در پی تهدید سعودی‌ها به فروش ۷۵۰ میلیارد دلار از دارایی‌های خود در آمریکا، دولت اوباما با عقب‌نشینی در مقابل در حال لابی‌گری با کنگره برای ممانعت از تصویب قانونی است که براساس آن عربستان را می‌توان به خاطر نقش‌آفرینی در حملات ۱۱ سپتامبر مسئول شناخت.

به گزارش مشرق به نقل از واشنگتن‌پست، عربستان سعودی به دولت اوباما و اعضای کنگره اعلام کرده است که اگر کنگره قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن این امکان مهیا شود که دولت سعودی در دادگاه‌های آمریکا به خاطر هرگونه نقش‌آفرینی در حملات 11 سپتمابر مسئول شناخته شود، پادشاهی سعودی دارایی‌های خود در آمریکا را که ارزشی بالغ بر صدها میلیارد دلار دارد به فروش خواهد گذاشت.

به گفته مقامات دولتی آمریکا و افراد نزدیک به اعضای کنگره (از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه)، دولت اوباما در حال لابی‌گری برای ممانعت از تصویب این لایحه است و سعودی‌های طی هفته‌های اخیر موضوع مذاکرات فشرده‌ای بین قانونگذاران آمریکایی و مقامات دولتی از وزارت خارجه و پنتاگون بوده‌اند. مقامات دولت آمریکا به سناتورها درباره پیامدهای دیپلماتیک و اقتصادی ناشی از تصویب این قانون هشدار داده‌اند.

به نوشته واشنگتن‌پست، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی طی سفر ماه گذشته خود به واشنگتن این پیام ریاض را به صورت خصوصی منتقل کرده است و به قانون‌گذاران آمریکایی گفت که عربستان سعودی مجبور به فروش بالغ بر 750 میلیارد دلار از ذخایر خود و دیگر دارایی‌هایش در ایالات متحده می‌شود، پیش از آنکه در معرض خطر ضبط از سوی دادگاه‌های آمریکایی قرار گیرند.

تعداد زیادی از کارشناسان اقتصادی در مورد اینکه عربستان واقعا به این تهدید خود جامعه بپوشاند به دیده شک و تردید می‌نگرند و عنوان می‌کنند که فروش تمامی این دارایی‌ها از نظر اجرایی کار دشواری است، و می‌تواند به اقتصاد معیوب آن‌ها پایان می‌بخشد. اما این تهدید خود یک نشانه دیگر از افزایش تنش‌ها بین عربستان سعودی و ایالات متحده است.

دولت آمریکا ادعا می‌کند که تصویب این قانون می‌تواند آمریکایی‌ها را در خارج از کشور در معرض خطر قرار دهد و در حال لابی‌گری علیه این لایحه است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    امریکا ببینه عربستان داره پاشو از گلیمش درازتر میکنه تمام اون 750 میلیارد دلارو بالا میکشه هیچ رژیم سعودیرم عوض میکنه تا درس عبرتی باشه برای کل منطقه از سران بی بته منافق اعراب هم هیچ کاری بر نمیاد همونطور که ساختمون مارو تو امریکا بالاکشیدن حروم خورا
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    اصلا بر فرض که این چند صد میلیارد را واگذار کند آیا دیگر جایی برای حمایت از او از طرف ارباب می ماند. این یک بازی مضحک است. این رژیم خودش نوچه آمریکاست و جایگاه جفتک انداختن در مقابل آنها را ندارد. علت اصلی این لابی گریها برای ممانعت از این قوانین این چند صد میلیارد نیست بلکه دقیقا اسرائیل است چراکه وقتی پای آل سعود به میان آید خودبخود جای پای اسرائیل علنی می شود و این مسئله ای است که شالوده دموکراتها خصوصا گاو پیشونی سفیدشان هیلاری کلینتون بصورت سنتی مانع به میان آمدن اسم اسرائیل خواهند شد. یکی از اشتباهات ما اینست که درک درستی از مبارزه بصورت چند وجهی نداریم. اعضاء کنگره یعنی کانون رشوه گیران. این چیزی است که ما درک خوبی در مورد الفبای بهم ریختن پازل آل سعود و متولی تاریخی آنها نداشتیم.
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    آل سگ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس