جنرال موتورز دهمین سال حضور و تولیدش در چین را با آوردن این مدل مفهومی به نمایشگاه شانگهای خاطره انگیز کرد؛ ماشینی که طراحی بسیار خشن و هجومی دارد.

به گزارش مشرق، نام این مدل مفهومی شورولت را "FNR" گذاشته اند. پر از چیزهای عجیب و غریب است که البته هیچ کدام صرفا برای تعجب دیگران ساخته نشده و همگی تکنولوژی ها و نوآوری هایی است که می تواند آینده صنعت اتومبیل را دگرگون کند.


البته این ماشین از نظر تکنولوژی و ساخت چنان پیچیده است که نمی شود توقع داشت به این زودی ها جنرال موتور DNR را به تولید انبوه و فروش برساند اما تصویری از ایده ها و برنامه های این کارخانه برای آینده می دهد و در عین حال می تواند ماشین سوار های جوان و همین طور سرمایه گذاران صنعت اتومبیل را سر ذوق بیاورد. در واقع FNR مجموعه ای از همه تکنولوژی ها، فناوری ها و ایده هایی است که جنرال موتورز برای آینده در حال آزمایش و کار روی آنها است.

طراحی بدنه
طراحی خارجی FNR خیلی شلوغ است. پر از LED و نقش ها و خطوطی است که چشم آدم را هم زمان به این سو و آن سومی‌کشند. البته در بین همه این طرح و نقش‌ها باز هم چیزهای دیگری هستند که بیش از بقیه قسمت ها به چشم می آیند و توجه آدم را جلب می کنند. یکی از مهم ترین فیچرهای این ماشین درهای "سنجاقکی" آن است. لاستیک های توخالی مغناطیسی این ماشین هم چیزی نیست که چشمتان بتواند به راحتی از روی آن بگذرد. چراغ‌های جلو و عقب این ماشین از تکنولوژی کریستال لیزر بهره می برند که به تازگی در حال ورود به عرصه تولید در اروپا است و در تعداد کمی از محصولات استفاده می شود. چراغ های کریستال لیزر چهره FNR را حتی  فضایی تر کرده اند. روی سقف ماشین یک سیستم رادار با استفاده از نقشه عوارض مختلف وجود دارد که این ماشین را در جهت یابی و ناوبری بی نظیر می کند.

طراحی داخلی
طراحی و اجزای داخلی شورولت FNR اگر بیشتر از بیرون‌اش شلوغ و پیچیده نباشد کمتر از آن هم بدیع و و پر از نوآوری نیست. زیبایی های افسانه ای و شبیه به داستان های علمی تخیلی در آن به خدمت راحتی در آمده است. فرمان این ماشین یکی از جالب توجه ترین قسمت‌های آن است. از آنجایی که این ماشین می تواند خودکار حرکت کند احتمالا این فرمان می تواند حرکت های خودبه خودی هوشمندانه ای داشته باشد که طراحی آن هم حتما کار ساده ای نیست.

محصول جدید ژنرال موتورز با ظاهری خاص رونمایی شد +عکس
البته جنرال موتور ادعا کرده است که این ماشین را می شود روی حالت دستی گذاشت و مثل ماشین های دیگر با آن رانندگی کرد ولی هنوز دقیقا نحوه کارکرد Mode های این ماشین و سیستمی که روی آن سوار شده مشخص نیست.قسمت داشبورد این ماشین از در سمت شاگرد گرفته تا در سمت راننده انحنا و برجستگی‌های معمول داشبورد همه ماشین ها را دارد ولی تمام سطح آن مانیتور و LED است!

مانیتور و حسگرهایی که روی سطح داشبورد وجود دارد کمک می‌کنند که شما با اشارات ساده آوایی و اشاراتی با دست و صورتتان به ماشین دستورات لازم را بدهید تا خواسته های شما را برآورده کند. این سیستم کاملا در ارتباط با اینترنت کار می کند. البته جنرال موتورز درباره این قسمت ماشین هم توضیح چندانی نداده است و ظاهرا می خواهد ماشینش هم چنان سورپرایزی برای غافلگیر کردن داشته باشد.

صندلی های ماشین البته از دور پر از سوراخ و تور مانند هستند و با اینکه عجیب و غریب‌اندو  حس راحتی به آدم نمی‌دهند ولی رویشان که بنشینید می فهمید کاملا در اشتباه هستید!  وقتی با ماشین روی حالت اتوماتیک در حال حرکت باشید می توانید روی صندلی های جلوی آن مانند صندلی اتاق خواب یا محل کارتان 360 درجه بچرخید و در مقابل آدم هایی که عقب هستند بنشینید یا رو به شیشه بیرون را نگاه کنید. یکی دیگر از ویژگی های مهم این ماشین این است که به جای چرخاندن کلید شما را از روی چهره و چند ویژگی دیگرتان تشخیص می‌دهد و تا خودتان سوارش نشوید روشن نمی شود. بدی اش این است که دیگر نمی توانید این ماشین را به دوست و رفیق هایتان قرض بدهید.

سیستم پیشران
درباره اینکه سیستم پیشران این ماشین چه ویژگی هایی دارد کارخانه جنرال موتورز هیچ چیزی اعلام نکرده است. تنها چیزی که می‌شود با قطعیت گفت این است که شورولت FNR یک ماشین الکتریکی است ولی درباره نوع باتری‌هایش، دوام کارکردش و ویژگی ها و قابلیت های موتورش چیز دیگری نمی شود گفت.

البته FNR آنقدر خاص و عجیب و غریب است که نمی شود آن را شبیه ماشین دیگری دانست یا با آن مقایسه کرد ولی شاید مدل مفهومی مرسدس بنز به نام F015 که امسال قرار است رونمایی شود. مدل مفهومی بنز هم با نمایشگر و LED پوشیده شده است و صندلی های متحرک مانند این دارد. البته ایده ها و تکنولوژی های بسیار متفاوتی در دو ماشین وجود دارد که قابل مقایسه نیستند.

RINSPEED BUDII که البته خودش با الهام از BMW i3 ساخته شده هم شاید مدل نزدیکی به این ماشین باشد. البته BUDII بسیار کاربردی‌تر است و نشان داده که که واقعا در خیابان به درد می خورد در حالی که FNR هنوز از بوته آزمایش سربلند بیرون نیامده است. با این حال محصول  RINSPEED در زیبایی و هنر طراحی هرگز به پای ماشین جنرال موتورز نمی رسد.

منبع: فرصت امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس