باید به مقامات پاکستانی گوشزد کرد که به موازات اینکه روابط اسلام آباد - تهران رو به تیرگی رود؛ این خلأ با نزدیکی هند و ایران جبران خواهد شد.

چرا پاکستانی‌ها دست رد به سینه روحانی زدند/ بزرگترین متضرر خط لوله صلح کیست/گروه بین‌الملل مشرق - 14 سال پیش مذاکره صادرات گاز ایران به پاکستان آغاز شد. در آن زمان تصمیم بر این بود که خط لوله‌ ای با عنوان خط لوله صلح میان ایران، پاکستان، هند و در نهایت چین احداث شود تا گاز ایران از عسلویه به آسیای شرقی برسد. در سال 2002 یعنی زمان مذاکرات اولیه شاید کمتر کسی فکر می ‌کرد که صادرات گاز ایران به پاکستان در قالب خط لوله صلح، به سنگ بزرگی به عنوان تحریم برخورد کند و امروز که در سال 2016 به سر می بریم فقط سهم ایران در احداث خط لوله صادرات گاز به پاکستان احداث شده باشد.

اما این مشکل اساسی نبود، مشکل اساسی خلف وعده های اسلام آباد و عدم عمل به تعهدات بود که از وابستگی سیاسی و اقتصادی پاکستان و تاثیر بازیگران منطقه ای و بین المللی در این کشور نشات می گرفت.

گزارش زیر ابعاد و زوایای مختلف طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و هند و همچنین چین موسوم به «خط لوله صلح» و نقش پاکستان در اجرا و عدم اجرای این طرح را بررسی می کند.

طرح خط لوله صلح

طرح خط لوله انتقال گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان که به «خط لوله صلح» معروف شد، در سال 1990 مطرح شد. براساس طرح ارائه شده، این خط لوله قرار بود، با 2700 کیلومتر طول، روزانه 150 میلیون متر مکعب گاز ایران به این دو کشور هند و پاکستان را صادر کند.

این طرح ملی که در پس آن انگیزه های سیاسی و امنیتی وجود داشت، در راستای راهبرد کلان عرضه منابع انرژی در بازارهای بزرگ و روبه رشد مصرف جهان، از جمله هند، پاکستان و چین طراحی شده بود تا با توسل به آن، امکان تاثیر بر معادلات منطقه ‌ای و ایفای نقشی کلیدی در روند انتقال انرژی به بازار جهانی برای ایران فراهم گردد.

چرا پاکستانی‌ها دست رد به سینه روحانی زدند/ بزرگترین متضرر خط لوله صلح کیست/

انگیزه های هند و پاکستان از مشارکت در طرح

انگیزه هند و پاکستان جهت همکاری با ایران در این طرح را نمی توان تنها به نیاز این دو کشور برای تأمین گاز از ایران خلاصه کرد، چون هند قبل از ایران، با قطر و پاکستان با عربستان سعودی وارد مذاکره شده بودند.بنابراین اهداف سیاسی، هند و پاکستان را به مشارکت در این طرح ترغیب کرده بود.

پاکستان از توسعه مناسبات ایران و هند احساس خطر می‌ کرد، لذا به دنبال ابزار جدیدی برای تعامل با ایران و هند بود که در خط لوله صلح نمود پیدا می کرد.

هند نیز با درک این موضوع درپی تعمیق مناسبات خود با ایران، برای تأثیر بر نقش پاکستان در سیاست خارجی ایران بود که با عقد قراردادهای همکاری منطقه ‌ای بین ایران و هند مانند قرارداد ترانزیت، قرارداد ایران – هند – ترکمنستان و قرارداد ایران – هند – افغانستان تقویت شد.

چرا پاکستانی‌ها دست رد به سینه روحانی زدند/ بزرگترین متضرر خط لوله صلح کیست/

دبه هندی ها

سال 2009 میلادی هند با اعلام عدم توافق با ایران بر سر گاز صادراتی و همچنین نگرانی از ثبات پاکستان در عبوردادن گاز به هند، خروج خود را از این طرح اعلام کرد.

البته این اقدام پس از آن صورت گرفت که دهلی نو و واشنگتن توافقی هسته ای با یکدیگر امضا کرده و هند با گرفتن امتیازات مورد نظر کناره گیری خود از این طرح را اعلام کرد.

با خروج هند از پروژه، خط لوله صلح به آی ‌پی (Iran- Pakistan) تغییر نام داد و پیشنهادهایی برای احداث خط لوله مجزا از بندر جاسک و از مسیر دریا به هند مطرح شد.

چرا پاکستانی‌ها دست رد به سینه روحانی زدند/ بزرگترین متضرر خط لوله صلح کیست/

پاکستان و مشارکت در طرح لوله صلح

سال های پایانی دولت هشتم، در واقع آغاز رایزنی های اولیه ایران و پاکستان بود که در نهایت در سال های اول دولت نهم مذاکره ایران و پاکستان به نتیجه رسید و قرار بود در سال 2008 میلادی قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان در قالب خط لوله صلح امضا شود، در همان سال نیز چین اعلام کرد، قصد دارد، به خط لوله صلح بپیوندد.

اما از همان زمان که شرکت ‌های خارجی در ایران حضور داشتند و بحث تحریم‌ های نفتی و گازی ایران مطرح نشده بود، آمریکا مخالف این قرارداد و امضای آن با دو کشور هند و پاکستان بود.

پس از این کش و قوس های فراوان سرانجام در سال 2010 میلادی قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان میان روسای جمهور دو کشور امضا و در نهایت مقرر شد، 1100 کیلومتر از این خط لوله در ایران و 1000 کیلومتر در پاکستان احداث و روزانه 60 میلیون متر مکعب گاز از طریق این خط لوله 56 اینچی به پاکستان صادر شود.

با امضای این قرارداد شرکت گاز پروم روسیه نیز اعلام کرد، حاضر است، ایران و پاکستان را در احداث این خط لوله 2000 کیلومتری یاری کند تا ضمن ورود به این خط لوله مانعی از دخالت های آمریکا در منطقه شود.

چرا پاکستانی‌ها دست رد به سینه روحانی زدند/ بزرگترین متضرر خط لوله صلح کیست/آغاز فشارهای آمریکا بر اسلام آباد

پس از آنکه امضای این قرارداد در صدر اخبار رسانه های خارجی قرار گرفت، فشارهای آمریکا به پاکستان به منظور لغو قرارداد صادرات گاز ایران به این کشور تشدید شد، به طوری که 14 سپتامبر سال 2009 مجله آمریکایی «تایم» در یادداشتی با عنوان «چرا پاکستان کمک نمی کند؟» مسئولان این کشور را به دلیل امضای این قرارداد مواخذه کرد.

پاکستانی ها در وهله اول به این فشارها توجه نکردند، در نتیجه آمریکایی ها مجبور شدند با همکاری گروهک های تروریستی منطقه، خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان را که هنوز در مرحله احداث بود، در چندین مرحله منفجر کنند.

آمریکایی ها در وهله دوم رایزنی های خود را با ترکمنستان به منظور صادرات گاز از این کشور به افغانستان، پاکستان و هند آغاز کردند تا با خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان رقابت کند و حتی در زمانی که روسای جمهور این کشورها در ترکمنستان جمع شده بودند تا در مورد واردات گاز از ترکمنستان مذاکره کنند، مسئولان آمریکایی در گفتگو با رسانه های خارجی اعلام کردند که «حاضرند هزینه احداث این خط لوله را تامین و وظیفه احداث خطوط لوله را برعهده بگیرند» و به تبع این موضع گیری آمریکایی ها شرکت های بین المللی نفتی نیز به منظور احداث خط لوله تاپی (خط لوله صادرات گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان وهند) از خود رغبت نشان دادند.

این اقدامات آمریکا از یک سو و رایزنی با مسئولان پاکستانی از سوی دیگر موجب شد تا تمایل مسئولان پاکستان نسبت به واردات گاز از ایران کاهش پیدا کند، به طوری که سفیر آمریکا در اسلام آباد به مقامات این کشور اعلام کرد: «از آنجا که ایران شریک اقتصادی غیر قابل اعتمادی برای پاکستان است، بهتر است این کشور پروژه خط لوله صلح را که گاز ایران را به این کشور منتقل می ‌کند، لغو کند».

با وجود این شرایط کارشناسان انرژی دو کشور به اظهارات مداخله جویانه آمریکایی ها واکنش نشان داده و اعلام کردند، پاکستان به گاز ایران نیازمند است زیرا ایران تنها کشور منطقه است که می تواند، منبع مطمئن انرژی باشد.

در پی این موضع گیری های گسترده، کارشناسان انرژی پاکستانی در قالب حمایت از واردات گاز از ایران یادداشت های کارشناسی خود را در رسانه های جهان منتشر کردند، آمریکایی ها که می دیدند، ممکن است حریف این صحبت های کارشناسی نشوند، تصمیم گرفتند از طریق دوست دیرینه خود و هم پیمان پاکستان یعنی «ملک عبدالله»، پادشاه وقت عربستان وارد عمل شوند.

چرا پاکستانی‌ها دست رد به سینه روحانی زدند/ بزرگترین متضرر خط لوله صلح کیست/

از همین جهت پادشاه سابق عربستان رسما به دولت پاکستان اعلام کرد که «در قبال انصراف از واردات گاز ایران می تواند، انرژی مورد نیاز پاکستان را با قیمت کمتری تامین و حتی برای تامین هزینه آن به دولت پاکستان وام های طولانی مدت بدهد».

آمریکایی ها که می دانستند، اگر گاز ایران به پاکستان برسد، قطعا هند و چین با پیغام هایی که به مسئولان سیاسی و اقتصادی ایران داده اند، نیز مشتری های بعدی این گاز خواهند بود و ایران عملا تحریم ها را با این اقدام دور خواهد زد، فشارهای خود بر اسلام آباد را در کنار استفاده از سیاست چماق و هویج دو چندان کردند، به طوری که از یک سو پیشنهاد وام و تامین انرژی را مطرح و از سوی دیگر پاکستان را به تحریم و حمله نظامی تهدید می کردند.

تسلیم شدن اسلام آباد و قربانی کردن منافع ملی

سرانجام فشارهای آمریکایی – سعودی بر اسلام آباد کارگر افتاد و این کشور در قبال وعده و وعیدهای واشنگتن و ریاض با قربانی کردن منافع ملی خود در این طرح با توسل به بهانه ها و دستاویزهای مختلف تلاش کرد، مانع اجرای طرح شود، به ویژه آنکه در این برهه زمانی ایران با تحریم و محاصره اقتصادی غرب مواجه بود و با مشکلات بسیاری از جمله در عرصه اقتصادی دست به گریبان بود.

در سال 2013 «خاقان عباسي»، وزير وقت نفت و منابع طبيعي پاكستان با دستاویز قرار دادن موضوع تحریم‌ ایران، با اعلام اينكه پروژه خط لوله انتقال گاز ايران به پاكستان فعلا روي ميز دولت اين كشور قرار ندارد، تصریح کرد: «در صورت نبود تحريم‌ هاي بين‌المللي، اين پروژه مي ‌تواند در عرض 3 سال تكميل شود، اما به علت اينكه تحريم ‌ها عليه ايران، موضوعي جدي است، دولت پاكستان در حال حاضر قادر به همكاري بيشتر نيست».


این اظهارات درحالی از سوی وزير وقت نفت و منابع طبيعي پاكستان ایراد گردید که با انتقادات شدیدی از سوی مطبوعات این کشور از جمله روزنامه «نیشن» مواجه شد.

نيشن با انتقاد از اسلام ‌آباد به دليل تعلل در تكميل خط لوله انتقال گاز ايران و بهانه قرار دادن تحريم ‌ها نوشت: «واقعيت اين است كه دليل اين تاخير، تحريم ‌ها عليه ايران نيست، بلکه حقیقت امر این است که دولت پاكستان تبحر خاصي در كنار نشستن و منتظر ماندن براي اتخاذ تصميم از جانب ديگران دارد. پروژه انتقال گاز ايران به پاكستان و ادعاي اسلام آباد در مورد اينكه تحريم ‌ها عليه ايران دليل مشكلات موجود بر سر راه تكميل اين پروژه‌ است، مصداق بارز عوض كردن موضوع و بازي با كلمات گنگ و نامفهوم براي توجيه كوتاهي دولت است».

روزنامه نيشن به اسلام آباد گوشزد کرده بود که «عدم تمايل پاكستان به هزينه كردن از جيب خود براي اين پروژه عامل اصلی تاخير در اين پروژه است. اما پاكستان بايد اين نكته را به ياد داشته باشد كه طرفي كه نياز مبرم به تكميل اين پروژه دارد، اسلام‌ آباد است، نه تهران».

چرا پاکستانی‌ها دست رد به سینه روحانی زدند/ بزرگترین متضرر خط لوله صلح کیست/

دریافت رشوه از عربستان در قالب کمک های بلاعوض

براساس توافقنامه امضا شده بین تهران و اسلام آباد، ایران در محدوده خود خط لوله صلح را تکمیل کرده و اگر پاکستان نیز آن را تکمیل کند، صادرات گاز ایران به پاکستان انجام خواهد شد، اما از زمان روی کار آمدن «نواز شریف»، رهبر حزب  حاکم این کشور که دوست دیرینه عربستان است، اجرای این خط لوله گاز به تاخیر افتاده است.

دولت نواز شریف برای اثبات دوستی و دریافت کمک ‌های عربستان به ویژه پس از عدم شرکت در جنگ یمن، توقف اجرای خط لوله صلح را در دستور کار خود قرار داده و در گام اول بر یک و نیم میلیارد دلار کمک غیر مشروط و بلاعوض عربستان دست یافت.

چرا پاکستانی‌ها دست رد به سینه روحانی زدند/ بزرگترین متضرر خط لوله صلح کیست/قرارداد خرید گاز از قطر

در حالی که اسلام آباد همچنان به بهانه هایی همچون تحریم ها و ناتوانی در تامین هزینه مالی توسل می جست و از احداث خطوط لوله صلح در خاک خود طفره می رفت، اواخر سال گذشته میلادی رسانه‌ های پاکستانی از امضای قرارداد خرید گاز بین پاکستان و قطر به مدت 15 سال و به ارزش 16 میلیارد دلار برای وارد کردن روزانه 200 میلیون فوت مکعب گاز به صورت ال. ان. جی و افزایش آن به 400 میلیون فوت مکعب در روز خبر دادند.

افزون بر آن و هم زمان با امضای این قرارداد جدید خرید گاز از قطر، پاکستان برای افزایش واردات گاز طبیعی از قطر ساخت یک خط لوله از بندر گوادر تا نواب شاه را با یک شرکت چینی امضا کرده که با تکمیل این خط لوله امکان افزایش واردات گاز از قطر فراهم خواهد شد.

این اقدام پاکستان که از آن با عنوان خیانت گازی یاد شده، درحالی صورت می گرفت که مطابق قرارداد امضای شده بین تهران و اسلام آباد از ابتدای سال 2015 میلادی پاکستانی ‌ها به ازای هر روز تاخیر باید 3 میلیون دلار به ایران غرامت پرداخت کنند.

امضای این قرارداد با انتقادات بسیاری داخل پاکستان مواجه شد، کارشناسان پاکستانی تاکید می کنند، از آنجا که گاز ال ان جی قطر با کشتی به پاکستان انتقال می ‌یابد، هزینه حمل بیشتری نسبت به خط لوله صلح دارد، در حالی که گاز ایران چون از طریق خط لوله انتقال می ‌یابد و هزینه حمل ندارد، به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

این کارشناسان همچنین با اشاره به عدم امکان استفاده از گاز ال ان جی برای تمام موارد مگر تبدیل آن، تاکید کردند، تبدیل گاز برای دولت هزینه بر بوده و قیمت گاز قطر را افزایش می ‌دهد، علاوه بر اینکه گاز ال ان جی قطر نمی ‌تواند مشکل کمبود فشار گاز در فصل زمستان را حل کند، در نتیجه بحران کمبود انرژی پاکستان نه با گاز ال ان جی که با انتقال گاز از طریق خط لوله رفع خواهد شد.

چرا پاکستانی‌ها دست رد به سینه روحانی زدند/ بزرگترین متضرر خط لوله صلح کیست/

نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص فشار واشنگتن به دولت اسلام آباد برای خرید گاز از قطر این است که بسیاری از سهام داران بخش نفت و گاز قطر، غول های نفتی آمریکایی و اروپایی هستند و هرگونه رونق در روند صادرات نفت و گاز قطر، دلارهای فراوانی را عاید این شرکت های خارجی می کند.

رسانه های پاکستان و بسیاری از مسوولان این کشور، از دولت اسلام آباد به دلیل نداشتن استقلال کافی و جدّی نگرفتن طرح احداث خط لوله گاز ایران تحت فشارهای برخی قدرت ها، به شدت انتقاد می کنند.

روزنامه پاکستانی «دنیا» دولت اسلام آباد توصیه کرده است تا فرصت استثنایی واردات انرژی برق و گاز از ایران را از دست ندهد. این سرمقاله با اشاره به بحران شدید کمبود انرژی در پاکستان و مشکلات فراوان ناشی از این بحران برای دولت و مردم این کشور، نوشته است: «پیشنهادی که از سوی جمهوری اسلامی ایران برای صادرات سه هزار مگاوات برق به پاکستان مطرح شده، تنها راه برون رفت از بحران کمبود برق است».

این سرمقاله تاکید کرده است: نواز شریف باید در خصوص خرید برق از ایران شجاعانه عمل کند و این فرصت طلایی را از دست ندهد و اجازه ندهد که تلاش های آمریکا برای از بین بردن پیشنهاد ایران به نتیجه برسد.

چرا پاکستانی‌ها دست رد به سینه روحانی زدند/ بزرگترین متضرر خط لوله صلح کیست/

سفر روحانی به اسلام و تلاش برای ابهام زدایی

«حسن روحانی»، رئيس جمهوری ایران 26 مارس سال جاری با سه هدف  تعمیق روابط سیاسی، رونق اقتصادی و تجاری، به خصوص توافق نهایی در خصوص خط لوله گاز ایران و پاکستان و مسائل امنیتی راهی اسلام آباد شد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در این سفر با تاکید بر اینکه ایران به تعهدات خود در زمینه همکاری های انرژی با پاکستان عمل کرده و عمل خواهد کرد، به طرف پاکستانی اطمینان داد، ایران تامین امنیت انرژی پاکستان را به عهده می گیرد و به عنوان یک شریک راهبردی، همواره در زمینه نفت، گاز و برق از همه توان خود برای تامین خواسته های مردم پاکستان بهره خواهد برد.

یک هفته قبل از سفر روحانی، رئیس‌ جمهور ترکمنستان به پاکستان سفر کرده بود تا با طرف پاکستانی درباره تامین نیاز این کشور به گاز گفتگو کند. چون قرار است بخش عمده نیاز گاز پاکستان از طریق خط لوله صلح ترکمنستان ـ افغانستان ـ پاکستان و هندوستان تحت عنوان خط لوله «تاپی» تأمین شود که از سال گذشته با حضور شرکت ‌های ژاپنی و ترکیه و سرمایه‌ گذاری کشورهای عربی کار احداث آن آغاز شده است.

درحالی پاکستان به طرح خط لوله تاپی به عنوان جایگزینی برای خط لوله صلح ایران ملحق شد که موانع و مشکلات پیش روی اجرای این طرح، اسلام آباد را با چالش های بسیاری مواجه می کند، از جمله اینکه بخش اعظم این خط لوله برای رسیدن به پاکستان از کشور افغانستان عبور می‌ کند که از عدم امنیت به ویژه در مناطق ناآرام هلمند و قندهار که قرار است، این خط از آنجا عبور کند، رنج می برد. این موضوع موجب شده تا از همان ابتدا کارشناسان درباره امنیت این پروژه ابراز تردید کنند.

چرا پاکستانی‌ها دست رد به سینه روحانی زدند/ بزرگترین متضرر خط لوله صلح کیست/
طرح خط لوله صلح به رنگ قرمز و خط لوله تاپی به رنگ سبز به نمایش درآمده است

از سوی دیگر، هنوز مشخص نیست که آیا ترکمنستان می‌ تواند به تعهدات خود طبق قرارداد عمل کند یا نه؟ موضوعی که موفقیت اجرای طرح را در هاله ای از ابهام فرو می برد، چون ذخایر گاز ترکمنستان به آن اندازه نیست که بتواند چندین کشور در مسیرهای متفاوت را تغذیه کند. بنابراین نیاز گازی پاکستان به طور کامل مرتفع نخواهد شد و همچنان نیازمند گاز ایران باقی خواهد ماند، در حالی که خط لوله صلح توان برآوردن تمام نیازهای پاکستان را دارد.

سومین عاملی که موجب می شود، این خط لوله برای پاکستان به صرفه نباشد، هزینه بالای آن است، این خط لوله گازی به دلیل طولانی بودن و گذشتن از مسیرهای سخت و کوهستانی بسیار، نیازمند سرمایه گذاری بالغ بر 10 میلیارد دلار است، به عنوان مثال به دلیل عبور این خط لوله از مناطق صعب العبور افغانستان اجرای این طرح در این کشور نیازمند هزینه ای بالغ بر 1 تا 2 میلیارد دلار است.

چالش دیگر پیش روی احداث این خط لوله به ویژه در افغانستان قیمت گاز است. کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان، توانایی بالایی برای خرید گاز با قیمت های خوب ندارند، به همین جهت انتظار دارند، کشوری مثل ترکمنستان تخفیف های لازم را به آنها بدهد و با قیمتی پایین تر از قیمت جهانی، گاز را به آنها بفروشد، درحالی که ترکمنستان از نظر اقتصادی شدیدا وابسته به منابع گازی و صادرات آن است که عمده ترین منبع درآمد این کشور شمرده می شود، بنابراین امکان کاهش قیمت گاز برای فروش به پاکستان و افغانستان را بین می برد، در حالی که ایران با چنین مشکلی مواجه نیست.

چرا پاکستانی‌ها دست رد به سینه روحانی زدند/ بزرگترین متضرر خط لوله صلح کیست/
انعقاد توافق نهایی تاپی در عشق‌آباد- 2010 میلادی

بازارهای جدید برای گاز ایران

در حالی که مقامات پاکستانی فکر می ‌کردند، این ایران است که به پاکستان در اجرای خط لوله صلح نیازمند است و این باور موجب شده بود تا سال ‌ها به علت ملاحظه روابط خود با آمریکا و ظاهرا در حال حاضر به علت روابط خود با عربستان از تقویت روابط اقتصادی با ایران خودداری می کردند، هم اکنون ملاحظه می کنند که بازنده اصلی این معامله آنها هستند.

ایران با افزایش تولید گاز پارس‌ جنوبی کشورهای عربی خلیج‌ فارس و اروپایی‌ را به‌ عنوان دو اولویت صادرات گاز پس از لغو تحریم ‌ها در دستور کار قرار داده و کشورهای امارات متحده عربی، کویت و عمان به عنوان سه مشتری دست به نقد گازهای ترش پارس جنوبی در منطقه خلیج فارس هستند.

علاوه بر کشورهای عربی خلیج‌ فارس و اروپایی‌، هند نیز از جمله خریداران گاز ایران است، به این ترتیب گازی که قرار بود، از پارس جنوبی به پاکستان برود، اکنون راه خود را به سوی هند کج کرده است و اکنون نه تنها آنان از مزایای صادرات گاز ایران که از امتیازات ترانزیت آن به سوی شبه قاره هند نیز محروم می ‌شوند.


چرا پاکستانی‌ها دست رد به سینه روحانی زدند/ بزرگترین متضرر خط لوله صلح کیست/

میدان گازی مشترک فرزاد B دومین میدان بزرگ مشترک گازی ایران، از سال ها پیش مورد توجه هند بوده و دهلی نو دربارهٔ توسعه این میدان مذاکره با تهران را از سر گرفته و خواهان انتقال گاز آن از طریق دریا و بدون عبور از پاکستان به هند شده است.

سیاست خارجی غیر منطقی اسلام آباد طی سال های گذشته در قبال طرح خط لوله صلح هم اکنون می رود تا هند را تبدیل به گزینه جذاب ‌تری برای ایران در حوزه‌ های اقتصادی و راهبردی کند.

در این صورت اسلام آباد به جز از دست دادن مشارکت در طرح خط لوله صلح، باید در انتظار تضعیف جایگاه و موقعیتش در افغانستان و آسیای مرکزی نیز باشد و این لطمات بزرگ و خسارات جبران ناپذیری به منافع ملی اسلام آباد وارد خواهد کرد. همچنین باید به مقامات پاکستانی گوشزد کرد که به موازات اینکه روابط اسلام آباد - تهران رو به تیرگی می‌رود؛ این خلاء با نزدیکی هند و ایران جبران خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 66
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    تکلیف غرامت گرفتن از پاکستان چی شد؟
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    تشكر بابت اين مقاله تحقيقى و تحليلى ارزشمند
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    دلیل اصلی شکست خط لوله صلح فشار آمریکا یا عربستان نیست. دلیل اصلی آن قرارداد کرسنت است! مطابق اصل جهانی تجاری کامله الوداد، هیچ کشوری یا شرکتی حق ندارد بین مشتریانش برای یک کالای یکسان فرق بگذارد. یعنی اگر ایران گاز را به کرسنت ارزان می فروشد باید به سایر مشتریانش هم به همان قیمت بفروشد البته فقط هزینه حمل نقل به آن اضافه می شود. صد البته با در نظر گرفتن این مساله پاکستان انتظار دارد به قیمتی بسیار ارزانتر از ایران گاز بخرد و از نظر قوانین بین المللی هم حق با او است. ضمنا پاکستان تنها نیست. به محض محکوم شدن ایران در ماجرای کرسنت ترکیه هم خواستار کاهش قیمت کاز صادراتی ایران شد و نه تنها موفق به ایران کار شد بلکه از ایران به بهانه گرانفروشی غرامت هم گرفت! در واقع هنوز خیلی زود است که میزان خسارت کرسنت معلوم شود. عده ای ساده لوح تصور کرده اند که کل خسارت ایران در کرسنت برابر همان غرامتی بود که این شرکت به دلیل تاخیر در اجرای قرارداد از ایران گرفت! و دولت سابق را به خاطر عدم اجرای قرارداد متهم می کنند! حال آنکه نمی دانند اجرای این قرارداد یعنی اینکه از این به بعد همه کشورها گاز ایران را به ثمن بخس خواهند خرید. یک خسارت ملی دهها سالانه که اصلا برآورد اندازه آن تقریبا غیرممکن است. لهذا دولت سابق کوشید با اعلام فاد و رشوه خواری در پرونده مزبور کاری کند که این قرارداد از بیخ باطل شود و نه ایران به کرسنت غرامت بدهد و نه مجبور به فروش گاز به قیمت مفت باشد. و در سال 92 ایران فاصله تا ابطال رسمی این قرارداد نداشت. اما متاسفانه با آمدن ژنرالهای دولت یازدهم که خودشان قرارداد کرسنت را امضا کرده بودند، این شرکت کرسنت بود که همین مساله را دلیلی بر عدم صداقت ایرانیان و سالم بودن قرارداد کرسنت دانت و دادگاه لاهه هم با تمسک به همین مساله رای به محکومیت ایران داد و شد آنچه شد. گفتا زکه نالیم که از ماست که بر ماست
  • 313 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    ان شاء الله مسئولان عالی نظام به هندوستان در همه زمینه ها توجه ویژه ای داشته باشند چرا که : هند تروریست پرور نیست هند قدرت اقتصادی نوظهور جهانی است هند صنایع پیشرفته ای در اختیار دارد هند توانایی سرمایه گذاری زیادی در کشور ما خواهد داشت هند بازیچه دست عربستان و قطر و آمریکا نیست هند نیاز عمده ای به انرژی ایران دارد هند کشوری بزرگ و با ثبات و سخت کوش است هند از حیث توانایی مالی مورد توجه جهانیان است و پاکستان از تمامی مواهب فوق بی بهره است
  • حسین ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    این خلف وعدهای مکرر پاکستان نشون میده دولتمردان هندوستان چقدر دور اندیش بوده ان که زیر بار نقش پاکستان نرفتن و فقط استقلال این خط بسمت هند رو درخواست کردن
  • هابیل ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    به نظر من گاز واقعا ارزشمندتر از اینه بخوایم بفروشیمش، ای کاش تمام تلاش خودمون رو صرف پروژه های پتروشیمی میکردیم مخصوصا که الان تمام تحریم ها در این زمینه حداقل توسط اروپایی ها برداشته شده ما هرچی بیشتر به کشورهای اسلامی نزدیک بشیم بیشتر ضرر میکنیم این واقعیت رو امیدوارم روزی درک کنیم
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    دلیل اصلی شکست خط لوله صلح فشار آمریکا یا عربستان نیست. دلیل اصلی آن قرارداد کرسنت است! مطابق اصل جهانی تجاری کامله الوداد، هیچ کشوری یا شرکتی حق ندارد بین مشتریانش برای یک کالای یکسان فرق بگذارد. یعنی اگر ایران گاز را به کرسنت ارزان می فروشد باید به سایر مشتریانش هم به همان قیمت بفروشد البته فقط هزینه حمل نقل به آن اضافه می شود. صد البته با در نظر گرفتن این مساله پاکستان انتظار دارد به قیمتی بسیار ارزانتر از ایران گاز بخرد و از نظر قوانین بین المللی هم حق با او است. ضمنا پاکستان تنها نیست. به محض محکوم شدن ایران در ماجرای کرسنت ترکیه هم خواستار کاهش قیمت کاز صادراتی ایران شد و نه تنها موفق به ایران کار شد بلکه از ایران به بهانه گرانفروشی غرامت هم گرفت! در واقع هنوز خیلی زود است که میزان خسارت کرسنت معلوم شود. عده ای ساده لوح تصور کرده اند که کل خسارت ایران در کرسنت برابر همان غرامتی بود که این شرکت به دلیل تاخیر در اجرای قرارداد از ایران گرفت! و دولت سابق را به خاطر عدم اجرای قرارداد متهم می کنند! حال آنکه نمی دانند اجرای این قرارداد یعنی اینکه از این به بعد همه کشورها گاز ایران را به ثمن بخس خواهند خرید. یک خسارت ملی دهها سالانه که اصلا برآورد اندازه آن تقریبا غیرممکن است. لهذا دولت سابق کوشید با اعلام فساد و رشوه خواری در پرونده مزبور کاری کند که این قرارداد از بیخ باطل شود و نه ایران به کرسنت غرامت بدهد و نه مجبور به فروش گاز به قیمت مفت باشد. و در سال 92 ایران فاصله ای تا ابطال رسمی این قرارداد نداشت. اما متاسفانه با آمدن ژنرالهای دولت یازدهم که خودشان قرارداد کرسنت را امضا کرده بودند، این شرکت کرسنت بود که همین مساله را دلیلی بر عدم صداقت ایرانیان و سالم بودن قرارداد کرسنت دانت و دادگاه لاهه هم با تمسک به همین مساله رای به محکومیت ایران داد و شد آنچه شد. گفتا زکه نالیم که از ماست که بر ماست
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    هند یک کشور مستقل است ولی پاکستان وابسته. بنابراین با پاکستان نمی شود معامله کرد.
  • سعید ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    سلام ! چه تیتر معنا داری دست رد به سینه روحانی! مشرق حداقل روت نمیشه هنر دولت احمدی نژاد بگی دروغ نگو!
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    ماشالا به محمود خان هر چی فرصت بود تا یه 100 سالی سوزونده
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    خیالی نیست پاکستان شمام واسه ما بازی دربیار ما که از همه داریم می خوریم، امیدورام به وضع بدتری بیفته پاکستان. هند داره می شه جزو ده قدرت تاثیرگذار پاکستان ولی داره با بازیچه شدنش وضع خودش بدتر می کنه به اون بمب اتمت بناز و خوش باش
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    هند یک کشور مستعمره اسراییل و دشمن قسم خورده اسلام و مسلمانان است.
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    هیچ کدام مستقل نیستند.
  • علی علوی ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    با سلام.حیـــــــــــــــــــف!که ایران در ارتباط با کشورهایی چون پاکستان افغانستان و... ساده لوحانه برخورد می کند!!!حیف از ایران پاکستان در برابر ایران شاخ شده!این به چه معناست!مردم خودتان فکر کنید
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    اول گزارش رو بخونید بعد نظر بدید اصلا این گزارش نقد دولت نبود چه برسه به دفاع از احمدی نژاد
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    الان کرسنت هم تقصیر احمدی نژاده ؟
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    پاکستان یکی از داغون ترین کشورهای دنیاست در این کشور دولت ها عروسک خیمه شب بازی هستند و قدرت دست سازمان امنیت این کشوره (آی اس آی) که با دستگاه قضایی فاسدی همکاری داره دولت این وسط دستورات رو اجرا نکنه یا ترور یا کودتا یا پاپوش و ... ، آی اس آی و دستگاه قضاشون هم برده فکری وهابیت عربستان و غلام حلقه به گوش غرب هستن همه اینا رو هم از پاکستان یک کشور نامطمئن و مزخرف ساخته . پاکستان نه تنها که نمی تواند برای ما شریک مطمئن باشد که شریک هم نمی تواند باشد حتی دشمنی هم دیدیم ، مثالش اینکه ارتش بزرگ و قدرتمند پاکستان نه تنها امنیت مرز با ایران رو رها کرده که همکاری هایی بین تروریست و آی اس آی نمود پیدا کرده درواقع ایران از یک سمت سعی در حفظ امنیت مرزی طولانی را دارد !!!!!! آن طرف یک طویله و بلبشو حاکمه . پاکستان فقط ابزار زور و چماق می فهمه بهترین چماق که پاکستان را رام خواهد کرد عبارت است از : 1 . توسعه و به ظرفیت رساندن سریع تر بندر چابهار تا بندر گوادر پاکستان را با توجه به برتری امنیتی و موقعیت عالی از دور خارج کند . 2 . ساخت راه آهن و آزادراه شرق که یک کریدور مهم منطقه اییه تا کنارش شهرک های صنعتی شکل بگیره و با رساندن آب از جنوب و شیرین سازی ارزان توسط نیروگاه های هسته ایی کوچک دامداری و کشاورزی هم احیا بشه و بتونیم امثال طوفان 120 روزه رو مهار کنیم شغل و درآمد ایجاد کنیم جمعیت منطقه هم بسیار بالاتر خواهد رفت ، مرکز و شرق کشور ما بسیار کم جمعیت و کم تراکمه که می تونه با زباد شدن به کشور ما قدرت بالایی بده .
  • بی نام ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    تاریخ و گذشتهء‌ سیاستمداران پاکستانی نشان داده است که سیاستمداران این کشور اپورچونیست ترین سیاستمداران جهانند و در هر روز برنگ آنروز در میآیند ضمنا بعد از مصر گدا ترین سیاستمداران جهانند که باید با این گونه سیاستمداران که جز پول چیزی نمی شناسند با احتیاط رفتار کرد.
  • بی نام ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    تاریخ و گذشتهء‌ سیاستمداران پاکستانی نشان داده است که سیاستمداران این کشور اپورچونیست ترین سیاستمداران جهانند و در هر روز برنگ آنروز در میآیند ضمنا بعد از مصر گدا ترین سیاستمداران جهانند که باید با این گونه سیاستمداران که جز پول چیزی نمی شناسند با احتیاط رفتار کرد.
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    احسنت احسنت احسنت احسنت احسنت
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    شما فکر میکنی پاکستان ایزایران نقره اروپا و عربها میخرن??? اروپا به هر باید به دنبال سوخت جانشین فسیلی بره چون روزی همین گاز ایران هم تموم میشه اونوقت چی?
  • قلی ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    جای دیپلماسی عمیق و کلان خالی
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    با امضای این قرارداد جدید خرید گاز از قطر، پاکستان برای افزایش واردات گاز طبیعی از قطر ساخت یک خط لوله از بندر گوادر تا نواب شاه را با یک شرکت چینی امضا کرده که{{{{ چرا چین وارد چنین معامله ای می شود؟
  • حبیب ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    ایران نباید با کشور هایی مثل پاکستان به اسم دوستی ساده بگذرد.کشوری مثل ترکیه که از پاکستان هم به مانزدیکتر بود از ما شکایت کرد به خاطر پاکستان لعنتی.ایران هم باید غرامت بگیرد.سپاس از مقاله بسیار عالی...
  • حسین ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    مطمئن باشید مسیر ناامن افغانستان و پاکستان مانع بزرگی هست برا گاز ترکمنستان و پاکستان دو سر باخت شده
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    انتقال خط لوله اززیر دریا به هند و بعد به چین باید بررسی بشه
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    تمام سنگ اندازیها و بمب گذاریها در مسیر خط لوله صلح کار عربستان بوده نه آمریکا.ساده انگارانه نگاه نکنید.
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    همه این حرفها درست. اما بیشترین محبوبیت ایران در میان کشورهای اسلامی مال پاکستان است. شما آنها را نمی شناسید. به استثنای وهابی ها و دیوبندیها، بقیه مردم پاکستان اعم ا شیعه و سنی نگاه بسیار مثبتی به ایران دارند که متاسفانه ما داریم با همکاری بیجا با کشوری مثل هند که دشمنیش با اسلام را بارها ثابت کرده است ، مردم پاکستان را از خود بیزار می کنیم. آیا شما معنای اشکهای رهبری در ماجرای سیل پاکستان را نفهمیدید؟
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    علاوه بر کرسنت یک عامل دیگه هم دخیله و اون اینه که روحانی تا هست همین هست
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    دشمنی عده ای از خوانندگان و کامنت گذاران فوق با پاکستان نشانه عمق بی اطلاعی آنها از حقایق جهان اسلام و البته تاثیر شدید رسانه های معاند برای اختلاف اندازی بین مسلمانان است. پاکستان یکی از شبیه ترین و نزدیکترین کشورها از نظر فرهنگی به ایران است. عمده مردم آن - بجز وهابی ها و سلفیها- دیدگاههای بسیار مثبتی نسبت به ایران دارند. مردم قانع و صبور و بسیار مهربان و سختکوش هستند. متاسفانه ما هر چه از پاکستان شنیده ایم مربوط به تروریسم یا خیانتهای دولتهای دست نشانده این کشور است. حال آنکه کم کاری از طرف ما بود و اگر ما برنامه درستی پیش گرفته بودیم پاکستان به مزرعه ای برای تکفیریها تبدیل نمی شد. اگر امروز تروریسم پاکستان را فراگرفته نتیجه بی تدبیریهای ما مخصوصا در دهه هفتاد و دولتهای سازندگی و اصلاحات است. ما نه تنها سیاستهای غلطی در قبال پاکستان داشته ایم که تازه با همکاری کردن با هند که دستش به خون صدهها هزار مسلمان هندی و گشمیری و پاکستانی آلوده است و بارها دشمنی خود را را با اسلام ثابت کرده است، داریم خود را از مردم پاکستان دور می کنیم و هر چه بیشتر آنها را به سمت وهابیت هل می دهیم. البته در ایران یک استثنا مانند شخص ولی فقیه و رهبر ما هست که متوجه این معنا هست و رابطه او با مردم پاکستان رابطه قلبی است و گریه او هم ما و هم مردم پاکستان در ماجرای سیل مخرب آن کشور به یاد دارند. اما متاسفانه جریان کلی دیپلماسی و سیاسیون ما به گونه ای دیگر رفتار می کنند. مردم ما هم که ساده لوحانه حرفهای تفرقه افکنان را تکرار می کنند.
  • مسعود کامنت ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    ایران کی تونسته از کشوری غرامت بگیره که این دومیش باشه. شاید من سواد کافی ندارم . موردی به ذهنم نمیرسه. همه رو بخشیده حتی بعد از محکوم شدن طرف مقابل
  • ناشناس ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    کرسنت در سال 80 در دولت اصلاحات و توسط آقای زنگنه منعقد شد و در دولت روحانی از این بابت 18 میلیارد دلار جریمه شدیم .
  • ناشناس ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    مواضع امریکا و عربستان در اکثر مسائل منطقه یکسان است .
  • شناس ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    چرا نمی گید این طرح از ابتدا طرح احمقانه و شکست خورده ای بود...پاکستان از همون اول هم نشون می داد قصد جدی برای احداث در زمین های خودشون رو ندارن منتها فقط این وسط سواستفاده های حزبی امقال شما می مونه که عین استخون لای زخمه
  • شناس ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    آقای غیرساده لوح و مطلع! اولا کسی به مردم پاکستان توهینی نکرده و اعتراض ما نسبت به سیاستهای نادرست دولت اونهاست همون دولتی که اون مردم بکار گذاشتن و باید با این اعلام خبری بگوش مردم اون دیار رسوند که خط فکری ورفتاری سرانشون به کدوم سمته و نتیجش چه خواهد شد این امر در رابطه با بسیاری از کشورهای اسلامی و هم مرز با ما صادقه و مردم اون مناطق باید در انتخابشون بیشتر دقت کنن تا عقب نمونن.
  • ناشناس ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    البته اینم باید بگیم که این جریانات و مذاکرات بود که باعث شد مناطق جنوب شرقی کشور هم بسرعت صاحب خط گاز بشن و از این نعمت بهره مند بشن و الا معلوم نبود کی تا اونجا لوله گذاری بشه. دست پاکستان درد نکنه بانی خیرشد.
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    به شناس همین اصرار برای همکاری با هند معنایی جز اعلام دشمنی با مردم پاکستان ندارد. حالا هر چه می خواهید بدهید با آنها دوست هستید!
  • مجید ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    از کجا شروع کردی به خوندن که نتیجه گرفتی تقصیر محموده؟؟ این مماشات ما در قبال پاکستانه که باعث ضرر شده.
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    شما از عراق فلاکت زده غرامت بگیر این پیشکش
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    واسفا این پروژه که زمان دکتر احمدی نژاد از جاده ابریشم گذشته بود و به چین رسیده بود.
  • رضا ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    اگه اينجوريه بيا خط لوله ايران-هند رو منفجر كن دادا والا تا اونجايي كه تو تاريخ به ما گفتن هند مستعمره انگلستانم بود پاكستانم بخشي از هند مسلمان نشين بود كه با حمله و جنگ از هند جدا شد پاكستاني كه با كمك عربستان و آمريكا طالبان رو توي خاكش تربيت كرد كه افغانستان رو از دست شوروي سابق در بياره و حالا هم آلت دست سياست هاي غرب + عربستان وهابي هست
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    سعيد جان از حق نگذريم تيتر بي معني و بي ربطي با كل اين مطلب بود
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    كلا اسم سايت رو عوض كنين بزارين هوا داران محمود احمدي نژاد مبارز جهل و فساد. به ازاي يك پست راستي 3 تا پيام چپي پست شده يا تعداد مساوي چپي ها فعال ترن
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    رويت ميشد آخرشم مينوشتي تقصير روحانيه زمان محمود. جيبوتي جرعت نميكرد ايران رو تحريم كنه حالا شاخ شده
  • ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    كافيه نيروي انتظامي يه همتي بكنه ده ها هزار گداي عجيب وًغريب پاكستاني كه تمامي جنوب را اشغال كردن از ايران اخراج بكنه
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    فازت چيه اگه مخ LESS هستي بيا ايران بعدشم برو لب مرز پاكستان 2 سال خدمت كن بفهمي مردم پاكستان رو فراموش ميكني يا نه البته فك نكم اصلا به فهميدن بكشه كه خدا بيامرز شي
  • رضا ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    يك جمله سنگيني هست اول برو كمرتو گرم كن بعد بيا بخون: جنگ ميان 2 فرد است كه همديگر را به خوبي ميشناسند و دو گروه مردم كه هيچ يك ديگري را نمي شناسد شما مي خواي بگي مردم پاكستان گل بوس عزيزدل ولي ما هم ميگيم حكومت پاكستان خر است. تضادي هم باهم ندارن مگر اينكه به ما مردم ايران ساده لوح ميگي حالا مردم پاكستان چه گلي به سرت زدن؟ شايدم فكر ميكني مردم پاكستان لوح طرح دارن؟ توضيح بده
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    راست گفتي طلا گفتي
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    منظورت از امقال امثال بود ديگه متشكرم اي بي طرف اي شيرين زبان اي لچسف گو اي پامادور كاشكي يكم زودتر پست ميزاشتي داداش
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    ولي من همچنان معتقدم اين سوئيديه از وي پي ان استفاده ميكنه وگرنه اصولگرا دو آتيشه تو سوئد داره چيكار ميكنه؟
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    چه لزومی داره گاز رو برای مصارف خودکی به شهرها و روستاها بکشن(و هم برق رو) اگه دولت برق به میزان کافی و ارزان تولید کنه گاز رو می فروشه و ما مثل کشورهای اروپایی از وسایل برقی مثل اجاق برقی استفاده می کنیم
  • said ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    واقعا کار به کجا رسیده که همسایه و کشور مسلمون رو باید بفروشیم به کشور هندوها ومعلوم نیس چی میپرستن من که دارم اوق میزنم
  • said ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    واقعا کار به کجا رسیده که همسایه و کشور مسلمون رو باید بفروشیم به کشور هندوها ومعلوم نیس چی میپرستن من که دارم اوق میزنم
  • محمود ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    شماها که میگید هند هزاران مسلمان را کشته مگه عربستان بیشتر از هندیها مسلمان نکشته. خیلی از کشورهای مسلمان هستن که از یهود و هندوها برای ما خطرناکترند
  • الف رسول پور ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    یه عده ای میگفتند در یه دوره ای فقط این کشورا تحویلمون میگرفتند تقدیم به حضورشان.
  • یوسف بهلولی ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    با سلام فقط خواستم تشکر کنم چون بغیر این مقاله شما از منبع دیگری اطلاعات در اینباره ندارم نمیتوانم نظر بدهم. ان الله مع الصابرین
  • شناس ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    به ناشناس21:16 چطور عدم همکاری پاکستان با ایران اعلام دشمنی زودهنگامشون علیه ایران نمیشه اما برا ما قبح داره!!؟؟
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    اساسا صدور گاز بر مبنای دستورات نئولیبرالی برای کشور ما سم است خام فروشی بالاتر از این نداریم
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    خدا اینترنت را برای چی خلق کرده؟
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 1
    آل سعود یهودی هستند. این رفتار آنها رفتار مسلمان نیست. اما به هر حال طرف حساب ما مردم هستند نه دولتها. هندوها دشمنی عجیبی با مسلمانان دارند که فقط باید بروید و ببینید. آن وقت متوجه منظورم می شوید.
  • حسین ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    با پاکستان چکار کنیم .بگیم بیا بزور گاز بخر یا عبورش بده.بابا کمتر خودتونو تحقیر کنین .حتی یه دولتی بعدا در پاکستان سر کار بیاد و امضا کنه و بخره باز بعد از اون دولتی میاد و گدابازی در میاره و نمیخره. ولشون کنین برن به روش خودشون زندگی کنن دیگه .
  • حسین ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    افرین آفرین 20/ 20 / 20
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    چشم میشه!
  • بی نشان ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    1 0
    کشور ساختگی و جدید پاکستان در اصل بخشهایی از خاک ایران و هندوستان هست که الان با کشور شدن مشکلات زیادی برای هندوستان و ایران و افغانستان تراشیده این کشور روباه صفت همواره دنبال بندبازی و دلالی بوده و بهترین جواب افزایش روابط با هندوستان هست
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 1
    ما برنامه درست برای پاکستان داشته باشیم؟ ما توکارخودمون موندیم!در ضمن ارتباط قلبی بین یک نفر با ملت خودش که در برابر اتفاقات ناگوار برای آنها ناراحت شود طبیعی است اما نمی توان انتظار داشت ملتهای دیگر هم همین شدت احساسات را داشته باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس