در میان بحران‌هایی که عراقی‌ها را در برگرفته، اوضاع مبارزه با داعش رو به پیشرفت است اما شادی این پیروزی‌ها با وقوع بحران سیاسی در بغداد تلخ شده است. تقریباً هر روز در میدان التحریر و صحن مجلس اتفاق تازه‌ای رخ می‌دهد.

گروه بین‌الملل مشرق- «از سویی با گروه تروریستی داعش مواجهیم و از سوی دیگر با بحران اقتصادی، عدم خدمت رسانی مطلوب، درگیری‌های سیاسی بین جریانها و گروهها و عدم اعتماد مردم به مسئولان». این موارد که صدرالدین قپانچی امام جمعه نجف اشرف بدان اشاره کرده، تشکیل‌دهنده وضعیت وخیم عراق امروز است.

از میان بحران‌هایی که عراقی‌ها را در برگرفته، اوضاع مبارزه با داعش رو به پیشرفت است و در آخرین تحول، بخش دیگری از استان الانبار از چنگال تروریست‌هایی که نام اسلام را با خود همراه کرده‌اند،‌ آزاد شد، اما شادی این پیروزی‌ها با وقوع بحران سیاسی در بغداد تلخ شده است.

انتقال ناآرامی های عراق از الانبار به پارلمان

الجبوری به اجبار نمایندگان متحصن که او را به زدوبند با دولت متهم کردند، از ریاست مجلس عراق برکنار شد

از سه‌شنبه گذشته، وضعیت سیاسی عراق رو به فروپاشی می‌رود. داستان از رأی اعتماد به کابینه دوم حیدرالعبادی آغاز شد و آنجا که برخی نمایندگان مجلس، الجبوری رئیس مجلس را به زدوبند با دولت متهم کردند. این نمایندگان ابتدا خواستار برکناری هیأت رئیسه شدند اما خیلی زود بر تحصن در صحن مجلس با درخواست برکناری رؤسای قوای سه‌گانه (رئیس مجلس، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور) اجماع کردند.

سلیم الجبوری در گفتگو با خبرنگاران گفت: «برای ما حفظ پست و سمت اهمیت ندارد، بلکه حفظ منافع مردم عراق اولویت دارد. اقدام نمایندگان تحصن‌کننده تاثیری بر کار پارلمان عراق نخواهد داشت.» وی که از سوی نمایندگان معترض به استعفا دعوت شده بود، درخواست نمود فعلاً رأی‌اعتماد به کابینه جدید حیدرالعبادی در دستور کار مجلس قرار گیرد و پس از آن بحث تغییر رئیس مطرح شود. اما تحصن‌کنندگان برنامه خود را عملی کردند.


انتقال ناآرامی های عراق از الانبار به پارلمان

برخی نمایندگان، نوری مالکی و برخی دیگر ایاد علاوی را عامل پشت‌پرده ناآرامی‌های جدید علیه دولت و هیأت رئیسه مجلس می‌دانند

نمایندگان متحصن که تعداد آنها به 172 نفر می‌رسد، مانع از ورود حیدرالعبادی به مجلس شده و به جای آن خواستار حضور فؤاد معصوم رئیس‌جمهور عراق در مجلس شدند که دفتر وی این دعوت را رد کرد. عمار حکیم رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، طالبانی رئیس فراکسیون پارلمانی اتحادیه میهنی کردستان عراق و حتی فراکسیون «تحالف القوی العراقیه» (هم‌پیمانی نیروهای عراقی) بزرگترین فراکسیون اهل سنت در مجلس عراق با برکناری الجبوری مخالفت کردند اما نمایندگان متحصن بدون توجه به این اعتراض‌ها، مسن‌ترین نماینده اهل تسنن در میان خود یعنی الجنابی را که عضو فراکسیون الدعوه است، به عنوان رئیس جدید تعیین کردند تا جلسه را برای تعیین معاونان و هیأت رئیسه برگزار کند.

به گزارش الشرق‌الاوسط عادل نوری عضو حزب اتحاد اسلامی کردستان و از نمایندگان متحصن، درخواست‌ این گروه از نمایندگان را تشکیل دولتی فارغ از سیطره احزاب برای انجام اصلاحات در این کشور دانست. وی هیأت رئیسه مجلس را به زدوبند با برخی احزاب برای تصویب برخی قوانین بدون توجه درخواست‌های مردم عراق و حتی بدون توجه به اراده نمایندگان مجلس این کشور متهم کرد.

پس از این اتفاقات، دو طرف یکدیگر را به نقض قانون اساسی متهم کرده‌اند. دفتر الجبوری اعلام کرده که رئیس‌ مجلس در حال بررسی گزینه شکایت به دادگاه فدرال است اما الجنابی رئیس موقت و جدید در پاسخ مدعی شده است که قانون اساسی این اجازه را به نمایندگان متحصن داده که خود به تعیین رئیس و تغییر دستور کار مجلس اقدام کنند.

انتقال ناآرامی های عراق از الانبار به پارلمان

در میانه ناآرامی‌های سیاسی، سرابازان عراقی موفق به آزاد‌سازی هیت در استان الانبار شدند

احمد مساری رئیس فراکسیون «تحالف القوی العراقیه» امروز بار دیگر بر غیرقانونی و نامشروع‌بودنی تغییر رئیس مجلس تأکید کرد. وی در اظهار نظر قابل توجهی،‌ نوری مالکی نخست‌وزیر پیشین را عامل پشت‌پرده تحولات مجلس عراق دانست.

در همین اثنا، دیروز جمعه بار دیگر گروه‌هایی از مردم عراق در میدان التحریر بغداد تظاهرات کردند و همساز با نمایندگان متحصن، خواستار برکناری رؤسای قوای سه‌گانه و تشکیل دولت جدیدی برای مقابله با فساد سیاسی و اقتصادی در این کشور شدند.

به گزارش المیادین، امروز بار دیگر جلسه مجلس عراق تشکیل می‌شود و بار دیگر گروه‌‌هایی از مردم در بغداد تظاهرات می‌کنند اما به باور بسیاری از کارشناسان و بازیگران داخلی و خارجی عراق از جمله جرجی بوستن نماینده ویژه بان‌کی‌‌مون دبیر کل سازمان ملل تداوم ناآرامی‌های سیاسی به مصلحت عراق نیست. وی با اشاره به تحولات جدید در عرصه سیاسی عراق،‌ آن را موجب تضعیف ارگان‌‌های دولتی و وحدت ملی در عراق دانست و چهار اولویت اصلی این کشور را آغاز به کار کابینه جدید، مبارزه به داعش، انجام اصلاحات و احیای اقتصاد اعلام کرد.


منابع:


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    این مسیر رو عراق قبل از حمله داعش یکبار رفت اگه عاقل باشن دوباره تکرار نمیکنند وحدت از همه چیز بالا تره
  • محمد مهدی ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    نخیر .... این ها درست بشو نیستند که نیستند
  • رحمن ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    این مردک جبوری را باید از مجلس عراق دور کرد و با طرفدارانش در مجلس باید عهد دوباره گرفت یا دستشان را از توطیه قطع کرد اینها منافق هستند و کارشکنان و نوکران غرب هستند
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    بهترين گزينه براي عراق تغيير قانون اساسي و ايجاد پست رياست جمهوري قوي است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس