سفیر جمهوری قرقیزستان در ایران اعلام کرد که این کشور با درنظر گرفتن همکاری‌های خود با ایران و نگرانی تهران از وجود پایگاه هوایی آمریکا در بیشکک تصمیم به فسخ قرارداد با ایالات متحده در این زمینه گرفته است.

به گزارش مشرق، «عثمان علیف» سفیر تام الاختیار قرقیزها در ایران در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی پایگاه هوایی آمریکایی ها در بیشکک، تصریح کرد: «در حال حاضر پایگاه هوایی آمریکایی‌ها در بیشکک، فعالیت های خود را تعطیل کرده و این قرارداد فسخ شده است. این تصمیم مقامات جمهوری قرقیزستان بوده است و رئیس جمهور  با پشتوانه فکری این تصمیم را اتخاذ نموده است.»
 
علیف در پاسخ به این سوال که واکنش آمریکایی ها به این موضوع چه بوده است اینطور توضیح داد: «خواست طرف آمریکایی، ادامه فعالیت ها در منطقه قرقیزستان بود اما دولت قرقیزستان با توجه  به سیاست های خود و همچنین در نظر گرفتن همکاری های خود با دولت جمهوری اسلامی ایران و نگرانی های ایران در مورد وجود این پایگاه در کشور قرقیزستان تصمیم بر فسخ قرارداد گرفت.»

پایگاه هوایی آمریکایی ها در بیشکک چه مأموریتی داشت؟

پایگاه هوایی آمریکایی ها در بیشکک در فرودگاه ماناس قرار دارد. فرودگاه بین المللی ماناس  در 23 کیلومتری شمال غرب بیشکک، قرار دارد. این فرودگاه در اواسط سال 1970 میلادی ساخته شد.  هدف اصلی آمریکایی ها از پایگاه هوایی ماناس، حمل و نقل هوایی کالا و نیروی انسانی به افغانستان بود.

در دسامبر 2006، پارلمان قرقیزستان، پس از کشته شدن یک سرباز قرقیزی توسط آمریکایی ها، تجدید نظر در مورد وجود پایگاه نظامی آمریکا و لغو مصونیت نظامیان آمریکایی در قرقیزستان را خواستار شد. بر اساس توافق نامه های بین دولتی، سربازان آمریکایی فاقد مصونیت می باشند، اما در صورت نقض قانون، توسط دستگاه قضایی ایالات متحده مورد محاکمه قرار می گیرند. برخی از منابع خبری تعطیلی این پایگاه را در سال 2014 اعلام کرده بودند. 

ریگی در مسیر ماناس!

چند روز پس از دستگیری شرور عبدالمالک ریگی سرکرده تروریست های شرق ایران که در اسفند 1388 طی یک عملیات پیچیده اطلاعاتی و عملیاتی در آسمان ایران دستگیر شد، «واین مدسن» تحلیل‌‌گر مسائل سیاسی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری راشا تودی گفته بود: «ریگی پیش از آن که توسط نیروهای امنیتی اطلاعاتی ایران دستگیر شود، در راه قرقیزستان بود تا در پایگاه آمریکایی «ماناس» با «ریچارد هالبروک» نماینده ویژه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در امور افغانستان و پاکستان دیدار و گفت‌وگو نماید».

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    دست شما درد نکنه .
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    روغن ریخته نذبر امام زاده. چرا 10 سال پیش فسخ نکردند؟
  • ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    مطمئنا تحت فشار روسیه بوده. آخه کدوم کشوری تا حالا به خاطر ایران از آمریکا زده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس