شعب حلال خود را راه اندازي کرد به سرعت واکنشهاي منفي نشان داده و مدعي شدند اين اقدام غير مسلمانان را از دسترسي به غذاهاي معمول خود محروم کرده و ترويج کننده اختلاف اجتماعي است.
ادعاي اين سياستمداران در شرايطي صورت مي گيرد که صنعت حلال در کشورهاي غير اسلامي رشد بسيار چشمگيري داشته و جدا از استقبال مهاجران مسلمان در اين کشورها اقبال غير مسلمانان به گوشت حلال را يکي از علل رشد اين صنعت در کشورهاي غير اسلامي مي شمارند.
اين رستوران زنجيره اي که در اصل در کشور بلژيک پايه گذاري شده اعلام کرده که 14 شعبه خود در فرانسه را به رستورانهاي تمام حلال تبديل مي کند و گوشتي که به اين رستورانها وارد مي شود براساس اصول شرعي اسلامي ذبح مي شود.
ژاک ادوارد شارت مدير اجرايي اين رستورانهاي غذاي فوري گفت: پس از بررسي نتايج اين تجربه در ماه فوريه تصميم گرفتيم خدمات حلال خود را در هشت رستوران ادامه داده و آن را از اول سپتامبر گسترش دهيم.
فرانسه با داشتن 6 ميليون مسلمان داراي بزرگترين جامعه اقليت مسلمان در اروپا است.
تابلوي قرمز رنگ رستورانهاي "کوئيک" يکي از نشانه هايي است که در فرانسه بسيار به چشم مي خورد و اين غذاي فوري در مناطق شهري با بيشترين جمعيت مهاجر طرفداران بسياري دارد.
درحال حاضر رستورانهاي حلال "کوئيک" شش درصد از شعب اين رستوران زنجيره اي در فرانسه را تشکيل داده اند.

هتلهاي بروکسل اتاقهاي حلال در اختيار مسلمانان قرار مي‌دهند

براي نخستين بار در اروپا از سال 2011 هتلهايي در شهر بروکسل بلژيک با عنوان "حلال" و با ويژگي سرو گوشت حلال، ارائه قرآن، سجاده نماز و قبله‌نما به منظور خدمت‌رساني به مسافران مسلمان فعال مي‌شوند.
برونو برنارد از مشاوران مؤسسه صنعت و تجارت بروکسل که عنوان حلال را از سال 2011 به برخي اتاقهاي هتلها در بروکسل اعطا مي‌کند گفت: در اين طرح هر طبقه از هتلها داراي اتاقهاي حلال خواهند بود که شايد آغازي براي فعاليت هتلهاي تمام حلال در آينده باشد.
برنارد اظهار داشت: براي ارائه عنوان حلال به اتاق برخي هتلها به تمام جزئيات توجه و تمهيداتي انديشيده شده تا براي مثال از سرو گوشت غير حلال براي مسافران اين اتاقها جلوگيري شود.
تا کنون چندين هتل از جمله برخي هتلهايي که مالکان آن شهروندان کشورهاي حاشيه خليج فارس هستند نسبت به اين طرح ابراز علاقه کرده اند.
در نظر سنجي که انجام شده مشخص شده شش هتل در بروکسل اعلام کرده کرده اند که اتاق ويژه اي براي مسافران مسلمان ندارند اما همواره تلاش مي کنند به نيازهاي ويژه مشتريان مسلمان خود پاسخ دهند از اين رو نسبت به اين طرح ابراز علاقه کرده اند.
اين نخستين گام مؤسسه صنعت و تجارت در بروکسل در عرصه بازار حلال نيست، اين مؤسسه در ماه مارس سال جاري ميلادي نيز گواهي حلالي را براي محصولات صنعتي صادر کرد.

صاحبان مسلمان فروشگاه‌هاي گلاسکو کالاهاي صهيونيستي را تحريم کردند

صاحبان مسلمان فروشگاه‌ها و مغازه‌ها در يکي از مناطق مسلمان‌نشين اسکاتلند کالاها و محصولات رژيم صهيونيستي را به‌نشانه حمايت از مردم مظلوم فلسطين تحريم کردند.
حدود 30 فروشگاه که صاحبان آنها مسلمان هستند از طرح تحريم کالاها و محصولات رژيم صهيونيستي در اعتراض به اسکان صهيونيستها در کرانه باختري و رويکردهاي آنها نسبت به فلسطيني‌ها حمايت مي‌کنند.
اين افراد همچنين به خيابانها آمده و با برگزاري راهپيمايي صاحبان ساير فروشگاهها را به تحريم محصولات رژيم صهيونيستي ترغيب کردند.
فعالان در اين ستاد وارد فروشگاههاي بسياري در اسکاتلند شده و کاغذهايي که اهداف خود را در آن منتشر کرده‌اند به صاحبان فروشگاهها ارائه داده و اعلام مي‌کنند که نام فروشگاهها و مغازه‌هايي که به فروش کالاهاي صهيونيستي ادامه دهند در جامعه اعلام شده و نسبت به آنها ابراز بيزاري خواهد شد.
اين ستاد با هدايت ستاد همبستگي با فلسطين در اسکاتلند و ستاد دوستان الاقصي در گلاسکو فعال شده و تاکنون بسياري از فروشگاههاي گلاسکو آگهي " هيچ کالاي اسرائيلي در اين محل به فروش نمي‌رسد" را روي شيشه خود نصب کرده‌اند.
برگزارکنندگان اين ستاد اظهارداشتند که به دنبال موفقيت اين ستاد در گلاسکو در نظر دارند آن را در سراسر کشو توسعه دهند.
تمرکز اين ستاد تحريم ميوه‌ها به‌ويژه خرما است که در ماه مبارک رمضان مسلمانان بيشتر آن را مصرف مي‌کنند.
صديق خان از ستاد دوستان الاقصي گفت: بسياري از مخالفان سياستهاي رژيم صهيونيستي بدون اطلاع اين کالاها را خريداري کرده و به اقتصاد رژيم اشغالگر قدس کمک مي‌کنند.

مقامات اتريش بازي آنلاين ضدمسجد را ممنوع کردند

مقامات اتريش يک بازي آنلاين ضدمسلمانان و ضدمساجد را که از سوي حزب راستگراي افراطي در اين کشور راه‌اندازي شده بود ممنوع کردند.
بازي آنلاين " خداحافظ مسجد" که از روز دوشنبه 8 شهريور راه‌اندازي شده بود با انتقادهاي شديد از سوي حزب سوسيال دموکرات، حزب سبز اتريش و همچنين جوامع اسلامي و کاتوليک رو به رو شد.
اين بازي از سوي يکي از شاخه‌هاي حزب راست‌گراي افراطي موسوم به آزادي در آستانه برگزاري انتخابات در ايالت اشتاير راه‌اندازي شده بود و در آن بازيکن ترغيب مي‌شد که با علامت " ايست" مساجد و مناره‌هايي که در حومه شهر به وجود مي‌آيند مورد هدف قرار دهد.
پس از ممنوع شدن اين بازي از سوي مقامات اتريشي در حزب افراط گراي آزادي، در پايگاه اينترنتي اين بازي نوشته است که در نتيجه فشارهاي سياسي از طرف مخالفان، اين بازي از سوي مقامات دادگستري اتريش ممنوع شده است.
دفتر دادستان محلي اوايل هفته اعلام کره بود که حزب آزادي اتريش را بر سر اين بازي مورد بازجويي قرار مي‌دهد. از سوي ديگر اين حزب افراط‌گرا مدعي شده که مي‌خواهد بحث ساخت مساجد را بار ديگر به جريان بيندازد.
اين مناقشه نمونه کوچکي از روندهاي گسترده در ايالات متحده و اروپا است که عليه اسلام، مسلمانان و ساخت مساجد در جريان است.
ماه گذشته نيز پس از آنکه يکي از از رهبران اسلامي اتريش طي مصاحبه‌اي گفته بود که آرزو دارد در تمام ايالات اتريش يک مسجد با يک مناره ساخته شود، برخي از احزاب سياسي اين کشور اروپايي واکنشهاي افراطي نشان دادند.
در اتريش چهار مسجد با مناره وجود دارند که هيچ کدام در ايالت اشتاير قرار ندارند. اين درحالي است که حدود 6/1 درصد از جمعيت اتريش را مسلمانان تشکيل داده‌اند.

ده‌ها هزار مسلمان آخرين نماز جمعه ماه رمضان را در مسجدالاقصي اقامه کردند

درحالي که فلسطيني‌ها مخالفت خود را با از سرگرفتن مذاکرات سازش نشان داده و هزاران نفر از مردم غزه در راهپيمايي روز قدس شرکت کرده‌اند، ده‌ها هزار نفر از مسلمانان به رغم حضور شديد و سنگين نيروهاي صهيونيستي در شهرقدس گردهم آمدند و آخرين نماز جماعت جمعه ماه رمضان را در مسجد الاقصي اقامه کردند.
پليس صهيونيستي تعداد نمازگزاران روز را بين 160 تا 170 هزار نفر اعلام کرد اما مقامات مسلمان اظهار داشتند که اين تعداد از مرز 200 هزار نفر نيز گذشته بود.
شيخ يوسف ابوسنينه خطيب نماز جمعه از سرگرفتن مذاکرات سازش در واشنگتن مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: اين مذاکرات درحد يک شوخي است".
وي در ادامه رژيم صهيونيستي را به دنبال کردن عادي سازي روابط با جهان اسلام متهم کرد و اظهار داشت که صهيونيستها با ادامه اسکان يهوديان به حضور خود در کرانه باختري پافشاري مي‌کنند.
در نوار عزه هزاران نفر از مردم براي گراميداشت روز قدس راهپيمايي کردند. مقامات رسمي حماس نيز در جريان اين راهپيمايي مقاومت بيشتر مردم فلسطين را خواستار شدند.
اسمائيل الاشقار از مقامات ارشد حماس در جريان راهپيمايي روز قدس گفت: بيت المقدس با مذاکرات آزاد نمي‌شود بلکه با جهاد و مقاومت آزاد خواهد شد.
رژيم صهيونيستي بيش از 2 هزار نيروي امنيتي را در اطراف مسجد الاقصي مستقر کرده بود و چون هفته‌هاي گذشته دسترسي مردان کمتر از 50 سال و زنان کمتر از 40 سال به مسجد الاقصي ممنوع شده بود.

ساخت مسجدي در استراليا با مخالفت ساکنان محلي رو به رو شد

طرح ساخت مسجدي در شهر اورنج گرو حومه شهر پرث در غرب استراليا، در نتيجه ناآگاهي از ماهيت اسلام و تبليغات منفي رسانه‌اي با مخالفت ساکنان محلي رو به‌رو شده است.
در گردهمايي که از سوي ساکنان محلي شهر اورنج گرو برگزار شده بود بسياري از شرکت‌کنندگان با ساخت مسجدي براي مسلمانان اين شهر مخالفت کردند.
جدا از تعصب بي‌مورد و رويکردهاي منفي که صرفاً در نتيجه تبليغات رسانه‌اي ايجاد شده برخي از اين افراد نگراني خود را نسبت به افزايش بار ترافيک و شلوغي شهر ابراز کردند.
اين درحالي است که مسلمانان اين شهر درحال حاضر ساختماني را در اختيار دارند و نمازهاي جماعت خود را در آن برگزار مي‌کنند. به دنبال افزايش جمعيت، مسلمانان تصميم گرفته‌اند فضاي داخلي ساختمان را به نوعي توسعه دهند که پاسخگوي جمعيت نمازگزار باشد و همان ساختمان را به مسجد تبديل کنند.
در اين ميان بسياري از مخالفان ساخت اين مسجد مدعي شده‌اند که مخالفت آنها پايه و اساس ديني ندارد. اين درحالي است که يکي از مشاوران اين پروژه اظهار داشته است که اگر قرار بود به جاي اين مسجد در همين مکان يک کليسا ساخته شود ديگر مخالفتي با طرح ساخت آن صورت نمي‌گرفت.
وي افزود: ساخت ساير تسهيلات اسلامي در شهر پرث نيز با مخالفت ساکنان محلي روبه‌رو شده است.
اين مسجد در اوج شلوغي خود بيش از 100 نفر جمعيت نخواهد داشت و اجازه پارک تا 20 اتومبيل در پارکينگ نزديک اين مسجد گرفته شده است.
مسلمانان همچنين اظهار داشتند که ساخت سالن اصلي اين مسجد به‌نوعي خواهد بود که کوچکترين صدايي از آن به بيرون نرود.

ازبکستان برگزاري مراسم افطاري در رستورانها را ممنوع کرد

پس از انتقاد مقامات ديني ازبکستان نسبت به برگزاري مراسم افطاري عمومي در رستورانها و تالارها از سوي ثروتمندان که صرفاً به‌وسيله‌اي براي خودنمايي تبديل شده، برگزاري اين نوع مراسم افطاري در ازبکستان ممنوع شد.
يک سخنگوي هيئت مسلمانان ازبکستان گفت: مراسم افطاري تجملاتي به راهي براي خودنمايي ثروتمندان تبديل شده است.
عبدالعزيز منصور نايب رئيس هيئت مسلمانان ازبکستان گفت: طي سالهاي گذشته متوجه شده‌ايم که در مراسم افطاري چون اکثر مراسم عروسي که توسط ثروتمندان براي ثروتمندان برگزارمي‌شود بيش از حد اسراف و افراط صورت مي‌گيرد.
وي افزود: ما امسال در آغاز ماه رمضان به‌عنوان يک تجربه برگزاري مراسم افطار در رستورانها و تالارها عروسي را ممنوع کرده و تاکنون بازخورهاي مثبتي از اين رويکرد دريافت کرده‌ايم.
ازبکستان داراي اکثريت جمعيت مسلمان است اما اين کشور به صورت سکولار اداره مي‌شود.
عبدالعزيز در رابطه با محدوديت عدم برگزار مراسم افطاري عمومي مخالفت دولت را با محدود کردن گردهمايي ديني در طول ماه رمضان تکذيب کرد و گفت: بسياري از روحانيان در مراسم افطاري شرکت کرده و ميزبانها نسبت به برگزاري اين مراسم در خانه‌ها خود به جاي رستورانها ابراز رضايت مي‌کنند.

ساختمان پيش ساخته مسجدي به قطب شمال منتقل مي‌شود

براي پاسخ به نياز جامعه مسلمانان درحال رشد شهر اينوويک در شمال کانادا و منطقه قطب شمال قرار است يک ساختمان پيش‌ساخته به‌عنوان مسجد پس از طي 4 هزار کيلومتر از راه زميني و دريايي وارد اين شهر شود.
شهر اينوويک داراي جمعيت 4 هزار نفري است که جامعه مسلمانان آن طي سالهاي اخير رشد کرده و تعداد مسلمانان آن به 80 نفر رسيده است، اما اين تعداد نياز به محلي براي اقامه نماز جماعت خود دارند که از واگن سه در هفت متري که اکنون در آن نماز مي‌خوانند بزرگتر باشد.
از آنجا که مسلمانان توانايي ساخت مسجد جديد در شهر را نداشتند و هزينه هاي نيروي کار و مواد لازم براي ساخت مسجد بسياري بيشتر از بخشهاي جنوبي کانادا بود از يک شرکت ساختماني ساختمانهاي پيش ساخته در مانيتوبا ساختماني خريداري کرده و قرار است با نصف قيمت ساخت يک مسجد از مرحله طراحي تا تکميل ساختمان آن را به شهر اينوويک منتقل کند.
سازمان خيريه "زبيده طالب" در مانيتوبا نيز بخش قابل توجهي از هزينه انتقال ساختمان مسجد 140 متر مربعي را تقبل کرده است.
انتقال اين ساختمان از پايان ماه آگوست آغاز شده و انتظار مي‌رود تا 24 سپتامبر (2 مهر) ساختمان مسجد جديد مسلمانان به شهر اينوويک برسد. اين مسجد روي زميني مستقر مي‌شود که مسلمانان در منطقه مسکوني شهر آن را خريداري کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس