فیات هفتمین خودروساز بزرگ در اروپا از لحاظ سهم بازار است و این شرکت در سال گذشته توانست 6.3 درصد از بازار خودروهای سواری اروپا را به دست آورد و بالاتر از دایملر، تویوتا و نیسان قرار گیرد.

آیا پای هفتمین خودروساز اروپا به ایران باز می‌شود؟/ حضور فیات در ایران به اما و اگر کشیده شد
گروه اقتصادی مشرق- از روزی که خبر دیدار، ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا به ایران منتشر شد، بیشترین گمانه‌زنی‌ها صنعت خودرو را نشانه گرفت، به‌طوری‌که برخی از تحلیلگران اقتصادی بر این باور بودند که نفس اصلی این سفر گذاشتن دست‌ فیات در دست ایران‌خودرو و تبدیل شدن این شرکت ایتالیایی به شریک اول بزرگترین خودروساز کشورمان بود.

هاشم یکه‌زارع چندی پیش با اشاره به توافقات اولیه با فیات اعلام کرده بود که قصد دارد این شرکت ایتالیایی را به شریک اول تجاری ایران خودرو تبدیل کند، اما با عدم حضور نمایندگان فیات در سفر هیات تجاری ایتالیا به ایران، حضور این خودروساز با اما و اگرهایی روبرو شد.

در ادامه جایگاه جهانی این خودروساز ایتالیایی از نظرتان می‌گذرد:

* تاریخچه فیات و شرکاء

شرکت فیات، خودروساز قدیمی ایتالیا  که اکنون یک شرکت ایتالیایی-آمریکایی محسوب می‌شود و این خودروساز یک بار تجربه ناموفق در بازار ایران دارد و حدود یک دهه پیش کارخانه‌ای برای مونتاژ فیات سینا در ایران راه‌اندازی کرد که پس از تولید تعداد محدودی، جمع شد.

گروه فیات، مجموعه ای از شرکت های صاحب نام و ۱۶ برند را شامل می شود. که از جمله معروفترین آنها؛ فیات،آلفارومئو، لانچیا، جیپ،کرایسلر، دوج،فراری و مازراتی را می توان نام برد.

با توجه به جایگاه جهانی فیات و سطح تولیدات این شرکت، به جرات می‌توان گفت فیات یک سر و گردن از خودروسازان فرانسوی که دو دهه است بازار ایران را به تسخیر درآورده‌اند، بالاتر است.

* سابقه فیات در دیگر کشورها

با این که فیات یک خودروساز ایتالیایی است اما سابقه زیادی در تولید در دیگر کشورها دارد به همین دلیل دارایی‌های گروه خودروسازی فیات غالباً در بیرون از خاک ایتالیا قرار دارند، که بخش اعظم آن، در کشور برزیل مستقر می‌باشد.

آیا پای هفتمین خودروساز اروپا به ایران باز می‌شود؟/ حضور فیات در ایران به اما و اگر کشیده شد

کمپانی فیات همچنین در کشورهای آرژانتین و لهستان نیز دارای کارخانجات تولیدی است و در شرکت‌های خودروسازی مستقر در فرانسه، ترکیه، مصر، آفریقای جنوبی، هند، صربستان، پاکستان و چین، سرمایه‌گذاری‌های مشترک دارد.

گروه صنعتی فیات در طول بیش از یک قرن فعالیت، موفق به خریداری شرکت‌های زیادی شده‌است. فیات در سال ۱۹۶۸ لانچیا را بدست آورد، در ۱۹۶۹ فراری و در ۱۹۸۶ شرکت آلفا رومئو را از دولت ایتالیا خریداری نمود، در ۱۹۹۳ خودروسازی مازراتی را تصاحب کرد، در سال ۲۰۱۱ نیز به‌ترتیب کرایسلر، دوج و جیپ را بدست آورد. این شرکت، مالک شرکت صنایع سنگین اویکو هم می‌باشد.

 از تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۱۴ در پی تاسیس گروه فیات کرایسلر اتومبیلز Fiat Chrysler Automobiles، شرکت فیات و کرایسلر، به‌همراه کلیه شرکت‌های تابعه، زیرمجموعه و فرعی آنها، زیر چتر این گروه خودروسازی، که توسط فیات مدیریت می‌شود، قرار گرفتند.

با توجه به ادغام فیات با خودروساز آمریکایی کرایسلر، اکنون فیات یک شرکت آمریکایی-ایتالیایی محسوب می‌شود که دفتر مرکز آن در شهر لندن قرار دارد اما خطوط تولید اصلی آن در تورین ایتالیا و میشیگان آمریکا واقع است.

با توجه به این ادغام، اکنون محصولات شرکت فیات به دو بخش تقسیم می‌شود: خودروهای فیات ایتالیا (همان محصولات فیات سابق) و خودروهای فیات آمریکا که در واقع خودروهای کرایسلر سابق هستند.

بخش ایتالیایی این شرکت خودروهایی چون آبارت، آلفارومئو، فیات، مازراتی و لانچیا را تولید می‌کند و کارخانه آمریکایی آن نیز کرایسلر، دوج و جیپ را تولید می‌کند.

آیا پای هفتمین خودروساز اروپا به ایران باز می‌شود؟/ حضور فیات در ایران به اما و اگر کشیده شدجایگاه جهانی فیات

در سال 2014 شرکت فیات از لحاظ درآمد، ششمین خودروساز برتر دنیا شد. مجموع درآمد فیات در این سال 96 میلیارد یورو بود و توانست بالاتر از هوندا، بی.ام.و، نیسان، هیوندای، پژو و رنو قرار گیرد.

فولکس واگن، تویوتا، دایملر (بنز)، جنرال موتورز و فورد رتبه‌های بالاتر از فیات را در اختیار داشتند.

میزان فروش فیات در سال 2014 میلادی 4.75 میلیون خودرو بود و طبق برنامه قصد دارد تا سال 2018 میزان فروش خود را به 7 میلیون برساند. این شرکت بیش از 228 هزار نفر کارگر دارد.

فیات از لحاظ سهم بازار در سطح جهان در رتبه ششم خودروسازان بزرگ در سال 2014 قرار گرفت.

سهم این شرکت از بازار خودروی جهان 5.9 درصد اعلام شده است.

فیات در سال گذشته میلادی هفتمین خودروساز بزرگ در اروپا از لحاظ سهم بازار بود. در این سال، فیات توانست 6.3 درصد از بازار خودروهای سواری اروپا را به دست آورد و بالاتر از دایملر، تویوتا و نیسان قرار گیرد.

فولکس واگن با 24.9 درصد، پژو با 10.5 درصد، رنو با 9.5 درصد، فورد با 7.3 درصد، جنرال موتورز با 6.8 درصد و بی‌.ام.و با 6.4 درصد، رتبه‌های بالاتر از فیات بودند.

* تولیدات اصلی فیات

بر اساس گزارش رسمی شرکت فیات در سال 2013، مهمترین تولیدات این شرکت در این سال عبارت بودند از: 1.5 میلیون خودروی فیات، 400 هزار خودروی لانچیا، 900 هزار فیات پرافشنال، 700 هزار جیپ، 800 هزار دوج، 20 هزار مازراتی و فراری و 100 هزار آلفارومئو.

ارزان‌ترین محصول فیات، مدل فیات 500 است که حداقل قیمت فروش آن حدودا 17 هزار دلار (بیش از 50 میلیون تومان) است.

نیاز شدید فیات به حضور در بازار ایران

طبق این گزارش، فیات در سطح خاورمیانه تقریبا حضور ناچیزی دارد و عمده تولیدات آن در سایر مناطق جهان به فروش می‌رسد. حدود 16 درصد فروش فیات در آمریکای شمالی به جز ایالات متحده، 16 درصد در کشور آمریکا، 2 درصد در شرق آسیا، 3 درصد در چین، 26 درصد در برزیل، 19 درصد در آمریکای جنوبی به جز برزیل، 7 درصد در اروپا و 6 درصد در آفریقا و خاورمیانه بوده است.

نیاز شدید فیات به حضور در بازار ایران

با توجه به برنامه میان‌مدت فیات برای افزایش 40 درصدی تولید و درآمد شرکت تا سال 2018، به نظر می‌رسد حضور در بازار ایران نقش مهمی در تحقق اهداف فیات دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • آرش ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    حالا اونایی که این یه سال اومدن تاحالا چه گلی به سرمون زدن که این یکی میخاد بزنه؟! فقط امضا ودست زدن وخداحافظ ! عمل هیچی
  • حسین ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    سلام . از مطلب ارائه شده ممنونم. مدیرعامل سابق ایران خودرو ، آقای منطقی، زمانی از قراردادهای جدید با سایر خودروسازها خبر دادن. اما ظاهرا مدیران بعدی غیر از پژو فرانسه علاقه ای به شرکت های دیگر خودرو ساز ندارند. جدای از تحریم ای کاش مسئولین مرتبط با صنایع خودروسازی بعد از خودباوری داخلی از شرکت های به نام دیگر جهت همکاری استفاده می کردند.واقعا از دیدن خودرو فرانسوی حالمون بهم می خوره.